Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M5 käyttökustannukset?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 9997
    • KVLA

    Originally posted by Juhis View Post
    No nyt alkaa kuulostaa tutulta. Taitaa olla varminta hankkia tuohon omaan E39 540 uusi bensapumppu, eiköhän vika tule sillä kuntoon. Kiitos vinkistä! Mistähän tuon bensapumpun saisi hankittua edullisesti?
    En tiedä teilläpäin varaosien hintoja,mutta omaan 540:een tilasin alkukesällä paikallisesta Auto-Pro tarvike puulaakista bensapumpun (saksalainen Weko tjs) 120€.Tilausaika silloin 1pv.Paikallisessa merkkiliikkeessä olisi maksanut 320€-10%, 4pv toimitusajalla.

    Ps.Omaan Sveitsintuontiin vaihdettiin samalla suodatin painesäätimineen.Oli jo niin tukossa,ettei tavallisella puhalluksella ilma mennyt läpi.Kuten uudesta meni.Joten suosittelen tuontiautoissa ainakin tarkastamaan filsun virtauksen.
    Last edited by Heguli 31; 01-09-2008, 17:07.

    Comment

    • aaronp
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2005
      • 908
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Juhis View Post
      No nyt alkaa kuulostaa tutulta. Taitaa olla varminta hankkia tuohon omaan E39 540 uusi bensapumppu, eiköhän vika tule sillä kuntoon. Kiitos vinkistä! Mistähän tuon bensapumpun saisi hankittua edullisesti?


      tai jos haluaa sinne jotain muuta kuin OEM-kamaa ja todennäköisesti vielä parempaa niin esim. ainakin Mallory ja mahd. Walbro tarjoaa sitten halvemmalla varmasti hyviä pumppuja.

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19175
        • -

        Vaihdoin uuden bensapumpun (alkuperäinen Pierburgin valmistama osa) ja eipä vika ollut siinä. Uuden bensapumpun kanssa toimii edelleen samalla tavalla. Bensansuodatin on vielä alkuperäinen, sen voisi tietysti vaihtaa vielä. Mutta alkaa näyttämään siltä, että vika on ehkä sittenkin viallisessa sytytyspuolassa. :think Vai olisiko bensansuodatin niin tukossa, ettei kakku riitä yläkierroksilla?

        Auto siis toimii 1000 -> 4000 rpm hienosti, vedot ja väännöt on tallella. Pintakaasulla toimii myös 4000 -> 6000 rpm, mutta kaasu pohjassa asennossa alkaa tökkimään yläkierroksilla heti 4000 rpm jälkeen. Eli vetää, ei vedä, vetää, ei vedä. Jos ajaa alakierroksilla ja ns. normaali ajoa, ei mitään vikaa huomaa. Tyhjäkäyntiä pyörii tasaisesti, päästöt on tosi hyvät, eikä mitään ylimääräisiä ääniä kuulu moottorista. Ilmamassamittari, ilmansuodatin, moottoriöljyt, öljynsuodatin ja sytytystulpat on juuri uusittu.
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • Stone
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 4074
          • Helsinki

          Originally posted by Juhis View Post
          Vaihdoin uuden bensapumpun (alkuperäinen Pierburgin valmistama osa) ja eipä vika ollut siinä.
          Joopa joo, Laakkosella väittivät ettei pumpusta välttämättä tule vika koodeja..:think

          Mites sitten nokan asentotunnistin?
          E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
          VW Pornstarter (työjuhta)
          Dodge RAM Cummins (venejuhta)
          Finnmaster T8







          Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19175
            • -

            Originally posted by Stone View Post
            Mites sitten nokan asentotunnistin?
            Ei ole ainakaan vikakoodia sieltä. Miten rikkinäinen asentotunnistin käyttäytyy. Tottahan toki siinäkin voi olla vika. Montako asentotunnistinta tuollaisessa 540:ssa on? Kaksi vai neljä?
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • aaronp
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2005
              • 908
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Juhis View Post
              Ei ole ainakaan vikakoodia sieltä. Miten rikkinäinen asentotunnistin käyttäytyy. Tottahan toki siinäkin voi olla vika. Montako asentotunnistinta tuollaisessa 540:ssa on? Kaksi vai neljä?
              Mä kallistuisin kyllä melkein sen puolan puolelle (olipas fiksusti kirjotettu...). vika kuulostaisi nimittäin siltä että yks sylinteri tippuu pois kelkasta kun kakkua annetaan kunnolla :think

              Comment

              • Stone
                BTCF Member
                • Jan 2005
                • 4074
                • Helsinki

                Originally posted by Juhis View Post
                Ei ole ainakaan vikakoodia sieltä. Miten rikkinäinen asentotunnistin käyttäytyy. Tottahan toki siinäkin voi olla vika. Montako asentotunnistinta tuollaisessa 540:ssa on? Kaksi vai neljä?
                Mulla se käyttäytyi niin, että käynti oli röpöttämistä ja niin kuin pari pyttyä olisi poissa pelistä. Vika poistui välillä ja ilmeni aina vain lämpimänä, kylmänä pelasi aivan normaalisti. Ämmässä noita tunnistimia on jokaiselle nokalle omansa, mutta en valitettavasti tiedä 540:stä, veikkaan kuitenkin 4 kpl kuten M5:ssa. Jostain syystä imunokan tunnistin hajoaa herkemmin ja olivatkin tehtaalla tehneet uudistuksen vuonna 2002 ko. osalle kestävyyden parantamiseksi. Palautin ensimmäisen anturan vääränä kun oli aivan eri näköinen kuin se, jonka autosta otin irti. Orkkis osasta kun luettiin osanumero niin varaosamyyjä sanoi ettei sellaista enää valmisteta ja VIN koodi antoi aivan erilaisen osanumeron tuolle tunnistimelle, tätä myyjä hetken ihmetteli kunnes kertoi tuosta uudistuksesta.
                E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                VW Pornstarter (työjuhta)
                Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                Finnmaster T8







                Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                Comment

                • zanta
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 2908
                  • Oulu

                  Originally posted by Stone View Post
                  Nyt muistui mieleen.. Omassa tapauksessa tuli juuri tuo missfire ja sen jälkeen miljoona muuta vikaa. Laakkosen mukaan tuo missfire johtui rikkinäisestä polttoainepumpusta ja koska bensaa sai liian vähän niin antoi ikäänkuin jatkoreaktiona monia muita vikoja. Tuo cps-anturi vain sattui hajoamaan samaan aikaan ja kaikkien noiden vikakoodien seasta eivät sitä Laakkosella silloin löytäneet.
                  Mulla tulee talvisin tuota Missfireä... (tosi harvoin)johtunee lähinnä pakkasesta
                  Ei ole kyllä mitään käyntiongelmaa ollut.

                  Ja nyt kk sitten löyty ruiskusuuttimen vikakoodi mutta liekö siinäkin joku hetken fiba koska ei ole mitään ongelmaa ollut eikä ole uusinut. 100€ oli kuulemma uus suutin, ei paha, mitä oon kuullu jäteöljyvatkaimien suuttimien hintoja!
                  LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                  eksälista:
                  E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                  Comment

                  • Juhis
                    BTCF Honorary Member
                    • Jul 2002
                    • 19175
                    • -

                    Jatketaas offtopicia.

                    Taitaa olla mun E39 540:n vika sittenkin katalysaattorin tukkeutuminen. Arvailut siis jatkuu. Ostin pari uutta sytytyspuolaakin, mutteivat auttaneet mitään. Vikakoodeissa siis Missfireä ja ongelma on, että auto on erityisesti yläkierroksilla erittäin laiska. Tuntuu, ettei jaksa kiertää 4000rpm jälkeen kunnolla ja tehoja hukassa. Jos yrittää kaasu pohjassa vetää yläkierroksilla, niin heittää vikatilaan eli joku pytty tippuu pois pelistä. Jos sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen, toimii taas heti kaikilla pytyillä.

                    Mistä voisi varmistaa ilman katalysaattorien irroittamista, että onko ne tukossa vai ei? Ainakaan ajossa ei kuulu mitään helinää katalysaattoreiden luota. Auton alla en ole käynyt niitä koputtelemassa. Päästöt on myös erittäin hyvät eli katalysaattorit kyllä toimivat, päästömittauksen otin katsastukseen viime kuussa ja meni heittämällä läpi vähäpäästöisen arvoista.

                    Uutta osaa siis on sytytyspuolia, sytytystulpat, ilmamassamittari, bensapumppu, ilmansuodatin jne ja mikään noista ei ole poistanut vikaa. Tuntuu että on ajan myötä vaan huonontunut, nyt käy välillä jo raskaasti tyhjäkäyntiäkin. Olisiko siis pakoputki / katalysaattori tukossa? :think
                    All good things come to those who wait.

                    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                    Sound Factory Bar & Nightclub

                    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                    Comment

                    • Stone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 4074
                      • Helsinki

                      Originally posted by zanta View Post
                      Mulla tulee talvisin tuota Missfireä... (tosi harvoin)johtunee lähinnä pakkasesta
                      Ei ole kyllä mitään käyntiongelmaa ollut.
                      Toisin sanoen tuo missfire voi olla seuraus monestakin asiasta, mistä tuolle sitten sen todellisen vian voi löytää ja mitä tuo missfire sitten käytännössä tarkoittaa. Pudottaako moottorinohjaus itse sylinterejä pelistä jolloin antaa tuollaisen vikakoodin vai mistä lie kysymys.

                      Toivottavasti Juhis saat selville vian niin saadaan sitten yksi fakta lisää missfirelle.
                      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                      VW Pornstarter (työjuhta)
                      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                      Finnmaster T8







                      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                      Comment

                      • iceroadracing
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2006
                        • 146

                        Originally posted by Juhis View Post
                        Jatketaas offtopicia.

                        Taitaa olla mun E39 540:n vika sittenkin katalysaattorin tukkeutuminen. Arvailut siis jatkuu. Ostin pari uutta sytytyspuolaakin, mutteivat auttaneet mitään. Vikakoodeissa siis Missfireä ja ongelma on, että auto on erityisesti yläkierroksilla erittäin laiska. Tuntuu, ettei jaksa kiertää 4000rpm jälkeen kunnolla ja tehoja hukassa. Jos yrittää kaasu pohjassa vetää yläkierroksilla, niin heittää vikatilaan eli joku pytty tippuu pois pelistä. Jos sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen, toimii taas heti kaikilla pytyillä.




                        Mulla teki kans tota että yläkierroksilla ajamisen jälkeen meni vikatilaan eikä käynyt enää kaikilla. Sain vihiä autokeskuksesta että venttiilikopantiivisteet saattaisi päästää läpi öljyä tulpanreikiin ja aiheuttaa "häiriötä". Täytyy sanoa että en ollut ihan myyty tästä ajatuksesta mutta vaihdoin kuitenkin ja "tadaa" vittuilu loppui siihen paikkaan. Kyllä olikin pariin tulpanreikään kerännyt aika hyvin öljyä. mutta sun oireisiin eroa sen verran että, mun auto ei tuntunut mitenkään nuhaiselta muuten! Eli ei ihan sama asia, mut sinne päin!

                        Comment

                        • Juhis
                          BTCF Honorary Member
                          • Jul 2002
                          • 19175
                          • -

                          Purin kaikki puolat pois ja puhdistin kaikki tulpanreiät, tulpanhatut, kontaktit yms. Lopputuloksena ei ole enää sitä ongelmaa, että menisi vikatilaan kovemmankaan revittelyn jälkeen tai siis putoaisi pyttyjä pois pelistä. Edelleen sama alkuperäinen vika on kuitenkin eli täyskaasukiihdytyksessä yli 4000rpm kierroksilla puuttuu vetoja. Alakierroksilla ajamalla ja pintakaasulla ei mitään ongelmia. Kone vääntää hienosti ja jos ajaa puolella kaasulla tai alle, ei huomaa mitään vikaa.

                          Yläkierroksilla kone tuntuu siltä kuin olisi ilmamassamittarivika tai vastaava, mutta autossa on myös ilmamassamittari juuri vaihdettu uuteen, joten vika ei ole siinäkään. Moottori käyttäytyy myös samalla tavalla ilmamassamittarin johto irti.

                          Voisiko sittenkin olla katalysaattori tai pakoputki tukossa? :think
                          All good things come to those who wait.

                          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                          Sound Factory Bar & Nightclub

                          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                          Comment

                          • zakspeed
                            BTCF Member
                            • Nov 2003
                            • 1996
                            • Tampere/kainuu

                            Kokeile ajaa ilman lambda-antureita. Siis otat ne ihan irti putkista. Näin saat putket "hengittämään" niistä anturien rei`istä hieman paremmin jos sattuu ne katit tai katti tukossa olemaan.

                            Yhden kattivikaisen 540:sen olen näin testannut. Samoin ainakin merkkitesteri näytti moottorin vasemman puoliskon suutinten korjausarvojen olevan reippaasti koholla. Vasen katti siis oli tukossa.
                            -M5- '00
                            -i3 94 rex '19
                            -Ascona B 4.0 '80
                            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                            Comment

                            • roadmovie
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2007
                              • 73

                              Luin koko threadin läpi ja välillä ei tiennyt, itkeäkö vai nauraa.

                              No tässä mun kokemuksia. Kulutus suurin piirtein tämän vuoden ajalta 11,2 l/100 km. Sisältää suurimman osan maantieajoa. Kiesi on 2002 M5 E39, nyt juuri tullut 150 tkm täyteen, ollut minulla pari vuotta.

                              Muita tarpeellisia juttuja olleet normihuollot öljynvaihtoineen (Porvoosta löytyi muuten firma, joka vaihtoi muutama kuukausi sitten Castrol Edge 10W60 alle kympin litra). Jäähdytinnesteiden vaihto, termarin vaihto, jarrupalojen ja -nesteiden vaihto, vaihteiston ja perän öljyt, tulpat, etummaiset lambdat, MAF:t, polttoainesuodatin, pakoputken keskikannatinkumit. Ihan tavallisia juttuja, mitä joka autoon pitää vaihtaa.

                              Tottakai monia osia on tuplana, joten se nostaa kustannusta. Jos kuitenkin kattelee, mistä mitäkin hankkii eikä aina marssi Laakkoselle ja sano, että pistäkää kuntoon niin väitän, että m5:n pystyy pitämään ihan kohtuuhinnalla käytössä. Vakuutus bonuksineen mulla karvan verran yli 800 eur/vuosi.

                              Olen viime aikoina miettinyt, että kannattaisiko noita huoltoja ja osia alkaa ostamaan jotenkin kimpassa? Luulisi, että joku Merteil, KL-varaosa tai vaikka Laakkonenkin antaisi palikoista alennuksia, jos sitä menisi 5-10 kpl erissä. Sama koskee varmaan ulkomaisia puljuja. Esim. iskarit ja alustan osat ovat aina kiinnostavia.

                              Ja huoltojen osalta kannattaisi tehdä listaa ns. hyvistä ja järkevän hintaisista paikoista. Esim. itse en ennen tätä päivää ollut kuullu Samin Autopajasta, johon Stone taisi viitata. Itse olen käyttänyt muutamaa paikkaa vaihtelevin kokemuksin. Esim. semmoinen paikka olisi äärettömän kiva tietää, joka saisi tuosta GT1-testeristä tai millä sitä Suomessa nimitetäänkin, kaikki irti. Ei taida tavalliset merkkihuollon kaverit juurikaan saada M5:n sielunelämästä selvää.

                              M5boardista löytyy paljon hyvää tietoa mutta ihan kaikkea ei voi soveltaa Suomen teille ja lämpötiloihin.

                              Tuosta moottorin lämmöistä: sieltä piilovalikosta (tietäähän sen kaikki? sanokaa jos ette tiedä, ehdottoman tarpeellinen) olen jo pitkään seurannut moottorin lämpötiloja. Itsellä oli jatkuvasti matka-ajossa luokkaa 76 astetta ja vain kaupunkiajossa kesällä nousi lämmöt korkeammalle. No, vaihdatin termostaatin ja sen jälkeen on lämmöt aina maantiellä 79-81 astetta. Nyt otatin viskokytkimen ja rupelin pois ja ajattelin kokeilla, vaikuttaako se mitään mihinkään.

                              Tuosta yläkierrosten nuhaisuudesta. Vaihdata hyvä mies polttoainesuodatin. Omassa vehkeessä merkkihuollossa oli alle 100 euroa osineen ja töineen. Se suodattimen lifetime on ehkä 50 tkm ja ei kun vaihtoon.

                              Että tämmöistä. Olis kiva tavata muitakin E39 M5-harrastajia. Ok, 540 -omistajia kans, kun on paljon samoja osia. Voisi vaikka vertailla kokemuksia ja vaikka autojakin. Tuosta tehokkuudesta/tehottomuudesta on hankala sanoa mitään, jos ei ole kuin omasta vehkeestä kokemuksia.

                              Ja lopuksi: tuossa M5boardissa on tullut viime aikoina juttua jakopään ketjuun liittyvistä ongelmista. Ketjun kiristimen vaihdolla voisi säästää monta harmaata hiusta & euroa, kun sen tekisi ajoissa. Onko kellään kokemuksia?
                              Last edited by roadmovie; 11-09-2008, 16:26. Reason: kirjotusvihre

                              Comment

                              • Stone
                                BTCF Member
                                • Jan 2005
                                • 4074
                                • Helsinki

                                Originally posted by roadmovie View Post
                                Luin koko threadin läpi..............
                                M5:en termari on 80 asteinen joten tuossa haarukassa mitä kirjoitit lämpöjen kuuluukin olla silloin kun termari toimii. Omaan vaihdettiin vesipumppu ja termari viime talvena ja muutamalla asteella nuo lämmöt nousi tasaisessa ajossa, mutta ei kovinkaan merkittävästi eli vanha termari pelitti vielä ihan ok, metrejä oli silloin 140tkm.

                                Samin Autopaja/Sami on kaveri, joka todella OSAA korjata mm. motorsportteja Vanoksista lähtien ja aivan huoletta voi auton sinne viedä, kiireinen kaveri kylläkin, mutta sehän on yleensä osaavien hemmojen ”ongelma”.

                                Osien kimppatilaukset on ihan ok idea, mutta jonkun pitäisi tuostakin "vastuu" ottaa eli voi käytännössä olla kuitenkin kohtuullisen vaikea järjestää. Itse ajattelin Powerflex puslia laittaa seuraavaksi, mutta eipä ole KL-varaosista vielä vastausta kuulunut.. Mietin jos ostaisi eBayn kautta, mutta onko esim. nämä oikeita osia?

                                Mitä tuolla jakopään ongelmalla tarkalleen ottaen tarkoitit?

                                PS. Vaihdetut osat mitä olen tähän topicciin listannut, ovat olleet pakollisia vaihtoja osan mentyä rikki.. Toki vaihdettujen osien listalle on kertynyt ties vaikka mitä muutakin, mutta ne eivät ole olleet pakollisia hankintoja vaan varmistelua tulevasta eli ne eivät ole käyttökustannuksia, lähinnä harrastelijan pakkomielle..
                                E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                                VW Pornstarter (työjuhta)
                                Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                                Finnmaster T8







                                Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎