Jos ketterät, tukevat ja pieneen tilaan mahtuvat yhdistelmärattaat/vaunut kiinnostaa, niin kannattaa tutustua Teutonian Spirit S3 -malliin. Meillä on ollut toi malli käytössä Britaxin Baby Safe plus -kaukalon kanssa, ja hyvin ollaan pärjätty jo melkein vuosi. Pääasiallisena kulkuvälineenä on kuitenkin ollut tuo BMW:n perheautomalli e81 ja tavaraa on usein ollut aika paljonkin mukana.
Toki pakkaaminen edellyttää isompien kuormien kanssa hieman suunnittelua, mutta sitä ei voine laskea rattaiden syyksi...
Nuokin vaikuttaa hyviltä, varsinkin jos mahtuvat vielä ykkösbemun konttiin Kuomu näyttää tosin aika pieneltä. Mites noiden kolmipyöräisten talvikäyttö, kulkeeko hyvin lumessa? Kertyykö tuohon häiritsevästi lunta lokasuojan ja renkaan väliin?
Nuokin vaikuttaa hyviltä, varsinkin jos mahtuvat vielä ykkösbemun konttiin Kuomu näyttää tosin aika pieneltä. Mites noiden kolmipyöräisten talvikäyttö, kulkeeko hyvin lumessa? Kertyykö tuohon häiritsevästi lunta lokasuojan ja renkaan väliin?
Kyllä noilla aika hyvin on pärjännyt kaikissa olosuhteissa. Pyörät on aika isot, etupyörän saa lukittua suoraan ja runko on tukeva. Lunta ei ole mennyt lokasuojan väliin mitenkään häiritsevästi. Lisäksi tuossa on käsijarru, jota itsekin pidin aluksi täytenä pelleilynä, mutta joka on osoittautunut yllättävän hyödylliseksi monissa tilanteissa.
Meillä on käytetty rattaita eniten pelkän kaukalon kanssa, jolloin on helppo nostaa kaukalo autosta suoraan kiinni rattaisiin. Siinä on myös se etu, että pelkkä ratasosa vie aika paljon vähemmän tilaa autossa.
On imho maailman surkeimmat kärrit... lukeekos teillä muovisen vanteen SISÄ-reunassa vanteelle tarkoitettua maksimi rengaspainetta?
Tuli itse joskus laitettua kumin suosituksen mukaan rengaspaineet (olikohan jotain 2 - 2.2bar? luokkaa) ja eikös sitten tuo muovinen vanne räjähtänyt paskaksi neljä vuotiaan ipanan paljaaseen jalkaan... vanteessa siis lukee takana piilossa jotain 0.3bar maksimi paineesta, taikka jotain ihan naurettavaa tuossa paikkein.
Ohjekirjassa ei ainakaan silloin ollut edes tästä mitään mainintaa, tiedä onko nykyään.
Myyjä sanoi että ei saa laittaa renkaan kyljessä olevaan painetta renkaaseen. Ohjekirjaa en oo lukenut nin osaa sanoa onko siitä erikseen mainintaa. Vanteen sisäpuolella on 1.3bar leimattuna
Tesla Model 3 Performance
EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
EX: VW Touran 2.0 TDI
EX: VW R6 Polo GTI
EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
EX: BMW E91 325dA M-sport
EX: BMW E46 320d touring M-sport
EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH
Myyjä sanoi että ei saa laittaa renkaan kyljessä olevaan painetta renkaaseen. Ohjekirjaa en oo lukenut nin osaa sanoa onko siitä erikseen mainintaa. Vanteen sisäpuolella on 1.3bar leimattuna
Nahkahousu on siis osannut jo tehdä vanteita hiukan paremmille paineille, oma katastrofi kun oli varmaan nelisen vuotta sitten... sulla ollut sitten parempi myyjäkin.
Kun rikkinäisestä vanteesta valitin (eli hain takuuseen uuden), neuvoi myyjä käyttämään kuulemma valmistajan suosituksesta max.2bar paineita, tosi hyvä neuvo sinällään kun kehottaa laittamaan useamman kertaa enemmän painetta kuin vanteen silloinen maksimi oli. Ei noita varmaan paljon haljennut ole, pääasiassa netissä valittavat että muoviset vanteet on mennyt kieroiksi muutamassa kuukaudessa.
Emmaljungan Edget, niitä pari tai kolme kappaletta ollut, toimii ja kestää. Mahtunee ainakin e34/e38/e39/e53 korillisiin, e53 ainoa mihin menee osia irroittamatta.
Kyllä noilla aika hyvin on pärjännyt kaikissa olosuhteissa. Pyörät on aika isot, etupyörän saa lukittua suoraan ja runko on tukeva. Lunta ei ole mennyt lokasuojan väliin mitenkään häiritsevästi. Lisäksi tuossa on käsijarru, jota itsekin pidin aluksi täytenä pelleilynä, mutta joka on osoittautunut yllättävän hyödylliseksi monissa tilanteissa.
Meillä on käytetty rattaita eniten pelkän kaukalon kanssa, jolloin on helppo nostaa kaukalo autosta suoraan kiinni rattaisiin. Siinä on myös se etu, että pelkkä ratasosa vie aika paljon vähemmän tilaa autossa.
Meillä on myös Teutonia Spirit S3 ja myöskin lisänä tuollainen turvakaukalon käytön mahdollistava osa. Erittäin kätevä esim. kaupassa käydessä, kun lapsi voi olla kaukalossa koko matkan ajan. Lisäksi meillä on erillinen vaunukoppa ja kuomuratasosa, ei lainkaan kovaa tai pehmeää kantokoppaa tuohon kuomuratasosaan laitettavaksi.
Talvikäytössä suurimmaksi ongelmaksi on koettu eturenkaan jousitus, ei lumen pakkautuminen. Esteen tullessa se joustaa ensin taaksepäin ja jos se tökkää sen jälkeen sopivasti eikä menekään jääkokkareen yli, niin vaunut eivät ole enää kovin tasapainoisen oloiset, koska niitä kumminkin siinä vaiheessa jo työnnetään aika suurella voimalla eteenpäin ja etummainen "tukipiste" on tuossa tilanteessa melko takana. Ja muutenkin ehkä hiukan nelipyöräisiä raskaammat työntää lumisohjossa. Jalkajarru jumittaa välillä, mutta sitä on myyjän mukaan parannettu nykyisissä malleissa (meillä ostettu keväällä 08). Seisomalautaa noille oli hiukan vaikeampi löytää, meille tuli Ora. Kasatessa sen kiinnitysosat jäävät hiukan aisojen väliin, joten eivät mene enää niin matalaksi kuin aiemmin. Nykyisessä Spirit S3:ssa tuo jalkajarrun käyttövipu on käsittääkseni hiukan sivussa keskilinjasta ja voi käyttää Teutonian omaa seisomalautaa. Alaosan tavarakaukaloon ei mahdu laittamaan isoja esineitä, ellei avaa muutamaa nepparia sivulta (eli tila kohtuu iso, mutta lastausaukot vakioasennossa pieniä).
Plussana sisätiloissa ja ahtaissa paikoissa nuo ovat todella ketterät ja muutenkin nuo ovat laadukkaan oloiset. Ja lisävarusteena noihin sai Teutonian oman muhvin työntökahvaan, todella kätevä talvivaruste
Alkuperäisenä mittana meillä oli noiden mahtuminen E34 sedaniin poikittain (koska subbari vei niin paljon tilaa). Mutta hankittiin sitten farkku jo ennen lapsen syntymää...
Mahtuu joo. Nuo menee pienimpään tilaan mitä me vertailtiin. Hintaa noilla on ~650€, eli ei ihan edukkaimmat.
Tähän korjauksena, että pyörät pitää irroittaa niin mahtuu. Pitkästä aikaa noita tuonne muiden tavaroiden kanssa sovittelin niin tuli totuus taas mieleen Ei tuo e46 touring mikään tilaihme ole, mutta järkevästi pakkaamalla saa vaunut ja matkatavarat soviteltua.
Tesla Model 3 Performance
EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
EX: VW Touran 2.0 TDI
EX: VW R6 Polo GTI
EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
EX: BMW E91 325dA M-sport
EX: BMW E46 320d touring M-sport
EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH
täällä kun on ollut noista muistakin merkki vaihtoehdoista puhetta, niin olisko kellään kokemuksia mahtuuko kopalliset lastenvaunut vanhakoppaisen Ford C-Max:n konttiin ilman penkkien kaatoa? :think 10ke alkaen nyt saisi jo vaikka mitä ja touran nyt olis siinä luokassa sitten ykkösvaihtoehto, mutta hintaluokka pitäisi olla n. 5-6ke.
täällä kun on ollut noista muistakin merkki vaihtoehdoista puhetta, niin olisko kellään kokemuksia mahtuuko kopalliset lastenvaunut vanhakoppaisen Ford C-Max:n konttiin ilman penkkien kaatoa? :think 10ke alkaen nyt saisi jo vaikka mitä ja touran nyt olis siinä luokassa sitten ykkösvaihtoehto, mutta hintaluokka pitäisi olla n. 5-6ke.
tuli nyt sitten 2004 vuosimallin C-max ostettua, niin laitetaan vähän kommentteja, jos joku miettii samaa, vaikka ei ole bmw:stä kyse. kontti on isompi miltä vaikuttaa ulkoisesti ja vaunut mahtuu todella hyvin. takapenkillä on kivasti tilaa ja penkit saa tarvittaessa kokonaan pois. ajettavuus kaikin puolin hyvä. erittäin hyvä pienen perheen kakkosauto, jos vähän enemmän tarvii tilaa, mitä perus farkuista löytyy.
Sen verran infoa, että nyt on Teutonian Prestiget testattu e46 sedanin konttiin. Numeroiden mukaan nuo taittuu muistaakseni pienimpään tilaan teutonian vaunuista. Pitkittäin meni kahden renkaan irroittamisella hyvin sisään ja viereen jäi vielä putkikassille tilaa. Nuo taittuvat melko mataliksi, joten vaunukoppassakin voi vähän tavaraa kuljettaa. Nuivahko myyjä oli vieressä kyttäämässä, niin ei tullut kokeiltua poikittain sullomista. Voi olla, että kontti on liian kapea poikittain laittamiseen.
Muutenkin nuo Prestiget tuntuivat ihan hyviltä peleiltä. Emäntä kävi katsomassa Spirit S3:sia ja sanoi niiden olevan vähän kiikkerän oloiset verrattuna nelipyöräisiin. Kaupunkiryörityksessä olisivat kyllä varmasti kätevät.
Otan osaa Saahan sillä kyl varmistettu ton yläkerran paikan.
4 vuotta sitten mä kävin testaamassa noi kaikki smurffibussit ja päädyin ajettavuuden takia Zafiraan, missä oli irmcherin alusta. Toki toi C-max sillä volvon koneella oli riskin oloinen vaunujenkuljetin. Ajettavuus vaan ei ollut sitä mitä odotin.
Alkuun hain E38 ja langina, mut siihen ei mahtunut tuplarattaa peräkonttiin Olis kyl mahtunut 2 turvaistuinta selkä menosuuntaa ja viel yksi keskelle.
Ajoin tasan 1.5 vuotta Zafiralla ja sen jälkeen mäkeen moinen kapistus.
Oma kysymykseni olisi, mitkä mallit Bemarilta alkavat sopiva kolmelle pienelle takapenkillä? Käytännössä siis jokaiselle olisi huutava tarve kolmipistevyölle, 2-pistevyöllä kiinnitettävät ovat enemmän tai vähemmän leluja?
E39 ja E38 nyt ainakin on jo kolmipistevyöt keskellä. Vai kiinnittääkö joku vielä lapsiaan 2-pistevyöllä keskellä takana? Kolmekutoseen nyt en tiedä onko edes saanut kolmipistevöitä keskelle, mutta alkaa pienuus ahdistaa kun on auto pakattu ikkunia ja kattoa myöten täyteen Tämän takia periaatteessa nelikutonenkin on pudotettu laskuista pois.
Oma kysymykseni olisi, mitkä mallit Bemarilta alkavat sopiva kolmelle pienelle takapenkillä? Käytännössä siis jokaiselle olisi huutava tarve kolmipistevyölle, 2-pistevyöllä kiinnitettävät ovat enemmän tai vähemmän leluja?
E39 ja E38 nyt ainakin on jo kolmipistevyöt keskellä. Vai kiinnittääkö joku vielä lapsiaan 2-pistevyöllä keskellä takana? Kolmekutoseen nyt en tiedä onko edes saanut kolmipistevöitä keskelle, mutta alkaa pienuus ahdistaa kun on auto pakattu ikkunia ja kattoa myöten täyteen Tämän takia periaatteessa nelikutonenkin on pudotettu laskuista pois.
Meillä ollut kaikkia noista. Vuosi sitten, kun syntyi tyttö ja lapsiluku ylitti 5-paikkaisten tilat, niin hommattiin vuoden vaihteessa Grand Voyager.
Viiden hengen kuormalla E38 oli paras tilojen suhteen, takapenkille mahtui isommat gracon istuimiin ja pienin kaukaloon telakan kanssa, kokoonpanona vanhin kasvot menosuuntaan kuskin takana, keskellä keskimmäinen selkä menosuuntaan ja kaukalo matkustajan takana tietenki selkä menosuuntaan. Mahdutaan myös E39:n sisälle, mutta leveyssuunnassa vähän ahtaampaa sekä etupenkkejä joutuu siirtää eteen, jos penkin takana on istuin selkä menosuuntaan.
Taitaa noissa turvavöissä se tärkein juttu olla se, kun niissä istutaan ilman mitään turvaistuimia. Kun noita istuimia on kiinnitellyt autoihin 2- ja 3-pistevöillä, niin 3-pistevyöt ovat oikeastaan ehdottomat vain kasvot menosuuntaan matkustavilla siinä tapauksessa, kun lapsi käyttää auton turvavöitä eikä istuimen. Itseasiassa tuon kaukalon jalustan saa tukevammin kiinni 2-pistevöillä, kun vyö vetää jalustaa penkkiä kohti toisin kuin 3-pistevyön yläpiste tuntuu aina jättävän vyön löysälle ja koko laitos kallistelee turvattoman näköisesti. Paras vaihtoehto tietenkin olisi isofix-kiinnikkeet, mutta meillä menisi uusiksi kaikki istuimet ja autokin.
Meillä ollut kaikkia noista. Vuosi sitten, kun syntyi tyttö ja lapsiluku ylitti 5-paikkaisten tilat, niin hommattiin vuoden vaihteessa Grand Voyager.
Viiden hengen kuormalla E38 oli paras tilojen suhteen, takapenkille mahtui isommat gracon istuimiin ja pienin kaukaloon telakan kanssa, kokoonpanona vanhin kasvot menosuuntaan kuskin takana, keskellä keskimmäinen selkä menosuuntaan ja kaukalo matkustajan takana tietenki selkä menosuuntaan. Mahdutaan myös E39:n sisälle, mutta leveyssuunnassa vähän ahtaampaa sekä etupenkkejä joutuu siirtää eteen, jos penkin takana on istuin selkä menosuuntaan.
Taitaa noissa turvavöissä se tärkein juttu olla se, kun niissä istutaan ilman mitään turvaistuimia. Kun noita istuimia on kiinnitellyt autoihin 2- ja 3-pistevöillä, niin 3-pistevyöt ovat oikeastaan ehdottomat vain kasvot menosuuntaan matkustavilla siinä tapauksessa, kun lapsi käyttää auton turvavöitä eikä istuimen. Itseasiassa tuon kaukalon jalustan saa tukevammin kiinni 2-pistevöillä, kun vyö vetää jalustaa penkkiä kohti toisin kuin 3-pistevyön yläpiste tuntuu aina jättävän vyön löysälle ja koko laitos kallistelee turvattoman näköisesti. Paras vaihtoehto tietenkin olisi isofix-kiinnikkeet, mutta meillä menisi uusiksi kaikki istuimet ja autokin.
Isoa peukkua laajasta vastauksesta. Meillä on ihan kaukalokin matkustanut kolmipistevöissä takana. Molemmat istuvat takana kasvot menosuuntaan ja toisella käytetään auton omia vöitä, nuoremmalla on käytössä vielä istuimen 5-pistevyöt ja itse istuin kiinnitetty autoon 3-pistevöillä "läpi".
Etsinnässä lähinnä sellainen malli, missä nuo mahtuisi mahdollisimman kätevästi keskenään olemaan -> vastasit jo kattavasti ja valinta on todennäköisesti e38, ehkä jopa e39. Yli viiden henkilön vahvuutta ei varmaankaan nähdä pitkään aikaan (jos koskaan), mutta silloin kyllä kieltämättä tuo valikoima supistuu aika radikaalisti...
Väliaikaisesti menkööt tuo muoviluoti, jos hyvän etsinnässä kestää kauan Niin ja lisättäköön vielä, että tosiaan ei ole vielä kolmea pällistelijää vaan kaksi tällä hetkellä. Mutta hyvähän se on pari viikkoa etukäteen jo näitä suunnitella...
Isoa peukkua laajasta vastauksesta. Meillä on ihan kaukalokin matkustanut kolmipistevöissä takana. Molemmat istuvat takana kasvot menosuuntaan ja toisella käytetään auton omia vöitä, nuoremmalla on käytössä vielä istuimen 5-pistevyöt ja itse istuin kiinnitetty autoon 3-pistevöillä "läpi".
Etsinnässä lähinnä sellainen malli, missä nuo mahtuisi mahdollisimman kätevästi keskenään olemaan -> vastasit jo kattavasti ja valinta on todennäköisesti e38, ehkä jopa e39. Yli viiden henkilön vahvuutta ei varmaankaan nähdä pitkään aikaan (jos koskaan), mutta silloin kyllä kieltämättä tuo valikoima supistuu aika radikaalisti...
Väliaikaisesti menkööt tuo muoviluoti, jos hyvän etsinnässä kestää kauan
heitetään nyt tähän nelihenkisen perheen kokemus, kun pihassa on sekä E39 että E38:
- takana siis on kaukalo telakalla + kasvot eteenpäin turvaistuin
- E39:ssä on isofixit ja sikäli kaukalo on helppo kiinnittää. Etupenkiltä yltää tarvittaessa takapenkille kurottamaan jos tarve vaatii. miinuksena ahtaat takatilat eli kaukalon kanssa ei etupenkkiä saa ihan sellaiseen asentoon kuin haluaa eli ongelmia pitkille ihmisille, lisäksi epälen että voi tulla istuimien kanssa ongelmia jos niitä pitää kolme saada vierekkäin (riippuu siis istuimista että kuinka leveitä ne on). Toisekseen lapset yltää potkimaan etupenkkien selkänojia ja se on jokseenkin raivostuttavaa.
- E38:ssa ei ole isofiksejä eli turvavöiden kanssa joutuu pelaamaan, mutta toisaalta istuimethan on aina kiinni ja kaukalokin on meillä hyvin helposti kiinnitettävää mallia (Maxi-Cosi Cabriofix, vöiden laittaminen kestää n. 10sec). Langimallissa ei kersat yllä potkimaan selkänojia ja näissähän on melkein järjestään verhot jne eli auringonsuoja on hyvä. Kolme istuinta mahtunee melkein heittämällä, haaste on vain penkin muotoilu eli keski-istuin on sitten vähän aseteltava. Jos autossa on sähköiset niskatuet takana, niin kannattaa ihan suosiolla ottaa ne niskatuet hisseistä irti, muuten ne hissit hajoaa (eli kun lastenistuin on penkissä kiinni niin se painaa niskatukea, penkki kuitenkin tietää jonkun istuvan siinä ja alkaa itsekseen säätelemään niskatukea -> muovinen ruuvi hajoaa ). E38:n boonuksena on vöiden "vasenkätisyys", eli lukot on oven puolella = istuimien kiinnittäminen on sikamaisen helppoa.
E38 takaluukku on selvästi isompi kuin E39, jopa parempi kuin E39 toukka. Esim kaksosrattaat menee heittämällä E38 takaluukkuun, mutta kauhealla vaivalla E39 toukkaan. lisäksi E38 takalattiat on avarammat joten matkalle saa paremmin kaikki eväät jne mukaan. Ainakin meillä perhematkailussa on lähdetty järjestään E38:lla liikenteeseen; voimaa riittää vaikka täydellä nyytillä ja tilaa on enemmän. Lisäksi tuossa omassa kun on takailmastointi niin kersoillakin on mukavaa eikä tule napinaa väärästä lämpötilasta.
ja siksipä tuo E39 on myynnissä, yksi iso auto riittää meille...
heitetään nyt tähän nelihenkisen perheen kokemus, kun pihassa on sekä E39 että E38:
- takana siis on kaukalo telakalla + kasvot eteenpäin turvaistuin
- E39:ssä on isofixit ja sikäli kaukalo on helppo kiinnittää. Etupenkiltä yltää tarvittaessa takapenkille kurottamaan jos tarve vaatii. miinuksena ahtaat takatilat eli kaukalon kanssa ei etupenkkiä saa ihan sellaiseen asentoon kuin haluaa eli ongelmia pitkille ihmisille, lisäksi epälen että voi tulla istuimien kanssa ongelmia jos niitä pitää kolme saada vierekkäin (riippuu siis istuimista että kuinka leveitä ne on). Toisekseen lapset yltää potkimaan etupenkkien selkänojia ja se on jokseenkin raivostuttavaa.
- E38:ssa ei ole isofiksejä eli turvavöiden kanssa joutuu pelaamaan, mutta toisaalta istuimethan on aina kiinni ja kaukalokin on meillä hyvin helposti kiinnitettävää mallia (Maxi-Cosi Cabriofix, vöiden laittaminen kestää n. 10sec). Langimallissa ei kersat yllä potkimaan selkänojia ja näissähän on melkein järjestään verhot jne eli auringonsuoja on hyvä. Kolme istuinta mahtunee melkein heittämällä, haaste on vain penkin muotoilu eli keski-istuin on sitten vähän aseteltava. Jos autossa on sähköiset niskatuet takana, niin kannattaa ihan suosiolla ottaa ne niskatuet hisseistä irti, muuten ne hissit hajoaa (eli kun lastenistuin on penkissä kiinni niin se painaa niskatukea, penkki kuitenkin tietää jonkun istuvan siinä ja alkaa itsekseen säätelemään niskatukea -> muovinen ruuvi hajoaa ). E38:n boonuksena on vöiden "vasenkätisyys", eli lukot on oven puolella = istuimien kiinnittäminen on sikamaisen helppoa.
E38 takaluukku on selvästi isompi kuin E39, jopa parempi kuin E39 toukka. Esim kaksosrattaat menee heittämällä E38 takaluukkuun, mutta kauhealla vaivalla E39 toukkaan. lisäksi E38 takalattiat on avarammat joten matkalle saa paremmin kaikki eväät jne mukaan. Ainakin meillä perhematkailussa on lähdetty järjestään E38:lla liikenteeseen; voimaa riittää vaikka täydellä nyytillä ja tilaa on enemmän. Lisäksi tuossa omassa kun on takailmastointi niin kersoillakin on mukavaa eikä tule napinaa väärästä lämpötilasta.
ja siksipä tuo E39 on myynnissä, yksi iso auto riittää meille...
Peukkua myös tälle vastaukselle. Pääpaino meillä on nyt tietenkin se, että ne kaikki kolme mahtuisivat takapenkille ja mahdollisimman turvallisesti. Komppaan kyllä täysin tuota "potkivat selkään"-kommenttia, 3er farkussa kun se onnistuu ihan yrittämättäkin...
E38 polttelee kyllä, varsinkin kun sinun topicisi luin ja vaikkei tuota ole saksalaiset insinöörit suunnitelleet perheautoksi - toimii se siinäkin tarkoituksena ilmeisesti enemmän kuin hyvin. En tiedä meneekä e39 samaan kategoriaan kuin uusi V70, jossa on takapenkillä jalkatilaa erittäin niukasti (ainakin omasta mielestäni). Ilmeisesti on isoja ja muka-isoja autoja
Ehkäpä kolmeysi suorittaa kakkosauton tehtävää jossakin vaiheessa paremmin. Joka tapauksessa kiitän kommenteista, tukivat jo valmiiksi omaa päätöstä seuraavan mallin hankinnassa.
Comment