Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia muun merkkisistä autoista.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kojontti
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2014
    • 204
    • Puolanka

    Kokemuksia, V70 -07 volvo nuhaisella 2.4D koneella ja manuaalilla. Ajettiin 210tkm, loppulukema 466tkm. Laitettavaa: takaiskarit kahdesti, jarrut kerran ympäri, ahtoputken tiivisteet, 3 raidetangon päätä ja polttoainesuodattimen kuoret johtosarjoineen. Lisäksi moottorin pyörreläppien käyttötanko piti korjata ryssäpatentilla. Vaihtoon lähtiessä kaksoismassa piti ihan pientä naputusta, CR paineensäädin heitteli joskus tyhjäkäynnillä ja etuiskarit alkoi olla valmiit.

    Subaru Legacy 2.0D -09, 199tkm tullessaan ja 260tkm kun kampiakseli katkesi. Iskarit ympäri auton, etuvetarin stefat laatikkoon, takapyöränlaakerit kumpikin ja tietenkin tuo kone joka maksoi riittävästi... On kyllä meillä vieläkin ja ajetaan puoleen miljoonaan vähintään.

    Että juu, maksaa ne joskus, perkeleet... Sigun pommi46 vaikuttaa varsin edulliselta käyttikseltä +400tkm mittarilukemaan nähden.

    Meillä ei ajomäärien takia bensa ole edes vaihtoehto. Silloin kun ajettiin vähän niin ykkösautoon ei tullut kuin 45tkm vuodessa. Ja kun itse korjaa ja huoltaa niin ei diesel ole juurikaan sen kalliimpi.
    ex-E46 330 XD

    Comment

    • petterihi
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2015
      • 621
      • Kerava

      Melko edullisia ja mukavia diesel kilsoja (270tkm-355tkm) on tullut edelleen ajossa olevalla 406 Hdi pösöllä, kulutus jotain 6.3l yhdistelmällä motaria ja ruuhkaa. Ei mikään raketti - 110hp/250 Nm mutta ei nuo mitään juuri maksa, eivätkä juurikaan ruostu.
      Last edited by petterihi; 21-09-2016, 10:55.
      E39 523iA Touring -00
      --
      E39 523 osia edullisesti
      Vuokrataan E39 Touring isojen puslien ulosvetäjää

      Comment

      • TFV
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 3080
        • Nurmijärvi

        Originally posted by JiPe View Post
        Itselle ei kyllä ole tullut dieselistä sitä käsitystä, että se olisi kallista huoltaa.
        Perushuolto öljy+suodatin ja ilmansuodatin. Polttoainesuodatin joka toisella kerralla. Pumppu ja suuttimet karkiasti kerran 300-400tkm. Suuttimien huolto 100-150e kappale ja pumppu 400-500e jos vieraalla teetättää. Bensaan verrattuna jää turhat sähköosat pois sytytyksestä, joskin hehkut kompensoi. Kulutus pari litraa vähemmän satkulla ja litrahinta 25-30snt halvempi per litra. Ja se itselle tärkein, alaväännöt. Ei tarvii huudattaa ku mopoa.

        E: Tietenkään mulla ei ole kokemuksia kovin uusista autoista, ne kun kuulostaa niin huonoilta etten taida hetkeen niihin sekaantua.
        Kyllä mun pumpun korjaus seiskaan maksoi tuhansia klaukkalan dieselissä, ja joka suutin on ollut sen kuussataa. Enkä sitäpaitsi puhunut huolloista, vaan korjauksista, johon toi pumppu ja suuttimet tietysti kuuluukin.
        E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

        Comment

        • Tojopa
          BTCF Member
          • Mar 2004
          • 1592
          • Kuopio

          Originally posted by TFV View Post
          Juuri tätä minä aina paasaan, jos vaan joku uhri kuuntelee. Dieselien huolto....eikäku korjauskustannukset ovat korkeammat kuin bensapelin, ahtamattoman, poislukien bmw:n v8 versiot joissa valvetronic. Näissä on oltava tarkkana, ettei joudu mädillä tomaateilla kuoliaaksi kivitetyksi.
          Aika paljon olen ajellut bensa ja dieselipeleillä, ihan takuulla yli millin, bemmeillä enimmäkseen.
          Kokemus kertoo seuraavaa: diesel kuluttaa vähemmän, vääntää alempaa, tosin väkisin koska turbo, meno loppuu kuin sorsa tervalammikkoon jahka kierrokset nousee neljän tonnin päälle. Silloin bensakone vasta aloittaa laulunsa. Bensa syö enemmän, joo mutta nahkapohjakengät ei oo kerrasta pilalla tankilla käydessä.
          Jos molemmissa malttaa pysyä parinsadan hepan luokassa, mennään dieselillä järkevillä ahdoilla kolmen litran koneella. Sama juttu bensapatilla ilman ahtamista.
          Mutta: dieselin 600 euron suuttimia menee, turboja menee, loukut tukkeentuu, läppiä pannun läpi (mikäli ei ole valveutunut autoilija, me kaikki toki olemme, mutta kaikki eivät ole btcf:ssä)
          Vuosittainen dieselvero, ynnämuuta mitä saamme jatkuvasti lukea. Sokerina pohjalla paskaset kengänpohjat.
          Se kolmelitrainen ahtamaton bensapatti syö sen kympin satkulla, ei dieselveroa, hajoavia turboja, suutin maksaa kymppejä, teho mitä nyt onkin on aina tarjolla, jotain vanoksen tiivisteitä ja puolia sun muita antureita nyt toki paukkuu vähän väliä, mutta halpaa verrattuna dieselsiskon korjauskuluihin.
          Kuinka helkkaristi siis pitäisi ajaa, että diesel ihan oikeasti tulisi halvemmaksi?
          Minä ajan työajoa enää noin tuhannen viikossa, mun ei missään nimessä kannata ajaa nakulla, ei ainakaan käytetyllä.
          Summasummarum: tuntuu että ajaa pitää niin paljon, ettei dieseli pysy kasassa niin pitkälle.
          Tässä hyvin pitkälle sama ajatuskulku kuin itsellä Lisäksi vielä se, että talvella dieselit jääkaappeja, kun bensoissa tarkenee varsin kivasti.

          Comment

          • E39Fin
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2013
            • 1760
            • HKI/Orimattila

            Tekis mieli väittää että ei paljoa halvemmalla ajele kun nykyaikaisella bemarin dieselillä. Ja se joka sanoo että joku yksittäinen tonnin tai parinkin remppa kerran 300tkm korvaa jo voimakkaan dieselin ja bensan kulutuksen eron niin ei ole autolla ajanut. 300tkm aikana tulee nimittäin sen verran rahallista eroa polttoainekuluissa että kestää kyllä rempata välillä dieseliä. Paitsi että mullakin on alkuperäiset suuttimet sekä turbo autossa jolla ajettu 640tkm ja joka kuluttaa ajossa keskimäärin 6.7litraa. Hiukkassuodatinta ei oikeasti tarvitse vaihtaa, pelkkä pesu toimii hyvänä välineenä. Nahkapohjakengissä kuljen ja osaan tankata ilman sotkuja. Myönnän että bensakoneen soundit sekä fiilis puuttuu mutta toisaalta samantehoinen V8-audi joka pihassa on tuntuu melko tuhnulta kun on pakko ajaa isoilla kierroksilla aina. Dieselillä mennään pienillä kierroksilla vääntämällä. Bensakoneella taas tekee väkisinkin mieli polkea että saa voimaa ulos. :think

            Jos ajaa yhdellä autolla yli 300tkm niin tietää mikä on todellisuus remppojen ja kilometrien suhteen, niitä ei nimittäin joka päivä olla tekemässä. Eri asia jos aina vaihtaa auton yksilöön jossa ei ole perusremppoja tehty, kyllä niitä tietyssä välissä tulee. Kun rempat on tehty niin alkaa taas pidempi aikaväli kun ei tarvitse tehdä juurikaan mitään huoltojen lisäksi. Ellei jotain sähköjuttuja tms. tule.

            Ei ainakaan nää 2008-> bemarin dieselit ole lainkaan huonoja tai pommeja. Eikä muuten keskimäärin ole D5-volvotkaan. Juuri myytiin 670tkm ajettu pois. Oli meillä 400tkm ajan ja täytyi kerran laittaa jakolaatikko ja kahdesti iskarit sekä tottakai kertaalleen lähes joka pusla mutta nehän nyt tulisi bensa-autollakin. Alkuperäinen turbo sekä automaattilaatikko sekä avaamaton moottori tässäkin. Apulaitteita laitettu toki, mutta nehän on noilla ajosuoritteilla moottorilla kuin moottorilla kulutuskamaa.

            Puhun toki nyt vain omista kokemuksista joihin liittyy pitkät omistajuudet ja runsas vuosittainen ajosuorite jolla ei tarvitse naftaveron suuruutta miettiä. Bensalla vois ajella jos ei olis liikkuva elämäntapa mutta diesel vie niin pitkään kun kilometrit on 50-70tkm vuodessa. voi laskea montako tonnia jää vuodessa säästöön verrattuna bensalla ajamiseen.
            Last edited by E39Fin; 21-09-2016, 08:15.
            Jaguar XF Sportbrake R-sport.
            E39 523iA Oxfordgreen

            Comment

            • protoni
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2008
              • 1358
              • Tampere

              Diesel nurkka-ajossa varmaan nokeaa nopeammin DPF:n, sulattaa kytkimen, nokeaa EGR:n jne. Sitten kun oikeasti ajetaan pitkää siivua, kuten vaikka E39Fin autoilla, niin varmaan toimivat paremmin ja säästöt ovat huomattavia. Omilla kilometreillä tulee säästöä noin kilo vuoteen. Kyllä sillä jo jonkinlaisen remontin tekee vaikka vuosittain.

              Comment

              • hander
                Bimmer Rookie
                • Sep 2013
                • 152
                • Mylly

                Tämäkin alkaa mennä taas bensa vs. Diesel vääntämiseksi, joten katkaistaanko tähän. Yks äidistä, toinen tyttärestä.

                E: onko remontoitu 1.2/1.4 tsi enää luotettava? Joissain näistä ei voinut vaihtaa alaratasta, joten jos ketju on parsinut ja ratasta ei saa vaihdettua=kohta uus ketjuremontti?
                Last edited by hander; 21-09-2016, 09:51.
                - vw

                Menneet:
                e34 520, vw, vw, e36 318, vw, vw, e38 740,
                vw, vw, e39 540, vw, vw, 1966 Ford Fairlane, vw.

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17477
                  • Turku

                  Originally posted by protoni View Post
                  Diesel nurkka-ajossa varmaan nokeaa nopeammin DPF:n, sulattaa kytkimen, nokeaa EGR:n jne. Sitten kun oikeasti ajetaan pitkää siivua, kuten vaikka E39Fin autoilla, niin varmaan toimivat paremmin ja säästöt ovat huomattavia. Omilla kilometreillä tulee säästöä noin kilo vuoteen. Kyllä sillä jo jonkinlaisen remontin tekee vaikka vuosittain.
                  Hyviä pointteja. Minulla on dieselauto ollut käyttiksenä nyt 10 vuotta ja joka vuosi tullut väh. 30 000km. Ei yhtään turboa, suutinta ym. ole mennyt. Jakopää meni E61 535d:stä. Muut perushuoltoja ja alustaremontteja pääasiassa.
                  Näillä mennään:
                  - BMW E81 118i since 2017
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • ritariässä
                    BTCF Member
                    • Jan 2006
                    • 3466
                    • Raisio

                    Originally posted by hander View Post
                    Tämäkin alkaa mennä taas bensa vs. Diesel vääntämiseksi, joten katkaistaanko tähän. Yks äidistä, toinen tyttärestä.

                    E: onko remontoitu 1.2/1.4 tsi enää luotettava? Joissain näistä ei voinut vaihtaa alaratasta, joten jos ketju on parsinut ja ratasta ei saa vaihdettua=kohta uus ketjuremontti?
                    Jos haluaa elämään jännitystä, ostaa jakoketjullisen ( ainakin joihinkin koneversioihin tuli loppuaikoina hihna ) TSI kulkupelin.

                    Joissain ketju rapisee jo +10tkm lukemissa ja kokonaisia koneita vaihdettu reilusti alta 50tkm ajetuista jne...
                    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                    Comment

                    • hander
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2013
                      • 152
                      • Mylly

                      Originally posted by ritariässä View Post
                      Jos haluaa elämään jännitystä, ostaa jakoketjullisen ( ainakin joihinkin koneversioihin tuli loppuaikoina hihna ) TSI kulkupelin.

                      Joissain ketju rapisee jo +10tkm lukemissa ja kokonaisia koneita vaihdettu reilusti alta 50tkm ajetuista jne...
                      Juu, tämä tieto olikin, mutta nimenomaan remontoidun koneen tulevaisuus kinostaisi. Uusiin hihnallisiin uskaltaisin hyvinkin kallistua, mutta aina parempi jos muutaman vuoden vanhempi (ja halvempi) löytyisi. Ei mikään akuutti tarve vielä, mutta kakkosautolle on tulossa tarvis tässä jossain välissä.
                      - vw

                      Menneet:
                      e34 520, vw, vw, e36 318, vw, vw, e38 740,
                      vw, vw, e39 540, vw, vw, 1966 Ford Fairlane, vw.

                      Comment

                      • Ruostepalo
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2015
                        • 112
                        • Helsinki

                        Aikaisempi auto oli Audi A4 B7 2.0TFSI quattro S-linellä 2005vm. Itselle oli aivan mahtava auto yksinkertaisesti. Nelivetona quattro on aivan lyömätön, mikäli et ihan täysiveristä maastoautoa halua, mistä lyötyy manuaalilukot yms. Tuli lätkästyä APR:n kauhean hintainen 800€ softa kylkeen, niin hyvin nousi tehot ja väännöt.

                        Suoraan sanottuna melkein kaduttaa, että vaihdoin omasta Audista pois. Vakuutukset olivat naurettavat halvat, huollot olivat halvat, quattro toi hymyn naamalla vähänkään liukkaammilla keleillä, äänentoisto oli helvetisti parempi, jos vertaa ainakin BMW karvalakit (Business ja Professional) vs Audin karvalakit (En muista huonompaa, mutta itsellä oli Concert) ja kyseinen 2.0TFSI moottori oli yllättävän sisukas, vaikkakin olikin ensimmäinen ja viimeinen hyvä TFSI-kone pitkään aikaan. Tähän vielä päälle sinkitty kori, joka ei kovin helposti lähde ruostumaan.

                        Sisämateriaalit olivat kehnommat, kuin BMW:llä, se on sanottava. Muutenkin Audille tyypillisesti sisätilat tuntuivat juurikin siltä, että ideat ja konseptit oli kierrätetty vanhemmista kalliimmista malleista, ja osa ratkaisuista vaikutti olevankin juuri sen 6 vuotta jäljessä kehityksessä. Ulkonäöllisesti muutenkin sisusta paljon epämiellyttävämpi, kuin BMW:llä. S-linen penkit eivät myöskään ole mitenkään verrattavissa BMW:n M-Sportin jakkaroihin, jotka pesee S-linen miten sattuu.

                        Eipä ole itsellä siis paljoa pahaa sanottavaa menneestä Audistani.

                        Seuraava auto tuleekin olemaan sitten varmaan taas Audi, koska quattro, ja haluan muutenkin hyppiä merkistä ja mallista toiseen virkistyksen ja huvin vuoksi.
                        Audi A4 B7 vm. -08 2.0TFSI quattro S-line avant
                        ex: E93 325i M-Sport vm. -08
                        ex: Audi A4 B7 vm. -05 2.0TFSI quattro S-line
                        ex: Honda Civic vm. -07 1.8ivtec
                        ex: VW Golf V 1.6 vm. -05
                        ex: Fiat Marea HLX vm. -01

                        Comment

                        • protoni
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2008
                          • 1358
                          • Tampere

                          Myöskin hyviä kokemuksia diudeista, mutta täysin päinvastaiset fiilikset jakkaroista. Ainakin omille välityksille audin sportit on 10x paremmat.

                          Comment

                          • S.P.R
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1009
                            • Oulu area

                            Hiukan kiinnostaisi A4 tai A5 tuolla 2.0 TFSI koneella niin missä vuosimalleissa noissa on niitä ongelmia? Vuosimallit 2010 -> kiinnostaa.

                            Ja jos jollain tietoa löytyy niin samaten 3,0 TDI listalla.. :think

                            Comment

                            • harossi
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 619
                              • Haukipudas

                              Originally posted by S.P.R View Post
                              Hiukan kiinnostaisi A4 tai A5 tuolla 2.0 TFSI koneella niin missä vuosimalleissa noissa on niitä ongelmia? Vuosimallit 2010 -> kiinnostaa.

                              Ja jos jollain tietoa löytyy niin samaten 3,0 TDI listalla.. :think
                              2009-2012 (ehkä alkupään 2013 myös) 2.0TFSI imee öljyä ihan kiitettävästi, oma kokemus 0,7L/1000km.
                              e39 M5

                              Comment

                              • Turder
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2008
                                • 454
                                • Suomi

                                Originally posted by harossi View Post
                                2009-2012 (ehkä alkupään 2013 myös) 2.0TFSI imee öljyä ihan kiitettävästi, oma kokemus 0,7L/1000km.
                                Ja pahenee kilsojen myötä. Meillä oli TT tuolla koneella ja alkoi jo jossain 20-30tkm välillä menemään öljyä enemmän. Meni onneksi vaihtoon ja hyvällä hyvityksellä vielä kun ei ollut ongelmat tiedossa niin laajasti.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎