Announcement

Collapse
No announcement yet.

avoauto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Silmaauki
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 1851
    • Turku

    Avoauto ei toki sovellu ihan joka paikkaan. Ajelin viime vuonna loppukesästä kerran edestakaisin motaria Tku-Hki-Tku katto auki (suurimman osan matkasta) ja siinä käytössä avoauto ei oikein ole miellyttävä. Jo satasen nopeus motarilla alkaa olla aika infernaalista ja pahinta on paahtaa 120 rajoituksella niihin tunneleihin, joita tuossa välillä on. Tunnelissa äänet kaikuu ja voimistuu sen verran että siitä viisastuneena vedin pian sivuun sen verran että sain katon ylös.

    Tuosta kokemuksesta viisastuneena sitä on ajoreittejä lähtenyt suunnittelemaan eri tavalla.

    Jossain välissä yritin myös googlata löytyiskö netistä jotain suosituksia hyvistä kruisailupätkistä. En suoraan avoautoille löytänyt, mutta jollakin moottoripyöräfoorumilla tärppäsi sen verran, että löytyi tältä lähiseudultakin mukava lenkki. Ehkä pitäisi joku "vinkkaa hyvä avoautollakruisalulenkki" -ketju pistää pystyy.

    Mulla yksi kaveri on parina kesänä tehnyt avoautolla reissun Eurooppaan ja hän mulle totesi, että motarilla aina katto kiinni ja kun tulee rampilta alas niin (pit)stoppi ja katto alas.
    E93 335i Aarre, Montego blue
    E90 318i talvipulkka

    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

    Comment

    • Taski
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2009
      • 380
      • Tampere

      Originally posted by Turder View Post
      - edelliseen vielä se, että kun on avokelit, on helposti liian kuuma (no katto ja AC päälle, mutta avon idea menee).
      Tätä en kyllä käsitä ollenkaan. Suomen kesä on kuumimmillaankin niin viileä ja lyhyt että umpikotilollakin tulee ajettua käytännössä _aina_ vähänkään paremmalla kelillä kaikki luukut auki ilman mitään ilmastointeja pilaamassa kokonaisuutta.

      Ilmastointi on yksi turhimmista ja yliarvostetuimmista varusteista IMO =D En osaa kaivata sitä näillä leveysasteilla kyllä tippaakaan. Jossain italiassa se nyt on toki hyvä olla, mutta jos Suomessa on kahtena päivänä kesässä 30 astetta lämmintä, niin sen nyt kärsii mielellään.
      No myönnettäköön että motaria sahatessa se on kyllä kiva varuste, vaikka välillä tulee sielläkin pöhötettyä lasit alhaalla.
      Last edited by Taski; 28-02-2019, 23:04.
      Erikoismies Tampereen Kauniaisista.

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6749
        • PK-seutu

        Originally posted by Silmaauki View Post
        Avoauto ei toki sovellu ihan joka paikkaan. Ajelin viime vuonna loppukesästä kerran edestakaisin motaria Tku-Hki-Tku katto auki (suurimman osan matkasta) ja siinä käytössä avoauto ei oikein ole miellyttävä. Jo satasen nopeus motarilla alkaa olla aika infernaalista ja pahinta on paahtaa 120 rajoituksella niihin tunneleihin, joita tuossa välillä on. Tunnelissa äänet kaikuu ja voimistuu sen verran että siitä viisastuneena vedin pian sivuun sen verran että sain katon ylös.
        Mielipide tuokin toki. Itse kaipaan suunnattomasti niitä aikoja kun oli alla avo S-moottorilla joka kiersi yli 8000rpm. Motarin tunnelit oli yhtä juhlaa. Ja niitä on niin vähän ja lyhyitä Suomessa, etten oikein ymmärrä tuota itkua asiasta. Toki sitten jos joka päivä pitäisi vaikka työkseen ajaa HKI - TKU - HKI väliä edestakaisin niin sitten avo ei välttämättä ole se juttu.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • PJS69
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2011
          • 255
          • Porvoo

          Originally posted by pyroz View Post
          Mielipide tuokin toki. Itse kaipaan suunnattomasti niitä aikoja kun oli alla avo S-moottorilla joka kiersi yli 8000rpm. Motarin tunnelit oli yhtä juhlaa. Ja niitä on niin vähän ja lyhyitä Suomessa, etten oikein ymmärrä tuota itkua asiasta. Toki sitten jos joka päivä pitäisi vaikka työkseen ajaa HKI - TKU - HKI väliä edestakaisin niin sitten avo ei välttämättä ole se juttu.
          Jep, tässä ollaan taas asian ytimessä eli toiset pitää tyttärestä, toiset hänen äidistään ja toiset jopa molemmista...

          Itse ajoin juurikin viime kesän heinäkuun helteillä yhtenä päivänä katto alhaalla Turun suunnalta Porvooseen ja ajoittain moottoriteitäkin pitkin. Ei kyllä häirinnyt meikäläistä pätkääkään sen enempää luonnon tai moottorin äänet, auringon paahde kuin tuulen viimatkaan. Suoraan sanottuna juuri noiden asioiden takia haluan avoauton omistaa...

          Mutta joo, mieltymyksemme on erilaisia, ja hyvä niin.

          Comment

          • Axum
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 4416
            • Kuopio

            Samoilla linjoilla mennään, itsellä on tapana pitää pidemmillä maantieosuuksilla korvatulppia ja Kalajoelta kaljapäissään ostettua kalastajahattua joka suojaa mukavasti niskaa viimalta ja auringonpaahteelta.


            Ps. katto on säilytystä varten.
            - E30 325i M52B28TU Cabriolet
            - E39 528ia
            - KUOPION PUTKIMIEHET -team
            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

            Puretaan 520ia -97
            https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6937
              • N/A

              Itellä on kokemusta seuraavista avoautoista:
              Peugeot 306, BMW E36 Cabriolet, BMW E46 Cabriolet ja BMW Z4 E85.

              Z4 oli hauskin noista ajaa, mutta kaikista epäkäytännöllisin.
              Katto paikallaan piti aina ryömiä kun johonkin siltarumpuun. Vaikka olen tällänen lyhyt 175cm.
              E46 avo oli ehkä noista paras, automaatilla vielä mukava cruisia. Myöskin hiljasin ja mukavin ajella. Ei kyllä takapenkeillä siinäkään oikeastaan ollut käyttöä, mutta sen kanssa oli muuten helpoin elää. Oli tosiaan lasista takaikkuna, tosi hyvä rättikatto, ei suhissut maantiellä ja perus penkinlämmittimet ja 3 litran moottori. Lämpesi tosi hyvin syksykelissäkin.
              Jos jonkun avon myynti on harmittanut, niin E46 avon.

              Nykyään kun minulla on vain yksi katospaikka eikä muita tiloja missä asun, ei oikein avoa viitsi pitää kesällä. Varsinkin Z4 kanssa olisi melkein oltava joku muu auto mökkireissuille ja jos tarvii kuskata tavaraa. Lisäksi se oli sadekelillä melko ankea katto kiinni sellanen pien koppi ajella. Katto auki lämpimällä ihan eri vehje. Joten ei mulle varmaan tuu avoja enää ellei ole kahdelle autolle tallia tai vastaavaa mistä voi kelin perusteella valita auton ajoon.

              Ps. Mulla ei kyllä yksikään noista ole vuotanut vettä sisään, ei pesussa eikä sateessa..

              Last edited by Antti O; 01-03-2019, 10:43.

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17845
                • PKS

                Tuli mieleen vaan, kovasti haukuttiin katto auki ajamista suuremmissa nopeuksissa ja moottoritietä - onko teillä ollut tuulisuoja paikoillaan? Se on meinaan sissi ukko joka motaria ajelee ilman. Sen sijaan tuulisuoja paikoillaan ei ole tehnyt mieli ajella katto kiinni missään vaiheessa edes moottoritietä - vaikka lämpötilakin olisi vain 10 rapiat.
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                ½
                G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • Axum
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 4416
                  • Kuopio

                  Toki, tuulisuoja lähes aina paikoillaan mutta harvemmin tulee nostettua tuulisuojan läppää ylös.
                  - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                  - E39 528ia
                  - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                  - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                  Puretaan 520ia -97
                  https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                  Comment

                  • j-a
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2005
                    • 1522
                    • PohojosPohojammaa

                    Originally posted by Dualfun View Post
                    Tuli mieleen vaan, kovasti haukuttiin katto auki ajamista suuremmissa nopeuksissa ja moottoritietä - onko teillä ollut tuulisuoja paikoillaan? Se on meinaan sissi ukko joka motaria ajelee ilman. Sen sijaan tuulisuoja paikoillaan ei ole tehnyt mieli ajella katto kiinni missään vaiheessa edes moottoritietä - vaikka lämpötilakin olisi vain 10 rapiat.
                    Allekirjoitan tämän täysin noiden vanhempien pelien kohdalla - E36 cabrio esimerkiksi ei ole taajamanopeuksien yläpuolella oikein nautinto ilman tuulisuojaa. Sen sijaan uudemmat pelit, joissa aerodynamiikan suunnitteluun on paneuduttu vähän eri pieteetillä ja välineillä, kuten esimerkiksi F13, on yllättävänkin mukavia moottoritienopeuksissakin, ilman mitään erillisiä tuulisuojia. F13:ssa tosin kuten E64:ssäkin varmasti osansa tuohon tekee jo se takalasi, jonka voi nostaa ylös myös katto alhaalla, vähentää osaltaan pyörteilyä matkustamossa kovasti.
                    Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                    Ylimääräisenä tarjolla:

                    E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                    F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                    Comment

                    • Kusilaitu
                      BTCF Member
                      • Sep 2010
                      • 704
                      • Seinäjoki

                      Tuulisuoja on ihan ehdoton. Allekirjoittaneella olisi uudenveroinen E36 sopiva, kantolaukulla oleva tuulisuoja myynnissä
                      ♦♦♦ Pohjanmaa Connection ♦♦♦

                      Comment

                      • Silmaauki
                        BTCF Member
                        • Jan 2015
                        • 1851
                        • Turku

                        Originally posted by pyroz View Post
                        Mielipide tuokin toki. Itse kaipaan suunnattomasti niitä aikoja kun oli alla avo S-moottorilla joka kiersi yli 8000rpm. Motarin tunnelit oli yhtä juhlaa. Ja niitä on niin vähän ja lyhyitä Suomessa, etten oikein ymmärrä tuota itkua asiasta. Toki sitten jos joka päivä pitäisi vaikka työkseen ajaa HKI - TKU - HKI väliä edestakaisin niin sitten avo ei välttämättä ole se juttu.
                        Saattoihan mulla osasyynä tohon olla pari muutakin asiaa. Toi motari on mulle niin läpeensä tuttu ja tylsä pätkä, ettei siinä ajaminen kauheesti innosta. Toisekseen saattoi olla pitkä työpäivä takana ja sitä myöten väsymys pahensi tuosta mökästä kärsimistä.
                        E93 335i Aarre, Montego blue
                        E90 318i talvipulkka

                        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                        Comment

                        • Silmaauki
                          BTCF Member
                          • Jan 2015
                          • 1851
                          • Turku

                          Tuulisuoja on täälläkin käytössä. Yksi asia minkä hoksasin vasta myöhään syksyllä on se että lasit voisi nostaa ylös vaikka katto olisi alhaalla. Tuo vois vielä hiukan auttaa suuremmissa nopeuksissa. Taajamassa siinä ei tosin olisi oikein järkeä.

                          Syksyllä muuten kerran ajelin semmoisena tuulisempana päivänä Turun ohikulkutiellä (rajoitus 80-100) ja se on myös todettava, että kyllä noi tuuliolosuhteetkin vaikuttaa. Ihan eri asia ajella tyynellä säällä tai kovassa puhurissa.
                          E93 335i Aarre, Montego blue
                          E90 318i talvipulkka

                          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            Olen jo sen ikäinen että autossa rapiseva karkkipaperi tai taskussa kilisevä avainnippu häiritsee niin ei tare avoautoa hommata ei. Mitä sivuäänettömämpi kulkupeli sen mukavampi. Prätkällä ajaessa on ollut alusta asti earit lyijykynällä korvatorveen työnnettynä ettei tuulensuhunat ole vaivanneet ajofiilistä. Kyllä avoauto on toki sivistyneempi liikkumismuoto kuin prätkä mutta kaivarin kierrokselle supermoto on kyllä hauskempi.

                            Comment

                            • RikuBMW
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 712
                              • Laitila

                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              Olen jo sen ikäinen että autossa rapiseva karkkipaperi tai taskussa kilisevä avainnippu häiritsee niin ei tare avoautoa hommata ei. Mitä sivuäänettömämpi kulkupeli sen mukavampi. Prätkällä ajaessa on ollut alusta asti earit lyijykynällä korvatorveen työnnettynä ettei tuulensuhunat ole vaivanneet ajofiilistä. Kyllä avoauto on toki sivistyneempi liikkumismuoto kuin prätkä mutta kaivarin kierrokselle supermoto on kyllä hauskempi.
                              Pitäiskö pysyä pelkästään sisätiloissa vastamelukuulokkeet päässä niin ei sitten häiritse mikään enää? Itse ajan kesällä avoautolla, veneellä, vesijetillä ja Harrikalla, kaikissa suhisee tuuli ja on muutakin meteliä, se on just se juttu. Ehkä täällä maalla asuneena on tottunut et kaikki vempaimet pitää meteliä ja siitä nauttii käyttiksetkin natisee ja tyhjät RedBull tölkit kilisee mukitelineessä, pitää tehdä varmaan asialle jotain.
                              Mercedes-Benz Vito 114Cdi vm.-17
                              Mercedes-Benz C200Cdi vm.-16
                              Bmw E30 320i Cabriolet vm.-90 bagged

                              Comment

                              • mikae34
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 4992
                                • Forssa

                                Kaikille jotain. Senhän takia erilaisia asioita maailmassa valmistetaan. Tämä keskustelu vaikuttaa makuasioista kiistelyltä ja sehän on turhaa ajanhaaskausta.
                                Auto on liikkumaväline.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎