Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 320Cd vai 325CiA?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7397
    • Oulu

    #46
    Originally posted by jva View Post
    Kun joskus Porsche-kauppaa hierottiin niin siinä yhteydessä tuli koeajettua useampaankin kertaan useammalla 335i:tä paperilla nopeampaa ja tehokkaampaa ja/tai tehopainosuhteeltaan parempaa vaparikoneista Porschea ja kyllähän se vain niin oli että jokainen niistä tuntui jotenkin "laiskalta" suoraan 335:sen ratin takaa koeajolle hypänneenä.
    Mutta tuskin sullakaan Porsche-kaupat siihen kariutui? Vai löysitkö (turbo-)mallin jossa näin ei ole?

    Tällä nyt lähinnä ajan takaa sitä, että jos ei autoa ostakaan paperiarvojen perusteella, niin myös se nopeasti saatu ensivaikutelma voi hämätä. Eli käytännössä vaparibensalla ajava kokee helposti dieselit "tehokkaammiksi", veikkei näin edes olisi. Sitten jos tämän tiedostaa ja niin saattaa loppujen lopuksi tykätä siitä mikä tuntuu alkuksi "laiskemmalta". Ymmärsiköhän tuosta mitään?
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • DWHLL
      Bimmer Rookie
      • Mar 2007
      • 189
      • Espoo

      #47
      On tossa vielä sekin, että bensa ja diesel on niin eri luonteisia.
      Kun itse vaihdoin bensasta dieseliin, niin olin kyllä aluksi sen hetken aika hukassa kun ajotyyli ei ollut vielä sopeutunut erimuotoiseen vääntökäyrään. Just sen takia lyhyellä koeajolla ei välttämättä hirveesti viisastu.
      0-100km/h aika nousi 0,5s (328Ci 7,0 vs 120d 7,5), mutta aika vaikea lopulta sanoa kumpi tuntuu nopeammalta. Riippuu tosi paljon tilanteesta, eli lähdetäänkö esimerkiksi valoista vai maantiellä rekan takaa, mistä nopeudesta yms..

      Kyllä joissain tilanteissa on tullut bensakutosta ikävä fiiliksen ja äänien takia, mutta toisaalta tankatessa yleensä hymyilyttää
      ------------
      f25 X3 30d M-sport -11 Carbonschwartz
      e91 325d -07 Alpinweiß

      ex:
      e39 528i Touring -99 Cosmosschwartz
      e81 120d M-sport -08 LeMans blau
      e46 328Ci -99 Cosmosschwartz
      e36 320i coupé -95 Daytonaviolett

      Comment

      • Epäuskollinen autoilija
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 365
        • Espoo

        #48
        Originally posted by masiaro View Post
        tuntuu ettei tätä voi ikinä päättää. koeajamani 2009-mallinen 325CiA on tarpeeksi tehokas minulle. 2006-mallisessahan on eri moottori, ero voi olla niin iso kun joku täällä sanoi, että 2006-mallisessa 325CiA:ssä kiihtyvyysaika on 7,7sek ja 2009-mallisessa 7,0 (manuaalilla 6,6).

        Huomaako tuo 0,7sek ero lainkaan?
        Itsekkin tuossa alkukeväästä mietiskelin 320d:n ja 325i:n välillä. Polttoainekulujen vuoksi päädyin sitten kuitenkin tuohon diiseliin. Tämä auto tuli puhtaasti käyttöpeliksi, joten tässä suhteessa valinta oli helpompi. Käyttökustannuksiltaan veikkaisin dieselin tulevan halvemmaksi. Ainakin täällä saksanmaalla, jossa autobahnilla päästellään aina lähemmäs 200km/h. Noissa nopeuksissa nuo bensat kuluttavat aivan tolkuttomasti. 320d imee semmosta 9-10 litraa sataselle ajettaessa 200km/h. Samassa vauhdissa tuo minun boxsteri possu 2.5 litrasella myllyllä vetasee semmosta 15-16 litraa sataselle. Vois veikata, ettei tuo bensa bemari paljon sen pienempiin lukemiin yllä.
        Maserati 4200 Coupe GT
        Ford focus 1.6i
        ex:
        BMW 320d E90 -05
        Porsche boxster 986 2.5 -98
        VW Golf 1.6 -90
        BMW 850i -91
        Nissan KingCab 2.5d 4x4 -90
        BMW 316i E36 -91
        Nissan Sunny 1.3 -87
        Ford Scorpio 2.0i

        Comment

        • Eemeli
          BTCF Member
          • Jul 2003
          • 1605
          • pk-seutu

          #49
          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          Eli käytännössä vaparibensalla ajava kokee helposti dieselit "tehokkaammiksi", veikkei näin edes olisi.
          Näinhän se on, että monesti se dieseli on, kuten totesit, käytännön tilanteissa tehokkaampi. Siitä syystä huulilasi ja teknarit, sekä niiden lukijat, tykkää näistä sitkeysmittauksista..

          Nim. Hävettää lähteä Ruoholahdesta Länsiväylälle ramppiin ylämäkeen, siinä oma kutoskoneinen jää jonkun perkeleen focus tdicdt farmarin perävaloja katselemaan, kunnes kierrokset nousee 4000rpm paremmalle puolelle ja focuksen savupilvi hälvenee

          Tosimiehellähän ei tällaisia ongelmia ole, koska aina on oikea vaihde silmässä!

          Comment

          • Tomi T
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 3828
            • Nokia

            #50
            Originally posted by Eemeli View Post
            Tosimiehellähän ei tällaisia ongelmia ole, koska aina on oikea vaihde silmässä!
            Tai automaatin omistajilla..
            ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
            ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
            BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
            BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

            ex. 53*BMW

            Comment

            • Vanquish
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 1961
              • Hki

              #51
              Originally posted by jva View Post
              Siksi en liiaksi jumiutuisi pohtimaan sitä mitä mikäkin auto paperilla kulkee, koska tuntuma eri tilanteissa ratkaisee kuitenkin aika paljon, kuten tuo 335i - Porsche vertailukin konkreettisesti osoittaa.
              Onhan ahdettu 335i paparillakin reilusti monia vastaavan kokoisia tai isompiakin vapareita tehokkaampi käyttökierroksilla, eli (1000-5000rpm) tämän suuremmilla kierroksilla jokunen vapari saattaa ollakin tehokkaampi. Paperivertailu ei siis pitäisi tarkoittaa max tehojen vertailua.

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #52
                Originally posted by Vanquish View Post
                tehokkaampi käyttökierroksilla, eli (1000-5000rpm)
                :think
                Mua niin ihmetyttää nämä "käytännön suorituskyky , ohituskiihtyvyys , kiihtyvyys 4 vaihteella 80-x km/h".
                Jos sitä kiihtyvyyttä oikeasti tarvitaan niin valitaan vaihde jolla saatava teho on suurin ja polkaistaan talla konehuoneeseen. Rahtua ennen limitteriä sitten isompaa. Bemarin manuaaleissa on yleensä aika näppärä vaihteensiirto että ei se nyt siitäkään jää kiinni. Anteeksi , ei mulla muuta jatkakaa..
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • jva
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 1419

                  #53
                  Tuli vielä mieleen tuosta "ohituskiihtyvyys 80-120km/h"- jutusta sellainen että lueskelin tuossa jostakin juttua Gallardosta ja siinä ilmoitettiin teknisissä tiedoissa 80-120 "ohituskiihtyvyydeksi 6.5 sek, eli pikkunakut näyttäisivät pärjäävän kelvollisesti Gallardonkin perässä ohituksessa maantiellä

                  Huomionarvoista on myös se että Gallardolla kerkiää paikalta 130km/h:iin ajassa 6.4sek, eli siis kymmenyksen nopeammin kuin "ohituskiihtyys" 80-120km/h, joten eiköhän se kerro jokseenkin kaiken siitä minkälaatuista informaatiota teknisten tietojen "ohituskiihtyvyys 80-120km/h" kertoo auton suorituskyvystä..eli ei juuri mitään.

                  Comment

                  • jva
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 1419

                    #54
                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Mutta tuskin sullakaan Porsche-kaupat siihen kariutui? Vai löysitkö (turbo-)mallin jossa näin ei ole?

                    Tällä nyt lähinnä ajan takaa sitä, että jos ei autoa ostakaan paperiarvojen perusteella, niin myös se nopeasti saatu ensivaikutelma voi hämätä. Eli käytännössä vaparibensalla ajava kokee helposti dieselit "tehokkaammiksi", veikkei näin edes olisi. Sitten jos tämän tiedostaa ja niin saattaa loppujen lopuksi tykätä siitä mikä tuntuu alkuksi "laiskemmalta". Ymmärsiköhän tuosta mitään?
                    Juu ei kariutunut missään nimessä ja ainakin minä ymmärsin oikein hyvin tuon mitä ajoit takaa. Dieselin, tai hyvän bensaturbon, kuten 335i, luonne on helposti sellainen että se antaa hyvinkin sellaisen ensivaikutelman että "onpas tässä tehoa". Vaikutelma syntyy siitä paljonpuhutusta alaväännöstä ja kun siihen vielä yhdistyy turboviive, pienikin, niin vaikutelma kovasta suorituskyvystä on valmis.

                    Jos on muistissa omat ensikokemukset isoista dieseleistä, niin on kyllä muistissa ensikokemus myöskin nykyaikaisesta ahdetusta pikkunakusta, joka oli Golf 2.0TDI. Kyllä sekin aluksi tuntui bensakoneisiin tottuneesta että "ohhoh, onpas kaksilitraisessa potkua", mutta äkkiä se innostus siitä hävisi kun jossakin ohituksessa potku tottumattoman ajamana loppuikin yhtä nopeasti kuin se oli alkanutkin

                    Vaan toisaalta, ei se tietysti huono asia ole tuo vaikutelma kovasta suorituskyvystä pikkunakussakin. Päinvastoin hyvähän se on, mutta se vaatii vain totuttelua moottorin luonteeseen ja ajotavan sovittamista sen mukaisesti ja useimmiten taitaa olla niin että hyvä automaatti sopii dieselin jatkeeksi paremmin kuin manuaali?!

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7397
                      • Oulu

                      #55
                      Originally posted by jva View Post
                      Vaan toisaalta, ei se tietysti huono asia ole tuo vaikutelma kovasta suorituskyvystä pikkunakussakin.
                      Ei tietenkään. Samalla tavalla ainakin Toyota ja Mazda on osanneet jo 80-luvulla tehdä pikkukoneisesti bensa-autoistaan todella tehokkaan tuntuisia ihan "pinta-kaasulla" ajettessa. Vasta oli jossain TM:n tms. lehden koeajossakin sama havainto jostain uudesta pikkuautosta. Eli antaa ajossa heti lukemiaan tehokkaamman vaikutelman, mutta sitten kun tehoja oikeasti yrittää käyttää niin huomaa heti ettei paljon mitään tapahdukaan.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Smistik
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2009
                        • 1130
                        • Kanta-Häme

                        #56
                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Ei tietenkään. Samalla tavalla ainakin Toyota ja Mazda on osanneet jo 80-luvulla tehdä pikkukoneisesti bensa-autoistaan todella tehokkaan tuntuisia ihan "pinta-kaasulla" ajettessa. Vasta oli jossain TM:n tms. lehden koeajossakin sama havainto jostain uudesta pikkuautosta. Eli antaa ajossa heti lukemiaan tehokkaamman vaikutelman, mutta sitten kun tehoja oikeasti yrittää käyttää niin huomaa heti ettei paljon mitään tapahdukaan.

                        Huomasin saman, kun "ennen vanhaan" joskus 90-luvulla kaksilitrainen japanialainen moottori oli "iso" ja potkua riitti. Tässä 2000-luvulla kun on ajellut jonkun verran esimerkiksi Hyundai coupella, jossa 143hp, niin ei se lähe mihinkään. Todella herkästi ottaa kierroksia, jolla saatu pienet kaasun käytöt tuntumaan tehokkaalta, mutta kun sitä kaasua runttaa niin eipä mitään tapahdu edes isommilla kierroksilla. Ehkäpä tuo herkkyys taas on tehty vauhtipyörän keveydellä tai jollain, ja sehän vie varmaankin vääntöä koneesta. Sama ilmiö mielestäni jossain GTi Almerassa.
                        ex E91 320d käsiaskilla
                        ex E46 330dat
                        japski
                        ranu

                        ex E30 316i 4d

                        Comment

                        • Johan Dark
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2005
                          • 334
                          • Espoo

                          #57
                          Mielenkiintoinen ketju. Kyllä "uusilla" tiedoilla täytyy perua puheeni ja kääntyä 325i:n suuntaan. Vaikka dieseli olisi mukavampi ajella ainakin automaattina, niin 325i:ssä ääneet ja vähän parempi suorituskyky saavat autoon enemmän Coupelle ominaista luonnetta.

                          Näissä teho- ja kiihtyvysasioissa mielipiteet elävät tosi paljon, etenkin jos on tottunut vähän tehokkaampiin autoihin. Esim. itse muistaa nuorempana kun ajeli 1.3 l Corollallaa, että 1.6l corolla oli jo "menevä" peli, puhumattakaan jostain Gti-autoista. Pikkuhiljaa alkoi päästä parempiin autoihin kiinni ja käsitykset näin muuttuivat.

                          Comment

                          • masiaro
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2008
                            • 406

                            #58
                            Ostospäätös tehty ja auto-avain on nyt minulla.


                            Viikkoja mietiskelyn jälkeen päätinkin ostaa tummanharmaan 325CiA:n (auton lempinimihän on CIA ). Tänään on viides omistuspäiväni, eikä minulla ole valittamista auton suorituskykyyn ja mukavuuteen. Autossahan on urheiluistuimet edessä, mikä on tosi tärkeä asia mulle!

                            Kulutus on samaa tasoa kuin 520i:ssä, eli ei sekään ole valittamista.

                            Last edited by masiaro; 09-06-2009, 12:49.

                            Comment

                            • tuumas
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2007
                              • 2564
                              • Lapland, Finland

                              #59
                              Originally posted by masiaro View Post
                              Ostospäätös tehty ja auto-avain on nyt minulla.

                              Noniin, ei muuta kuin onnea ja mielestäni valinta oli oikea

                              Comment

                              • exodus
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2003
                                • 774
                                • Oulu

                                #60
                                No mitäs tykkäät kolmosesta noin vitoseen verrattuna?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎