Announcement

Collapse
No announcement yet.

E95/E98 kohta historiaa -> E10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juggie
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 199
    • Pohjois-Pohjanmaa

    #46
    E10-bensiinin soveltuvuus autoihin
    lähde: http://www.e10bensiini.fi/files/46/E...loautoihin.pdf

    BMW

    E10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin BMW-malleihin valmistusvuodesta riippumatta lukuun
    ottamatta niitä malleja, joiden käyttöohjeessa edellytetään yksinomaan super-plus bensiinin (98
    okt.) käyttöä.

    Comment

    • Veiled
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2007
      • 1130
      • Helsinki

      #47
      jep, jep. oman autoni kohdalla todetaan, että tilapäisesti voidaan käyttää 95 oktaanista mutta silloin tehot laskee ja kulutus nousee. mitäköhän moottori sitten tykkää tuosta E10:stä, kun 95sta saisi käyttää vain "tilapäisesti"? tuskin hirveen hyvää...prkl.

      -V-
      /// X6 35i AlpinWeiss ///

      Pesua, tummennuksia, yliteippausta yms. helsingissä:

      www.automatrix.fi

      Comment

      • ///BBJ
        Bimmer Rookie
        • May 2007
        • 131
        • Lahti

        #48
        E10 palaa nopeammin ja kuumemmalla liekillä. Kuumempi liekki voi polttaa sytystystulpat nopeasti käyttökelvottomiksi.
        2) Etanoli ei voitele pumppuja ja suuttimia riittävästi - kuivuvat ja kuluvat nopeasti.
        3) Etanoli on liuotin ja voi syövyttää muovi- tai kumiosia polttoainejärjestelmästä tai etanolin absorboima vesi aiheuttaa korroosiota.
        4) Etanolin imemä vesi voi jäädyttää imukanavat
        5) Auto voi nykiä em. veden takia tai matka tyssää kokonaan
        6) Etanolin energiatehokkuus on bensiiniä huonompi. Auto voi kiihtyä hitaammin ja muutenkin tarvitsee "raskaampaa" kaasujalkaa.
        7) Huipputeho putoaa, koska suuttimista ei välttämättä saada riittävästi ainetta sylintereihin, polttoainejärjestelmä on suunniteltu pienemmälle määrälle tehokkaampaa ainetta.

        :think
        Imagine bathing in extra virgin olive-oil and then slipping between a pair of satin sheets with Roger Moore, that's how smooth the engine is. E46 328i TopGear testdrive by Jeremy Clarkson in 1998.
        EXÄT: E46 328ci - E90 320d -
        E92 325i - E91 318d



        NYT: E90 318d

        Comment

        • Jyle
          BTCF Member
          • Feb 2007
          • 1848
          • Espoo

          #49
          Eipä tarvii tohon mun kuplaan paljoo tankkailla tollasia litkuja..
          Pitäis olla lyijyllistä bensaa muutenki.. Joutuu jo nyt käyttämään lisäaineita..
          Bmw f11 530d -14 m-sport
          Bmw e39 M5 -00
          VW T-1 "Adolf" -71
          Ex. Bmw e39 540i
          Bmw e60 525i -04
          Ex.Bmw e34 525i -92
          Ex. BMW 528i m5-looker "Raf" -96

          Comment

          • nappe74
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 2845
            • South Carelia

            #50
            Onneks tuolta rajan takaa saa halpaa bensaa...
            G30 530e xDrive A M-Sport -20

            ex-Bimmerit:
            F10 525dA xDrive M-Sport -13
            E21 316 -80
            E91 330xdA M-Sport -06
            E53 X5 3.0iA Sport -04
            E91 335xiA M-Sport -08
            E60 530iA M-Sport -06
            E36 320i Cabriolet M-Sport -96
            E91 320d -06
            E39 530iAT M-Sport -01
            E36 328iA -96
            E39 528iA -96
            E36 325i -92

            Comment

            • rasanttu
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2007
              • 530
              • Tuusula

              #51
              En lukenut koko ketjua läpi mutta varmaan oli jo todettu että koko etanolipelleily on jälleen kerran suuri kusetus. Esimerkiksi Ruotsissa myytävä E85 rahdataan Etelä-Amerikasta ja sen jalostus kuluttaa luonnonvaroja niin paljon, että etanolin kokonaispäästöt ovat tavallisen bensiinin tasolla vaikka auto itsessään ei lopputuotteesta päästele paljon.

              Suomessa ST1 valmistaa etanolia jätteistä joka on ok konsepti ympäristön kannalta. Laajamittainen maanlaajuinen käyttö on kuitenkin mahdotonta. E85 asemia on vain täällä pääkaupunkiseudulla.

              Mutta kaiken maksaa viimekädessä kuluttaja.
              Freude am Fahren

              Comment

              • Heku
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 469
                • Kuopio

                #52
                Originally posted by Veiled View Post
                jep, jep. oman autoni kohdalla todetaan, että tilapäisesti voidaan käyttää 95 oktaanista mutta silloin tehot laskee ja kulutus nousee. mitäköhän moottori sitten tykkää tuosta E10:stä, kun 95sta saisi käyttää vain "tilapäisesti"? tuskin hirveen hyvää...prkl.

                -V-
                Jos olen oikein ymmärtänyt 2011 tulee myös 98 E5 jolla sitten pörisee normaalisti nämä autot johon ei 95E/E10 käy. Onneksi koska itse en alkaisi tunkea E10 ainetta tankkiin..

                Comment

                • Hanza
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 1931
                  • Juvan Shell. Requiescat in pace

                  #53
                  Originally posted by Heku View Post
                  Jos olen oikein ymmärtänyt 2011 tulee myös 98 E5 jolla sitten pörisee normaalisti nämä autot johon ei 95E/E10 käy. Onneksi koska itse en alkaisi tunkea E10 ainetta tankkiin..
                  Ei se tule. Se on käytössä jo.
                  Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

                  t: luft waffel

                  "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

                  Comment

                  • Spiddu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 3565
                    • Nla

                    #54
                    Ympäristöystävyys on ihan jees asia, mutta sitä järkeä saisi näissä päätöksissä oikeasti käyttää ja miettiä onko tämä etanoli polttoaine lopulta yhtään senvähemän saastuttavaa kun nykyiset aineet.


                    "EU:n polttoainedirektiivi ja uusiutuvan energian käytön edistämisdirektiivi tarkoittavat käytännössä, että markkinoille tuodaan jatkossa bensiinilaatuja, joiden etanolipitoisuus on nykyistä suurempi. Kasvava bio-osuus vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä."

                    liikennepäästöt vähenee, mutta miten valmistus?

                    Lisäksi itseä kiinnostaisi kun nyt puhutaan lähennä e10 aineesta onko e5(98) postumassa markkinoilta jossain vaiheessa kokonaan?
                    Last edited by Spiddu; 29-05-2010, 13:54.
                    BMW E90 330dA 2007
                    BMW F30 330e 2017

                    Ex list. e36 318is, e36 325iA, e34 540iA,
                    e36 325i, e36 318ti, e36 328i, e36 328i, e87 120d, e70 3.0d, F21 125da

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      #55
                      Originally posted by Spiddu View Post
                      Ympäristöystävyys on ihan jees asia, mutta sitä järkeä saisi näissä päätöksissä oikeasti käyttää ja miettiä onko tämä etanoli polttoaine lopulta yhtään senvähemän saastuttavaa kun nykyiset aineet.


                      "EU:n polttoainedirektiivi ja uusiutuvan energian käytön edistämisdirektiivi tarkoittavat käytännössä, että markkinoille tuodaan jatkossa bensiinilaatuja, joiden etanolipitoisuus on nykyistä suurempi. Kasvava bio-osuus vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä."

                      liikennepäästöt vähenee, mutta miten valmistus?

                      Lisäksi itseä kiinnostaisi kun nyt puhutaan lähennä e10 aineesta onko e5(98) postumassa markkinoilta jossain vaiheessa kokonaan?
                      Niin siis tämä ympäristövouhotus on saanut jo sellaiset tekopyhät mittasuhteet, että pienempää hirvittää. E10 bensa ei suinkaan vähennä hiilidioksidipäästöjä, päin vastoin saattaa jopa lisätä ja tämän lisäksi sidotaan vielä alunperin ruokaa varten tuotettuja maa-alueita polttoaineen tuotantoon. Etanoliin siirtyminen on muutenkin aivan liian aikaista, johtuen Suomen vanhasta autokannasta. Vasta kymmenen vuoden päästä olisin pitänyt realistisempana lisätä tätä etanolia bensaan, joskin sen ympäristöystävällinen vaikutus on enemmän kuin kyseenalainen.

                      Tämän "ekoilun" tekee vielä järjettömämmäksi se, että kaikki "luontoa suojelevat" tahot suosisivat hybridi- ja sähköautoja liikenteessä. Edelleenkin sen uuden auton valmistaminen tuottaa niin paljon päästöjä, että jollain M5:llä voisi ajaa kymmeniä tuhansia kilometrejä, ennen kuin hiilijalanjälki olisi sillä sama. Sitten aina tunnutaan unohtavan, ettei ne hybriditkään ja sähköautot kulje millään pyhällä hengellä, vaan ongelmaa vain siirretään asiasta toiseen. Se sähköautonkin sähkö tulee usein joko ydinvoimasta, hiilivoimasta tai öljyvoimasta. Voihan sitä sitten tuudittautua täysin tietämättömänä, että "minä olen vihreä".

                      Jos oikeasti HUOM! oikeasti haluttaisiin saada tuotettua energiaa tehokkaasti, pitäisi panostaa fuusiovoiman kehittelyyn ja hallintaan. Tämä tietysti kuullostaa hyvin scifiltä ja etäiseltä, mutta ennemmin laitetaan sitä rahaa vaikka siihen, kun että tungetaan jotain etanolia bensaan. Fuusiovoima kun syntyessään poistaisi koko maailmasta kaiken energiapulan, sen tuottaminen olisi lähes täysin ilmaista, se ei loppuisi käytännössä koskaan ja se ei oikeastaan tuota muita päästöjä, kuin heliumia.

                      Comment

                      • peeämwee
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 1822
                        • I sink hell

                        #56
                        Originally posted by ///BBJ View Post
                        E10 palaa nopeammin ja kuumemmalla liekillä. Kuumempi liekki voi polttaa sytystystulpat nopeasti käyttökelvottomiksi.
                        2) Etanoli ei voitele pumppuja ja suuttimia riittävästi - kuivuvat ja kuluvat nopeasti.
                        3) Etanoli on liuotin ja voi syövyttää muovi- tai kumiosia polttoainejärjestelmästä tai etanolin absorboima vesi aiheuttaa korroosiota.
                        4) Etanolin imemä vesi voi jäädyttää imukanavat
                        5) Auto voi nykiä em. veden takia tai matka tyssää kokonaan
                        6) Etanolin energiatehokkuus on bensiiniä huonompi. Auto voi kiihtyä hitaammin ja muutenkin tarvitsee "raskaampaa" kaasujalkaa.
                        7) Huipputeho putoaa, koska suuttimista ei välttämättä saada riittävästi ainetta sylintereihin, polttoainejärjestelmä on suunniteltu pienemmälle määrälle tehokkaampaa ainetta.

                        :think
                        jotenkin taas kuulostaa siltä että tämä on hyvä tekosyy saada vanhemmat autot romikselle kun pannut poksahtaa. sitten saadaan taas lisää verotuloja kun ihmisten pitää ottaa lainaa ja ostaa lisää näitä "maailman pelastavia autoja". tosiaan kuten jo mainittu kulutusyhteiskunta on hyvä juttu, saa kuluttaa niin paljon kun haluaa kunhan kuluttaa uusia tuotteita. koko tämä ympäristö hössötys on naurettavaa koska housuun on kustu jo vuosikymmeniä sitten. jollain tapaa on naurettavaa että joissain pienissä teollisuusmaissa asia on todella ajankohtainen vaikka asian kääntöpuoli on se, että kehitysmaissa tilanne on todella huono eikä tule paranemaan vuosikymmeniin - jos silloinkaan. padon kummaltakin puolelta virtaa ohi oma joki, mutta minähän korjaan tuon pienen reijän josta tulee kolme litraa tunnissa. ahhh, nyt voinkin sitten nukkua yöni rauhassa.



                        "BMW
                        E10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin BMW-malleihin valmistusvuodesta riippumatta lukuun ottamatta niitä malleja, joiden käyttöohjeessa edellytetään yksinomaan super-plus bensiinin (98 okt.) käyttöä.

                        Saab
                        E10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin Saab-malleihin vuodesta 1979 alkaen".

                        hurjalta tuntuu, jotenkin vähän epäilyttää..
                        Käyttis 2022 330e xDrive M sport
                        Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
                        A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
                        http://velkakello.fi/

                        Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
                        https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

                        Comment

                        • BeamR
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 13363
                          • Espoon takametsät

                          #57
                          Perhana, äkkiä kehittelemään sopivaa separaattoria niin yhdellä tankkauksella saa tankkiin normibensaa ja kurkkuun superviinaa. Ja olisi muuten toi viinakin halvempaa kuin kossu.

                          Kato tehdään yksi täyttöaukko, jossa separaaattori. Sitten vaan toinen putki tankkiin ja toinen putki takapenkille laitettuun 10l kanisteriin. Ei tarttis miettiä koskaan krapulapäissään että mistäs sais korjaussarjaa, automaattiasemat kun toimii 24h.
                          F46 Gran Tourer -20
                          Boxster 2.5 -97

                          Comment

                          • zanta
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 2908
                            • Oulu

                            #58
                            Originally posted by BeamR View Post
                            Perhana, äkkiä kehittelemään sopivaa separaattoria niin yhdellä tankkauksella saa tankkiin normibensaa ja kurkkuun superviinaa. Ja olisi muuten toi viinakin halvempaa kuin kossu.

                            Kato tehdään yksi täyttöaukko, jossa separaaattori. Sitten vaan toinen putki tankkiin ja toinen putki takapenkille laitettuun 10l kanisteriin. Ei tarttis miettiä koskaan krapulapäissään että mistäs sais korjaussarjaa, automaattiasemat kun toimii 24h.
                            LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                            eksälista:
                            E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                            Comment

                            • Tiguan
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2008
                              • 135
                              • Tampere

                              #59
                              Ei stna, tota e10 tahnaa ei tu meirän tankkiin.. prkl, ei ainakaan niin kauvan kuin ne myy 98/99+ oktaania.

                              Mitä muuten tapahtuu Shell myymälle 99+ oktaanille?:think
                              ex:BMW E46 320i Touring M-Sport II

                              Entinen Bemaristi,

                              Comment

                              • peto2
                                BTCF Member
                                • Jan 2007
                                • 8257
                                • Järvikylä (Nakkila)

                                #60
                                Originally posted by Tiguan View Post
                                Ei stna, tota e10 tahnaa ei tu meirän tankkiin.. prkl, ei ainakaan niin kauvan kuin ne myy 98/99+ oktaania.

                                Mitä muuten tapahtuu Shell myymälle 99+ oktaanille?:think
                                eikös shell ole poistumassa suomesta? :think
                                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                                ex:
                                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎