Announcement

Collapse
No announcement yet.

E95/E98 kohta historiaa -> E10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zanta
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 2908
    • Oulu

    #76
    Originally posted by NV85 View Post
    Muualla Euroopassa otettiin uutena VAIHTOEHTONA vaihtoehtoiseksi polttoaineeksi etanolia 10% sisältävä bensiini, mutta suomalaiset poliitikot halusivat jälleen olla muita parempia ja korvata yleisimmän tuotteen "vaihtoehdolla".
    Onneksi ei ole tuo Ruotsi kaukana
    Toisekseen en ole 95:sta laittanu vuosiin ko prätkän tankkiin. Pitää selvitellä Hondalta mitä ne tuumaa... siinä ei ole suositeltavaa käyttää 98:a mutta jos säädättäs koneen sille ...
    LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

    eksälista:
    E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

    Comment

    • jani73
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 4317
      • Turku

      #77
      Biopolttoaineiden osuutta aiotaan lisätä liikenteessä roimasti

      Euroopan unioni velvoittaa, että vuonna 2020 biopolttoaineiden osuus olisi 10 prosenttia. Suomi aikoo tuplata kyseisen osuuden.

      Comment

      • holmes
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2005
        • 351
        • Porvoo Connection

        #78
        Aral Ultimate 102
        V-Power Racing
        V-Power Diesel
        Eipä oo näkynyt Suomen maalla.
        Ringillä ajettiin Aral Ultimate 102 hyvin tuntu toimivan.
        Ton E10 voi mun puolesta työntää takaisin Kossu pulloihin.
        Sir! I have a plan.

        Comment

        • b mutteri kasa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 1461
          • Area 03

          #79
          Mites bensakäyttöisissä autoissa,joissa Webasto/Eberi?Vaikka autoon voisikin tankata tuota E10 niin ei taida Webasto/Eberi:n paikat kestää...porsii jokin tiiviste/o-rengas ja kaput?

          EDIT:Niin...itse laittanut tankkiin nyt ja tulevaisuudessa 98/99
          Last edited by b mutteri kasa; 14-10-2010, 21:28.
          BMW F11 530 dA VOLL
          Carbon-schwarz Metallic

          BMW E30 325i Sport

          Comment

          • Spiddu
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 3565
            • Nla

            #80
            Tässähän täytyy laboratorio hommata kotiin jotta bensan ja alkoholin saa eroitettua. Ei vaan jatkossa täälläkin menee e5/98 tankkiin. Bemmuun nyt voi hädässä laittaa e10, mutta golffin kone ei taida sillä toimia.
            BMW E90 330dA 2007
            BMW F30 330e 2017

            Ex list. e36 318is, e36 325iA, e34 540iA,
            e36 325i, e36 318ti, e36 328i, e36 328i, e87 120d, e70 3.0d, F21 125da

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              #81
              Originally posted by Spiddu View Post
              Bemmuun nyt voi hädässä laittaa e10
              En silti suosittelisi edes hädässä laittamaan E10:ä tankkiin, kun sen vaikutuksia ei oikeasti ole testattu niin kattavasti, kuin annetaan ymmärtää. Esimerkiksi tarvikeosia ei oteta ollenkaan huomioon noissa soveltuvuuslistoissa, vaan jokaisen auton kohdalla on se perusajatus, että se on huollettu täysin alkuperäisosin. Joku Motonetin kiinan suodatin voi siis antautua E10 bensasta. Samoin kaikki mömmö mitä tankkiin on ajan kuluessa saattanut muodostua, saattaa lähteä liikkeelle, tukiten polttoainelinjat. Niin tai näin, mitään positiivista E10 ei tuo autoon liittyen.

              Kaksitahtisiin E10:ä ei pidä missään nimessä tankata ja tuo ohjesivustokin on täyttä vittuilua, kun ei siellä mitään kattavia listoja ole, mihin E10 soveltuu. Suurimmassa osassa niistä kysymyksistäkin vastaus on, että ota selvää maahantuojalta/valmistajalta. Ja luonnollisesti valmistajan vastaus on, etteivät ota vastuuta mahdollisista ongelmista ja suosittelevat tankkaamaan 98:ia.

              Oletettavasti myös bensan hinta kallistuu myös 98:n osalta, koska takuulla poliitikot eivät anna niin tapahtua, että 98 muuttuisi E10 95:ttä halvemmaksi.

              V-poweri jää pois Suomen markkinoilta näillä näkymin ensi vuonna, jos Shell silloin lopullisesti lähtee. ST1, joka on todennäköisin Shellin asemien ostaja, muuttaa taas nuo V-power pistoolit normaaliksi 98:ksi.

              Comment

              • jva
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2006
                • 1419

                #82
                Originally posted by Ramzez View Post
                Oletettavasti myös bensan hinta kallistuu myös 98:n osalta, koska takuulla poliitikot eivät anna niin tapahtua, että 98 muuttuisi E10 95:ttä halvemmaksi.
                Samaa mieltä!

                Jos otetaan lähtökohdaksi se, että uusi E10 on kalliimpaa kuin nykyinen 95:nen, niin on jokseenkin varmaa, että 98 kallistuu saman verran. Koko homman tarkoitus kun kuitenkin on siirtyä E10:iin nimenomaan päästövelvoitteiden täyttämiseksi, eikä siihen kuvioon sovi mitenkään se, että ihmisiä kannustettaisiin hintatasolla siirtymään E10:n sijaan 98:n käyttöön.
                Sanoisin, että 98:n ja E10:n hintaero tulee olemaan samaa suuruusluokkaa kuin 95:sen ja 98:n on nyt.
                Jos oikein hyvin kävisi, niin miksei voisi olla myös mahdollista, että 98:n hinta hieman laskisi nykyisestä. Tähän taas perusteena se, että E10:n hintaa rakennetaan sopivaksi verotuksen kautta ja näinollen E10 voisi parhaimmillaan olla jopa 95:sta edullisempaa. Se taas johtaisi mahdollisesti myös 98:n hinnanlaskuun, koska poliittisesti olisi hankalaa räpätä tässä yhteydessä kaikkein vanhimmilla autoilla ajavia (eli monesti samalla pienituloisimpia) bensan hinnan nousulla.
                Uskoisin, että hintataso tulee asettumaan hyvin lähelle nykyistä. E10 olisi silloin suunnilleen 95:n hintaista ja hintaero 98:iin tulee säilymään samana.

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  #83
                  Originally posted by jva View Post
                  Samaa mieltä!

                  Jos otetaan lähtökohdaksi se, että uusi E10 on kalliimpaa kuin nykyinen 95:nen, niin on jokseenkin varmaa, että 98 kallistuu saman verran. Koko homman tarkoitus kun kuitenkin on siirtyä E10:iin nimenomaan päästövelvoitteiden täyttämiseksi, eikä siihen kuvioon sovi mitenkään se, että ihmisiä kannustettaisiin hintatasolla siirtymään E10:n sijaan 98:n käyttöön.
                  Sanoisin, että 98:n ja E10:n hintaero tulee olemaan samaa suuruusluokkaa kuin 95:sen ja 98:n on nyt.
                  Jos oikein hyvin kävisi, niin miksei voisi olla myös mahdollista, että 98:n hinta hieman laskisi nykyisestä. Tähän taas perusteena se, että E10:n hintaa rakennetaan sopivaksi verotuksen kautta ja näinollen E10 voisi parhaimmillaan olla jopa 95:sta edullisempaa. Se taas johtaisi mahdollisesti myös 98:n hinnanlaskuun, koska poliittisesti olisi hankalaa räpätä tässä yhteydessä kaikkein vanhimmilla autoilla ajavia (eli monesti samalla pienituloisimpia) bensan hinnan nousulla.
                  Uskoisin, että hintataso tulee asettumaan hyvin lähelle nykyistä. E10 olisi silloin suunnilleen 95:n hintaista ja hintaero 98:iin tulee säilymään samana.
                  Järkevintä olisi ollut tuoda tuo E10 nykyisten polttoaineiden rinnalle, kuten esimerkiksi Saksassa tehtiin. Mutta vähintäänkin olisi kohtuullista, että 98:n hinta hieman laskisi ja E10 ei kallistuisi nykyisestä. Olisi todella epäreilua, kuten sanoit, että helvetin moni vanhemmalla autolla ajava joutuisi tästä eteenpäin maksamaan vielä kalliimmin polttoaineestaan. Tosin eivät poliitikot yleensäkään ajattele asioita järjen ja kohtuuden kannalta, vaan sen perusteella, kuka eniten maksaa "oikeista" päätöksistä. Vaikka nuo prosenttiluvut ovat mitä ovat, niin varmasti suurin osa suomalaisista vanhoine autoineen joutuu tankkaamaan 98:ia. Esimerkiksi Nissan Primera ja Almera, sekä vanhemmat Golffit, joita jokaista on paljon, joutuvat jatkossa tankkaamaan 98:ia. Tekisi mieli tahallaan haitata tuota E10:n myyntiä ja aina huoltoasemalla liimata lappu E10:n pistoolin kohdalle, että "tankkaat omalla vastuullasi, kukaan ei korvaa mitään, jos koneesi rikot".

                  Comment

                  • jva
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 1419

                    #84
                    Originally posted by Ramzez View Post
                    Vaikka nuo prosenttiluvut ovat mitä ovat, niin varmasti suurin osa suomalaisista vanhoine autoineen joutuu tankkaamaan 98:ia. Esimerkiksi Nissan Primera ja Almera, sekä vanhemmat Golffit, joita jokaista on paljon, joutuvat jatkossa tankkaamaan 98:ia. Tekisi mieli tahallaan haitata tuota E10:n myyntiä ja aina huoltoasemalla liimata lappu E10:n pistoolin kohdalle, että "tankkaat omalla vastuullasi, kukaan ei korvaa mitään, jos koneesi rikot".
                    Eikä välttämättä tarvita edes vanhaa autoa joutuakseen tankkaamaan 98:ia. Jos nyt muistan oikein niin esimerkiksi VW-konsernista löytyy sekä Volkkarina että Audina useampiakin uudehkoja ja melko suosittuja malleja joihin E10 ei käy. Eli ongelma ei ole yksistään hyvin vanhojen autojen omistajilla, vaan jossain määrin yllättävän monella uudehkonkin auton omistajalla edessään.

                    Ei tässä oikein muuta voi sanoa kuin että onneksi on omassa autossa tähänkin asti ollut 98 käytössä, joten ei tarvitse asialla päätä sen enempää vaivata. Tosin omaankin autoon valmistajan mukaan käy E10, kunhan oktaanivaatimus täyttyy..ja sehän ei täyty E10:llä, joten 98:ssa pysytään
                    Ilmeisesti kuitenkin kai jossain vaiheessa on tarkoitus tuoda markkinoille myös 98okt bensa, jossa etanolimäärä on nykyistä 98:sia suurempi?!

                    Comment

                    • ColdFusion
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 410
                      • Tampere

                      #85
                      Aiemmin spekuloitu Shellin poistuminen markkinoilta tuo mukanaan myös muita vaikutuksia kuin V-powerin pois jääminen valikoimasta. S-ryhmän omistuksessa oleva NOET (North European oil trade) ostaa ja toimittaa polttoaineet ST1-ketjulle ja ABC-asemille. Shellin jääminen pois markkinoilta vähentää huomattavasti kilpailua, kun markkinoilla on enää S-ryhmän toimittamaa polttoainetta. Neste Oil on tietenkin vielä mukana kuvioissa, mutta veikkaan, että tulevaisuudessa polttonesteiden hinnoissa tullaan noudattamaan Nesteen ja S-ryhmän sovittua hintapolitiikkaa mikä näkyy kivasti siellä mittarilla..
                      E89 z4, E60 530d Msport, E36 330TIC Coupe,

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        #86
                        Originally posted by ColdFusion View Post
                        Aiemmin spekuloitu Shellin poistuminen markkinoilta tuo mukanaan myös muita vaikutuksia kuin V-powerin pois jääminen valikoimasta. S-ryhmän omistuksessa oleva NOET (North European oil trade) ostaa ja toimittaa polttoaineet ST1-ketjulle ja ABC-asemille. Shellin jääminen pois markkinoilta vähentää huomattavasti kilpailua, kun markkinoilla on enää S-ryhmän toimittamaa polttoainetta. Neste Oil on tietenkin vielä mukana kuvioissa, mutta veikkaan, että tulevaisuudessa polttonesteiden hinnoissa tullaan noudattamaan Nesteen ja S-ryhmän sovittua hintapolitiikkaa mikä näkyy kivasti siellä mittarilla..
                        Samaan tyyliin, kuten S-ryhmä ja Kesko määrittelevät hinnat ruokakaupoissa. Olisi tyhmää luulla, että hinnat ainakaan laskisivat, kun kilpailu vähenee, joten olettaisin, että lyhyelläkin aikavälillä, hinnat voivat nousta 5-10 senttiä nykyisestä + verotuksen tuoma hinnannousu vuoden vaihteessa, jos se menee sellaisenaan läpi, eli dieselin hinta nousee n. 7-10 senttiä pelkällä verolla.

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          #87
                          Suomi säntää E10-bensaan, muut odottavat


                          Teemaan sopiva kuva:

                          Comment

                          • Tmz84
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2009
                            • 35
                            • Rauma

                            #88
                            Originally posted by Ramzez View Post
                            Kaksitahtisiin E10:ä ei pidä missään nimessä tankata ja tuo ohjesivustokin on täyttä vittuilua, kun ei siellä mitään kattavia listoja ole, mihin E10 soveltuu.
                            Hieman offtopiccia sinänsä, ettei liity autoihin, mutta uskaltaakohan tuota E10 tankata veneen 2T perämoottoriin?

                            Comment

                            • Peltsii
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 7061
                              • Turenki

                              #89
                              Originally posted by Tmz84 View Post
                              Hieman offtopiccia sinänsä, ettei liity autoihin, mutta uskaltaakohan tuota E10 tankata veneen 2T perämoottoriin?
                              Ei, se liuottaa öljykalvot
                              DUCATI 1098 RACING EVO

                              Comment

                              • Bmw Dreamer
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 2762
                                • Kouvola

                                #90
                                Kai se pitää venäjänmatkailu aloittaa, jotta saa bensaa joka haiseekin vielä oikein tuhdisti bensalle...

                                Kunhan vaan mahdollisimman harva ostais sitten tuota e10:ä, niin saatais vähä ihmetystä aikaan.

                                Tuntuu täysin järjettömältä, että maahan, jossa autokanta on euroopan vanhin, pitää tuoda polttoaine, joka ei niihin käy...
                                BMW 520d Touring '06 314tkm
                                BMW 530D Touring '99 552tkm
                                BMW 320da Touring '02 427tkm
                                Volvo V70 D5 '02
                                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                                Case IH 5140 Maxxum

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎