Announcement

Collapse
No announcement yet.

E95/E98 kohta historiaa -> E10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    Originally posted by Zeta View Post
    Kuinkahan moni näistä "nykimisistä" sun muista johtuu siitä, että poikkeuksellisen pitkä ja kova pakkasjakso päättyi ja tuli nopeasti plussakelit? Ehkä nopea lauhtuminen on lisännyt kosteuden määrää bensatankissa yms... :think Sattui vaan sopivasti samoille ajoille kuin E10 bensan markkinoille tulo...
    Eikös etanoli sido itseensä vettä, joten ainakin teoriassa pitäisin mahdollisena, että vesi menee nyt sitten etanolin mukana moottoriin, joka aiheuttaa huonoa käyntiä. Mutta vaikka auto tuolla etanolilla toimisikin, niin onhan se aika turhaa sitä tankata, ennen kuin 98:n ja E10:n hintaero on päälle 5 snt. Ei ole vielä mitään absoluuttisia kulutuslukemia, mutta mitä olen juttuja kuunnellut työpaikalla ja kaveripiirissä, niin tuolla etanolilla kulutus on autosta riippuen 3-10% enemmän.

    Comment

    • Luntti
      2Wheel Driver
      • Jul 2003
      • 5021
      • Yka

      Originally posted by Spiddu View Post
      miksi kukaan joka käyttää 98e5 ei ole täällä sitten kirjoittelemassa/ihmettelemässä miksi auto nykii
      Oisko, että entisellä 95e laadulla autot ovat toimineet tähän asti.

      Comment

      • Esko
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 11687
        • Kouvola

        En tiedä onko vaan sattuman kauppaa vai miksikö tuo oma touring kävi haisemaan ulospäin aika voimakkaasti bensalle sen jälkeen ku olin tankannu tankin täyteen E10:iä ja sain ajettua sen loppuun. Auto kyllä pelasi ihan normaalisti tuolla E10:llä mitä nyt kulutus pomppasi jonkun verran matka-ajossa. Tökkäsin nyt tankin täyteen taas 98:ia ja täytyy yrittää tässä lähipäivinä käydä ihmettelemässä, että mistä toi bensanhaju tulee.

        Comment

        • Pasi_K
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 686
          • Tyrnävä

          Eipä tunnu nikottelevan yhtään 95e10:llä. Keskikulutuskin tullut vaan alaspäin. Teillän vaan pojat paskat autot
          Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

          Tsekkaa myytävät osat tästä

          Comment

          • Janzki
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 4947
            • Lohja

            Joopa..Ei E10 tänne kiitos.

            Talvikäyttikseen aloin tankkaamaan 98E5, kulutus tipahti 3-4DL / 100km. Vanhempien autoon kerran tankkasivat E10 (Kohtuu tuore Toyota) ja kulutus nousi 3,5L / 100km..Arvata saattaa mitä tankissa nyt..
            Ja tosiaan matkassa todettu tuo kulutuksen nousu, älytöntä.
            Sähköposti.
            IG: janzki_

            Comment

            • Micce///M
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2008
              • 3552
              • Hämeenlinna

              Originally posted by Zeta View Post
              Kuinkahan moni näistä "nykimisistä" sun muista johtuu siitä, että poikkeuksellisen pitkä ja kova pakkasjakso päättyi ja tuli nopeasti plussakelit? Ehkä nopea lauhtuminen on lisännyt kosteuden määrää bensatankissa yms... :think Sattui vaan sopivasti samoille ajoille kuin E10 bensan markkinoille tulo...
              Aikamoista sattumaa on sitten ollut, ikinä ei meinaan ole vettä ollut tankissa kun on tullut pidettyä tankissa vähintään 20 litraa bensaa. Opiskeluaikoina kun bensavalot paloi ooppeleissa ym, niin vettähän oli oikein riesaksi asti. Eikä se ikinä lähtenyt tankkaamalla muutamaa litraa tankkiin lisää, vaan masinolilla.

              Comment

              • TFV
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2006
                • 3080
                • Nurmijärvi

                Mulla sytytti service engine valon Cadillacissa.
                Tuskin sattumaa. Koodi P0420, katin alentunut toiminta.
                Autossa uusi katti. Saataa olla, että hakee säätöjä kohdalleen.
                E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  Originally posted by TFV View Post
                  Mulla sytytti service engine valon Cadillacissa.
                  Tuskin sattumaa. Koodi P0420, katin alentunut toiminta.
                  Autossa uusi katti. Saataa olla, että hakee säätöjä kohdalleen.
                  Vetänyt sen verran laihalle että pudonnut pois katin toiminta-alueelta. Voi ihan hyvin olla ettei adaptaatioalue riitä korjaamaan...
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • TFV
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 3080
                    • Nurmijärvi

                    Originally posted by Cell View Post
                    Vetänyt sen verran laihalle että pudonnut pois katin toiminta-alueelta. Voi ihan hyvin olla ettei adaptaatioalue riitä korjaamaan...
                    Mitäs sitten on lääkkeenä?
                    E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      Jos autossa ei ole vikaa niin vaihtaa 98E5. Etanolia pitää syöttää enemmän koneeseen samaan seossuhteeseen pääsemiseksi, siksi sillä voi korjausarvojen rajat ylittyä.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • TFV
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 3080
                        • Nurmijärvi

                        Originally posted by Cell View Post
                        Jos autossa ei ole vikaa niin vaihtaa 98E5. Etanolia pitää syöttää enemmän koneeseen samaan seossuhteeseen pääsemiseksi, siksi sillä voi korjausarvojen rajat ylittyä.
                        Ok. Kokeillaan tuota, mutta auto on kuitenkin vuosimallia 2002, joten luulisi tuon viinabensan soveltuvan.
                        E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17844
                          • PKS

                          Originally posted by TFV View Post
                          Mulla sytytti service engine valon Cadillacissa.
                          Tuskin sattumaa. Koodi P0420, katin alentunut toiminta.
                          Autossa uusi katti. Saataa olla, että hakee säätöjä kohdalleen.
                          Näitä laihalla käymisiä olen odottanut enemmänkin, tuo luulisi olevan se ensimmäinen oire jos ECU ei osaa adaptoitua uudelle seokselle.

                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Eli Ranskassa E10 soveltuu vain 1998 alusta käyttöönotettuihin BMW-autoihin, mikä rajaa paljon sellaista vanhaa BMW-kalustoa pois jota Suomessa taas ei rajata pois. Ranskassa taas M-sarjaankin muka käy E10? Sama tieto tekstimuodossa löytyy ainakin täältä: http://www.developpement-durable.gou..._SP95__E10.pdf Jotenkin näin kuluttajana kuvittelisi, että Suomen ja Ranskan listat täsmää niiltä osin kun se koskee samoja teknisesti samanlaisina myytyjä autoja. Ehkä asia ei kuitenkaan ole ihan näin yksikertainen?
                          Kyllähän tästä pystyy selvästi päättelemään pari asiaa:

                          1) E10 soveltuvuuden lausuu paikallinen maahantuoja, ei valmistaja
                          2) Lausuntoon vaikuttaa monet muutkin asiat kuin tekninen soveltuvuus.

                          Tottakai tässäkin on mukana ympäristöarvot - ja tottakai maahantuoja tahtoo näyttää kaikille, että heidän autonsa ovat vihreitä, koska KAIKKI toimivat E10-bensiinillä. Kuluttajille on nyt niin paljon syötetty vihreitä arvoja, että valitettavasti monen mielestä ekologinen auto on parempi - pakkohan sellaisen on myös kuluttaa vähemmän!

                          Sen lisäksi maahantuoja saattaa haluta kehua teknisellä ylivertaisuudellaan; "Meidän autot on teknisesti niin kehittyneitä, että ne toimivat kaikilla bensiinilaaduilla". Onhan se kuluttajankin kannalta houkuttelevaa, ja aiheuttaa vähemmän sekaannusta kun vaimolle voi todeta, että ei tarvitse murehtia että tankkaisit väärää bensiiniä.

                          Kyllä tässä taas pannaan kuluttajaa halvalla, ei voi muuta sanoa! :think
                          Last edited by Dualfun; 14-01-2011, 11:23.
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                          ½
                          G20 320d xDrive mineralweiss metallic
                          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • Hammu
                            Moderator
                            • Nov 2006
                            • 3971
                            • Nurmijärvi

                            Originally posted by Dualfun View Post
                            Kyllä tässä taas pannaan kuluttajaa halvalla
                            Eikä pelkästään edellämainittu, vaan lisäksi kuivana kakkoseen.

                            Alkaa tympimään tää valtion pakottava tarve leikkiä jotain ituhippien ykkösmaata.

                            Comment

                            • MarQu
                              Moderator
                              • Mar 2006
                              • 5519
                              • Vaasa

                              Tosi eko-bensaa muutenkin. Etanolia tuotetaan ties missä ja kyseenalasin keinoin. Kuljetaan miten sattuu ja sitten kuluttaa enemmän kuin normi bensa. Se on nyt tätä ekoa sitten.

                              Pian ne joutuu alentamaan sen hintaa koska muuten se ei mene kaupaksi.
                              sigpic

                              Comment

                              • Dualfun
                                Moderator
                                • Jan 2003
                                • 17844
                                • PKS

                                Originally posted by MarQ83 View Post
                                Pian ne joutuu alentamaan sen hintaa koska muuten se ei mene kaupaksi.
                                Kyllä se valitettavasti menee, niin pitkään kuin media on samalla puolella. Kuluttajat katsovat aina hintaa, harvaa kiinnostaa mikä on todellinen käyttökustannus - ellei julkisuudessa tyrmätä haavekuva tarpeeksi hyvin.
                                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                                ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                                ½
                                G20 320d xDrive mineralweiss metallic
                                Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎