Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab R.I.P

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JoniB
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 551
    • Lappeenranta

    #61
    Toivottavasti saavat kaupat Saabista tehtyä.
    Maailmasta löytyy kuitenkin pirusti automerkkejä joiden valmistuksen voisi lopettaa mieluummin kuin Saabin.

    Itselläni on ollut yksi saappi.

    -90 og900s. CombiCoupe 240hp / 385nm @ 1.1bar
    Oli rettee laitos, eikä jäänyt pahaa sanottavaa, mitä nyt ulkonäkö

    Comment

    • riesa
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2008
      • 1941
      • Manse

      #62
      Originally posted by M325i View Post
      Tämän päivän autoista jos puhutaan niin uusi saab ja tai uusi volvo,niin ei tartte kahta kertaa miettiä kummallako ajais jos pakko olis,volvo on aika paljon enemmän auton tuntuinen nykypäivänä.

      Saabilla kyllä suorastaan ärsyttävä tuo käsijarrun vieressä oleva virtalukko puhumattakaan vanhempien mallien etupyöriin ottavasta käsijarrusta tai vanhan 96: sen rattivaihteista...

      Joo, EI tule Saabia ikävä!
      Kyllä tässä nyt menee samalla myös osa suomalaista autohistoriaa. Onneks löytyy yks uudenkaupungin tuotos tallista. Ei parempaa yhdistelmää voi olla kun kesä, rattivaihteet ja vapaakytkin.
      Originally posted by Homer
      Ei ne pulit millään seiskoilla ajele

      Comment

      • Nilakulma
        Bimmer Rookie
        • Nov 2005
        • 49
        • Jääli/Oulu

        #63
        Jännäksi menee.


        Nilakulma

        Comment

        • snelle
          BTCF Member
          • Aug 2005
          • 611
          • Tampere

          #64
          http://www.taloussanomat.fi/liikenne.../200925919/139

          Alkaa näyttään jo paremmalle, että Saab pelastuu.
          F11 520dA M-sport

          ex: e30, e36, e39, e46, e61, e91

          Comment

          • jussi_r
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 1655
            • Nurmijärvi

            #65
            Merkki, jonka autoista taitaa olla peräti 100% etuvetoisia tai erittäin etupainotteisia nelareita. Silti Saab ei ole minunkaan listalla ihan kärkipäässä hävitettävien merkkien listalla.

            Ja onpahan mullakin ollut kerran Saab, oikein 900C Combi Coupe. Se oli lämmin ja mukava auto, jonka ostaminen ei ollut suunniteltua. Olin päättänyt, että BMW:t ovat takana ollutta elämää, keväästä syksyyn vedetään prätkällä ja talvi kärsitään HKL:llä. Ensimmäisenä päivänä HKL:n varassa menin työmatkalla bussinvaihdossa täysin hapoille. Onko bussi myöhässä? Onko kanssamatkustajilla tuberkuloosi? Onko bussissa istumapaikkoja? Onko bussikuskilla korttia tai ajokuntoa? Paniikki kasvoi Lepakon pysäkillä seistessä, ja otin refleksinä käsipystyllä ensimmäisen näkemäni taksin alle - vaikka sekin oli Avensis! Huh, selvisin elävänä kokeilustani julkisen liikenteen kanssa. Illalla pummasin kaverin kyytimieheksi ja käytiin ostamassa mulle ihan oma Saab. Olipahan herraskaista ajella pikkuporvarina Saabilla pysäkeillä värjöttelevien flunssapotilaiden ohi.
            M3 Cabrio Individual
            530d GT xDrive
            GL420 CDI
            ZX-12R

            Comment

            • kupo
              Bimmer Rookie
              • Aug 2007
              • 62
              • Helsinki

              #66
              Originally posted by riesa
              Ei parempaa yhdistelmää voi olla kun kesä, rattivaihteet ja vapaakytkin.
              Totta turiset!
              e36 328i touring -97
              e36 318ia touring -97 (ex)
              e28 520i -84 (ex)

              Comment

              • Justabanana
                BTCF Member
                • Jul 2008
                • 835
                • Käpylä

                #67
                Mummielestä on aika erikoista että tällasella foorumilla jotkut juhlii saabin lopettamista, ku niissä on ärsyttäviä yksityiskohtia. Sanotaan että mitäs sitä teknisestä edistyneisyydestä, siitä että yrittää tehdä asiat eri tavalla kuin muut ja luoda jotain uutta; jos ei saa liiketoimintaa kuntoon ni joutaa kuolla.

                Milläs bemari on tähän asti tehnyt mainetta? Teknisesti edistyneillä ratkaisuilla, aikaansa edellä olevalla muotoilulla, rohkeudella luoda jotain uutta. Jonkinlaisena autofanaatikkona puistattaa kuulua samaan ryhmään jengin kanssa, jonka mielestä saabi joutaa kadota mieluummin ku vaikka rellu koska rellu osaa tahkota fyrkkaa. Kunniallista liiketoimintaa, myydään halvalla paskaa asiasta ymmärtämättömille.

                En jaksa uskoa että tosta puukenkien (Spyker) operaatiosta tulee yhtään mitään. Konkka on leijunut saabin yllä jo vuosia, nyt sen kituminen loppuu ja tämä osa autoilun historiaa päättyy. Itseäni harmittaa, vaikka ei mitään kovin henkilökohtaista suhdetta merkkiin olekaan. Monet sukulaiset ja tuttavat ovat saabisteihin lukeutuneet, itse olen ollut hommissa saabin merkkikorjaamolla.

                Toki pieni haikeus nousee mieleen kun pre-gm-saabeja näkee. Joskus vielä oli aika jolloin autoissakin oli luonnetta, nyt ne ovat enemmän ja enemmän Kiioja ja Hyundaita tai muita kokoonpuristetusta mitäänsanomattomuudesta rakennettuja kippoja.

                Jää hyvästi Saab. Tämä wanha jäärä sytyttää symboliselle haudallesi symbolisen kynttilän.
                Nyt: e82 x-kertaa maailman ympäri & Z3 rdstr jäätelökioskillakäyntiauto
                Ennen: e83 3.0sd, e30 mit m20 soundit sekä e21 kolmenyhdenviiden

                Comment

                • Guest's Avatar

                  #68
                  Voin sanoa 5 vuotta saab merkki asentajana toimineena että ei harmita yhtään saabin konkka. En tiedä olenko ainut kuka huomaa tälläisiä asioita saabista, mutta jos kannentiiviste vaihdetaan n.70000km välein vapari saabeissa ja turbo saabeissa koneen kesto on noin 60000km-160000km niin voiko näitä kehua? Edellisen työpaikan hallissa jos vähänkin sanoit jotain tuollaista saabeista niin vanhan liiton asentajat alko heti kertomaan miten ne on käyttövirheitä ja saabissa ei oikeasti ole edes mitään vikaa

                  Comment

                  • Tzeimi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 2069
                    • Banshee - Jyväskylä

                    #69
                    En jää kaipaamaan ko. merkiä.
                    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                    & 02 tulpo saniteetti dyno




                    Älä väkisin, ota isompi vasara.
                    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                    Comment

                    • Justabanana
                      BTCF Member
                      • Jul 2008
                      • 835
                      • Käpylä

                      #70
                      Originally posted by anspa87 View Post
                      En tiedä olenko ainut kuka huomaa tälläisiä asioita saabista, mutta jos kannentiiviste vaihdetaan n.70000km välein vapari saabeissa ja turbo saabeissa koneen kesto on noin 60000km-160000km niin voiko näitä kehua?
                      Tietyn merkkisiin autoihin erikoistuneella korjaamolla tapaa käydä rikkinäisiä autoja joo, eihän niitä ehjiä tartte sinne korjattavaksi tuodakaan. Muistuu mieleen ammattikorkean aikoihin kokemusten vaihtaminen kun (melkein) kaikki opiskelijat oltiin eri korjaamoilla kesätöissä/harjoittelussa. Rellut ja volvot, saabit ja ooppelit, foordit, bemarit, mitkä ikinä olivat kaikki ihan paskoja, viime viikollakin kävi vaan 50000 ajettu jossa oli sitä ja sitä vikaa. Eipä monikaan tullut miettineeksi että viime viikolla monikin auto saavutti 50kkm ja enemmänkin ilman montaakaan ongelmaa. Jos kysyi kaverilta että mitäs teidän merkkisistä autoista suosittelet, niin sait listan kaikkien tyypillisistä vioista ja kuittauksen kuinka huonoja ovat, osta joku muu. (Ei ollu ilmeisesti Toyota-huollossa kukaan duunissa... )

                      Olin ite hommissa kun Trollhättanin putka oli ollu jo pitkään amerikkalaisten ikeen alla, joten noita uudempia kalustojahan siellä korjattavana pyöri. Vanhemmista en sitten osaa sanoa miten on ollut niiden aikana vakavia ongelmia. 9-5:sissahan oli kaikkea aihetta moottorin peruskestävyyden suhteen; jakoketjut alkoi rallattamaan, ilmeisesti huohotuksen ongelmat aiheutti konerikkoja jne. Toisaalta on tullut nähtyä aika paljon ajettuja vanhan koulun saabeja. Pakasta revityn oloinen 70-luvun 99 reilut puol miljoonaa mittarissa, og900 jossa (uskomattoman tuntuset) +700kkm, ysitonnareita oli usein 400tonnin molemmin puolin jne.

                      Eiköhän niitä ole susia ja ihmeen kestäviä yksilöitä joka merkillä. Siitä voi sitten kinata että kellä on enemmän, kellä vähemmän.
                      Nyt: e82 x-kertaa maailman ympäri & Z3 rdstr jäätelökioskillakäyntiauto
                      Ennen: e83 3.0sd, e30 mit m20 soundit sekä e21 kolmenyhdenviiden

                      Comment

                      • GameOver
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 3029
                        • Sjundeå

                        #71
                        Originally posted by anspa87 View Post
                        Voin sanoa 5 vuotta saab merkki asentajana toimineena että ei harmita yhtään saabin konkka. En tiedä olenko ainut kuka huomaa tälläisiä asioita saabista, mutta jos kannentiiviste vaihdetaan n.70000km välein vapari saabeissa ja turbo saabeissa koneen kesto on noin 60000km-160000km niin voiko näitä kehua? Edellisen työpaikan hallissa jos vähänkin sanoit jotain tuollaista saabeista niin vanhan liiton asentajat alko heti kertomaan miten ne on käyttövirheitä ja saabissa ei oikeasti ole edes mitään vikaa

                        Kansipahvin/kannen vaihtoväli on näköjään samaa luokkaa, ku M20-koneissa

                        Toisaalta...jännä sinänsä. Itelleni ei oo vielä toistaseksi sattunu yhtään kansivikasta Saabia. Mitä taas vanhempien autoihin tulee, niin joskus 90-luvun puolessavälissä vaihdettiin mutsin -91 900 16V:hen kansipahvi, kun oli ajettu vasta 230tkm.

                        Mutta kuten sanottu, korjaamollehan ne korjauksen tai huollon tarpeessa olevat autot eksyy.
                        -25 Toyota Proace City Verso
                        -23 Nissan Leaf

                        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                        Comment

                        • jii.veivo
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2005
                          • 564
                          • Haapavesi

                          #72
                          Niin kyllähän saabin turbo moottorit ovat ihan mukavia vääntämään ja varsinkin uudemmat mallit ihan hyviä ajaa.
                          Mutta mitä parilla kaverilla ollut noita useampia ni eipä ole kovin luotettavaa kuvaa antanut. Kansi/kannentiiviste vikoja (melkein jokaisessa), jokaisesta järkiään laatikot paukkunu yms. Ja mikä parasta autot olleet varsin inhimillisellä ajolla, ei kumin polttoja yms. Ja rumiahan noi 80-90 luvun saabit on.
                          e38 750ial
                          Husaberg 650 fs -05
                          http://www.btcf.fi/forum/showthread....51#post2483951

                          Comment

                          • jupe_e
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2007
                            • 113

                            #73
                            Onhan se totta, että ekat T7 mallin moottorit oli susia... Mut T5 moottorit taas viimeisen päälle huippuja. Kannenpultit onnistuu noissakin löystymään ja saattaa tiivisteen rikkoakkiin, mut ei muuta kuin uutta tiivistettä väliin. Jotenkin tuntuu, et muutamat kaverit puhuu taikalasit päässä ja haukkuu kaikki saabit moottorivikaisiksi jne... Tällä samalla ajattelutavalla BMW:hän se vasta paska on. ON nokka-akselisorveja, tiivisteet palaa, kannet halkeilee, öljypumput irtoilee, lohkot halkeilee jne... Sehän automaattisesti tarkoittaa, et kaikissa Bemareissa on nämä viat??? Ja anspa87 tuskin olet Saab asentajana toiminut, jos tietämys tuota luokkaa...
                            Escort mk1 Cosworth
                            Suzuki GSXR 1216 turbo

                            Comment

                            • Guest's Avatar

                              #74
                              Originally posted by jupe_e View Post
                              Onhan se totta, että ekat T7 mallin moottorit oli susia... Mut T5 moottorit taas viimeisen päälle huippuja. Kannenpultit onnistuu noissakin löystymään ja saattaa tiivisteen rikkoakkiin, mut ei muuta kuin uutta tiivistettä väliin. Jotenkin tuntuu, et muutamat kaverit puhuu taikalasit päässä ja haukkuu kaikki saabit moottorivikaisiksi jne... Tällä samalla ajattelutavalla BMW:hän se vasta paska on. ON nokka-akselisorveja, tiivisteet palaa, kannet halkeilee, öljypumput irtoilee, lohkot halkeilee jne... Sehän automaattisesti tarkoittaa, et kaikissa Bemareissa on nämä viat??? Ja anspa87 tuskin olet Saab asentajana toiminut, jos tietämys tuota luokkaa...
                              Autotalo E. hartikaisessa vuodesta 2005 vuoden 2009 joulukuuhun ja olihan siinä samassa BMW merkkihuolto ja kyllä niitä saabeja sai enemmän purkaa ja keriä kuin BMW:tä. Enhän minä näitä voi verrata johtuen että harrastan tätä BMW merkkiä niin siinä katselee vähän sinivalkoisten lasien läpi näitä remontteja. Kun nostin kytkintä siitä firmasta niin muistaakseni siellä hallissa oli yksi ISUZUn moottorilla oleva saabbi rikki jossa oli sähkövika ja sitten perinteisempää osastoa 2,0t jossa koko kone paskana öljysihdin tukkeutumisen seurauksena + yksi 9-3 jakopää/kansi remontissa. Niin ja olenhan minä sen verran noitten saabbien (9-5/9-3) kanssa pelaillu että on tullu laitettua uudempaa konetta vanhaan ja huomannut että kyllähän ne on melkein samoja paskoja kaikki. Ainut ero taitaa olla sillä musta koppaisella ja harmaa koppaisella että huohotin on rakennettu eri lailla ja eivät käy ristiin jos ei halua rakennella. Nyt kun tälle linjalle lähdettiin niin saab on ainut missä ei kestä Garrett GT17 pyhätöntä viikkoa. Todennäköisesti johtuu hajoaminen liian ahtaasta öljynpaluu putkesta koska kun sen putken puhdistaa hyvästi niin savutus loppuu melkein kokonaan. Ennen pidin sitä Opelin koneella olevaa 9-3 sport sedania hyvänä autona mutta kun sellaiseenkin vaihtaa koneen pari kolme kertaa niin mieli pide muuttuu kummasti. Ehkä tuo Opelin kone toimisi jos se oteittaisiin suoraan Opellilta eikä saabbi menisi vaihtamaan omia osia siihen kuten kansi, männät, veivit, nokat ja sytkä. Eli niilläkin koneilla (saab/opel) on yhteistä lohko ei mitään muuta eli siis nyt tarkoitan sitä sport sedania jossa moottori vaihtoehtoina 1,8t tai 2,0t joissa molemmissa sama isku tilavuus. Ikinä en jaksanut perehtyä niin paljoa saabbiin että olisin opetellut moottorien tyypit b207 tai jotain sinnepäin ne kuiteskin on
                              Last edited by Guest; 24-12-2009, 10:51.

                              Comment

                              • Guest's Avatar

                                #75
                                Originally posted by Justabanana View Post
                                Tietyn merkkisiin autoihin erikoistuneella korjaamolla tapaa käydä rikkinäisiä autoja joo, eihän niitä ehjiä tartte sinne korjattavaksi tuodakaan. .
                                Haluan vielä mainita sen määrän minkä verran sitä saabbia on remontissa verrattuna muihin ja Joensuussa on saabbiin erikoistunut "pikku" korjaamo niin sekin vielä vie muutaman niistä rikkinäisistä. Jos ajattelee paljon on myyty saabbeja ja paljon vaikka Hondia sitten katsotaan kuinka monta koneremonttia on tarvinnut tehdä saabbiin ja kuinka monta hondaan. Jos vaan vertaillaan niin voi tehdä tälläisen päätelmän minkä minä olen tehnyt. Olipas huonosti artikuloitu

                                Pahintahan tässä koko hommassa on se että ihmiset pitävät saabbia jostain syystä maailman parhaimpana autona eivätkä myönnä tosiasioita. Ei minua vituta sanoa että m20 on ehkä toiseksi huonoin moottori mitä on tehty ellei jopa huonoin.
                                Last edited by Guest; 24-12-2009, 10:57.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎