Itseäni on jo pari vuotta kuumottanu toi Suzukin m1800r mopedi. Tullu ajettua vanhemmanlla olikohan nyt vm 94 1400cc ja mukavaa oli ajella. Mitä nyt ehkä hiukan turhan leveä tanko omaan makuuni. Toi 1800r on sit jo ihan eri peli varmastikkin ajella. Ainakin ulkonäky on 10x parempi. Mitäs itse tykkäsit ajokista? Jaksaako ajella pitempää matkaa vain pelkästään kapunki cruisailua?
Huomenna ilmoittaudun 30.6 alkavalle a kurssille. Tästäkö se alamäki alkaa?
Rahanmeno ja vitutus lähinnä.
Ja se hieno tunne kun napeista pärähtää soimaan Kenny Logginsin - Highway to the danger zone ja neppaat keulan ilmaan ja laskettelet pitkää suoraa kohti auringonlaskua paksi huulessa...
Luotettavia on toki, nokkaketjua sinne kannattaa harkita laittavansa. Lähes jokaisessa pitää napinaa, ei sillä että se olisi merkki rikkoontumisesta. Mutta ei ole kallista tehdä jakopäänremonttia.
Mutta ei tosiaan kannata viimeisiä rahoja sijoittaa vanhan pyörän hankintaan. Miettisin todella tämän vuosituhannen laitteita, -2000 luvulta olevia cbr-f tai RR mallejakin saa jo melko halvalla. Ja on kuitenkin melko kaukana tuosta pc25 mallista. Sekä todennäköisesti saa helpommin kaupaksikin. Ja ajettavuus ihan eri planeetalta.
Itselläni oli muutama vuosi sitten tuollainen pc31 malli, muistaakseni -97 mallinen cbr. Ajettavuus oli ihan ok, ei toki uusien tasolla. Moottori paljon miellyttävämmän tuntuinen, kuin tuoreissa kusiaisissa. Eli löytyi myös vääntöä sieltä keskialueelta jonkin verran, ei mikään tykki ollut kuitenkaan. 117hp siitä muistaakseni penkitettiin, muutoksia oli putkisto, syttypyörä vaihdettu, dynojetit ja kannelle oli tehty jotain pientä siistimistä. Eli kaiken kaikkiaan onnistunut viritys, suorituskyky lähellä sen aikasia uusia kusiaisia mutta vääntöalue paljon laajempi. Nykypäivänä alkaa vaan oleen niin vanha pyörä, että miettisin kahteen kertaan.
Jos rahatilanne sallisi itselläni, niin ostaisin kyllä -00 uudemman firebladen. Eli uudemmilla muoveilla ja ruiskulla. On se niin perkeleen nätti pyörä vieläkin.
Budjetti ny määräytyy sen mukaan mitä tosta autosta rahaa tulee. mut tosiaan saa kertoo kokemuksia muistakin mopoista kun honda/yamaha akselilta, gsx-r on kanssa mielessä pyöriny, mut tuntuu olevan vielä vähän turhan kalliita ikään nähde. Hintaa oon ajatellu siinä max2500€. kyykky/naku/fighter mieluiten +600cc .
Ja täällä Rovaniemellä 721€. Kortin suorittaminen vei noin 3viikkoa reissutyön ohella käytynä. Niin nykyäänhän teoriakokeessa on 10kysymyksen lisäksi ne 30kuvatehtävää... Näin siis vaikka oliski jo se B-kortti pohjalla..
Ja noihin ajovarusteisiin ei varmaan voi tarpeeksi panostaa. Itse aloittelijana ostin HJC:n r-pha kypärän, MP-asun "toppahanskat", diadoran saappaat ja clover T2 takin. Housut vielä puuttuu mutta olen ajanut toppahousuilla tai farkuilla
Selkeästi kuumille keleille pitäisi hommata vielä toiset kengät ja toisenlaiset hanskat, mutta taidan nyt yrittää kesän näillä selvitä.
Ostin aleräkistä takin, kengät ja hanskat. Kypärästä sain -20 % muuten. Niihin upposi 503€. Kunnon kypärä on kyllä todella merkittävä ajomukavuuden edellytys. HJC:ssä on tuo lukittava visiiri ja mielestäni kevyt ja melko hiljainen kypärä.
Ja täällä Rovaniemellä 721€. Kortin suorittaminen vei noin 3viikkoa reissutyön ohella käytynä. Niin nykyäänhän teoriakokeessa on 10kysymyksen lisäksi ne 30kuvatehtävää... Näin siis vaikka oliski jo se B-kortti pohjalla..
Mulla meni vähän yli pari kuukautta tohon kortin suorittamisee, mikä johtu siitä et tääl Turus oli niin paljo ruuhkaa tuolla konttorilla, et jouduin odottaa yli kolme viikkoo enne ku pääsin inssii ja käsittelykokeesee. Mulla oli teoriakokeessa vaa noi 10 kysymystä... :think
My BMW is using what your hybrid is saving
E34 525i 24V -93 / YZF-R1 08
ex E34 520i 24V -91
Originally posted by Rockford
Kiskaisin kuskin oven pösöstä auki ja tadaa, ilmielävä kyyrähän se siellä istui.
Kusiaisista harkitsisin kyllä ehdottomasti Triumph 675 Daytonaa. On sitä vääntöä ja voimaakin ihan kivasti 600cc mopoksi.
Semmonen oiskin nättipeli, mut vasta 06--> . Sitä ennenhän tuo on susiruma. Triumpeilla järestään ajettu pirun vähä, et löytyspähän ainakin vähän ajettu helposti.
Täytyy kyllä sanoa että noissa Ducateissa on sitä jotain mitä japsipyörät eivät pysty mulle tarjoamaan. Tuli taas tuossa viikonloppuna lainattua 1098 ja ajeltua muutama sata km. Ne äänet, tärinät, äärimmäinen epämukavuus normiajossa, kytkimen epämääräinen kalkatus jne. Kyllä ne vaan saa veren kiertämään mun lahkeessa.
Kai niissä on sitä luonnetta. Uutta MV Agusta F4:ää kun pääsisi vielä tyypittämään.
Täytyy kyllä sanoa että noissa Ducateissa on sitä jotain mitä japsipyörät eivät pysty mulle tarjoamaan. Tuli taas tuossa viikonloppuna lainattua 1098 ja ajeltua muutama sata km. Ne äänet, tärinät, äärimmäinen epämukavuus normiajossa, kytkimen epämääräinen kalkatus jne. Kyllä ne vaan saa veren kiertämään mun lahkeessa.
Kai niissä on sitä luonnetta. Uutta MV Agusta F4:ää kun pääsisi vielä tyypittämään.
Täytyy kyllä sanoa että noissa Ducateissa on sitä jotain mitä japsipyörät eivät pysty mulle tarjoamaan. Tuli taas tuossa viikonloppuna lainattua 1098 ja ajeltua muutama sata km. Ne äänet, tärinät, äärimmäinen epämukavuus normiajossa, kytkimen epämääräinen kalkatus jne. Kyllä ne vaan saa veren kiertämään mun lahkeessa.
Kai niissä on sitä luonnetta. Uutta MV Agusta F4:ää kun pääsisi vielä tyypittämään.
Osittain kyllä samaa mieltä ja toisaalta taas ei. Tuli pari vuotta ajeltua tuolla 848:lla ja tosiaan se on jotain ihan toista mitä japsipyörät tarjoaa. Sellaista italialaista temperamenttiä noista löytyy kuin Ferrareista konsanaan. Moottorit on luonteeltaan ihan erilaisia mitä kyykkyjen rivineloset ja äänet varsinkin talapöntöt vaihtamalla sanalla sanoen upeat! Ulkönäkö parasta mitä sporttipyörä voi tarjota yhdessä MV Agustan kanssa.
Vastaavasti miinus-puolelta ajoasento on melko syvältä ja painaa eritoten kämmeniin, kun ilmavirta ei tuo tarpeeksi nostetta yläkropalle kuin +150km/h nopeuksissa. Ainakin itse koin mutkateillä, että toi oli melko hankala viedä vrt. japsipyöriin. Radalla varmasti pyörä olisi kuin kotonaan muttei koskaan jaksanu lähteä niin kauas ajamalla. Toisin sanoen ku radalle asti olisi päässy, niin kroppa olisi jo niin paskana, että tuskin rata-ajostakaan tulisi nauttimaan. Mainitsinko eläimellisistä huoltohinnoista? Nokkahihna pitää vaihtaa 3v/12tkm välein ja yksinomaan sen vaihto maksaa liki 1000€.
Ehkä joku päivä palaan vielä Ducati-leiriin, mutta nyt oon saanu tarpeekseen hetkeksi. Miettiny jos laittaisi jonkun smoton ensi kesäksi ja siihen rupulikumit mettäseikkailuihin. Vähän hakusessa ollu vaan minkä merkkisen/mallisen laittaisi, kun kaipaisi melko "huoltovapaata" laitetta eikä mitään oljyt 25h välein vaihdettavaa kisapeliä. Muttei myöskään mitään möhköfanttia.
Osittain kyllä samaa mieltä ja toisaalta taas ei. Tuli pari vuotta ajeltua tuolla 848:lla ja tosiaan se on jotain ihan toista mitä japsipyörät tarjoaa. Sellaista italialaista temperamenttiä noista löytyy kuin Ferrareista konsanaan. Moottorit on luonteeltaan ihan erilaisia mitä kyykkyjen rivineloset ja äänet varsinkin talapöntöt vaihtamalla sanalla sanoen upeat! Ulkönäkö parasta mitä sporttipyörä voi tarjota yhdessä MV Agustan kanssa.
Vastaavasti miinus-puolelta ajoasento on melko syvältä ja painaa eritoten kämmeniin, kun ilmavirta ei tuo tarpeeksi nostetta yläkropalle kuin +150km/h nopeuksissa. Ainakin itse koin mutkateillä, että toi oli melko hankala viedä vrt. japsipyöriin. Radalla varmasti pyörä olisi kuin kotonaan muttei koskaan jaksanu lähteä niin kauas ajamalla. Toisin sanoen ku radalle asti olisi päässy, niin kroppa olisi jo niin paskana, että tuskin rata-ajostakaan tulisi nauttimaan. Mainitsinko eläimellisistä huoltohinnoista? Nokkahihna pitää vaihtaa 3v/12tkm välein ja yksinomaan sen vaihto maksaa liki 1000€.
Hyviä pointteja, eihän nuo mitään helppoja pyöriä olekaan. Ei ajoltaan eikä ylläpitokustannuksiltaan. Viimeksi kun hyppäsi kilogikserin selästä 1098:n puikkoihin niin tuntui siltä kuin ei olisi koskaan pyörällä ajanutkaan, hyvä kun en lippoja heittänyt ekassa liikenneympyrässä. Siinä vain huomasi pyörien erilaisuuden, näin vähän kärjistettynä.
En ole kyllä koskaan omistanut Ducatia, joten sikäli ehkä vähän ruusuinen kuva jäänyt kun ei ole tarvinnut tutustua esim. huoltojen hintoihin... Mutta sitä fiilistä noissa on, ja ainakin mulle se on olennainen osa mopoilua.
Mainitsinko eläimellisistä huoltohinnoista? Nokkahihna pitää vaihtaa 3v/12tkm välein ja yksinomaan sen vaihto maksaa liki 1000€.
Toi on aikalailla suomalainen ongelma. Ruotsissa noi hihnahuollot on jossain 200-300e haarukassa. Osat on kalliita ja on se sanottava, että noissa on kyllä semmoinen konstruktio kansissa, että kuluvia osia riittää, jos kilsoja on enemmän. Vähän oma maailmansa, joko tykkää tai ei.
Comment