Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW alkaa valmistamaan etuvetoja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ///Jone
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2009
    • 1281
    • HKI

    Bmw kaavailee alkuperäisen kevyen ja kompaktin kokoisen E36 Z3 tilalle Z2-mallia. Mitenkäs muutenkaan kuin etuvetoisena, siellä on ilmeisesti sukupolven vaihdos käymässä ja vanhat insinöörien jäärät siirtymässä sivuun.

    " A different source, from the engineering department of BMW said: “We are moving with the times to diversify our customer base [. . .] There is no reason why a front-wheel-drive car can’t offer a similar dynamic experience to a rear-wheel-drive car. The advancement of various driving aids, with features such as electronic differentials, virtually eliminates the influence of drive forces on the steered wheels when done properly.”"

    ______________________
    Nykyinen:
    Model 3

    BMW:t vuodesta 2009:
    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

    Comment

    • Juh4
      Moderator
      • Oct 2004
      • 5448
      • Seinäjoki

      2 srj:n active tourer-malli nähty ja koeajettu. Tasapainoinen paketti ja uskon, että sille kohderyhmälle jolle auto on tarkoitettu, auto palvelee käyttötarkoitusta. Lapsiperheitä autossa on kivasti ajateltu mm, takapenkkien pituus-säädöllä. Hassuja toimintoja oli ainakin HUD-näyttö joka heijastaa informaatiot koetaulussa olevaan pleksiin, ei siis tuulilasiin kuten aikaisemmin ollaan totuttu. Syy tähän HUD:n toimintatapaan on yksinkertainen, nimittäin tuulilasi on hyvin kalteva, joten vanhempi systeemi ei olisi toiminut. Bi-led ajovalot ovat myös hyvä lisä. Xenoneita tähän malliin ei edes saa. Auto on luonnossa paremman näköinen, kuin kuvissa. Moottorit ovat hyvin taloudellisia ja parhaimillaan co2-päästöt jää alle 100:n.

      Samaan syssyyn tuli ajettua kilpailijat vw Sportvan, Mersun B ja Ford C-max. Ilman BMW-lasejakin valinta olisi helppo. 218d oli ylivoimainen tehoiltaan kilpailijoihin verrattuna.

      Suomeen toistaiseksi saatavilla kolmea mallia (218i, 218d ja 225i) ensi vuonna tulee sitten ainakin 216d ja X-drive malleja jotka ovat toteutettu mm, Ministä tutulla Haldexilla pienillä muutoksilla.

      PS: 3-sylinterinen kuulostaa aivan 6-sylinterisiltä koneelta
      Last edited by Juh4; 27-08-2014, 21:10.
      -Official member of BTCF-Sauna team-

      Comment

      • Convertible
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 2638
        • Turku

        Kait tuossa on pohjalla se, että kun EU vaati koko auto tuotannon co2 päästöjä alas, niin noilla etuvetokinnereilla ne saadaan helpommin, kun ei tarvitse vetää akselia taakse.

        Näin ollen BMW voi silti valmistaa tehokkaita oikeita autoja, eikä tuollaisia vetovammaisia.

        Ja ymmärtäähän tuon, kun maissa, missä ei ajella lumella ja jäällä puolta vuotta, ei etuvetoinen ole niin kamala kuin täällä.
        F25 X3 35d
        E87 118i
        E46 330ti
        E46 M3
        E30 M3
        E30 M3 Convertible
        Z3 Roadster

        Comment

        • Boiga
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 1773
          • Ylöjärvi

          Koeajettu 218i automaatti business paketilla, jotain hilppeitä oli ryksittu vielä lisäksi koeajo autoon :-)

          Täytyy myöntää että vaikken kovin skeprinen ollut alun alkaen niin kesäkelillä jos en tietäisi millä ajaa niin perus bemarihan tuo on! Etuvetoisuus sekä kolmisylinterisyys ei nosta rumaa päätään oikein missään. Etuvedon huomasi vain renkaat käännettunä kovemmassa kiihdytyksessä sekä kolmisylinterisen moottorin pieni tärinä liikkeelle lähdössä.

          Itsell summa summarum, jos tällaisen auton ansiosra saa ämmä malleja tulla sekä bmw myynti kasvaa niin loistavaa :-) ei jäänyt huono maku ja yksi ostaja tällaiselle on jo mahdollinen kun saa voideltua itsekin häntä tarpeeksi :-)
          Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

          Comment

          • r.w.
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2007
            • 2510
            • Länsirannikko

            Originally posted by Boiga View Post
            Täytyy myöntää että vaikken kovin skeprinen ollut alun alkaen niin kesäkelillä jos en tietäisi millä ajaa niin perus bemarihan tuo on! Etuvetoisuus sekä kolmisylinterisyys ei nosta rumaa päätään oikein missään. Etuvedon huomasi vain renkaat käännettunä kovemmassa kiihdytyksessä sekä kolmisylinterisen moottorin pieni tärinä liikkeelle lähdössä.
            Jos ajaa tasaisesti suoraa tietä niin ei kai sitä vetotapaa ratin takaa huomaa vaikka veto olisi edestä hinausköydellä.
            1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

            Comment

            • HC91
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 998
              • 29100/310053

              Originally posted by r.w. View Post
              Jos ajaa tasaisesti suoraa tietä niin ei kai sitä vetotapaa ratin takaa huomaa vaikka veto olisi edestä hinausköydellä.


              Aattelin ajaa ensin ja moittia vasta sitten 220dA xDrive:llä tai ilman saattaisi olla ihan kelpo perheauto mutta tulivatko nuo täydentävät mallit marraskuussa vasta tuotantoon? Vähän myös ihmetyttää että mihin se pistokehybridi on jäänyt?
              92' ///M5 3.8 individual
              09' 320d xDrive
              16' NIU N1 Sport
              19' NIU U+ Sport

              Comment

              • IKa
                BTCF Member
                • Apr 2007
                • 877
                • Klaukkala

                Originally posted by HC91 View Post
                220dA xDrive:llä tai ilman saattaisi olla ihan kelpo perheauto...?
                Tiedoksi kuitenkin, että tuo XDrive ei tule olemaan samanlainen kuin muiden mallien nykyiset xDrivet. Laakkosen myyjän mukaan etuvedon kanssa tullaan käyttämän esim. Audi A3:sta tuttua Haldex neliveto järjestemää, vaikka sillekin tuo xDrive nimi annetaan.
                G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

                Comment

                • Juh4
                  Moderator
                  • Oct 2004
                  • 5448
                  • Seinäjoki

                  Originally posted by HC91 View Post
                  Aattelin ajaa ensin ja moittia vasta sitten 220dA xDrive:llä tai ilman saattaisi olla ihan kelpo perheauto mutta tulivatko nuo täydentävät mallit marraskuussa vasta tuotantoon? Vähän myös ihmetyttää että mihin se pistokehybridi on jäänyt?
                  Marraskuun tuotannosta alkaen saa xDriveja, kuten myös 216d.

                  Originally posted by IKa View Post
                  Tiedoksi kuitenkin, että tuo XDrive ei tule olemaan samanlainen kuin muiden mallien nykyiset xDrivet. Laakkosen myyjän mukaan etuvedon kanssa tullaan käyttämän esim. Audi A3:sta tuttua Haldex neliveto järjestemää, vaikka sillekin tuo xDrive nimi annetaan.
                  Haldexi kyllä, mutta hieman kehittyneempänä versiona.
                  -Official member of BTCF-Sauna team-

                  Comment

                  • smo83
                    Banned
                    • Dec 2009
                    • 1988
                    • oulucity

                    mua vieläkin kiinnostaa miksi autotehtaat tekee etuvetosia? no joo onhan ne nopeampi kasata hihnalla. joku väitti että etu veto vie vähemmän polttoainetta??? no joo jäähän siinä kardaaanin kannatinlaakerin kitka pois
                    desi per/100km vai ajettavuus/maine. no jokainen autonvalmistaja voi sitä itsekseen miettiä.

                    Comment

                    • smpovers
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 2372
                      • Tammela

                      Originally posted by smo83 View Post
                      mua vieläkin kiinnostaa miksi autotehtaat tekee etuvetosia? no joo onhan ne nopeampi kasata hihnalla. joku väitti että etu veto vie vähemmän polttoainetta??? no joo jäähän siinä kardaaanin kannatinlaakerin kitka pois
                      desi per/100km vai ajettavuus/maine. no jokainen autonvalmistaja voi sitä itsekseen miettiä.
                      Noh kardaanikin painaa yleensä jotakin joten kiihdytyksissä tarvitsee enemmän voimaa(polttoainetta). Myös vedon kääntäminen pitkittäisestä poikittaiseksi lisää kulutusta.
                      Itse kyl ymmärrän miksi etuvetoja tehdään, mutta kyllä silti haluasin että enemmän tehtäisi myös takavetoautoja.
                      Noh veikkaan että hyvin harva uuden auton ostaja arvostaa takavetoa. Luulen että suurin osa haluaisi bemarinsakin etuvetona jos se olisi useampiin malleihin mahdollista.
                      BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                      BMW 330d touring e46 -05
                      Ford Cortina Mk2 1600 -70
                      ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                      Comment

                      • smo83
                        Banned
                        • Dec 2009
                        • 1988
                        • oulucity

                        vedon kääntäminen pitkittäisestä poikittaiseksi lisää kulutusta.
                        ????? onko tähän linkkiä laskenta kaavaan tai muuta kirjallista totuutta. tottakai takavetosessa taka-aksesin tasauspöyrästö aiheuttaa kitkaa, mutta kuin paljon?? Litraa/KM????

                        Comment

                        • smpovers
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 2372
                          • Tammela

                          Ei nyt mitään faktaa ole heittää, mutta joskus olen asiasta kuullut/lukenut ja voi sitä varmaan muutenkin olettaa, että yksi "ylimääräinen" kulmavaihde lisää kulutusta. Mutta eihän se ero varmastikkaan mitenkään suuri ole. Onhan niitä etuvetojakin missä on kone pitkittäin. Nykyään tosin harvemmin..
                          BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                          BMW 330d touring e46 -05
                          Ford Cortina Mk2 1600 -70
                          ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                          Comment

                          • Koo_
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2013
                            • 320
                            • Suomi

                            Eiköhän yks suurimmista syistä etuvetojen suosimiselle nykyään ole se että etuveto on halvempi valmistaa kuin takaveto
                            Last edited by Koo_; 22-09-2014, 04:09.

                            Comment

                            • Petteri75
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 2540
                              • Kirkkonummi

                              Originally posted by Koo_ View Post
                              Eiköhän yks suurimmista syistä etuvetojen suosimiselöe nykyään ole se että etuveto on halvempi valmistaa kuin takaveto
                              Kun on pitoa, niin vetotavalla ei suurta merkitystä ole. Mutta talvella on, etuvetoinen on paljon johdonmukaisempi ja helpompi ajettava kuin takavetoinen. Se keksittiin siis ihan syystä, maailman ajoista henkilöautoilla suurin osa on kuitenkin normisiirtymiä A -> B kohtuukuntoisia teitä pitkin, vähimmällä mahdollisella vaivalla.

                              Auton ajo-ominaisuudet ovat aina kokonaisuus, jossa vetotapa ei nykyään määrittele lopputulosta, vaan päämäärä. Neliveto olisi paras, varsinkin jos siitä ei tulisi lähes yhtään ylimääräistä painoa..
                              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                              Comment

                              • bmw323it
                                BTCF Member
                                • Mar 2008
                                • 1822
                                • N/A

                                eiköhän siihen etuvetoon ihastuttu alunperin ihan tilansäästösyistä
                                Nyt:
                                BMW 530e (g30)
                                BMW 335i (e90)
                                BMW 323iC (e36)
                                BMW 850i (e31)
                                Golf GTE
                                ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎