Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW alkaa valmistamaan etuvetoja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r.w.
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2007
    • 2510
    • Länsirannikko

    Originally posted by ZNI View Post
    Perustuisiko tää sille, että sellaisen perustaunon (joka ei tiedä eikä välitä vetääkö auto edestä vai takaa) on ehkä "helpompi" ajaa etuvetoa?
    Vaikka useamman viestin edestä olen etuvetoa puolustellutkin, niin tuntuu ihan käsittämättömältä, että etuveto on aina se, mitä markkinoidaan turvallisena vaihtoehtona kaikille huonoille ja pelokkaille kuljettajille, vaikka takaveto on hallittavuudeltaan jos nyt ei välttämättä helpompi, niin ainakin huomattavasti intuitiivisempi. En tiedä herätteleekö se selän takana salakavalasti irtoava perä kenties jotain primitiivisiä pelkotiloja sekä avuttomuuden tunteita ja kokevatko ihmiset siten levollisempana tapana mennä ihan vain reilusti keula edellä metsään. Hartialukko, absien rutinaa ja pofff. Tuntuu kyllä oudolta, henk. koht. ei ratissa ole mitään niin kamalaa tunnetta, kuin täysin voimattomana katsella sen loputtoman sekunnin ajan kohtaloaan silmiin, pulkkana metsään puskevassa autossa matkustaen. Etuvetoa on kuitenkin minusta reilusti vaikeampi hallita ääritilanteessa, tai ainakin se on huomattavasti kognitiivisempi prosessi, jonka lisäksi etenkin "perustauno" hankkiutuu siihen ääritilanteeseen huomattavasti helpommin etuvetoisen kuin takavetoisen ratissa.
    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

    Comment

    • Ramzez
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2009
      • 6104
      • Jyväskylä

      Originally posted by Ileee View Post
      Kuinkahan monen muun mielipide taipuisi kun tajuaisivat kuinka paljon kivempia takavetoiset on ajaa.
      Varmaan vieläkin on paljon sitä porukkaa liikenteessä, joiden kokemukset ovat niiltä ajoilta, kun takavetoiset olivat hyvin etupainoisia ja perä hyvin kevyt. Tällaisella autolla ajaminen olikin ajoittain hankalaa kokemattomalle ja talvella saattoi jäädä helpommin kiinni hankeen. Mutta jos kyse on vähänkään nykyaikaisemmasta takavetoisesta, niin onhan nuo nyt mielestäni aivan yhtä hyvin hallittavia kuin etuvetoisetkin ja talvella niillä pääsee liikkumaan siinä missä etuvetoisellakin. Toki jos on vuositolkulla ajanut etuvedolla, niin uudenkin takavetoisen täysi omaksuminen voi viedä hetken aikaa, mutta kun sen oppii, niin mielellään ajaa takavetoisella sen paremman ajotuntumankin vuoksi.

      Comment

      • theelekrep
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 1653
        • Vantaa

        Kolme vuotta sitten kun sen aivopierun sain, että Saabin menin seitsemän omistamani bemarin jälkeen ostamaan, niin ajoin heti ensimmäisenä kunnon lumipyrypäivänä Saabin perse edellä penkkaan, lähti niin sanotusti totaalisesti käsistä. Kyllä ne etuvetoautot vasta vekkuleita hallittavia liukkaalla onkin. Ajat mutkaan, huomaat että on ehkä liikaa vauhtia, hölläät kaasua ja perä lähtee alta. Ainut millä sen oikaisee on antaa lisää kaasua. Jo tuo yhdistelmä kuulostaa järjettömältä ja hengenvaaralliselta Saab vielä pitäisi olla etuvetoautojen aatelia :think

        Joku sanoi tuolla aikaisemmin että suurin osa autoilijoista ostaa auton jolla pääsee paikasta A paikkaan B, ja sen takia ne ei välitä ajaako etu- vai takavedolla. Mun käsittääkseni ne ei ole silloin myöskään BMW:n potenttialisia asiakkaita, joten kenelle BMW tekee etuvetoisen auton?

        Täysin turha juttu toi etuveto BMW.

        Ainut syy minkä takia taas bemarin tämän kolmevuotisen Saab & Fiat seikkailun jälkeen ostin on takaveto ja syy siihen minkä takia merkki on BMW on rahapula
        Last edited by theelekrep; 02-03-2011, 23:25.
        e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

        Comment

        • ZNI
          BTCF Member
          • Jan 2011
          • 802
          • Kontiolahti

          Originally posted by r.w. View Post
          Vaikka useamman viestin edestä olen etuvetoa puolustellutkin, niin tuntuu ihan käsittämättömältä, että etuveto on aina se, mitä markkinoidaan turvallisena vaihtoehtona kaikille huonoille ja pelokkaille kuljettajille, vaikka takaveto on hallittavuudeltaan jos nyt ei välttämättä helpompi, niin ainakin huomattavasti intuitiivisempi.
          Muista, että tää (boldattu) on sinun oma mielipiteesi, ei ehkä sen perustaunon, joka ostaa auton voidaakseen siirtyä paikasta A paikkaan B

          Kyse on miun ymmärryksen mukaan siitä, mihin on tottunut, etu- vai takavetoon. Kieltämättä itsellä ei ole ollenkaan kokemuksia alle 10-vuotiaan takavetoisen ajokäyttäytymisessä tiukissa tilanteissa, joten en osaa uudemmista autoista sanoa ovatko aivan uudet takavedot miten paljon uusia etuvetoja loogisempia ajokäyttäytymiseltään. Puhun edelleen niistä autoista, joista on eniten kokemusta, eli 80-luvun vehkeistä.

          Originally posted by r.w. View Post
          En tiedä herätteleekö se selän takana salakavalasti irtoava perä kenties jotain primitiivisiä pelkotiloja sekä avuttomuuden tunteita ja kokevatko ihmiset siten levollisempana tapana mennä ihan vain reilusti keula edellä metsään. Hartialukko, absien rutinaa ja pofff. Tuntuu kyllä oudolta, henk. koht. ei ratissa ole mitään niin kamalaa tunnetta, kuin täysin voimattomana katsella sen loputtoman sekunnin ajan kohtaloaan silmiin, pulkkana metsään puskevassa autossa matkustaen.
          Saman tunteen voi kyllä kokea ihan hyvin takavedonkin kohdalla, ei siihen tarvita kuin huonommat renkaat Jostain syystä AVK:n autoja katsellessa suurin osa on niitä keulastaan kolaroituja, oli vetotapa mikä hyvänsä (tosin täytynee ottaa huomioon sekin, että kolaus keulaan = yleensä kalliimpi remontti = auto helpommin lunariin).

          Tuskin kukaan ajattelee etuvedon ostaessaan haluavansa ennemmin ajaa penkkaan keula kuin perä edellä, eiköhän vaakakupissa paina ihan muut syyt kun se etuveto siihen pihaan hankitaan.

          Originally posted by r.w. View Post
          Etuvetoa on kuitenkin minusta reilusti vaikeampi hallita ääritilanteessa, tai ainakin se on huomattavasti kognitiivisempi prosessi, jonka lisäksi etenkin "perustauno" hankkiutuu siihen ääritilanteeseen huomattavasti helpommin etuvetoisen kuin takavetoisen ratissa.
          Jostain syystä ainakin miun olisi huomattavasti helpompi lainata tuota omaa etuvetoa kuin takavetoa äidille, isälle, siskolle, mummolle, hyvälle kaverille tms. jos joku näistä tulisi huomenna kysymään. Ja se jokin syy on se, että etuvedolla vaara ulosajoon puskemisen takia on pienempi kuin se, että e30 esimerkiksi heittäisi ympäri risteyksessä liian suuren kaasun käyttämisen seurauksena Ja syy tähän on yksinkertaisuudessaan se, että he ovat tottuneet etuvetoon ja sen käyttäytymiseen ajossa. Takavetoa ajeleville kavereille ja avopuolisolle tuon e30:n voisi sen sijaan ihan huoletta antaakin.
          E39 528i ///M-sport
          E30 "316"
          E38 740iA
          E34 M5


          ex.

          E34 525iA touring
          E34 525i
          E30 316


          Originally posted by beemers
          sanoo nainen joka ajaa e30:llä
          Kuvia kaikennäköisistä pirsseistä http://zni.kuvat.fi

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            Originally posted by theelekrep View Post
            Kolme vuotta sitten kun sen aivopierun sain, että Saabin menin seitsemän omistamani bemarin jälkeen ostamaan, niin ajoin heti ensimmäisenä kunnon lumipyrypäivänä Saabin perse edellä penkkaan, lähti niin sanotusti totaalisesti käsistä. Kyllä ne etuvetoautot vasta vekkuleita hallittavia liukkaalla onkin. Ajat mutkaan, huomaat että on ehkä liikaa vauhtia, hölläät kaasua ja perä lähtee alta. Ainut millä sen oikaisee on antaa lisää kaasua. Jo tuo yhdistelmä kuulostaa järjettömältä ja hengenvaaralliselta Saab vielä pitäisi olla etuvetoautojen aatelia :think
            Saman saa aikaan, kun takavetoisella polkaisee liikaa kaasua, eikä osaa korjata aiheuttamaansa perän karkaamista. Se on niin siitä kiinni, millä on tottunut ajamaan ja miten ajaa. Itselläni kun on tuo seiska joka on takavetoinen ja käyttis Nissani, joka on etuvetoinen, niin sitä tulee jatkuvasti ajettua molemmilla vetotavoilla. Ei se ole sen vaikeampaa ajaa kumpaakaan, kunhan tietää, miten kumpikin auto käyttäytyy. Etuveto on tosiaan hankalampi pelastettava, mutta niille ihmisille, jotka eivät nopeaa ajamista muutenkaan harrasta, vaan aina ajavat tuolla liikenteessä alinopeutta, niin heillä nyt ei ole suurtakaan riskiä puskemisesta tai perän karkaamisesta. Ja jos näin sattuu vahingossa käymään, niin sellainen kokematon tai pelokas kuski nyt harvemmin osaa hallita sitä autoa, oli vetotapa mikä hyvänsä.

            Originally posted by theelekrep View Post
            Joku sanoi tuolla aikaisemmin että suurin osa autoilijoista ostaa auton jolla pääsee paikasta A paikkaan B, ja sen takia ne ei välitä ajaako etu- vai takavedolla. Mun käsittääkseni ne ei ole silloin myöskään BMW:n potenttialisia asiakkaita, joten kenelle BMW tekee etuvetoisen auton?

            Täysin turha juttu toi etuveto BMW.
            Aika sen näyttää, onko etuvetoiselle Bemarille kysyntää. Veikkaan kuitenkin, että varmasti on hyvin tarkkaan BMW:llä tätä suunniteltu ja tuskin he lähtisivät kokeilemaan kepillä jäätä, jos ei minkäänlaisia positiivisia tuloksia ole odotettavissa.

            Minä tuosta A paikkaan B kulkemisesta mainitsin ja tosiaan sellaiselle, joka ei autoilusta välitä, on ainakin minun mielestäni BMW ehkä hiukan huono valinta. Tuollaiselle jantterille kun yleensä auton mahdollisimman halpa ylläpito on kaiken A ja O ja jos sitä kaipaa, on syytä katsoa joitakin japsimerkkejä tai VAG konsernin halvempia malleja. Kaikki nuo tuppaavat tietenkin sitten olemaan etuvetoisia, joten usean ihmisen mielipide etuvedon ylivertaisuudesta saattaa johtua juuri siitä, kun he eivät ole koskaan takavetoisella ajaneet ja uskovat kauhupuheet takavedon arvaamattomasta käyttäytymisestä.
            Last edited by Ramzez; 02-03-2011, 23:36.

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              Originally posted by r.w. View Post
              Vaikka useamman viestin edestä olen etuvetoa puolustellutkin, niin tuntuu ihan käsittämättömältä, että etuveto on aina se, mitä markkinoidaan turvallisena vaihtoehtona kaikille huonoille ja pelokkaille kuljettajille, vaikka takaveto on hallittavuudeltaan jos nyt ei välttämättä helpompi, niin ainakin huomattavasti intuitiivisempi. En tiedä herätteleekö se selän takana salakavalasti irtoava perä kenties jotain primitiivisiä pelkotiloja sekä avuttomuuden tunteita ja kokevatko ihmiset siten levollisempana tapana mennä ihan vain reilusti keula edellä metsään. Hartialukko, absien rutinaa ja pofff. Tuntuu kyllä oudolta, henk. koht. ei ratissa ole mitään niin kamalaa tunnetta, kuin täysin voimattomana katsella sen loputtoman sekunnin ajan kohtaloaan silmiin, pulkkana metsään puskevassa autossa matkustaen. Etuvetoa on kuitenkin minusta reilusti vaikeampi hallita ääritilanteessa, tai ainakin se on huomattavasti kognitiivisempi prosessi, jonka lisäksi etenkin "perustauno" hankkiutuu siihen ääritilanteeseen huomattavasti helpommin etuvetoisen kuin takavetoisen ratissa.
              Nii.. kumminkin vaikkapa e46:ssä vakioalustalla/vakio takapään kulmilla joutuu oikein pakottamaan että saa pidettyä perän sivulla. Vähän jos höllää niin sehän napsahtaa heti takaisin ruotuun.

              Muutenkin.. Perus-ajettavuuteen vaikuttaa jossain "alle 200hp" luokassa ihan yhtä paljon alustageometria , alustan viritys , kulmat , painojakauma , kuin vetotapakin. Voihan perusbemari tuntua mukama yliohjaavalta talvella mutta kun samalla autolla ajaa kesällä täyden kierroksen motarin ramppia niin huomaa että keula edellä se poistuu tieltä jos poistuu.

              Etuvetoa kun perustellaan tuotantosyillä niin mun mielestä ne ei ole kovin painavia syitä. Esim tilantarve , etuvetomalleissa on useimmiten sama pohjalevy kuin vastaavassa nelivedossa. Sitten puhutaan että taka-akselisto on halvempi tehdä , mutta unohdetaan mainita että pikkukinnerin yhdysputkiakseli vai mikä sen nimi on , on myöskin paska. Esim Golfin ajettavuus parani ihan toiseen luokkaan kun takana siirryttiin monivarsituentaan (mk. IV vs mk. V)
              Joku "huonompi kiihtyvyys koska on kardaani" on musta joutava juttu myös. Onhan niissä autoissa vauhtipyöräkin kaikissa , jolla "säädetään" koneen herkkyyttä.

              Kaksivetoisista jos puhutaan niin ei takavedolla ole välttämättä yhtään sen huonompi etenemiskyky talvikelissä kuin etuvedollakaan. Ja jos etenemiskykyä haluaa niin laittaa lukon. Se ei tosin etuvetoon onnistukaan ihan yhtä ongelmitta.
              Last edited by petrolhead; 03-03-2011, 00:24.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8257
                • Järvikylä (Nakkila)

                hyvää vänköötä

                mutta kolme faktaa.
                1. takaveto, hyvä ajaa.
                2. etuveto, kamala ajaa.
                3. neliveto, vetotapa jossa etu- ja takavedon huonot puolet yhdistyy.

                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • theelekrep
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 1653
                  • Vantaa

                  Originally posted by Ramzez View Post
                  Saman saa aikaan, kun takavetoisella polkaisee liikaa kaasua, eikä osaa korjata aiheuttamaansa perän karkaamista. Se on niin siitä kiinni, millä on tottunut ajamaan ja miten ajaa.
                  Kyllähän lähes kaikissa 15 vuotta uudemmissa takavetoautoissa on ollut luistonesto, joten ei ihan saa samaa aikaan, mutta etuvedolla edes ajonvakautus ei pelasta kunnolla tuosta perän altalähdöstä.

                  Mulla on yksi tuttava kuollut etuvetoautolla liikenneonnettomuudessa juuri niin että mutkan takaa tuli kuorma-auto ja säikähti, nosti jalan nopeasti kaasulta, auto lähti luisuun ja veti suoraan kylki edellä kuorma-auton keulaan.
                  e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

                  Comment

                  • r.w.
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2007
                    • 2510
                    • Länsirannikko

                    Originally posted by ZNI View Post
                    Muista, että tää (boldattu) on sinun oma mielipiteesi, ei ehkä sen perustaunon, joka ostaa auton voidaakseen siirtyä paikasta A paikkaan B

                    Kyse on miun ymmärryksen mukaan siitä, mihin on tottunut, etu- vai takavetoon. Kieltämättä itsellä ei ole ollenkaan kokemuksia alle 10-vuotiaan takavetoisen ajokäyttäytymisessä tiukissa tilanteissa, joten en osaa uudemmista autoista sanoa ovatko aivan uudet takavedot miten paljon uusia etuvetoja loogisempia ajokäyttäytymiseltään. Puhun edelleen niistä autoista, joista on eniten kokemusta, eli 80-luvun vehkeistä.
                    Sitä minä tarkoitinkin, että "perustaunolle" olisi ehdottomasti parasta toimia täysin omaa mielipidettään vastaan ja siirtyä paikasta a paikkaan b takavedolla. Huomattava määrä ihmisiä ei ajattele ratin takana lainkaan mitä tekee, yliohjaavan takavedon tiellä pitäminen onnistuu aika pitkälle ihan sillä paniikkireaktiollakin, vastaohjaus ja jalka kaasulta. Lisäksi mm. keskittymistä vaativat polanteiden ylitykset ja korostunut taipumus haukata penkkaan ehkäisevät tehokkaasti yli rajojensa ajamista.

                    Kun etuveto lähtee, ei meidän emännällä ainakaan tulisi mieleenkään vaikka ohjata luiston suuntaan, annostella jarrua ja kaasua yhtäaikaisesti samalla ohjaten, tai vaikka irroittaa toinen käsi ratista ja vetää käkkäristä, mitä nyt tilanne ikinä vaatiikin. Se on joko jalka kaasulta ja spinnaus tai jalka jarrulle ja hartialukko.

                    Lukoton E30 nyt on aivan kammottava ripulikiikku ihan kenen käsissä tahansa. Eikä sillä, esim. petroolin kiroama E46 ja E39 ovat minusta molemmat nimen omaan paskan luistonestonsa vuoksi varsin järkkkyjä ajettavia.
                    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                    Comment

                    • E-kolme-kuus
                      Bimmer Rookie
                      • May 2009
                      • 31
                      • Somewhere

                      2025 BMW M3, 600 hv, etuveto. Freude am Fahren.

                      Comment

                      • dieseljussi
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2010
                        • 592
                        • Suomi

                        Takavetoisessa autossa pelkää matkustaja, etuvetoisessa kuski

                        Kieltämättä takavetoinen on paljon loogisempi: kaasun nosto ongelmatilanteessa auttaa. Toki moottorin reagointi kaasuun pitää olla melko herkkää, ts ei mitään kahden sekunnin turboviiveitä, ettei spinnaa kiihdytyksessä. Etuvetoisella pitää olla kanttia runtata kaasu pohjaan kun perä pyrkii edelle, mikä on aikalailla vastaan kaikkia selkäytimestä tunkevia refleksejä.

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7395
                          • Oulu

                          Isä ajoi Carinan joskus 90-luvulla perä edellä tolppaan kun alamäen mutkassa lähti perä alta. Jos ois joku tullu vastaan niin siihen ois varmasti törmännyt myös. Ja tuolla autolla en ihmettele että näin kävi, nimenomana kaasun löysääminen tiukkenevassa kaarteessa alamäessä on se tilanne missä paino siirtyy eteen ja perä on todella kevyt. Talvikelissä jähmeähköllä ohjaustehostimella ja tunnottomalla ohjauksella reilumpien luistojen korjaus ei tuolla autolla ollut mitenkään helppoa, varsinkin jos on etuvedolla tottunut siihen että perä ei karkaile. Oikein käytettynä tuo Carina oli kyllä helppo käänneltävä liikenneympyröissä ja risteyksissä tuon saman yliohjaustaipumuksen vuoksi. Haluttessa sen sai spinnaamaan kuivalla asfaltilla motarin rampilla jos löysäsi kaasun pienellä vaihteella kiihdytyksen jälkeen (piti sitäkin tietysti joskus kokeilla, ei nyt onneksi spinnannut oikeati kun osasin vähän varautua että näin voi käydä).

                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Voihan perusbemari tuntua mukama yliohjaavalta talvella mutta kun samalla autolla ajaa kesällä täyden kierroksen motarin ramppia niin huomaa että keula edellä se poistuu tieltä jos poistuu.
                          Ite en ole kyllä omalla autolla tuota aliohjautumista tuossa tilanteessa havainnut. Liekö sitten renkaista vai mistä kiinni. Hyvin tasapainoisesti tuntuu menevän ja pienelläkin kaasun käytöllä saa aikaan pientä yliohjaamista. Isompaan perän irrotteluun ei sitten tehot kuivalla asfaltilla tietenkään riitä jos ei jo vaudin puolesta mennä ihan pidon rajoilla. Sateella yliohjautuvuus on ollut mulla liiankin herkässä usein.

                          Saksassa vuokralla ollut E91 320dA kyllä oli aliohjaava mutkissa.
                          Last edited by Petri.Kekkonen; 03-03-2011, 10:52.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • zariz
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2008
                            • 249
                            • Järvenpää

                            Itse nyt 3 vkoa etuvetoisella ajaneena, toivon/ (jo jopa) rukoilen, että saisin bemarin pian jo takaisin maalaamolta!
                            En tosiaan sorru yhden yhteen etuvetoiseen.
                            Ei jäärata-autotkaan oo kamalan suosittuja etuvetoisina

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Isä ajoi Carinan joskus 90-luvulla perä edellä tolppaan kun alamäen mutkassa lähti perä alta. Jos ois joku tullu vastaan niin siihen ois varmasti törmännyt myös. Ja tuolla autolla en ihmettele että näin kävi, nimenomana kaasun löysääminen tiukkenevassa kaarteessa alamäessä on se tilanne missä paino siirtyy eteen ja perä on todella kevyt. Talvikelissä jähmeähköllä ohjaustehostimella ja tunnottomalla ohjauksella reilumpien luistojen korjaus ei tuolla autolla ollut mitenkään helppoa, varsinkin jos on etuvedolla tottunut siihen että perä ei karkaile. Oikein käytettynä tuo Carina oli kyllä helppo käänneltävä liikenneympyröissä ja risteyksissä tuon saman yliohjaustaipumuksen vuoksi. Haluttessa sen sai spinnaamaan kuivalla asfaltilla motarin rampilla jos löysäsi kaasun pienellä vaihteella kiihdytyksen jälkeen (piti sitäkin tietysti joskus kokeilla, ei nyt onneksi spinnannut oikeati kun osasin vähän varautua että näin voi käydä).


                              Ite en ole kyllä omalla autolla tuota aliohjautumista tuossa tilanteessa havainnut. Liekö sitten renkaista vai mistä kiinni. Hyvin tasapainoisesti tuntuu menevän ja pienelläkin kaasun käytöllä saa aikaan pientä yliohjaamista. Isompaan perän irrotteluun ei sitten tehot kuivalla asfaltilla tietenkään riitä jos ei jo vaudin puolesta mennä ihan pidon rajoilla. Sateella yliohjautuvuus on ollut mulla liiankin herkässä usein.

                              Saksassa vuokralla ollut E91 320dA kyllä oli aliohjaava mutkissa.
                              Ohjautuvuus on auton ominaisuus. Miten kuski siihen vaikuttaa provosoimalla , on jotain muuta. Ehkä parempi esimerkki multa , olisi ollut että vedetään skid padia tasaisestyi ympäri ja nostetaan hissukseen vauhtia kunnes kumit alkaa ulvoa ja lopulta lähdetään tangentin suuntaan. Häviävän pieni osa minkään tehoisista tai vetoisista autoista lähtee pihalle siitä muuta kuin kärki edellä.
                              Toki auto voi peruskäyttäytymiseltään puskea kuin potkukelkka , mutta kuskin ajotyyli on tehdä vaikkapa takavedolla terävää moottorijarrutusta mutkaan mennessä. No astuuhan se perä sivulle , ja sitten kuski sanoo että yliohjaa. Se on vähä miten kukakin ajaa ja käsittää tämän termin sisällön.

                              -tuleepa muuten tarinaa
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • WSE1
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 3242
                                • Suomusjärvi

                                Originally posted by Ramzez View Post
                                Tuollaiselle jantterille kun yleensä auton mahdollisimman halpa ylläpito on kaiken A ja O ja jos sitä kaipaa, on syytä katsoa joitakin japsimerkkejä tai VAG konsernin halvempia malleja.
                                Halpa ylläpito ja VAG eivät kyllä mitenkään sovi samaan kuvioon valitettavasti, jos pysytään likimain 2000 luvun autoissa, 80 lukuisissa oli kohtuu halpaa toki. Moottorin ollessa ahtaasti väärinpäin ja vielä hihnakäyttöinen tulee se kallis hihnanvaihto aina eteen vaikka muuta huoltoa ei sen enempää tarvittaisikaan, useimmissa bmwssä sitä ei tule eteen ikinä. Useimmat huoltotoimenpiteet on myös keskimäärin nopeampaa (=halvempaa) suorittaa sellaiseen autoon missä moottori on oikeinpäin (=pitkittäin). Nykyvagit vaativat ja usein vielä juovat kohtuullisen kallista öljyä myös, alustan osia menee varmasti samaa tahtia ja rahaa jollei nopeampaa kuin bmwssäkin.
                                Jaappanilaisissa tuo ylläpito on usein kohtuuhintaista jos mitään erikoisempaa osaa ei hajoa, pääsääntöisesti japanialaisiin tuo kaikki erikoisempi on hinnoiteltu tähtitieteellisesti.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎