Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW alkaa valmistamaan etuvetoja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r.w.
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2007
    • 2510
    • Länsirannikko

    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Ja kuinka paljon tollasen kokonaan uuden (paitsi jos miniä käytetään "pohjana"?) auton suunnittelu yms vie rahaa?
    Huoh. Sitä Miniä on kuitenkin pakko kehittää siinä missä muitakin autoja, siinä ei ole järjen hiventäkään, että kehitetään kallista alusta- ja moottoriarkkitehtuuria yhden marginaalimerkin tarpeisiin, kun samaa romua voitaisiin myydä toisenkin merkin alla, lohkaista BMW:n kokoinen siivu kokonaan uudesta segmentistä ja samalla laskea malliston kokonaispäästöjä tuntuvasti.
    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Originally posted by r.w. View Post
      Itse asiassa BMW-sisäperämoottori ei ole edes aivan hirvittävän harvinainen ilmestys.

      Tästä keissistä olen edelleen sitä mieltä, että varsinainen brändin ryvetys tapahtuu tasan siinä kohtaa, kun ylipäätään julkaistaan joku Audi A2:n ja M-B A:n kanssa samasta ostajakunnasta kilpaileva halpa karvalakkimalli, tosin sitä brändiä on jo iät ja ajat koeteltu 316i:n ja 518i:n kaltaisilla, isoa lehmää hitaammilla paskarotteloilla. Ajamisen iloa ei etuveto automaattisesti poista ja väitän, että tuollainen koirankoppi on etuvetoisena myös absoluuttisesti nopeampi.
      Moottori samassa päässä kuin vetävät pyörät ON hyvä keksintö. Kunhan se olisi oikea pää. Ostaisin heti yhden kinnerin
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • r.w.
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2007
        • 2510
        • Länsirannikko

        Originally posted by petrolhead View Post
        Moottori samassa päässä kuin vetävät pyörät ON hyvä keksintö. Kunhan se olisi oikea pää. Ostaisin heti yhden kinnerin
        Ei sillä päälläkään niin väliä ole, sovelluksesta riippuen, kunhan sentään käsijarru ottaa taka-akselille.
        1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

        Comment

        • smpovers
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 2372
          • Tammela

          Originally posted by r.w. View Post
          Ei sillä päälläkään niin väliä ole, sovelluksesta riippuen, kunhan sentään käsijarru ottaa taka-akselille.
          Nii sähköinen käsijarru etu ja taka-akselille varmaan...
          Mun mielestä etuvetoisella käsijarrukikkailu on naurettavaa ja vaarallisempaa kuin takavedon pieni ohjaaminen takapyörillä...
          BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
          BMW 330d touring e46 -05
          Ford Cortina Mk2 1600 -70
          ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

          Comment

          • ZNI
            BTCF Member
            • Jan 2011
            • 802
            • Kontiolahti

            Originally posted by smpovers View Post
            Mun mielestä etuvetoisella käsijarrukikkailu on naurettavaa ja vaarallisempaa kuin takavedon pieni ohjaaminen takapyörillä...
            Miten niin vaarallisempaa?
            E39 528i ///M-sport
            E30 "316"
            E38 740iA
            E34 M5


            ex.

            E34 525iA touring
            E34 525i
            E30 316


            Originally posted by beemers
            sanoo nainen joka ajaa e30:llä
            Kuvia kaikennäköisistä pirsseistä http://zni.kuvat.fi

            Comment

            • Bmw Dreamer
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 2762
              • Kouvola

              Originally posted by r.w. View Post
              Huoh. Sitä Miniä on kuitenkin pakko kehittää siinä missä muitakin autoja, siinä ei ole järjen hiventäkään, että kehitetään kallista alusta- ja moottoriarkkitehtuuria yhden marginaalimerkin tarpeisiin, kun samaa romua voitaisiin myydä toisenkin merkin alla, lohkaista BMW:n kokoinen siivu kokonaan uudesta segmentistä ja samalla laskea malliston kokonaispäästöjä tuntuvasti.
              Niihä mä sanoin että joutuuhan niitä nykyisiäkin malleja kehittämään.


              Ei se etuvetoisella käsijarrukikkailu vaarallista ole, kokemattomien hölinää!
              BMW 520d Touring '06 314tkm
              BMW 530D Touring '99 552tkm
              BMW 320da Touring '02 427tkm
              Volvo V70 D5 '02
              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

              Case IH 5140 Maxxum

              Comment

              • mikke
                Bimmer Fanatic
                • May 2003
                • 450
                • .

                Virhe!!

                Comment

                • smpovers
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 2372
                  • Tammela

                  Originally posted by ZNI View Post
                  Miten niin vaarallisempaa?
                  Vaikka siksi että se on niin holtittoman näköistä touhua. Takavetoisella voi ajaa kaksin käsin.

                  Noh jossei vaarallisempaa nii ainaki tyhmän näköistä touhua omasta mielestäni

                  Pakko sanoa että oon aika kokematon ajaan etuvetoisella. Oon aina ajanu taka tai nelivetoista ja kikkaillessa vaarallisimmat tilanteet on ollu etuvetoisen ratissa
                  Last edited by smpovers; 28-02-2011, 18:15.
                  BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                  BMW 330d touring e46 -05
                  Ford Cortina Mk2 1600 -70
                  ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                  Comment

                  • wta
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2008
                    • 641
                    • ------

                    Originally posted by smpovers View Post
                    Oon aina ajanu taka tai nelivetoista ja kikkaillessa vaarallisimmat tilanteet on ollu etuvetoisen ratissa
                    Tämä kuvaa hyvin tätä keskustelua noista etuvedoista. Suurinta osaa ihmisistä ei tuo kikkailu siinä määrin kiinnosta, että siitä ollaan valmiita maksamaan useita kymmeniä tuhansia, tai että siihen vetoisuuteen edes kiinnitettäisiin mitään huomiota. Ne ovat nämä kikkailijat sitten niitä jotka ostavat nämä jo vähintään kertaalleen, useimmiten jo useaan kertaan, myydyt autot. Nämä kohderyhmät kun ne eivät hirveästi niitä autotehtaita kiinnosta. Luuletteko te, että se vanhempi herrasmies/rouvasnainen ostaa uuden bemarin sen vuoksi, että sillä on siistimpää ajaa kahva edellä kuin etuvetoisella ku ei tarvi repiä kässäristä.

                    Comment

                    • smpovers
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 2372
                      • Tammela

                      Originally posted by wta View Post
                      Tämä kuvaa hyvin tätä keskustelua noista etuvedoista. Suurinta osaa ihmisistä ei tuo kikkailu siinä määrin kiinnosta, että siitä ollaan valmiita maksamaan useita kymmeniä tuhansia, tai että siihen vetoisuuteen edes kiinnitettäisiin mitään huomiota. Ne ovat nämä kikkailijat sitten niitä jotka ostavat nämä jo vähintään kertaalleen, useimmiten jo useaan kertaan, myydyt autot. Nämä kohderyhmät kun ne eivät hirveästi niitä autotehtaita kiinnosta. Luuletteko te, että se vanhempi herrasmies/rouvasnainen ostaa uuden bemarin sen vuoksi, että sillä on siistimpää ajaa kahva edellä kuin etuvetoisella ku ei tarvi repiä kässäristä.
                      Ei välttämättä kikkailun takia, mutta takavetoisuuden takia kyllä voi ostaa. Mua ainakin vituttutta talviaikaan tuo etuvetoisten veteleminen. Tuntuu ohjauksessa monissa autoissa aika paljon. Ja myös kesällä. Takavetoisissa tuota ongelmaa ei ole. Ja jos jotkut pelkää talvella noita sivuluisuja niin mielestäni autolla jossa painojakauma on 50/50 niin sitä ei tarvitse pelätä normaali ajossa.
                      BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                      BMW 330d touring e46 -05
                      Ford Cortina Mk2 1600 -70
                      ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        Originally posted by r.w. View Post
                        Ei sillä päälläkään niin väliä ole, sovelluksesta riippuen, kunhan sentään käsijarru ottaa taka-akselille.
                        No .. Bensalenkkari minussa miettii heti pikkukinnerin potentiaalia ajohauskuuden tuojana (-onko muita ostokriteereitä edes olemassa?-). Aatteleppa r.w. omalle kohdalle , kevyt pikkuauto jossa kattila takarenkaiden välissä ja takaveto . Sehän olisi vielä halpahoitoisempi voimapaketti kun ei ole kardaania , mutta perinteisen etuvedon tapaan ei tarvitse olla vaihtamassa vetoniveliä kun ei ne vetävät pyörät käänny. Väitän että siinä olisi potentiaali kulttiklassikoksi , Smartin tyylinen auto (mutta Smartin helmasynnit poisjätettynä).

                        Originally posted by wta View Post
                        Tämä kuvaa hyvin tätä keskustelua noista etuvedoista. Suurinta osaa ihmisistä ei tuo kikkailu siinä määrin kiinnosta, että siitä ollaan valmiita maksamaan useita kymmeniä tuhansia, tai että siihen vetoisuuteen edes kiinnitettäisiin mitään huomiota. Ne ovat nämä kikkailijat sitten niitä jotka ostavat nämä jo vähintään kertaalleen, useimmiten jo useaan kertaan, myydyt autot. Nämä kohderyhmät kun ne eivät hirveästi niitä autotehtaita kiinnosta. Luuletteko te, että se vanhempi herrasmies/rouvasnainen ostaa uuden bemarin sen vuoksi, että sillä on siistimpää ajaa kahva edellä kuin etuvetoisella ku ei tarvi repiä kässäristä.
                        Vanhakin herrasmies tai rouva voi arvostaa ohjaustuntumaa ja ohjautuvuutta jota ei saavuteta jos etupää vetää.
                        Last edited by petrolhead; 28-02-2011, 20:42.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • smpovers
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 2372
                          • Tammela

                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Vanhakin herrasmies tai rouva voi arvostaa ohjaustuntumaa ja ohjautuvuutta jota ei saavuteta jos etupää vetää.
                          Tulee ainakin 4 vanhempaa ihmistä heti mielee ketkä ovat ostaneet bmw:n ja osana ostopäätöksessä on ollut enemmän tai vähemmän mukana takavetoisuus...

                          Ja mun mielestä BMW:n pitäisi olla taka/neliveto siksi koska ne on ollut aina ja takaveto ei ole yhtään sen huonompi kun etuveto keskisuuressa autossa. Muutenkin on todella vähän takavetoja markkinoilla.
                          BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                          BMW 330d touring e46 -05
                          Ford Cortina Mk2 1600 -70
                          ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by wta View Post
                            Tämä kuvaa hyvin tätä keskustelua noista etuvedoista. Suurinta osaa ihmisistä ei tuo kikkailu siinä määrin kiinnosta, että siitä ollaan valmiita maksamaan useita kymmeniä tuhansia, tai että siihen vetoisuuteen edes kiinnitettäisiin mitään huomiota. Ne ovat nämä kikkailijat sitten niitä jotka ostavat nämä jo vähintään kertaalleen, useimmiten jo useaan kertaan, myydyt autot. Nämä kohderyhmät kun ne eivät hirveästi niitä autotehtaita kiinnosta. Luuletteko te, että se vanhempi herrasmies/rouvasnainen ostaa uuden bemarin sen vuoksi, että sillä on siistimpää ajaa kahva edellä kuin etuvetoisella ku ei tarvi repiä kässäristä.
                            Näinhän se useimmiten menee. Harvemmin se ensimmäinen omistaja on heti ensimmäisenä ajamassa kahva edellä tuolla liikenteessä, varsinkaan kun auto on aivan tuliterä. Kyllä siinä yleensä omistaja vaihtuu pariin kertaan, ennen kuin on sellainen jantteri ratin takana, joka alkaa autolla leikkiä. Tehtaalle kuitenkin se auto on jo historiaa ja siitä hyötyvät lähinnä enää alihankkijat tai muut jälkimarkkinointiin erikoistuneet firmat, jotka teettävät varaosia kyseiseen autoon.

                            Ja kyllä uskon, että etuvetoiselle Bemarillekin on kysyntää, varsinkin nyt kun öljyn hinta on korkealla ja vaikuttaisi olevan sillä mallilla tästä eteenpäinkin, joten väkisinkin porukka alkaa pohtimaan kulutusta yhtenä kriteerinä auton hankinnassa. Tähän kun lisätään vielä se, että kokemattomalle autoilijalle, tai sellaiselle, joka ei autoilusta edes niin välitä, voi etuveto olla parempi vaihtoehto sen helpomman käyttäytymisen vuoksi. Vannoutuneet Bemaristit saattavat toki lyödä nyrkkiä pöytään moisen kehityksen vuoksi, mutta näin se maailma vain toimii. Kyllä uskon vakaasti siihen, että tuskin BMW tekee samaa temppua, kuten monet muut valmistajat aikoinaan, että päättivät siirtyä lähes tai kokonaan etuvetojen valmistajaksi.

                            Comment

                            • wta
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2008
                              • 641
                              • ------

                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Vanhakin herrasmies tai rouva voi arvostaa ohjaustuntumaa ja ohjautuvuutta jota ei saavuteta jos etupää vetää.
                              Ei niissä kuule niin suurta eroa ole, että sellainen jota vetoisuus ei kummemmin kiinnosta, sen huomaisi. Normiajossa sen enempiä "räppäämättä" sillä vetoisuudella ei hirveätä merkitystä ole. Sen mitä voi ehkä näistä bemareista huomata on hirveä vetely urissa. Joo, siitä pääsee eroon vaihtamalla ne runflatit toisiin mutta hirveän moni näistä vanhemmistä ostajista ei tätä btcf:ää lue.
                              Last edited by wta; 28-02-2011, 21:04.

                              Comment

                              • GameOver
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3022
                                • Sjundeå

                                Originally posted by smpovers View Post
                                Mun mielestä etuvetoisella käsijarrukikkailu on naurettavaa ja vaarallisempaa kuin takavedon pieni ohjaaminen takapyörillä...

                                Mun mielestä naurettavimman näköstä on se, kun yritetään ajaa paskarinkiä sillä takavetosella rajotinta vasten pelkästään vasen takarengas ilosesti sutien...

                                Tosin käsijarruilijat tulee toisena. VAGilaisissa sen ymmärrän, koska ei pysty painamaan kaasua ja jarrua samaan aikaan (taisin tätä kirota aiemminkin...)
                                -22 Lexus ES300h
                                -08 Subaru Impreza

                                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎