Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW alkaa valmistamaan etuvetoja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • timant
    Bimmer Rookie
    • Apr 2014
    • 58
    • Helsinki

    Originally posted by Petteri75 View Post
    Kun on pitoa, niin vetotavalla ei suurta merkitystä ole. Mutta talvella on, etuvetoinen on paljon johdonmukaisempi ja helpompi ajettava kuin takavetoinen...
    Tuo nyt on kyllä ihan mihin on tottunut ja mielestäni nimenomaan takavetoinen/nelivetoinen on johdonmukainen liukkaalla
    Jeep ZJ 5.9 ex e39 525 touring vm-02

    Comment

    • ///Jone
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2009
      • 1281
      • HKI

      Originally posted by timant View Post
      Tuo nyt on kyllä ihan mihin on tottunut ja mielestäni nimenomaan takavetoinen/nelivetoinen on johdonmukainen liukkaalla
      Tietyllätapaa olen täysin samaa mieltä, mutta en tiiä onko johdonmukaista kun ohittaessa talvella pito karkaa pidon rajoilla kiihdyttäessä. Lukoton suttaa yhdellä, mutta lukollisen takapää kallistuu ojaan päin melko nopeasti tilanteessa jossa pito karkaa. Ei noiden rattiin voi päästää ketä vain = ei johdonmukaista. Mut käyttäytyyhän polkupyöräkin pelottavasti ensikertaiselle... Mut hyvähän toi, että bmw tuo etuvetoja. Kehitys on mennyt noissa niinpaljon eteenpän.
      ______________________
      Nykyinen:
      Model 3

      BMW:t vuodesta 2009:
      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

      Comment

      • Koo_
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2013
        • 320
        • Suomi

        Originally posted by ///Jone View Post
        Ei noiden rattiin voi päästää ketä vain = ei johdonmukaista.
        Jos vähänkään nykyaikaisemmista puhutaan niin kyllä luistonestot on nykyään niin hyviä että takavedollakin pärjää talvella ihan hyvin vaikkei mikään mestarikuski oliskaan. Vähän ne tietenkin antaa perän sutia sivullepäin mutta niin vähän että se on lähinnä kivaa eikä vaarallista

        Paljon johdonmukaisempaa omastakin mielestä viedä takavetoa talvella, molempien kanssa pärjää mutta etuvedon puskeminen on niin saatanan rasittavan tuntusta

        Comment

        • mazajns
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2007
          • 511
          • Joensuu

          ....................
          Last edited by mazajns; 04-10-2014, 00:20.

          Comment

          • Juppe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4541
            • TURKU

            Eipä siinä mitään, tekivät etuvedon, kun sille on ihan varmasti tilausta. Vahinko vaan, että tekivät niin s**tanan ruman etuvedon. Mursuun verrattuna, BMW tulee aika pahasti jälkijunassa. Jos mun pitäisi ostaa tuon segmentin auto, se olisi ihan varmasti B-mersu. Ei sekään nätti ole, mutta toi BMW on jo susiruma.

            Comment

            • Convertible
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2003
              • 2638
              • Turku

              Originally posted by Petteri75 View Post
              Kun on pitoa, niin vetotavalla ei suurta merkitystä ole. Mutta talvella on, etuvetoinen on paljon johdonmukaisempi ja helpompi ajettava kuin takavetoinen. Se keksittiin siis ihan syystä, maailman ajoista henkilöautoilla suurin osa on kuitenkin normisiirtymiä A -> B kohtuukuntoisia teitä pitkin, vähimmällä mahdollisella vaivalla.

              Auton ajo-ominaisuudet ovat aina kokonaisuus, jossa vetotapa ei nykyään määrittele lopputulosta, vaan päämäärä. Neliveto olisi paras, varsinkin jos siitä ei tulisi lähes yhtään ylimääräistä painoa..
              Ihan höpö höpö juttua, etuveto aliohjaa, eli puskee, siinä ei ole mitään johdonmukaista. Lisäksi suurin osa painosta on nokassa, jolloin luisuvaa autoa ei niin suoristella.

              Etuveto menettää pitoa ja kun takapenkki/ tavaratila täyttyy, niin puskee yhä enemmän, takavedolle ei käy niin.

              Etuveto on alettu valmistamaan vain siksi;

              - Halvempi valmistaa
              - Enemmän tilaa
              - kevyempi

              Takavedolla on huono maine vanhojen 70/30 painopiste autojen vuoksi, moderni BMW on kaukana noista.
              Last edited by Convertible; 22-09-2014, 20:56. Reason: typo
              F25 X3 35d
              E87 118i
              E46 330ti
              E46 M3
              E30 M3
              E30 M3 Convertible
              Z3 Roadster

              Comment

              • r.w.
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2007
                • 2510
                • Länsirannikko

                Originally posted by Convertible View Post
                Ihan höpö höpö juttua, etuveto aliohjaa, eli puskee, siinä ei ole mitään johdonmukaista. Lisäksi suurin osa painosta on nokassa, jolloin luisuvaa autoa ei niin suoristella.

                Etuveto menettää pitoa ja kun takapenkki/ tavaratila täyttyy ja puskee yhä enemmän, takavedolle ei käy niin.

                Etuveto on alettu valmistamaan vain siksi;

                - Halvempi valmistaa
                - Enemmän tilaa
                - kevyempi

                Takavedolla on huono maine vanhojen 70/30 painopiste autojen vuoksi, moderni BMW on kaukana noista.
                Se on juuri näin, ääritilanteessa etuveto on huomattavasti vaikeampi ajaa kuin takaveto ja juurikin kaikkea muuta kuin intuitiivinen, sitä pitää opetella. Lapaa ylös kenen vaimo sitoo jarrulla kun näyttää että muuten menee pitkäksi, suoristaa ohjausta kun näyttää ettei sivuttaispito riitä tai kääntää käsijarrulla tarvittaessa? Olisiko kuitenkin ABS:t rutisten pulkkana penkkaan lähempänä totuutta? Viime talvena riensin auttamaan Qashgainsa 80km/h vauhdista penkkaan pyöräyttänyttä setää, oli jäljistä päätellen kiihdyttänyt pelijäässä olevaan ylämäkeen, auto oli tien kaartuessa puskenut tangentin suuntaan jolloin setä oli vastaohjannut ja nostanut kaasun -> pito etupyörille, auto 180 astetta ympäri ja vastaan tulevan kaistan kautta perä edellä 100m päähän ojan pohjalle. Ihan yht'äkkiä varoittamatta oli lähtenyt kun kysyin.

                Meillä hallituksen puheenjohtaja on ollut ojassa kaksi kertaa etuvedolla, takavedolla ei koskaan mitään ongelmia, auto varoittaa ajoissa ennen kuin tilannenopeus kasvaa liian suureksi ja pahoissakin paikoissa luontainen vastaohjaus ja kaasun lisäys tai kevennys.

                Niin ja asiaan, olen jonkin verran ajanut viimeisintä mallia olevalla neliveto Cooper S:llä eikä aivan dynamiikallaan vakuuta tuo Haldex, ainakin se voimansiirto on tosi vaikea päästä sinuiksi. Puskee, puskee puskee. Kun edestä loppuu pito, jaetaan sitä voimaa taka-akselille niin vähän että puskee vaan. Kai sitäkin paiskottua saa kun yrittää, siviililiikenteessä en hirveästi viitsinyt testailla. Jännä nähdä miten eroaa Minin vastaavasta jakosuhteeltaan ja toiminnaltaan. :think
                Last edited by r.w.; 22-09-2014, 14:17.
                1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  BMW voi olla kaukana noista, mutta se on ihan satavarma juttu, että etuvetoisen mallin puuttuminen ei ole ollut eduksi myynnille. Kyllä niitä vaan valtaosa haluaa ostaa. Sitten on iso sakkia, jolle ei ole mitään väliä mistä vetää. Sitten on meitä harrastajia, joille on. Normaali autoilija ärsyyntyy jo ekoilla liukkailla, kun jäisestä risteyksestä lähdöt ovat hankalampia. On se nähty joka talvi, että ei ne mersut ja bemarit oikein irtoa "viivalta" kun valot vaihtuu (pl. nelivedot). Eikä kaikki etuvedot puske. Tai no puskee, kun oikein yrittää, mutta on niissä eroja. Jotkut etuvedot ovat jopa ilahduttavan yliohjaavia. Vanhalla rallye pösöllä "Lift off oversteer" tuli aina kun keventeli sopivasti. Talouden kakkosauto, 147 alfa on yllättävän kiva ajella vaikka onkin etuveto. Täytyy kyllä sanoa, että nää tunnokkaat ja hyvät etuvedot alkaa olla aikalailla katoavaa kansanperintöä. Olen aika varma, että BMW päätyi tuohon konseptiin ihan vain markkinoiden "painostuksesta". Toinen juttu on se, että matkustamotilaa saa aika kivasti lisää, kun sinne ei tartte sovitella vaihdelaatikkoa ja kardaania. Etuvetoisuutta enemmän mua ärsyttää se, että rakensivat sysipaskoja neloskoneita 2006-2013(vai koska nää turbot oikein tuli). Uusistakaan ei vielä tiedä, mitä ovat.
                  Last edited by Juppe; 22-09-2014, 14:17.

                  Comment

                  • r.w.
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2007
                    • 2510
                    • Länsirannikko

                    Originally posted by Juppe View Post
                    BMW voi olla kaukana noista, mutta se on ihan satavarma juttu, että etuvetoisen mallin puuttuminen ei ole ollut eduksi myynnille. Kyllä niitä vaan valtaosa haluaa ostaa. Sitten on iso sakkia, jolle ei ole mitään väliä mistä vetää. Sitten on meitä harrastajia, joille on. Normaali autoilija ärsyyntyy jo ekoilla liukkailla, kun jäisestä risteyksestä lähdöt ovat hankalampia. On se nähty joka talvi, että ei ne mersut ja bemarit oikein irtoa "viivalta" kun valot vaihtuu (pl. nelivedot). Eikä kaikki etuvedot puske. Tai no puskee, kun oikein yrittää, mutta on niissä eroja. Jotkut etuvedot ovat jopa ilahduttavan yliohjaavia. Vanhalla rallye pösöllä "Lift off oversteer" tuli aina kun keventeli sopivasti. Talouden kakkosauto, 147 alfa on yllättävän kiva ajella vaikka onkin etuveto. Täytyy kyllä sanoa, että nää tunnokkaat ja hyvät etuvedot alkaa olla aikalailla katoavaa kansanperintöä. Olen aika varma, että BMW päätyi tuohon konseptiin ihan vain markkinoiden "painostuksesta". Toinen juttu on se, että matkustamotilaa saa aika kivasti lisää, kun sinne ei tartte sovitella vaihdelaatikkoa ja kardaania. Etuvetoisuutta enemmän mua ärsyttää se, että rakensivat sysipaskoja neloskoneita 2006-2013(vai koska nää turbot oikein tuli). Uusistakaan ei vielä tiedä, mitä ovat.
                    Unohdin tuossa kirjoittaa, että ei tuo etuveto tosiaan mikään aivan susi konsepti ole, esim. Minit, etenkin lukolla, ovat kerrassaan erinomaisia ja hauskoja autoja ajaa. Kimppatallissa on monta Alfa-harrastajaa ja kehuja on kuultu, en kuitenkaan itse ole koskaan Alfaa ajanut. :think
                    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                    Comment

                    • Veeksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 2175
                      • Kuopio

                      Haldexista ei sitä paitsi kannata puhua vain Haldexina. Sitä kun on niin montaa sukupolvea ja versiota. Osa on todella etuvetoisia (jopa yksivetoisia) virityksiä ja osa ainakin kuuleman perusteella ihan muuta. Esimerkiksi OPC Insignian Haldexi pystyy jakamaan jopa 100 % väännöstä taka-akselille.

                      Insignia lumella (Youtube.com)
                      BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                      BMW E63 630iA '05

                      Comment

                      • Boiga
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 1773
                        • Ylöjärvi

                        Kyllähän bmw osui hyvään väliin tuon active tourerin julkaisulla :-) aika nyt on se ja sama milloin kunhan tuli :-) vanhempani ovat nyt uuden tilanneet ja meni audin edelle hinnoittelun ja varustelun ansiosta. Audi oli toinen vaihtoehto ja audi on nyt. 1 srj ei kelvannut takavedon vuoksi :-)
                        Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

                        Comment

                        • Juh4
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 5448
                          • Seinäjoki

                          Originally posted by Boiga View Post
                          Kyllähän bmw osui hyvään väliin tuon active tourerin julkaisulla :-) aika nyt on se ja sama milloin kunhan tuli :-) vanhempani ovat nyt uuden tilanneet ja meni audin edelle hinnoittelun ja varustelun ansiosta. Audi oli toinen vaihtoehto ja audi on nyt. 1 srj ei kelvannut takavedon vuoksi :-)
                          Mukava kuulla, että bemariin päätyivät
                          -Official member of BTCF-Sauna team-

                          Comment

                          • smo83
                            Banned
                            • Dec 2009
                            • 1988
                            • oulucity

                            Originally posted by Koo_ View Post
                            Jos vähänkään nykyaikaisemmista puhutaan niin kyllä luistonestot on nykyään niin hyviä että takavedollakin pärjää talvella ihan hyvin vaikkei mikään mestarikuski oliskaan. Vähän ne tietenkin antaa perän sutia sivullepäin mutta niin vähän että se on lähinnä kivaa eikä vaarallista

                            Paljon johdonmukaisempaa omastakin mielestä viedä takavetoa talvella, molempien kanssa pärjää mutta etuvedon puskeminen on niin saatanan rasittavan tuntusta
                            komppaan, jos ette osaa ajaa niin älkää ajako PISTE

                            Comment

                            • D`Artagnan
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2008
                              • 78

                              Originally posted by Madfexx View Post
                              Valtaosa vieroksuu takavetoa vain siitä syystä, että heillä ei ole lainkaan / on hyvin vähän kokemusta siitä käytännössä. Useimpien etuvetokuskien mielipiteet takavedosta perustuvat huhupuheisiin ja virheellisiin muistikuviin menneiltä ajoilta. Jokainen tuntemani etuvetokuski, joka on päässyt kunnolla tutustumaan takavetoautoon, on muuttanut mielipiteensä asian suhteen.
                              Hyvä kirjoitus. Se on muuten juurikin näin.
                              Pikainen kysely työpaikan kahvihuoneessa vahvistaa väitteen. Ihmisten ajatukset takavetoisista menee todellakin johonkin 70-80 luvun takaveto Corollien ym. kuplavolkkarien muisteloihin.
                              Harva on edes ajanut 2000 luvun takavetoa, vaikka lähes jokainen on sellaisen kyydissä ollutkin (taksimersut).

                              Comment

                              • Muurahainen
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 9194
                                • Nurmijärvi

                                Mitäs vikaa 70-80 luvun takavedoissa oli?
                                Pistäkääs miettien sen ajan etuvetoja.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎