Originally posted by Petteri75
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW alkaa valmistamaan etuvetoja
Collapse
X
-
Originally posted by timant View PostTuo nyt on kyllä ihan mihin on tottunut ja mielestäni nimenomaan takavetoinen/nelivetoinen on johdonmukainen liukkaalla______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View PostEi noiden rattiin voi päästää ketä vain = ei johdonmukaista.
Paljon johdonmukaisempaa omastakin mielestä viedä takavetoa talvella, molempien kanssa pärjää mutta etuvedon puskeminen on niin saatanan rasittavan tuntusta
Comment
-
-
Eipä siinä mitään, tekivät etuvedon, kun sille on ihan varmasti tilausta. Vahinko vaan, että tekivät niin s**tanan ruman etuvedon. Mursuun verrattuna, BMW tulee aika pahasti jälkijunassa. Jos mun pitäisi ostaa tuon segmentin auto, se olisi ihan varmasti B-mersu. Ei sekään nätti ole, mutta toi BMW on jo susiruma.
Comment
-
-
Originally posted by Petteri75 View PostKun on pitoa, niin vetotavalla ei suurta merkitystä ole. Mutta talvella on, etuvetoinen on paljon johdonmukaisempi ja helpompi ajettava kuin takavetoinen. Se keksittiin siis ihan syystä, maailman ajoista henkilöautoilla suurin osa on kuitenkin normisiirtymiä A -> B kohtuukuntoisia teitä pitkin, vähimmällä mahdollisella vaivalla.
Auton ajo-ominaisuudet ovat aina kokonaisuus, jossa vetotapa ei nykyään määrittele lopputulosta, vaan päämäärä. Neliveto olisi paras, varsinkin jos siitä ei tulisi lähes yhtään ylimääräistä painoa..
Etuveto menettää pitoa ja kun takapenkki/ tavaratila täyttyy, niin puskee yhä enemmän, takavedolle ei käy niin.
Etuveto on alettu valmistamaan vain siksi;
- Halvempi valmistaa
- Enemmän tilaa
- kevyempi
Takavedolla on huono maine vanhojen 70/30 painopiste autojen vuoksi, moderni BMW on kaukana noista.F25 X3 35d
E87 118i
E46 330ti
E46 M3
E30 M3
E30 M3 Convertible
Z3 Roadster
Comment
-
-
Originally posted by Convertible View PostIhan höpö höpö juttua, etuveto aliohjaa, eli puskee, siinä ei ole mitään johdonmukaista. Lisäksi suurin osa painosta on nokassa, jolloin luisuvaa autoa ei niin suoristella.
Etuveto menettää pitoa ja kun takapenkki/ tavaratila täyttyy ja puskee yhä enemmän, takavedolle ei käy niin.
Etuveto on alettu valmistamaan vain siksi;
- Halvempi valmistaa
- Enemmän tilaa
- kevyempi
Takavedolla on huono maine vanhojen 70/30 painopiste autojen vuoksi, moderni BMW on kaukana noista.
Meillä hallituksen puheenjohtaja on ollut ojassa kaksi kertaa etuvedolla, takavedolla ei koskaan mitään ongelmia, auto varoittaa ajoissa ennen kuin tilannenopeus kasvaa liian suureksi ja pahoissakin paikoissa luontainen vastaohjaus ja kaasun lisäys tai kevennys.
Niin ja asiaan, olen jonkin verran ajanut viimeisintä mallia olevalla neliveto Cooper S:llä eikä aivan dynamiikallaan vakuuta tuo Haldex, ainakin se voimansiirto on tosi vaikea päästä sinuiksi. Puskee, puskee puskee. Kun edestä loppuu pito, jaetaan sitä voimaa taka-akselille niin vähän että puskee vaan. Kai sitäkin paiskottua saa kun yrittää, siviililiikenteessä en hirveästi viitsinyt testailla. Jännä nähdä miten eroaa Minin vastaavasta jakosuhteeltaan ja toiminnaltaan. :thinkLast edited by r.w.; 22-09-2014, 14:17.1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
Comment
-
-
BMW voi olla kaukana noista, mutta se on ihan satavarma juttu, että etuvetoisen mallin puuttuminen ei ole ollut eduksi myynnille. Kyllä niitä vaan valtaosa haluaa ostaa. Sitten on iso sakkia, jolle ei ole mitään väliä mistä vetää. Sitten on meitä harrastajia, joille on. Normaali autoilija ärsyyntyy jo ekoilla liukkailla, kun jäisestä risteyksestä lähdöt ovat hankalampia. On se nähty joka talvi, että ei ne mersut ja bemarit oikein irtoa "viivalta" kun valot vaihtuu (pl. nelivedot). Eikä kaikki etuvedot puske. Tai no puskee, kun oikein yrittää, mutta on niissä eroja. Jotkut etuvedot ovat jopa ilahduttavan yliohjaavia. Vanhalla rallye pösöllä "Lift off oversteer" tuli aina kun keventeli sopivasti. Talouden kakkosauto, 147 alfa on yllättävän kiva ajella vaikka onkin etuveto. Täytyy kyllä sanoa, että nää tunnokkaat ja hyvät etuvedot alkaa olla aikalailla katoavaa kansanperintöä. Olen aika varma, että BMW päätyi tuohon konseptiin ihan vain markkinoiden "painostuksesta". Toinen juttu on se, että matkustamotilaa saa aika kivasti lisää, kun sinne ei tartte sovitella vaihdelaatikkoa ja kardaania. Etuvetoisuutta enemmän mua ärsyttää se, että rakensivat sysipaskoja neloskoneita 2006-2013(vai koska nää turbot oikein tuli). Uusistakaan ei vielä tiedä, mitä ovat.Last edited by Juppe; 22-09-2014, 14:17.
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostBMW voi olla kaukana noista, mutta se on ihan satavarma juttu, että etuvetoisen mallin puuttuminen ei ole ollut eduksi myynnille. Kyllä niitä vaan valtaosa haluaa ostaa. Sitten on iso sakkia, jolle ei ole mitään väliä mistä vetää. Sitten on meitä harrastajia, joille on. Normaali autoilija ärsyyntyy jo ekoilla liukkailla, kun jäisestä risteyksestä lähdöt ovat hankalampia. On se nähty joka talvi, että ei ne mersut ja bemarit oikein irtoa "viivalta" kun valot vaihtuu (pl. nelivedot). Eikä kaikki etuvedot puske. Tai no puskee, kun oikein yrittää, mutta on niissä eroja. Jotkut etuvedot ovat jopa ilahduttavan yliohjaavia. Vanhalla rallye pösöllä "Lift off oversteer" tuli aina kun keventeli sopivasti. Talouden kakkosauto, 147 alfa on yllättävän kiva ajella vaikka onkin etuveto. Täytyy kyllä sanoa, että nää tunnokkaat ja hyvät etuvedot alkaa olla aikalailla katoavaa kansanperintöä. Olen aika varma, että BMW päätyi tuohon konseptiin ihan vain markkinoiden "painostuksesta". Toinen juttu on se, että matkustamotilaa saa aika kivasti lisää, kun sinne ei tartte sovitella vaihdelaatikkoa ja kardaania. Etuvetoisuutta enemmän mua ärsyttää se, että rakensivat sysipaskoja neloskoneita 2006-2013(vai koska nää turbot oikein tuli). Uusistakaan ei vielä tiedä, mitä ovat.1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
Comment
-
-
Haldexista ei sitä paitsi kannata puhua vain Haldexina. Sitä kun on niin montaa sukupolvea ja versiota. Osa on todella etuvetoisia (jopa yksivetoisia) virityksiä ja osa ainakin kuuleman perusteella ihan muuta. Esimerkiksi OPC Insignian Haldexi pystyy jakamaan jopa 100 % väännöstä taka-akselille.
Insignia lumella (Youtube.com)BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Kyllähän bmw osui hyvään väliin tuon active tourerin julkaisulla :-) aika nyt on se ja sama milloin kunhan tuli :-) vanhempani ovat nyt uuden tilanneet ja meni audin edelle hinnoittelun ja varustelun ansiosta. Audi oli toinen vaihtoehto ja audi on nyt. 1 srj ei kelvannut takavedon vuoksi :-)Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎
Comment
-
-
Originally posted by Boiga View PostKyllähän bmw osui hyvään väliin tuon active tourerin julkaisulla :-) aika nyt on se ja sama milloin kunhan tuli :-) vanhempani ovat nyt uuden tilanneet ja meni audin edelle hinnoittelun ja varustelun ansiosta. Audi oli toinen vaihtoehto ja audi on nyt. 1 srj ei kelvannut takavedon vuoksi :-)-Official member of BTCF-Sauna team-
Comment
-
-
Originally posted by Koo_ View PostJos vähänkään nykyaikaisemmista puhutaan niin kyllä luistonestot on nykyään niin hyviä että takavedollakin pärjää talvella ihan hyvin vaikkei mikään mestarikuski oliskaan. Vähän ne tietenkin antaa perän sutia sivullepäin mutta niin vähän että se on lähinnä kivaa eikä vaarallista
Paljon johdonmukaisempaa omastakin mielestä viedä takavetoa talvella, molempien kanssa pärjää mutta etuvedon puskeminen on niin saatanan rasittavan tuntusta
Comment
-
-
Originally posted by Madfexx View PostValtaosa vieroksuu takavetoa vain siitä syystä, että heillä ei ole lainkaan / on hyvin vähän kokemusta siitä käytännössä. Useimpien etuvetokuskien mielipiteet takavedosta perustuvat huhupuheisiin ja virheellisiin muistikuviin menneiltä ajoilta. Jokainen tuntemani etuvetokuski, joka on päässyt kunnolla tutustumaan takavetoautoon, on muuttanut mielipiteensä asian suhteen.
Pikainen kysely työpaikan kahvihuoneessa vahvistaa väitteen. Ihmisten ajatukset takavetoisista menee todellakin johonkin 70-80 luvun takaveto Corollien ym. kuplavolkkarien muisteloihin.
Harva on edes ajanut 2000 luvun takavetoa, vaikka lähes jokainen on sellaisen kyydissä ollutkin (taksimersut).
Comment
-
Comment