Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW alkaa valmistamaan etuvetoja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r.w.
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2007
    • 2510
    • Länsirannikko

    Originally posted by GameOver View Post
    Mun mielestä naurettavimman näköstä on se, kun yritetään ajaa paskarinkiä sillä takavetosella rajotinta vasten pelkästään vasen takarengas ilosesti sutien...
    +1

    Tosin käsijarruilijat tulee toisena. VAGilaisissa sen ymmärrän, koska ei pysty painamaan kaasua ja jarrua samaan aikaan (taisin tätä kirota aiemminkin...)
    Yllättävän vähän tuota käsijarrua tarvitsee rivakammassakaan ajossa... kun ei aja VAG:lla. Aivan täysin käsittämätön ratkaisu tuo syötön katkominen, jotenkin vielä ymmärrän, että niin harvaan sarjamalliin tarjotaan tasauspyörästön lukkoa ihan vetotavasta ja valmistajasta riippumatta, mutta tuota suunnittelun kukkasta voisi kutsua jo ajettavuuden täydelliseksi invalidisoinniksi.

    Mun mielestäni etuveto erittäin hyvä valinta keveisiin hatchback-tyyppisiin pikkukinnereihin. Isot autot sitten erikseen. Ylipäätään suurimmat antipatiat etuvetoa kohtaan tuntuisivat johtuvan siitä, että ihmiset eivät vain yksinkertaisesti osaa ajaa niitä. Ainakin itseltä on opettelu vaatinut reilusti enemmän panosta kuin intuitiivisuudessaan ylivertainen takaveto, siitä huolimatta, että ajetuissa kilometreissä mitattuna olen itse istunut huomattavasti enemmän tuollaisen väärästä päästä ruopivan ratissa. Driftailuhan noilla ei luonnollisesti onnistu, mutta se nyt on hölmöläisten hommaa muutenkin.
    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Originally posted by r.w. View Post
      +1

      Yllättävän vähän tuota käsijarrua tarvitsee rivakammassakaan ajossa... kun ei aja VAG:lla. Aivan täysin käsittämätön ratkaisu tuo syötön katkominen, jotenkin vielä ymmärrän, että niin harvaan sarjamalliin tarjotaan tasauspyörästön lukkoa ihan vetotavasta ja valmistajasta riippumatta, mutta tuota suunnittelun kukkasta voisi kutsua jo ajettavuuden täydelliseksi invalidisoinniksi.

      Mun mielestäni etuveto erittäin hyvä valinta keveisiin hatchback-tyyppisiin pikkukinnereihin. Isot autot sitten erikseen. Ylipäätään suurimmat antipatiat etuvetoa kohtaan tuntuisivat johtuvan siitä, että ihmiset eivät vain yksinkertaisesti osaa ajaa niitä. Ainakin itseltä on opettelu vaatinut reilusti enemmän panosta kuin intuitiivisuudessaan ylivertainen takaveto, siitä huolimatta, että ajetuissa kilometreissä mitattuna olen itse istunut huomattavasti enemmän tuollaisen väärästä päästä ruopivan ratissa. Driftailuhan noilla ei luonnollisesti onnistu, mutta se nyt on hölmöläisten hommaa muutenkin.
      Mun antipatia etuvetoakseleita kohtaan ei johdu siitä että pitää päästä vetämään poikittain/powerslidea / dirftaamaan , josta muuten samaa mieltä , aivan pöllöä hommaa.
      Etuvedoissa on kaikenmaailman kikat jouduttu tekemään jotta vehkeelle voisi antaa kenkää ilman , että ratti vetelee holtittomasti. No , näillä samoilla kikoilla tuhotaan mielestäni ohjaustuntuma. Puhumattakaan vituillaan olevasta painojakaumasta, joka on pakko olla ettei vetävät pyörät kokoajan karkaa alta.

      Ei takavedolla tarvi ajaa räkäsladissa tai muuten teinisti että sen ominaisuudet tulee jo esiin. Lopettasko tähän.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • r.w.
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2007
        • 2510
        • Länsirannikko

        Originally posted by petrolhead View Post
        Ei takavedolla tarvi ajaa räkäsladissa tai muuten teinisti että sen ominaisuudet tulee jo esiin. Lopettasko tähän.
        Kunhan kiusaan. Mun ainoa pointti on, että kaikella on puolensa. Kyllä mulle kelpaisi hyvin niin uusi Mini kuin varmasti tuleva takinkääntö-Bemarikin.

        Takamoottorivisiosi pisti oikein ajattelemaan, siitä ratkaisusta olisi toden totta hienoa nähdä joku moderni painos, sellainen point & shoot -tyyppinen leskentekijä.
        1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

        Comment

        • Ileee
          BTCF Member
          • Oct 2005
          • 1025
          • Espoo

          Onko jossain nyt tietoa mitä malleja BMW aikoo valmistaa etuvetoisena? Ilmeisesti tämä uusi "i" -mallisto tulee olemaan tällainen. Käsittääkseni se kuitenkin pidetään tavallaan itsenäisenä brändinä eikä laiteta baijerin lippua keulalle??

          Minulle on erittäin hankala kuvitella etuvetoisen 3 -sarjalaisen tai 5 -sarjalaisen. Puhumattakaan seiskasta. Ykkönenkään tuskin muuttuu etuvetoiseksi kun sitäkin kuitenkin valmistetaan coupe -mallisena ja juuri tuli tuo M versiokin. Kyllähän ne kaverit siellä Münchenin torneissa sen verran ymmärtää, että heillä on jotakin erikoista tarjottavaa (saattaisi sanoa jopa strategiseksi eduksi?) kun heidän autonsa ovat takavetoisia. Ainoa vaihtoehto periaatteessa on Mersu. Olen erittäin hämmästynyt jos nämä vakiintuneet mallit muutetaan etuvetoisiksi ja näin suorastaan ammutaan itteä selkään.

          Omalla kohdallani on ainakin aivan yhdentekevää millaisia muita etuvetoisia paskoja firma valmistaa suurelle yleisölle kunhan nämä perinteiset mallit säilyvät. Esimerkiksi Porsche 911 ja sen monet eri variaatiot ovat monet haavelistallani. Asiaa ei millään lailla haitannut se, että he toivat markkinoille sellaisen vekottimen mitä inhoan: katumaasturin. Uudet 911:t ovat vain entistä kiinnostavampia kun yrityksellä on varaa kehitellä heidän lempilastaan kun typerykset rahoittavat toimintaa ostamalla näitä uusia, isoja, rumia, tylsiä romuja.
          Last edited by Ileee; 01-03-2011, 15:41.
          __________
          E92 BMW 335i M-Sport -12

          "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

          Comment

          • smpovers
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 2372
            • Tammela

            Originally posted by GameOver View Post
            Mun mielestä naurettavimman näköstä on se, kun yritetään ajaa paskarinkiä sillä takavetosella rajotinta vasten pelkästään vasen takarengas ilosesti sutien...

            Tosin käsijarruilijat tulee toisena. VAGilaisissa sen ymmärrän, koska ei pysty painamaan kaasua ja jarrua samaan aikaan (taisin tätä kirota aiemminkin...)
            Joo. Partyillä ja Burnoutpartyissä olen vähä hämmästelly tätä toimintaa että jollai lukottomalla autolla mennää pyörähtelee ja näytetää kuin hienoo on polkee rajoittajalle... Tasauspyörästö tykkää varmaa.

            En sit ymmärrä ollenkaan miksi VAGilaset katkaisee syötön jarrua painaessa. Toisalta hyvin harvon liikenteessä jarrua ja kaasua yhtä aikaa tarvitsee painaa.
            BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
            BMW 330d touring e46 -05
            Ford Cortina Mk2 1600 -70
            ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

            Comment

            • wta
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2008
              • 641
              • ------

              Originally posted by smpovers View Post
              Toisalta hyvin harvon liikenteessä jarrua ja kaasua yhtä aikaa tarvitsee painaa.
              Word. Porukalla tuntuu aika ajoin unohtuvan mitä varten näitä autoja suurimmaksi osaksi tehdään.

              Comment

              • DWHLL
                Bimmer Rookie
                • Mar 2007
                • 189
                • Espoo

                Originally posted by Ileee View Post
                Onko jossain nyt tietoa mitä malleja BMW aikoo valmistaa etuvetoisena? Ilmeisesti tämä uusi "i" -mallisto tulee olemaan tällainen. Käsittääkseni se kuitenkin pidetään tavallaan itsenäisenä brändinä eikä laiteta baijerin lippua keulalle??
                Käsittääkseni nykymalliston pitäisi säilyä taka- ja nelivetoisena. Ilmeisesti seuraavan sukupolven X1:sta saatetaan tarjota nelivedon lisäksi etuvedolla, ja 1-sarjan GT saattaa olla etuvetoinen. Ainakin 1er coupesta ylöspäin malliston pitäisi olla turvassa etuvedon invaasiolta

                Vaikka en itsekään etuvetoa pidä juuri minään, niin uskon silti että BMW osaa tehdä sen siten, että jonkinlainen ajamisen ilo säilyy. Eihän Mininkään ajettavuudessa hirveästi ole vikaa..
                ------------
                f25 X3 30d M-sport -11 Carbonschwartz
                e91 325d -07 Alpinweiß

                ex:
                e39 528i Touring -99 Cosmosschwartz
                e81 120d M-sport -08 LeMans blau
                e46 328Ci -99 Cosmosschwartz
                e36 320i coupé -95 Daytonaviolett

                Comment

                • GameOver
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3022
                  • Sjundeå

                  Originally posted by smpovers View Post
                  Toisalta hyvin harvon liikenteessä jarrua ja kaasua yhtä aikaa tarvitsee painaa.
                  Originally posted by wta View Post
                  Word. Porukalla tuntuu aika ajoin unohtuvan mitä varten näitä autoja suurimmaksi osaksi tehdään.
                  Totta. Harvoin on kyllä tarvinnu liikenteen seassa takavetosellakaan sladitella... Kysehän olikin suljetulla moottoriradalla/tienpätkällä tapahtuvasta ajoharjoittelusta eikö vain

                  Ei siinä. enemmän oon takavedon kannalla itsekin lähtien ajettavuudesta (joskin Alfa on mielestäni hyvä etuvetoiseksi), ketteryydestä (LS430 kääntyy about samassa tilassa, kuin jetta), ja vaikka peräkärryn veämisestä...

                  Halusin vaan tuoda omen mielipiteeni etuvetosen kanssa nopeasta ajosta esille... Vertailukohdat vaan on ollu pikkasen ontuvia.
                  -22 Lexus ES300h
                  -08 Subaru Impreza

                  ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                  Comment

                  • r.w.
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2007
                    • 2510
                    • Länsirannikko

                    Originally posted by wta View Post
                    Word. Porukalla tuntuu aika ajoin unohtuvan mitä varten näitä autoja suurimmaksi osaksi tehdään.
                    Mikä se oikea käyttötarkoitus sitten lienee, kun ainakin minä huomaan liukkailla talvikeleillä painelevani niitä polkimia samanaikaisesti aivan yhtenään, ihan tuollaisessa arkisessa maantieajossa. Jos mahdollisimman sujuva eteneminen ei ole oma juttu, niin ainahan voi ajaa huomattavasti hitaammin, tai kulkea vaikka bussilla, mutta ei kai valmistajan tehtävän pitäisi olla päättää kenenkään ajotottumuksista? Eihän kukaan toisaalta enää nykyautoja aja, taitaa suurimmassa osassa 2000-luvun vehkeitä jo ajonhallinta hoitaa sen puolen kokonaisuudessaan, riittävästi "lapsilukkoja" niin ei jää kuskille liikaa apinointivaraa.

                    Mutta, toimii tuo ainakin hyvänä valintakriteerinä, eipä meinaan tule isoveli-approved inva-autoa ainakaan tähän taloon.
                    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                    Comment

                    • Nipsu
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2005
                      • 202
                      • Tampere

                      Originally posted by r.w. View Post
                      Mikä se oikea käyttötarkoitus sitten lienee, kun ainakin minä huomaan liukkailla talvikeleillä painelevani niitä polkimia samanaikaisesti aivan yhtenään, ihan tuollaisessa arkisessa maantieajossa. Jos mahdollisimman sujuva eteneminen ei ole oma juttu, niin ainahan voi ajaa huomattavasti hitaammin, tai kulkea vaikka bussilla, mutta ei kai valmistajan tehtävän pitäisi olla päättää kenenkään ajotottumuksista? Eihän kukaan toisaalta enää nykyautoja aja, taitaa suurimmassa osassa 2000-luvun vehkeitä jo ajonhallinta hoitaa sen puolen kokonaisuudessaan, riittävästi "lapsilukkoja" niin ei jää kuskille liikaa apinointivaraa.

                      Mutta, toimii tuo ainakin hyvänä valintakriteerinä, eipä meinaan tule isoveli-approved inva-autoa ainakaan tähän taloon.
                      Ei tämä välttämättä huono asia ole. Osa autoa hankkivista pitää takavetoa vaikeana käsiteltävänä ja tämä taas syö ostajakuntaa. Automerkillä siis tulisi olla tarjottavana jotakin jokaiselle.

                      Jos puhutaan näin kansankielellä ja yleistetään niin per...leesti, niin luonnostaan liukkaalla ajettaessa etuveto puskee ja takavedolla perä irtoaa. Jotta BMW:llä olisi tarjota jotakin jokaiselle, niin takavedon tulisi olla hyvin etuvedon kaltainen ajaa, eikö? Mikäli kukaan on ajanut e30, e36 ja 46, huomaa kehityksen suunnan vallan hyvin. e30:stä joku voisi kuvailla liukkaalla hyvinkin hätäiseksi. e36 taas on suhteellisen vakaa liukaskäyttäytymiseltään. e46 tuppaa liukkaalla kyllä puskemaan niin paljon että häiritsee. e90:stä en ole niin paljon ajanut, että kehityksen suuntaa osaisin arvioida. Yllä rankkaa mutuilua ja yleistystä, mutta kai siitä ajatus silti selviää.

                      Mikäli mallistosta etuvetokin löytyisi, niin ehkä näistä takavetoisista ei tarvitsisi rakentaa käyttäytymään kuin etuvetoisten. Malleja voisi siis mun puolesta olla etuvetoja ja takavetoja, mutta ei malleja, jotka ovat vähän molempia.

                      Comment

                      • wta
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2008
                        • 641
                        • ------

                        Originally posted by r.w. View Post
                        Mikä se oikea käyttötarkoitus sitten lienee, kun ainakin minä huomaan liukkailla talvikeleillä painelevani niitä polkimia samanaikaisesti aivan yhtenään, ihan tuollaisessa arkisessa maantieajossa. Jos mahdollisimman sujuva eteneminen ei ole oma juttu, niin ainahan voi ajaa huomattavasti hitaammin, tai kulkea vaikka bussilla, mutta ei kai valmistajan tehtävän pitäisi olla päättää kenenkään ajotottumuksista? Eihän kukaan toisaalta enää nykyautoja aja, taitaa suurimmassa osassa 2000-luvun vehkeitä jo ajonhallinta hoitaa sen puolen kokonaisuudessaan, riittävästi "lapsilukkoja" niin ei jää kuskille liikaa apinointivaraa.

                        Mutta, toimii tuo ainakin hyvänä valintakriteerinä, eipä meinaan tule isoveli-approved inva-autoa ainakaan tähän taloon.
                        Mä en tiedä millaisia autoja sä olet ajellut, mutta kaikki etuvetoiset joita minä olen ajanut ovat soveltuneet normaaliin liikenteeseen niin hyvin kuin auto vain voi. En kyllä ymmärrä noita sun arkisia maantieajojakaan, kun suurin osa jengistä tuntuu pääsevän liikkeelle ihan käyttämällä kaasua ja jarrua samalla jalalla eri aikaan.

                        Comment

                        • GameOver
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3022
                          • Sjundeå

                          Originally posted by wta View Post
                          Mä en tiedä millaisia autoja sä olet ajellut, mutta kaikki etuvetoiset joita minä olen ajanut ovat soveltuneet normaaliin liikenteeseen niin hyvin kuin auto vain voi. En kyllä ymmärrä noita sun arkisia maantieajojakaan, kun suurin osa jengistä tuntuu pääsevän liikkeelle ihan käyttämällä kaasua ja jarrua samalla jalalla eri aikaan.
                          Oliko siinä nyt sitten liikkeellepääsystä kyse, vai onko meillä eri käsitys luetun ymmärtämisestä...

                          E: Sanottakoon nyt vielä, että itse harrastan vasurilla jarruttelua myös takavetosen kanssa jos sattuu leikityttämään...suljetulla tieosuudella luonnollisesti. Se on vaan mun tapa ja jonkun toisen tapa on vaikka pumpata kaasua. Sou ai drink, mitä sitte, sou vat.
                          Mutta se siitä. Jos ajatus vasemman jalan jarrutuksesta (ja vastaheitoista/painonsiirtymistä) ei mene jonkun logiikkaan niin sitten se on menemättä.
                          Taisi eksyä jo jonkin verran sivuraiteille tämä naru
                          Last edited by GameOver; 01-03-2011, 12:55.
                          -22 Lexus ES300h
                          -08 Subaru Impreza

                          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                          Comment

                          • wta
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2008
                            • 641
                            • ------

                            Originally posted by GameOver View Post
                            Oliko siinä nyt sitten liikkeellepääsystä kyse, vai onko meillä eri käsitys luetun ymmärtämisestä...
                            Ilmeisesti luetunymmärtämisestä, tai oikeastaan sen tulkitsemisesta. Minä tarkoitin tuolla "liikkeelle pääsemisellä" liikkumaan pääsemistä. Siis, että ihmiset pääsevät kodeistaan tai mistä tahansa liikkeelle myös etuvetoisilla.

                            Pointti oli se, että suurin osa jengistä pystyy ajamaan maantiellä ja melkein missä tahansa käyttämällä kaasua ja jarrua samalla jalalla eri aikaan.

                            Comment

                            • Ileee
                              BTCF Member
                              • Oct 2005
                              • 1025
                              • Espoo

                              Originally posted by DWHLL View Post
                              Vaikka en itsekään etuvetoa pidä juuri minään, niin uskon silti että BMW osaa tehdä sen siten, että jonkinlainen ajamisen ilo säilyy. Eihän Mininkään ajettavuudessa hirveästi ole vikaa..
                              Eipä tuossa Minin ajettavuudessa juuri vikaa olekaan ja helposti voin sanoa, että etuvetoinen voi olla hauska. Liikkuuhan nuo touring caritkin aika nätisti etuvetoisina.

                              Oma väite tässä onkin juuri se, että BMWllä on jotakin erikoista tarjottavana kun myyvät takavetoisia. Osaavathan ne aivan varmasti tehdä hyviä etuvetojakin mutta kun niitä on kaikilla muillakin.

                              Vastaan voin sen verran väittää, että etuvetoisen Audi A6:n ajaminen talvella oli itselle todella puuduttava ja tylsä kokemus. Etupää todellakin vetää perää perässään. Hyvin epämiellyttävä tunne niin suuressa autossa - ainakin näin takavetoon tottuneelle. Toisaalta kun isoisän vanhaa Carinaa joskus ajelee, on sekin paljon hauskempi ajaa kuin se Audi oli.

                              Joka tapauksessa itse pidän takavetoisen käyttäytymisen todellakin intuitiivisena ja helposti opeteltavissa olevan. Samoilla linjoilla r.w.:n kanssa: etuvetoisen "tykittäminen" on vaativaa. Se tuntuu vaativan niin epäluonnollisen ajotavan.

                              Ite nautin suuresti (nauran siis itekseni) kun mutkan takaa tulee se perus Ford Focus/Peugeot/Toyota puskien ja kaasupoljin pohjassa ja nuori jamppa siellä oikein ilmeellä tuntee ajavansa nyt LUJAAAA!!! Tietämättä tietysti, että todellisuudessa ajotekniikka on aivan päin helvettiä.
                              __________
                              E92 BMW 335i M-Sport -12

                              "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

                              Comment

                              • Olsberg
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2006
                                • 349
                                • Jyväskylä

                                Taitaa ainakin uudemmat volkkarit olla tehty niin, että tuo vasemman jalan jarrutus ei onnistu. Syöttö katkeaa samantien.
                                Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎