Eikös lämpöpumppu poista ilmasta juurikin kosteutta? Toki ilmanlaadun kannalta ilmanvaihto on ehdoton mutta jos ajatellaan että talli on pitkiä aikoja tyhjillään ilman käyttöä niin ilmanvaihtoa ei juurikaan tarvitse.?
Sillonkun lämmitetään, ei se kuivata, silloinkun viilennetään, se kuivattaa.
Meinasitko talvella jäähdyttää tallia että sen saa kuivauttua?
Joo harva jäähdyttää talvella tallia
Yleisin virhe taitaa olla ettei tallissa ole ilmanvaihtoa tai ne reiät on tukittu.
Ilmalämpöpumppu kierrättää hyvin ilmaa ja samalla kuivaa.
Jossain ovissa, esim. Crawford on tuloilmareiät ovissa valmiina, jolloin ei tarvitse muuta kuin poistoreiät ylös taakse.
Yleisin virhe taitaa olla ettei tallissa ole ilmanvaihtoa tai ne reiät on tukittu.
Ilmalämpöpumppu kierrättää hyvin ilmaa ja samalla kuivaa.
Jossain ovissa, esim. Crawford on tuloilmareiät ovissa valmiina, jolloin ei tarvitse muuta kuin poistoreiät ylös taakse.
Mikä tahansa lämmitin kuivaa ilmaa. Vaikka täysin umpinaisessa kopissa on 5 astetta lämmintä ja kosteus vaikka 60% . Vaikka lämmittää pikku patterilla 20 asteeseen niin kosteus putoaa 40%. Minne se kosteus menee?:-)
Mikä tahansa lämmitin kuivaa ilmaa. Vaikka täysin umpinaisessa kopissa on 5 astetta lämmintä ja kosteus vaikka 60% . Vaikka lämmittää pikku patterilla 20 asteeseen niin kosteus putoaa 40%. Minne se kosteus menee?:-)
Mikä tahansa lämmitin kuivaa ilmaa. Vaikka täysin umpinaisessa kopissa on 5 astetta lämmintä ja kosteus vaikka 60% . Vaikka lämmittää pikku patterilla 20 asteeseen niin kosteus putoaa 40%. Minne se kosteus menee?:-)
Kyllä voin väittää että pumpulla 16 asteen lämmitys kuivaa paremmin kuin patterilla 16 asteessa. Ajat märän auton talliin illalla niin kummassa se on kuiva aamulla? Molempiin vielä kosteudenpoistaja lisäksi.
Edit. Tietysti jos patterilämmitteisessä on poistoilmapuhallin lisäksi niin kuivuu, mutta menee lämpöäkin aika tavalla hukkaan.
Sillonkun lämmitetään, ei se kuivata, silloinkun viilennetään, se kuivattaa.
Meinasitko talvella jäähdyttää tallia että sen saa kuivauttua?
En meinannut. Tässähän olikin kysymys vain siitä, poistaako ilmalämpöpumppu kosteutta vai ei. Lämmittämisestä, tai viilennyksestä mahdollisen kuivauksen aikana ei puhuttu. Toki asia on noin, kuten kirjoitit.
Jos taas puhutaan tuosta tallin homehtumisesta, niin siellä pitää sitten todellakin olla kosteaa, että alkaisi homehtumaan. Itsellä oli ennen maalämpöön siirtymistä tallissa ilmalämpöpumppu. Autoa(ja) tuli ajeltua usein sisään ja ulos. Tullut tuolla tallissa pestyäkin monesti auto. Lattialla kunnon kaivo, jonne sulamis/pesuvesi menee. En ole havainnut homehtumista, vaikka ovissa, tai seinissä ei olekaan ilmanvaihtokanavia. Tallin kaksi isoa ovea ja yksi pienempi kulkuovi ovat senveverran usein auki, että ilma vaihtuu ihan tarpeeksi.
En meinannut. Tässähän olikin kysymys vain siitä, poistaako ilmalämpöpumppu kosteutta vai ei. Lämmittämisestä, tai viilennyksestä mahdollisen kuivauksen aikana ei puhuttu. Toki asia on noin, kuten kirjoitit.
Jos taas puhutaan tuosta tallin homehtumisesta, niin siellä pitää sitten todellakin olla kosteaa, että alkaisi homehtumaan. Itsellä oli ennen maalämpöön siirtymistä tallissa ilmalämpöpumppu. Autoa(ja) tuli ajeltua usein sisään ja ulos. Tullut tuolla tallissa pestyäkin monesti auto. Lattialla kunnon kaivo, jonne sulamis/pesuvesi menee. En ole havainnut homehtumista, vaikka ovissa, tai seinissä ei olekaan ilmanvaihtokanavia. Tallin kaksi isoa ovea ja yksi pienempi kulkuovi ovat senveverran usein auki, että ilma vaihtuu ihan tarpeeksi.
Riippuu vähän miten eristys on toteutettu ja miten tiivis muutenkin. Onko seinät nykytyyliin muovitettu, vai läpihengittävät. Jos on muovit seinissä, niin on kyllä aivan pakko olla ilmanvaihto kunnossa.
Kannattaa laittaa koskeusmittari, niin näkee paljonko on kosteutta ja sen mukaan miettiä toimenpiteitä. "vanha mökki" alkaa helposti haisemaan, jos ei ilma vaihdu, vaikka ei olisi kosteaakaan.
Mulla on tallissa(50 neliötä) tollanen Trotec 100 ilmankuivain ilmalämpöpumpun kaverina. On kyllä oman kokemuksen mukaan pätevä laite. Ajat vasta pestyn auton talliin, kuivaat mikrokuituliinalla ja silti se kerää yön aikana säiliöön noin 4 litraa vettä.
ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah
Sun kanssa on turha jauhaa näistä lämpöasioista kuten toisessa topikissa todettiin..Sun mielestä lämpö ei kulje metallissakaan alaspäin joten se lämpöpumpun antama lämpökään ei poista kosteutta.?
Ex. E46 330d -05
Ex. e61 530da -05
Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
Member of Team EastAudio
Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net
Sun kanssa on turha jauhaa näistä lämpöasioista kuten toisessa topikissa todettiin..Sun mielestä lämpö ei kulje metallissakaan alaspäin joten se lämpöpumpun antama lämpökään ei poista kosteutta.?
Niin kerro nyt vaan mihin se kosteus menee ilmaa lämmittäessä? Ei mulle ainakaan auennut :think
Mulla on tallissa(50 neliötä) tollanen Trotec 100 ilmankuivain ilmalämpöpumpun kaverina. On kyllä oman kokemuksen mukaan pätevä laite. Ajat vasta pestyn auton talliin, kuivaat mikrokuituliinalla ja silti se kerää yön aikana säiliöön noin 4 litraa vettä.
Aika hyvin ottaa. Onko sulla kosteusmittaria, että paljonko samalla laskee kosteus?
Sun kanssa on turha jauhaa näistä lämpöasioista kuten toisessa topikissa todettiin..Sun mielestä lämpö ei kulje metallissakaan alaspäin joten se lämpöpumpun antama lämpökään ei poista kosteutta.?
Pointti oli että sun mielestä jäähdytysnestettä lämmittävä lämmitin lämmittää myös tehokkaasti öljyä, jolloin öljypohjassa oleva lämmitin olisi hyödytön.
Kerro mihin suljetusta tilasta se lämpöpumppu poistaa kosteutta? Suhteellinen kosteus tietenkin pienenee lämpötilan noustessa, mutta edelleen sama määrä siellä on kosteutta.
Eihän pelkkä lämmitys poista kosteutta, ellei sitä kosteutta samalla siirry jonnekin ilmanvaihdon mukana tai suoraan rakenteiden läpi. Lämmittäessä suhteellinen kosteus tietysti laskee (kauemmas kastepisteestä), koska se muuttuu lämpötilan funktiona absoluuttisen kosteuden pysyessä samana.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment