Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tonton
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 9101
    • Raisio

    Originally posted by jmp2002 View Post
    itse olen pohtinut samaa ja mitä olen tässä nettiä selaillu, niin kaikista järkevimmän paketin tuntuu saavan taloon.com tallipaketista ei edes ultimatemarket paketti pärjää hinnassa kun ottaa lämpimänä..

    Pitääkö tallin rakentaessa puut olla nykyään hyväksyntä leimalla?
    Varmaksi en sano mutta kesällä tehtiin puusuoja 80m2 3.6 korkeena
    Se tehtiin ns omista puista niin kaikki runkotavara oli ylimitoitettu 1"-2"
    Siitä mitä sen olisi tarvinnut olla jos olisi ollut leimattua.

    Tasakerta tehtiin kertopuusta ja sen päälle taas omistapuista pulpettikaton tuolit/runko
    sigpic
    M-B Vito -22
    Transit Custom -18
    Yamaha vx ho cruiser -22
    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
    [email protected]

    Comment

    • tabasco
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2007
      • 849
      • fin

      Originally posted by datzka View Post
      Erikoista siinä on että pakopuolelta tulee pihalle vain hiilidioksidia
      Laite varmasti tarvitsee hyvän tuuletuksen ja sitä kautta soveltuu vain satunnaiseen lämmitykseen. Tuohan tuottaa polttoprosessissa myös isot määrät vettä pakokaasun vesihöyrynä, joka pitää tuulettaa pois.

      Comment

      • Micce///M
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2008
        • 3552
        • Hämeenlinna

        Originally posted by datzka View Post
        Tuosta tallien lämmityksestä tuli mieleen. Meillä on duunissa myynnissä löpötoimisia infrapunasäteilijöitä, mikä on esim. autotalliin tosi järkevä laite lämmitykseen. Varsinkin jos ei ole rakennusvaiheessa tehty mitään lämmitysmuotoa. Laite tekee 16kw lämpöä 1,38litralla löpöä, sähköä vie 80w. Hyötysuhde on tosi kova. Ei ole siis perinteinen toholämmitin vaan siis säteilijä. Erikoista siinä on että pakopuolelta tulee pihalle vain hiilidioksidia (palopuolella on "katalysaattorit" välissä), eli mitään letkua ei tarvitse viedä pihalle. Laite on myöskin hajuton ja ääntä lähtee 53db. Termariohjaukset yms. Jos joku on noista kiinnostunut niin voin katella foorumilaisille järkevät hinnat, ovh 16kw-mallille oli 1580e alv 0%. Löytyy myös 26kw malli isompiin halleihin.

        On siis tälläinen
        http://www.airrexnordic.com/fi/tuott...imet/adh-1000/
        Alkaa varmaan tuolla +100m2 kokoisessa tallissa olemaan melko mielenkiintoinen ainoa lämmityslaite, kun ilmeisesti tuo vaan säteilee? Eli ei liikuta varsinaisesti ilmaa.

        Ja jos 16kw teho saadaan sähköllä äkkiä laskettuna johonkin ehkä 1.8€ tuntumaan (pyöreesti laskettuna siirtokulujen kanssa)

        Mitähän polttoöljy mahtaa maksaa tänään? Ehkä 1.20€/L jos huoltoasemalta käy hakemassa? No jos lasketaan sillä hinnalla niin se tekisi 1.66€/16kw+80w ja hankintahinta päälle. Mielestäni tuo laite näillä tiedoilla on kyllä kohtuu huono laite, eikai tuota kuitenkaan ole tarkoitettu jatkuvaan ylläpitolämmön tuottoon? Itse en ainakaan uskaltaisi siihen käyttöön ottaa, vaikka olisikin.

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          Originally posted by Micce///M View Post
          Alkaa varmaan tuolla +100m2 kokoisessa tallissa olemaan melko mielenkiintoinen ainoa lämmityslaite, kun ilmeisesti tuo vaan säteilee? Eli ei liikuta varsinaisesti ilmaa.

          Ja jos 16kw teho saadaan sähköllä äkkiä laskettuna johonkin ehkä 1.8€ tuntumaan (pyöreesti laskettuna siirtokulujen kanssa)

          Mitähän polttoöljy mahtaa maksaa tänään? Ehkä 1.20€/L jos huoltoasemalta käy hakemassa? No jos lasketaan sillä hinnalla niin se tekisi 1.66€/16kw+80w ja hankintahinta päälle. Mielestäni tuo laite näillä tiedoilla on kyllä kohtuu huono laite, eikai tuota kuitenkaan ole tarkoitettu jatkuvaan ylläpitolämmön tuottoon? Itse en ainakaan uskaltaisi siihen käyttöön ottaa, vaikka olisikin.
          Infrapunalämmittimet ovat ehdottomia silloin kun tarvitaan äkkiä paljon lämpöä. Niitä ei ole siis tarkoitettu välttämättä jatkuvaan lämmittämiseen. Pidempi käyttö edellyttää myös erittäin tehokasta ilmanvaihtoa.

          Isäukolla on IKH:sta ostettu 40kw infrapunalämmitin, jolla hän lämmittää n. 140 m2 tallia. Tallia ei lämmitetä jatkuvasti, vaan ainoastaan silloin kun siellä on tarve tehdä jotakin. Parissa tunnissa kyseisellä pöhöttimellä tallissa on jo +30C. Ei vaadi mitään pakoputkia tms., mutta pidempi käyttö tosiaan vaatii hyvän ilmanvaihdon, koska se käyttää niin paljon happea.

          Suurin ongelma ainakin siinä IKH:n vehkeessä on se, että lämpöä tulee helvetisti ja se suuntautuu todella voimakkaasti ylöspäin. Eli pitää olla todella varovainen, minne vehkeen sijoittaa. Lämpötila katonrajassa heti lämppärin yläpuolella voi olla helposti yli 100C. Minkään pikkutallin lämmitin tuo ei siis ole.

          Noista aiemmin mainituista Airrex-merkkisistä lämmittimistä ei ole kokemusta.
          Last edited by Ramzez; 11-01-2014, 18:57.

          Comment

          • Micce///M
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2008
            • 3552
            • Hämeenlinna

            Originally posted by Ramzez View Post
            Infrapunalämmittimet ovat ehdottomia silloin kun tarvitaan äkkiä paljon lämpöä. Niitä ei ole siis tarkoitettu välttämättä jatkuvaan lämmittämiseen. Pidempi käyttö edellyttää myös erittäin tehokasta ilmanvaihtoa.

            Isäukolla on IKH:sta ostettu 40kw infrapunalämmitin, jolla hän lämmittää n. 140 m2 tallia. Tallia ei lämmitetä jatkuvasti, vaan ainoastaan silloin kun siellä on tarve tehdä jotakin. Parissa tunnissa kyseisellä pöhöttimellä tallissa on jo +30C. Ei vaadi mitään pakoputkia tms., mutta pidempi käyttö tosiaan vaatii hyvän ilmanvaihdon, koska se käyttää niin paljon happea.

            Suurin ongelma ainakin siinä IKH:n vehkeessä on se, että lämpöä tulee helvetisti ja se suuntautuu todella voimakkaasti ylöspäin. Eli pitää olla todella varovainen, minne vehkeen sijoittaa. Lämpötila katonrajassa heti lämppärin yläpuolella voi olla helposti yli 100C. Minkään pikkutallin lämmitin tuo ei siis ole.

            Noista aiemmin mainituista Airrex-merkkisistä lämmittimistä ei ole kokemusta.
            Juu, vähän kuten perinteinen sähköpuhallin. 16kw sähköpuhallintehoa saa varmaan 150€ hintaan halvimmillaan, tai jopa satasella halpisvehkeitä. Jos tuota säteilijää käytetään juurikin siihen tilapäiseen lämmittämiseen sillon tällön muutama tunti, niin montako tuntia tuota tarvitsee polttaa että se on "maksanut itsensä takaisin" vrt. suoraan sähköön puhaltimien kanssa? En tosiaan tiedä tuollaisesta laitteesta mitään, sen takia vähän kyseenalaistankin sen järkevyyden suhteessa hintaan/hyötysuhteeseen. Mun mielestä kaikki mikä on huomattavasti alle suoran sähkön hinnan omaa "hyvän" hyötysuhteen, tuohan on siis vähän siinä rajalla onko se halpaa vai ei vrt. sähkö. Mutta tilapäislämmityksessä pitää kuitenkin ottaa huomioon takaisinmaksuaika, että voidaan oikeesti kehua laitteen hyvää hyötysuhdetta.
            Jatkuvaan lämmitykseenhän on varmaan taloudellisinta ottaa ilp+pari sähköpatteria varalle tuollaiseen vähän reilun 100m2 talliin, ne saa jo tuon lämmittimen hinnalla.

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              Veikkaan, että suurimman hyötysuhteen saa infrapunalämmittimistä silloin, kun niitä käytetään isohkossa hallissa. Kun puhutaan autotalleista, niin silloin puhutaan yleensä 50-150 m2 kokoisista rakennuksista. Tuollaisten lämmittäminen ei välttämättä infrapunalämmittimellä ole järkevää. Riippuu tietenkin tallin tyypistä, että onko lämmin vai kylmä talli. Isäukko osti infrapunalämmittimen vain siksi, että se oli esittelyvehje, minkä sai suht edukkaasti. Muutoin hänkin olisi todennäköisesti päätynyt toisenlaiseen lämmitystapaan.

              Ilmalämpöpumppu on useimmiten perinteisessä autotallissa ehkä se fiksuin vaihtoehto. Toki riippuu sitten hieman maantieteellisestä sijainnista ja olosuhteista tallissa, että kuinka kannattava ilp on. Esim. Pohjois-Suomessa, missä on talvisin yleensä suuremmat pakkaset, ei ilp:n hyötysuhde ole välttämättä kaikkein paras. Kovilla pakkasilla se ei myöskään teetä niin paljoa lämpöä. Lisäksi jos tallissa tehdään paljon rälläköintiä ym. pölyistä hommaa, niin ilp:n suodattimia ja sisäyksikköä pitää putsata tiuhaan tahtiin.

              Sähköpatteri on useimmiten paras ratkaisu pienessä tallissa. Isompaa tilaa suoralla sähköllä ei välttämättä kannata lämmittää, ellei talli ole hyvin eristetty, mitä ne kovin usein eivät ole.

              Ehkä kaikista edullisin lämmitystapa, vaikka jokseenkin erikoinen, olisi puukiuas. Kaverilla tuommoinen ratkaisu on ja kieltämättä jos klapia saa jostakin edukkaasti, niin kyllähän tuo varmasti edullisin tapa on lämmittää. Ei sovi jatkuvaan lämmittämiseen ja vaatii aikaa, ennen kuin lämpöä alkaa syntyä, mutta euromääräisesti varmasti halvin lämmitystapa.

              Comment

              • böntti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2011
                • 2856
                • Tampere

                Originally posted by datzka View Post
                Laite tekee 16kw lämpöä 1,38litralla löpöä, sähköä vie 80w. Hyötysuhde on tosi kova
                No on kyllä, noin 115%
                -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                Comment

                • keeke
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2002
                  • 674
                  • https://t.me/pump_upp



                  Mulla on tollanen tallissa ja ei voi muuta kun suositella.Ollut 3 vuotta ja ei mitään ongelmaa,nopeasti saa tallin lämpimäks.
                  https://t.me/pump_upp

                  Comment

                  • Micce///M
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2008
                    • 3552
                    • Hämeenlinna

                    Originally posted by böntti View Post
                    No on kyllä, noin 115%
                    Totta, eikös polttoöljyn lämmitysteho ole noin 100% hyötysuhteella 1L=10kw. Polttimissa taitaa tosin jäädä se väkisinkin alle 90%, 85% voi olla lähempänä.

                    Eli onko "nimellislämmitysteho" vain mainos, vai onko polttoaineen kulutus alakanttiin. Siinä miettimistä, ehkä poltinta täälläkin mainostanut osaa avata hieman että mistä on kyse? :think

                    Comment

                    • GOOFY
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 4139
                      • .

                      Originally posted by Micce///M View Post
                      Totta, eikös polttoöljyn lämmitysteho ole noin 100% hyötysuhteella 1L=10kw. Polttimissa taitaa tosin jäädä se väkisinkin alle 90%, 85% voi olla lähempänä.

                      Eli onko "nimellislämmitysteho" vain mainos, vai onko polttoaineen kulutus alakanttiin. Siinä miettimistä, ehkä poltinta täälläkin mainostanut osaa avata hieman että mistä on kyse? :think
                      Jos öljyä poltettais rivoitetussa laatikossa joka kykenee varaamaan ja luovuttamaan lämpöä tehokkaasti ja laatikko olis tiiviissä huoneessa jossa olisi sen verran ilmaa mitä litran polttamiseen kuluisi niin silloinhan oltaisiin aika lähellä sataa rosenttia hyötysuhteessa. Sit kun piippu vedetään pihalle ja sisäilmaa käytetään polttamiseen ja seinässä on reikä mistä tulee korvausilmaa niin hyötysuhde tippuu aika paljon.

                      Aika suuria lukemia nuille pienille poltto pömpeleille luvataan kun ei niissä ole edes mitään ympärillä mihin se lämpö varastoituu.

                      Löpö vehkeillä on nopeampi saada se talli lämpimäksi sähköön verrattuna mutta ihan samat kulutus lukemat ovat sähköllä ja litkuilla.
                      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                      Comment

                      • jussi_r
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 1655
                        • Nurmijärvi

                        Originally posted by Micce///M View Post
                        Totta, eikös polttoöljyn lämmitysteho ole noin 100% hyötysuhteella 1L=10kw.
                        Ei ole. Sen energiasisältö on tosin luokkaa 10kWh/L. Ihmetyttää näissä kaikissa lämmitysaiheisissa keskusteluissa se kuinka koko ajan sotketaan energian yksikkö wattitunti (Wh) ja tehon yksikkö watti (W). Eihän kukaan ilmoita autonsakaan huippunopeutta kilometreinä, vaan kilometreinä tunnissa.

                        Autotallin rakentamisesta sen verran, että mulla valmistui tuossa syksyllä pihalle erillinen kahden auton talli, jossa aion pitää sellaista kymmentä celsius-astetta. Lämmitystä tartten oikeastaan vain talviaikaan. Talli on hyvin eristetty, seinät ovat 150mm eristeillä ja katossa jotain 200mm++. Näillä luvuilla tulin siihen lopputulokseen, että mun talliin käy lämmitykseksi liuta öljykiertoisia sähköpattereita. Mietin kyllä erilaisia pumppuja, mutta arvelin niiden hyötysuhteiden olevan talviaikaan joka tapauksessa niin huonoja että suorat sähköpatterit tulevat mulle edullisimmiksi. Ero tuntui joka tapauksessa niin vähäiseltä suuntaan tai toiseen, että helppous ratkaisi. Laskelmat tein päissäni Hiha-Stetson-menetelmällä ja energiatekniikan diplomi-insinöörin koulutuksellani.
                        Last edited by jussi_r; 13-01-2014, 18:12.
                        M3 Cabrio Individual
                        530d GT xDrive
                        GL420 CDI
                        ZX-12R

                        Comment

                        • GOOFY
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 4139
                          • .

                          Mä oon kans laskeskellu että sähköpattereilla halvin ja helpoin lämmittää. Pitää vain vaihtaa nuo nykyiset patterit öljy mallisiin kun näyttää menevän valkoinen seinä ruskeaksi patterin kohdalta kun pöly käryää vastuksissa.
                          E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                          Comment

                          • Micce///M
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2008
                            • 3552
                            • Hämeenlinna

                            Originally posted by jussi_r View Post
                            Ei ole. Sen energiasisältö on tosin luokkaa 10kWh/L. Ihmetyttää näissä kaikissa lämmitysaiheisissa keskusteluissa se kuinka koko ajan sotketaan energian yksikkö wattitunti (Wh) ja tehon yksikkö watti (W). Eihän kukaan ilmoita autonsakaan huippunopeutta kilometreinä, vaan kilometreinä tunnissa.
                            No perkele, tuo tulikin ihan uutena tietona.

                            Comment

                            • Micce///M
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2008
                              • 3552
                              • Hämeenlinna

                              Originally posted by GOOFY View Post
                              Jos öljyä poltettais rivoitetussa laatikossa joka kykenee varaamaan ja luovuttamaan lämpöä tehokkaasti ja laatikko olis tiiviissä huoneessa jossa olisi sen verran ilmaa mitä litran polttamiseen kuluisi niin silloinhan oltaisiin aika lähellä sataa rosenttia hyötysuhteessa. Sit kun piippu vedetään pihalle ja sisäilmaa käytetään polttamiseen ja seinässä on reikä mistä tulee korvausilmaa niin hyötysuhde tippuu aika paljon.

                              Aika suuria lukemia nuille pienille poltto pömpeleille luvataan kun ei niissä ole edes mitään ympärillä mihin se lämpö varastoituu.

                              Löpö vehkeillä on nopeampi saada se talli lämpimäksi sähköön verrattuna mutta ihan samat kulutus lukemat ovat sähköllä ja litkuilla.
                              Näin on juu, taidetaan tuollaisessakin äkkiä olla siellä 90% huonommalla puolella.

                              Comment

                              • Spetke
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 3446
                                • Janakkala

                                Originally posted by jmp2002 View Post
                                Pitääkö tallin rakentaessa puut olla nykyään hyväksyntä leimalla?
                                Ainakaan täällä meitin kylillä kun itse tekee omaan käyttöön tallin ei tarvittu ainakaan viimevuonna eikä sitä edellisenä leimapuuta. Ja olisikohan siinä ollut vielä jotain tekemistä senkin kanssa mistä puut on peräisin?
                                Eli onko siis itsesahattua vai ostotavaraa. Mutta erikoisia pykäliä ne kumminkin oli.
                                Tosin jos jykevämpää tolppaa hakee sahatavaraliikkeestä/rautakaupasta niin kaikki ne taitaa olla leimattua puuta.
                                Kannattaa tietenkin kysyä asia viranomaisilta
                                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎