Originally posted by veku
View Post
BMW:llä suunnitelmissa "diesel-M5" (M550xd)
Collapse
X
-
Originally posted by makebm5 View PostMikä luku on sellainen että M5 jää? Olettavasti tuo uusi on painavampi eli tehopainosuhde on heikompi kuin E39 M5:ssa-
Kyllä tuo reilumpi vääntö vaan liikuttaa aika ripeästi noita löpövehkeitä kuten voi tuostakin videosta todeta. Tuon videon M5:een on vielä vaihdettu putkisto pakosarjasta loppuun softan muokkauksen kera, joten voi odottaa tehojen pyörivän luokassa 430-440hp kampiakselilta ja vääntöä about 50Nm lisää. Tuossakin videossa 535d alkaa jäämään vasta kun ollaan +200km/h nopeuksissa.Last edited by Esko; 06-12-2011, 12:54.
Comment
-
-
Originally posted by Esko View PostVaikka hyvänä esimerkkinä alla oleva video
Kyllä tuo reilumpi vääntö vaan liikuttaa aika ripeästi noita löpövehkeitä kuten voi tuostakin videosta todeta. Tuon videon M5:een on vielä vaihdettu putkisto pakosarjasta loppuun softan muokkauksen kera, joten voi odottaa tehojen pyörivän luokassa 430-440hp kampiakselilta ja vääntöä about 50Nm lisää. Tuossakin videossa 535d alkaa jäämään vasta kun ollaan +200km/h nopeuksissa.BMW i5 M60, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50
Comment
-
-
Originally posted by makebm5 View PostMeinaatko että kun dieselissä on huippuvääntöä parisataa Nm enemmän ja vaikka tehoa 100 hv vähemmän esim saman painoisissa autoisssa se on nopeampi?
Comment
-
-
Originally posted by Esko View PostSanoin, että reilumman väännön turvin noi diesel-vehkeet liikkuu yllättävän ripeästi. Jos lukemat tuolle uudelle M-dieselille on 380hv/700Nm ja E39 M5:lla 400hv/500Nm, niin valitsisin koska vaan mielummin tuon 200Nm extra vääntöä, kuin 20hv extra tehoa, jos haluaisin liikkua ripeämmin. Esim. tuon videolla olevan 535d:n kuivapaino on about 50kg enemmän mitä tuolla E39 M5:lla. Itseä ei tuollainen M-diesel innosta pätkän vertaa ja ajan täysin tyytyväisenä M5:lla, mutta kyllähän tuollainen suorituskyky dieselissä aiheuttaa närkästystä
Meinaatko että 535d painaisi pitkästikki yli 1800kg?
Joo ei itseäkään dieselit innosta ja ei tuo närästä. Hyvä vain että tulee rivakoita vehkeitä diesel puolellekkin.BMW i5 M60, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50
Comment
-
-
Originally posted by makebm5 View PostEipä noilla newtoneilla ole merkitystä onko niitä 200 vai 400 enemmän kun ajellaan vaikka tuollainen seisova maili kun voittajaa haetaan. Tehopaino suhde siellä mikä merkkaa.
Meinaatko että 535d painaisi pitkästikki yli 1800kg?
Joo ei itseäkään dieselit innosta ja ei tuo närästä. Hyvä vain että tulee rivakoita vehkeitä diesel puolellekkin.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostKyllä sitä ainakin Suomessa tuppaa yhä olemaan niin, että jos kilometrejä ei kauheasti vuodessa tule, niin dieselillä ajaminen tulee kalliimmaksi. Ja se yleensä korostuu autoissa, missä on suurehko dieselvero.
Dieselvero tulee kok. massasta --> auto, jossa on suurehko dieselvero, on suuri kok. massa. Yleensä myös suurehko moottori.
Joku VW Polo 1.4l bensa- tai dieselkoneella vie joka tapauksessa vähän ainetta, kaasujalasta ja käyttövoimasta riippumatta. Kulutusero bensa-diesel normi matka-ajossa luokkaa 1,5l ja dieselvero 380e. Jos polttoaine oliskin saman hintaista (1,5e/l) niin 17tkm/vuoteen ja diesel on halvempi.
Vastaavasti tommonen selvästi painavampi auto 2x suuremmalla moottorilla niin kulutusero on hyvinkin liki 4l ja dieselvero 560e. Alle 10tkm/v ja diesel on halvempi.
Jos auto seisoo puolet vuodesta, niin maksat dieselveroakin vain puolet vuodesta.
Originally posted by makebm5 View PostEipä noilla newtoneilla ole merkitystä onko niitä 200 vai 400 enemmän kun ajellaan vaikka tuollainen seisova maili kun voittajaa haetaan. Tehopaino suhde siellä mikä merkkaa.
Sillä ilmoitetulla huipputeholla ollaan normaalisti vain todella lyhyt hetki kiihdytyksen aikana, ellei sitten vaihteita löydy seisovalle mailille 20kplLast edited by muuris; 06-12-2011, 19:40.
Comment
-
-
Originally posted by muuris View PostIhme propagandaa. Pitää paikkansa jos ajaa 5tkm/v, käsi ylös jolla ajoa tulee näin vähän pl museoautot. Mulla tuli opiskeluaikanakin (kaupungissa asuessa) helposti yli 10tkm vuodessa vaikkei pillurallia ajeltu ja koulu sekä kauppa oli niin lähellä ettei autolla kannattanu mennä.
Dieselvero tulee kok. massasta --> auto, jossa on suurehko dieselvero, on suuri kok. massa. Yleensä myös suurehko moottori.
Joku VW Polo 1.4l bensa- tai dieselkoneella vie joka tapauksessa vähän ainetta, kaasujalasta ja käyttövoimasta riippumatta. Kulutusero bensa-diesel normi matka-ajossa luokkaa 1,5l ja dieselvero 380e. Jos polttoaine oliskin saman hintaista (1,5e/l) niin 17tkm/vuoteen ja diesel on halvempi.
Vastaavasti tommonen selvästi painavampi auto 2x suuremmalla moottorilla niin kulutusero on hyvinkin liki 4l ja dieselvero 560e. Alle 10tkm/v ja diesel on halvempi.
Jos auto seisoo puolet vuodesta, niin maksat dieselveroakin vain puolet vuodesta.
Auto ei kiihdy huipputeholla eikä huippuväännöllä vaan kiihdytykseen käytettävän kierrosalueen keskimääräisellä teholla. Eli M5:llä tyyliin 5500-7000 ja voimadieselillä sitten 3300-4600. M5:ssa on enemmän tehoa 7000rpm kuin dieselissä 4600, MUTTA dieselissä on 3300 selvästi enemmän vääntöä kuin M5:ssa 5500 --> heti vaihteenvaihdon jälkeen kiihdytetään about samalla teholla (hp ~ tq*rpm/7140). Vaikka huipputeho on vähemmän, tuo alapään vahvuus tasoittaa keskimääräiset tehot aika liki toisiaan ja kulkupuoli on likimain sama.
Sillä ilmoitetulla huipputeholla ollaan normaalisti vain todella lyhyt hetki kiihdytyksen aikana, ellei sitten vaihteita löydy seisovalle mailille 20kplBMW i5 M60, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50
Comment
-
-
ihmeen vähän nuo puristaa tuosta koneesta tehoa. johan alle 2000 vuoden 3 litraisilla tähtikeuloilla on päästy 600-700hp lukemiin ja mekaanisella pumpulla. koneethan kyllä kestämään saavat ja luulisi että jos kyläsepät saa soppaa ja painetta pyttyihin niin saisi huippuluokan insinööritkin
tässä ihan raju naku http://www.youtube.com/watch?v=NbShuHhQq6kE63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari
Comment
-
-
Originally posted by makebm5 View PostBensiini malleista tuota keskimääristä tehoja on yleensä laajemmalla alueella käytettävissä. Sanoisin että tuo M5 paras alue on 4000-7000 rpm.
LASSI-S: Tässä vehkeessä on vähän muutaki ku huipputeho paperilla, arvaa onko se kyläsepän 600hp W124 vai tuo uus xd mielekkäämpi menopeli. Huippuluokan insinöörejä rasittaa myös päästömääräykset, käyttömukavuus (ei oo aikaa ootella savutellen 10sek viivalla), kestävyys (kovien superi mersujen koneet käy melkee poikkeuksetta auki joka talvi), hinta jneLast edited by muuris; 06-12-2011, 20:17.
Comment
-
-
Originally posted by muuris View PostLaajempi alue tai ei, eikös puhe ollu siitä mailin kiihdytyksestä? Silloin on ihan sama mitä esim tyhjäkäynnin tuntumassa tapahtuu, ainoastaan sillä on merkitystä mitkä on lukemat vaihdevälin aikana. E39 M5:ssa on 4000rpm vain 300hp, en sanois että se on kiihdytyksen kannalta parhaalla alueella.
LASSI-S: tässä vehkeessä on vähän muutaki ku huipputeho paperilla, arvaa onko se kyläsepän 600hp W124 vai tuo uus xd mielekkäämpi menopeli
tietysti päästövaatimuksien kanssahan varmaan nuo ongelmat tulee eikä tehonsaannin. eipä tullu kyl mieleenE63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari
Comment
-
-
Originally posted by LASSI-S View Postkyllähän sen vedon saa heti alhaalta lähtemään kun esim tuollaiseen mersuun rakentelee he221w:n puhaltaan vaikka hx50mfs:n läpi. ei sauhuttelekkaan.
Comment
-
-
Originally posted by muuris View PostLaajempi alue tai ei, eikös puhe ollu siitä mailin kiihdytyksestä? Silloin on ihan sama mitä esim tyhjäkäynnin tuntumassa tapahtuu, ainoastaan sillä on merkitystä mitkä on lukemat vaihdevälin aikana. E39 M5:ssa on 4000rpm vain 300hp, en sanois että se on kiihdytyksen kannalta parhaalla alueella.
LASSI-S: tässä vehkeessä on vähän muutaki ku huipputeho paperilla, arvaa onko se kyläsepän 600hp W124 vai tuo uus xd mielekkäämpi menopeli
Tässä hyvä esimerkki vakiot 335 diesel ja bensa. Teho eroa paperilla vain n 20hv bensan hyväksi ja väännössä lähes 200nm dieselin hyväksi.
Kulussa melkoinen ero kuitenkin.BMW i5 M60, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50
Comment
-
-
Originally posted by Esko View PostSanoin, että reilumman väännön turvin noi diesel-vehkeet liikkuu yllättävän ripeästi. Jos lukemat tuolle uudelle M-dieselille on 380hv/700Nm ja E39 M5:lla 400hv/500Nm, niin valitsisin koska vaan mielummin tuon 200Nm extra vääntöä, kuin 20hv extra tehoa, jos haluaisin liikkua ripeämmin. Esim. tuon videolla olevan 535d:n kuivapaino on about 50kg enemmän mitä tuolla E39 M5:lla. Itseä ei tuollainen M-diesel innosta pätkän vertaa ja ajan täysin tyytyväisenä M5:lla, mutta kyllähän tuollainen suorituskyky dieselissä aiheuttaa närkästystä
Omasta nakusta penkitettiin 30c lämmössä 370\770 nm.
Melkein väittäsin että jos esim 40 kiihdytetään niin tuo naku vie tuota femmaa.
Joku rallikuski seurasikin penkitystä ja meinas että todella mukavat väännöt bemarissa.
Tällä ei ole mitään "suurta" merkitystä muuta kuin se että tuollanen ohjelmoitu naku on vaan suht nopea käyttis ja tajuttoman helppo ajaa .
M5:lla kun yritin lähtöjä ottaa niin vaihto pitää mennä nappiin jne että auto poistuu.
Tuo diesele ei taas ole millään tavalla race henkinen kun vertaa M5:seen ,ja M5 :nen kyllä vaatii sen bensamosan keulalle jotta voi kantaa tuota merkkiäLast edited by veku; 06-12-2011, 20:38.F11 M550D
E39 M5
F26 3.0 Da M-Sport
E61 535D M-Sport
Comment
-
Comment