BMW:llä suunnitelmissa "diesel-M5" (M550xd)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makebm5
    Bimmer Enthusiast
    • May 2009
    • 1294
    • Kainuu

    Originally posted by veku View Post
    Yuotubessa jossain videossa ottivat kisaa 360 hp 535d E60 ja rintarinnan kiihtyivät E39 M5:sen kanssa.
    Pitäs itsekin testata että mitä tuo femma tuumaa tuosta nakusta:think
    0-100 varmaan ämmä pesee mutta lentävällä lähdöllä voi tilanne muuttua..

    Tuo 550xd ois kyllä melko kähee peli
    Epäilen että tuo uusi 550xd ei pysyisi näiden kyydissä.
    BMW i5 M60, BMW E89 35is
    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

    Comment

    • Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11734
      • Kouvola

      Originally posted by makebm5 View Post
      Mikä luku on sellainen että M5 jää? Olettavasti tuo uusi on painavampi eli tehopainosuhde on heikompi kuin E39 M5:ssa-
      Vaikka hyvänä esimerkkinä alla oleva video



      Kyllä tuo reilumpi vääntö vaan liikuttaa aika ripeästi noita löpövehkeitä kuten voi tuostakin videosta todeta. Tuon videon M5:een on vielä vaihdettu putkisto pakosarjasta loppuun softan muokkauksen kera, joten voi odottaa tehojen pyörivän luokassa 430-440hp kampiakselilta ja vääntöä about 50Nm lisää. Tuossakin videossa 535d alkaa jäämään vasta kun ollaan +200km/h nopeuksissa.
      Last edited by Esko; 06-12-2011, 12:54.

      Comment

      • makebm5
        Bimmer Enthusiast
        • May 2009
        • 1294
        • Kainuu

        Originally posted by Esko View Post
        Vaikka hyvänä esimerkkinä alla oleva video



        Kyllä tuo reilumpi vääntö vaan liikuttaa aika ripeästi noita löpövehkeitä kuten voi tuostakin videosta todeta. Tuon videon M5:een on vielä vaihdettu putkisto pakosarjasta loppuun softan muokkauksen kera, joten voi odottaa tehojen pyörivän luokassa 430-440hp kampiakselilta ja vääntöä about 50Nm lisää. Tuossakin videossa 535d alkaa jäämään vasta kun ollaan +200km/h nopeuksissa.
        Meinaatko että kun dieselissä on huippuvääntöä parisataa Nm enemmän ja vaikka tehoa 100 hv vähemmän esim saman painoisissa autoisssa se on nopeampi?
        BMW i5 M60, BMW E89 35is
        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

        Comment

        • makebm5
          Bimmer Enthusiast
          • May 2009
          • 1294
          • Kainuu

          Tupla post
          BMW i5 M60, BMW E89 35is
          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

          Comment

          • Esko
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 11734
            • Kouvola

            Originally posted by makebm5 View Post
            Meinaatko että kun dieselissä on huippuvääntöä parisataa Nm enemmän ja vaikka tehoa 100 hv vähemmän esim saman painoisissa autoisssa se on nopeampi?
            Sanoin, että reilumman väännön turvin noi diesel-vehkeet liikkuu yllättävän ripeästi. Jos lukemat tuolle uudelle M-dieselille on 380hv/700Nm ja E39 M5:lla 400hv/500Nm, niin valitsisin koska vaan mielummin tuon 200Nm extra vääntöä, kuin 20hv extra tehoa, jos haluaisin liikkua ripeämmin. Esim. tuon videolla olevan 535d:n kuivapaino on about 50kg enemmän mitä tuolla E39 M5:lla. Itseä ei tuollainen M-diesel innosta pätkän vertaa ja ajan täysin tyytyväisenä M5:lla, mutta kyllähän tuollainen suorituskyky dieselissä aiheuttaa närkästystä

            Comment

            • makebm5
              Bimmer Enthusiast
              • May 2009
              • 1294
              • Kainuu

              Originally posted by Esko View Post
              Sanoin, että reilumman väännön turvin noi diesel-vehkeet liikkuu yllättävän ripeästi. Jos lukemat tuolle uudelle M-dieselille on 380hv/700Nm ja E39 M5:lla 400hv/500Nm, niin valitsisin koska vaan mielummin tuon 200Nm extra vääntöä, kuin 20hv extra tehoa, jos haluaisin liikkua ripeämmin. Esim. tuon videolla olevan 535d:n kuivapaino on about 50kg enemmän mitä tuolla E39 M5:lla. Itseä ei tuollainen M-diesel innosta pätkän vertaa ja ajan täysin tyytyväisenä M5:lla, mutta kyllähän tuollainen suorituskyky dieselissä aiheuttaa närkästystä
              Eipä noilla newtoneilla ole merkitystä onko niitä 200 vai 400 enemmän kun ajellaan vaikka tuollainen seisova maili kun voittajaa haetaan. Tehopaino suhde siellä mikä merkkaa.
              Meinaatko että 535d painaisi pitkästikki yli 1800kg?
              Joo ei itseäkään dieselit innosta ja ei tuo närästä. Hyvä vain että tulee rivakoita vehkeitä diesel puolellekkin.
              BMW i5 M60, BMW E89 35is
              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

              Comment

              • Esko
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 11734
                • Kouvola

                Originally posted by makebm5 View Post
                Eipä noilla newtoneilla ole merkitystä onko niitä 200 vai 400 enemmän kun ajellaan vaikka tuollainen seisova maili kun voittajaa haetaan. Tehopaino suhde siellä mikä merkkaa.
                Meinaatko että 535d painaisi pitkästikki yli 1800kg?
                Joo ei itseäkään dieselit innosta ja ei tuo närästä. Hyvä vain että tulee rivakoita vehkeitä diesel puolellekkin.
                Eiku kävikin ajatusharha eli 535d on about 50kg kevyempi mitä M5.

                Comment

                • muuris
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 3501
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Ramzez View Post
                  Kyllä sitä ainakin Suomessa tuppaa yhä olemaan niin, että jos kilometrejä ei kauheasti vuodessa tule, niin dieselillä ajaminen tulee kalliimmaksi. Ja se yleensä korostuu autoissa, missä on suurehko dieselvero.
                  Ihme propagandaa. Pitää paikkansa jos ajaa 5tkm/v, käsi ylös jolla ajoa tulee näin vähän pl museoautot. Mulla tuli opiskeluaikanakin (kaupungissa asuessa) helposti yli 10tkm vuodessa vaikkei pillurallia ajeltu ja koulu sekä kauppa oli niin lähellä ettei autolla kannattanu mennä.

                  Dieselvero tulee kok. massasta --> auto, jossa on suurehko dieselvero, on suuri kok. massa. Yleensä myös suurehko moottori.

                  Joku VW Polo 1.4l bensa- tai dieselkoneella vie joka tapauksessa vähän ainetta, kaasujalasta ja käyttövoimasta riippumatta. Kulutusero bensa-diesel normi matka-ajossa luokkaa 1,5l ja dieselvero 380e. Jos polttoaine oliskin saman hintaista (1,5e/l) niin 17tkm/vuoteen ja diesel on halvempi.

                  Vastaavasti tommonen selvästi painavampi auto 2x suuremmalla moottorilla niin kulutusero on hyvinkin liki 4l ja dieselvero 560e. Alle 10tkm/v ja diesel on halvempi.

                  Jos auto seisoo puolet vuodesta, niin maksat dieselveroakin vain puolet vuodesta.



                  Originally posted by makebm5 View Post
                  Eipä noilla newtoneilla ole merkitystä onko niitä 200 vai 400 enemmän kun ajellaan vaikka tuollainen seisova maili kun voittajaa haetaan. Tehopaino suhde siellä mikä merkkaa.
                  Auto ei kiihdy huipputeholla eikä huippuväännöllä vaan kiihdytykseen käytettävän kierrosalueen keskimääräisellä teholla. Eli M5:llä tyyliin 5500-7000 ja voimadieselillä sitten 3300-4600. M5:ssa on enemmän tehoa 7000rpm kuin dieselissä 4600, MUTTA dieselissä on 3300 selvästi enemmän vääntöä kuin M5:ssa 5500 --> heti vaihteenvaihdon jälkeen kiihdytetään about samalla teholla (hp ~ tq*rpm/7140). Vaikka huipputeho on vähemmän, tuo alapään vahvuus tasoittaa keskimääräiset tehot aika liki toisiaan ja kulkupuoli on likimain sama.

                  Sillä ilmoitetulla huipputeholla ollaan normaalisti vain todella lyhyt hetki kiihdytyksen aikana, ellei sitten vaihteita löydy seisovalle mailille 20kpl
                  Last edited by muuris; 06-12-2011, 19:40.
                  E30 325iX '86
                  Instagram

                  Comment

                  • makebm5
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2009
                    • 1294
                    • Kainuu

                    Originally posted by muuris View Post
                    Ihme propagandaa. Pitää paikkansa jos ajaa 5tkm/v, käsi ylös jolla ajoa tulee näin vähän pl museoautot. Mulla tuli opiskeluaikanakin (kaupungissa asuessa) helposti yli 10tkm vuodessa vaikkei pillurallia ajeltu ja koulu sekä kauppa oli niin lähellä ettei autolla kannattanu mennä.

                    Dieselvero tulee kok. massasta --> auto, jossa on suurehko dieselvero, on suuri kok. massa. Yleensä myös suurehko moottori.

                    Joku VW Polo 1.4l bensa- tai dieselkoneella vie joka tapauksessa vähän ainetta, kaasujalasta ja käyttövoimasta riippumatta. Kulutusero bensa-diesel normi matka-ajossa luokkaa 1,5l ja dieselvero 380e. Jos polttoaine oliskin saman hintaista (1,5e/l) niin 17tkm/vuoteen ja diesel on halvempi.

                    Vastaavasti tommonen selvästi painavampi auto 2x suuremmalla moottorilla niin kulutusero on hyvinkin liki 4l ja dieselvero 560e. Alle 10tkm/v ja diesel on halvempi.

                    Jos auto seisoo puolet vuodesta, niin maksat dieselveroakin vain puolet vuodesta.





                    Auto ei kiihdy huipputeholla eikä huippuväännöllä vaan kiihdytykseen käytettävän kierrosalueen keskimääräisellä teholla. Eli M5:llä tyyliin 5500-7000 ja voimadieselillä sitten 3300-4600. M5:ssa on enemmän tehoa 7000rpm kuin dieselissä 4600, MUTTA dieselissä on 3300 selvästi enemmän vääntöä kuin M5:ssa 5500 --> heti vaihteenvaihdon jälkeen kiihdytetään about samalla teholla (hp ~ tq*rpm/7140). Vaikka huipputeho on vähemmän, tuo alapään vahvuus tasoittaa keskimääräiset tehot aika liki toisiaan ja kulkupuoli on likimain sama.

                    Sillä ilmoitetulla huipputeholla ollaan normaalisti vain todella lyhyt hetki kiihdytyksen aikana, ellei sitten vaihteita löydy seisovalle mailille 20kpl
                    Bensiini malleista tuota keskimääristä tehoja on yleensä laajemmalla alueella käytettävissä. Sanoisin että tuo M5 paras alue on 4000-7000 rpm.
                    BMW i5 M60, BMW E89 35is
                    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

                    Comment

                    • LASSI-S
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 4918
                      • hattula/hämeenlinna.

                      ihmeen vähän nuo puristaa tuosta koneesta tehoa. johan alle 2000 vuoden 3 litraisilla tähtikeuloilla on päästy 600-700hp lukemiin ja mekaanisella pumpulla. koneethan kyllä kestämään saavat ja luulisi että jos kyläsepät saa soppaa ja painetta pyttyihin niin saisi huippuluokan insinööritkin

                      tässä ihan raju naku http://www.youtube.com/watch?v=NbShuHhQq6k
                      E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                      Comment

                      • muuris
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 3501
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by makebm5 View Post
                        Bensiini malleista tuota keskimääristä tehoja on yleensä laajemmalla alueella käytettävissä. Sanoisin että tuo M5 paras alue on 4000-7000 rpm.
                        Laajempi alue tai ei, eikös puhe ollu siitä mailin kiihdytyksestä? Silloin on ihan sama mitä esim tyhjäkäynnin tuntumassa tapahtuu, ainoastaan sillä on merkitystä mitkä on lukemat vaihdevälin aikana. E39 M5:ssa on 4000rpm vain 300hp, en sanois että se on kiihdytyksen kannalta parhaalla alueella.

                        LASSI-S: Tässä vehkeessä on vähän muutaki ku huipputeho paperilla, arvaa onko se kyläsepän 600hp W124 vai tuo uus xd mielekkäämpi menopeli. Huippuluokan insinöörejä rasittaa myös päästömääräykset, käyttömukavuus (ei oo aikaa ootella savutellen 10sek viivalla), kestävyys (kovien superi mersujen koneet käy melkee poikkeuksetta auki joka talvi), hinta jne
                        Last edited by muuris; 06-12-2011, 20:17.
                        E30 325iX '86
                        Instagram

                        Comment

                        • LASSI-S
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 4918
                          • hattula/hämeenlinna.

                          Originally posted by muuris View Post
                          Laajempi alue tai ei, eikös puhe ollu siitä mailin kiihdytyksestä? Silloin on ihan sama mitä esim tyhjäkäynnin tuntumassa tapahtuu, ainoastaan sillä on merkitystä mitkä on lukemat vaihdevälin aikana. E39 M5:ssa on 4000rpm vain 300hp, en sanois että se on kiihdytyksen kannalta parhaalla alueella.

                          LASSI-S: tässä vehkeessä on vähän muutaki ku huipputeho paperilla, arvaa onko se kyläsepän 600hp W124 vai tuo uus xd mielekkäämpi menopeli
                          kyllähän sen vedon saa heti alhaalta lähtemään kun esim tuollaiseen mersuun rakentelee he221w:n puhaltaan vaikka hx50mfs:n läpi. ei sauhuttelekkaan.

                          tietysti päästövaatimuksien kanssahan varmaan nuo ongelmat tulee eikä tehonsaannin. eipä tullu kyl mieleen
                          E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                          Comment

                          • muuris
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 3501
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by LASSI-S View Post
                            kyllähän sen vedon saa heti alhaalta lähtemään kun esim tuollaiseen mersuun rakentelee he221w:n puhaltaan vaikka hx50mfs:n läpi. ei sauhuttelekkaan.
                            Vaan eipä oo nähty vielä toimivaa komboa, parhaiten kulkevat sauhuttelee aina viivalla sen +10sek tai käyttää nossia.
                            E30 325iX '86
                            Instagram

                            Comment

                            • makebm5
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2009
                              • 1294
                              • Kainuu

                              Originally posted by muuris View Post
                              Laajempi alue tai ei, eikös puhe ollu siitä mailin kiihdytyksestä? Silloin on ihan sama mitä esim tyhjäkäynnin tuntumassa tapahtuu, ainoastaan sillä on merkitystä mitkä on lukemat vaihdevälin aikana. E39 M5:ssa on 4000rpm vain 300hp, en sanois että se on kiihdytyksen kannalta parhaalla alueella.

                              LASSI-S: tässä vehkeessä on vähän muutaki ku huipputeho paperilla, arvaa onko se kyläsepän 600hp W124 vai tuo uus xd mielekkäämpi menopeli
                              Kyllä mailista oli puhe. Kait sillä on merkitystä kuinka pitkään vaihteen välillä on sitä tehoa käytettävissä.

                              Tässä hyvä esimerkki vakiot 335 diesel ja bensa. Teho eroa paperilla vain n 20hv bensan hyväksi ja väännössä lähes 200nm dieselin hyväksi.
                              Kulussa melkoinen ero kuitenkin.
                              BMW i5 M60, BMW E89 35is
                              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

                              Comment

                              • veku
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6327
                                • P-Pohjanmaa

                                Originally posted by Esko View Post
                                Sanoin, että reilumman väännön turvin noi diesel-vehkeet liikkuu yllättävän ripeästi. Jos lukemat tuolle uudelle M-dieselille on 380hv/700Nm ja E39 M5:lla 400hv/500Nm, niin valitsisin koska vaan mielummin tuon 200Nm extra vääntöä, kuin 20hv extra tehoa, jos haluaisin liikkua ripeämmin. Esim. tuon videolla olevan 535d:n kuivapaino on about 50kg enemmän mitä tuolla E39 M5:lla. Itseä ei tuollainen M-diesel innosta pätkän vertaa ja ajan täysin tyytyväisenä M5:lla, mutta kyllähän tuollainen suorituskyky dieselissä aiheuttaa närkästystä
                                Samaa mieltä Eskon kanssa ja itse asiassa saman videon (535d viri vs E39 M5) löysitkin mitä tarkoitin.

                                Omasta nakusta penkitettiin 30c lämmössä 370\770 nm.
                                Melkein väittäsin että jos esim 40 kiihdytetään niin tuo naku vie tuota femmaa.

                                Joku rallikuski seurasikin penkitystä ja meinas että todella mukavat väännöt bemarissa.
                                Tällä ei ole mitään "suurta" merkitystä muuta kuin se että tuollanen ohjelmoitu naku on vaan suht nopea käyttis ja tajuttoman helppo ajaa .
                                M5:lla kun yritin lähtöjä ottaa niin vaihto pitää mennä nappiin jne että auto poistuu.

                                Tuo diesele ei taas ole millään tavalla race henkinen kun vertaa M5:seen ,ja M5 :nen kyllä vaatii sen bensamosan keulalle jotta voi kantaa tuota merkkiä
                                Last edited by veku; 06-12-2011, 20:38.
                                F11 M550D
                                E39 M5
                                F26 3.0 Da M-Sport
                                E61 535D M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X