Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mitä mieltä olet sähköautoista?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by 205/65-15H View Post
Nykyisen autokannan energiantarve sähköisiksi muutettuna on suuruusluokkaa 9000GWh ja jos autokannan kasvutrendi jatkuu ennallaan tarve lisääntyy n. 10%/12a.
-Sähköä joudutaan jo nyt tuomaan suuruusluokkaa 19000GWh/a
-Olkiluoto 3:n on tarkoitus tuottaa 13000GWh
-Loviisan laitosten käyttöluvat päättyvät 9- ja 12vuoden päästä vähentäen tuotantoa 8000GWh.
Siitä vaan 1+1F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by peto2 View PostEikai kantaverkon riittävyyttä ole epäilty. Tuotantoa vaan ei ole riittävästi.
Nykyisen autokannan energiantarve sähköisiksi muutettuna on suuruusluokkaa 9000GWh ja jos autokannan kasvutrendi jatkuu ennallaan tarve lisääntyy n. 10%/12a.
-Sähköä joudutaan jo nyt tuomaan suuruusluokkaa 19000GWh/a
-Olkiluoto 3:n on tarkoitus tuottaa 13000GWh
-Loviisan laitosten käyttöluvat päättyvät 9- ja 12vuoden päästä vähentäen tuotantoa 8000GWh.
Siitä vaan 1+1
e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Johan täällä kovemilla pakkasilla varotelellaan, jonkun hikisen kinkun paiston kuormittavan verkot ja tuotannon ja tuonnin äärimmilleen. Mä haluan nähdä, vaikka Etelä-Suomessa 250000 autoa laturissa saman aikaisesti, vähänkään kovemman pakkas jakson aikana. ja kinkku uunissa
Kyllä ne sähkö kikottimet tulee, mutta vielä on pitkä matka siihen, että nyt olisi valmiudet sitä tasoa.
Comment
-
-
Originally posted by 205/65-15H View PostTaisi siellä olla tietoa myös kulutuksesta, mutta kokeillaan oisko tämä parempi:
https://www.is.fi/autot/art-2000005601500.html
Tuossa jutussa keskitytään 10 prosentin sähköautokantaan ja niistäkin todetaan, että ladatkaa ne autonne viikonloppuna, koska silloin kulutus on pienempää. Alunperin väitteesi kuului, että sähköä riittää kaikille, eli 100 prosentin sähköautokantaan.
Ongelma on tehontarve, eli jos kaikki lataavat sillä 16 A laturilla autojaan toista vuorokautta, niin sähkö riittää paremmin. Jos taas kaikki haluavat akkunsa täyteen vartissa, niin silloin ollaan pulassa.Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.
Comment
-
-
Originally posted by tsbmw View PostNykyautoilussa siis ajankohdassa nyt!
- E28 35v ei enää ole valmistuskustannuksiltaan rasite - uuden ostaminen vertailuna on!
- Biokaasulla ajaen on hiilijalanjäljeltään aikasta pienin? (No joo laskennu et 35/65% maakaasulla ajan kun hinta säädetty biolla korkeemmaks - vaikka maakaasukin poltettais öljykentillä eli sekin lähes ok!)
- Nyt ei vielä ole systeemiä jossa sähköautojen akkuja tyhjennettäisiin säätövoimana - tuskin koskaan!
Lisäksi siinä ei tarvitse tyhjentää autojen akkuja. Järjestelmä haluaa hetkellistä tehoa, ei kapasiteettia.
Ja edelleenkin, se biokaasu ei sinne tankkiin mene vain sillä että ajaa navetan viereen ja aukasee korkin. Usko tai älä mutta siinä välissä on monta sähkösyöppöä prosessia.
Originally posted by tsbmw View PostPeriaatteessa joku otti kantaa ”Silläkin periaatteella että biokaasuauto on lopulta Ottomoottori!” ööö tuo lause nyt on täysin asenteellinen eikä perustu yhtään mihinkään tieteeseen! Ottomoottori sinällään ei ole PAHA! Periaatteessa Ottomoottorin huono hyötysuhde johtuu eristämättömyydestä ja nyt teknisesti toimii tasolla 35%. Jos Ottomoottori eristettäisiin jä lämpö muunettaisiin Peltier-tekniikalla energiaksi paranisi hyötysuhde. Lopulta kyse on vain osaamisesta!
Ihan kuriositeettina, jos sähkömoottorilla päästään yli 90% hyötysuhteisiin ja polttomoottorilla keskimäärin 20-25%...
Ja sähkömoottorissa on yksi liikkuva osa ja kaksi laakeria, polttomoottorissa taas.....melko paljon.
Ihan sitä peilaten jos luotettavuutta halutaan tulevaisuudessa entistä enemmän...
Väitän että omat kirjoitukseni perustuvat enemmän tieteeseen ja todellisuuteen, sekä kokemukseen kuin asenteellisuuteen. Asenteellisuus tulee aika tavalla nyt sieltä vastapuolelta. Kuten vaikka tuosta seuraavasta voi todeta..
Originally posted by tsbmw View PostSähköautojen puolesta puhujat, minusta tässä on paljon toiveita ja hattaraa... ja liian monta muuttujaa:
- Ydinvoimaa on lisättävä jos sähköllä ajetaan!
- Aurinkovoima ja tuuli ei toimi kun autoja ladataan!
- Litiumia on vähän ja akkujen käyttöaika lyhyt - kallis eli kertoo tekniikan vaatimista resursseista!
- Hiilivoima on pakko säätövoimana!
- Mulla ei oo varaa sähköautoon vert. Tesla / 1984 Bimmeri
-En ymmärrä miksi aurinkovoima ja tuuli ei toimisi, silloin ne ei toimi kyllä sitten saunanlämmitykseenkään.
-Litiumia riittää kyllä vaikka millä mitalla. Lisäksi sitä saadaan kierrätettyä vanhoista akuista jos ne eivät mene reservikäyttöön (huom, säätövoima tässäkin).
Koboltti on enemmän ongelma ja sille mietitään korvaajaa.
Jos akkutakuut pelkästään on luokkaa 8vuotta niin kyllähän käyttöikää riittää. Suomen ilmasto on sen verran viileä että akut pärjää täällä pitkään.
-Hiilivoimaa vielä juu. Mutta eikös olisikin hienoa jos tuöevaisuudessa sitä kaasuakin tehtäisiin sähköautojen tukemana (säätövoima)?
-Mullakaan ei ole varaa Teslaan mutta se on vain mun ongelma.-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by 205/65-15H View Post
-”..joten uskon, että piuhat keskimäärin kestävät...”-
Tulisi jättää omaan arvoonsa.
Comment
-
-
Originally posted by OVi View PostTuossa jutussa keskitytään 10 prosentin sähköautokantaan ja niistäkin todetaan, että ladatkaa ne autonne viikonloppuna, koska silloin kulutus on pienempää. Alunperin väitteesi kuului, että sähköä riittää kaikille, eli 100 prosentin sähköautokantaan.
Ongelma on tehontarve, eli jos kaikki lataavat sillä 16 A laturilla autojaan toista vuorokautta, niin sähkö riittää paremmin. Jos taas kaikki haluavat akkunsa täyteen vartissa, niin silloin ollaan pulassa.
Comment
-
-
Originally posted by OVi View PostTuossa jutussa keskitytään 10 prosentin sähköautokantaan ja niistäkin todetaan, että ladatkaa ne autonne viikonloppuna, koska silloin kulutus on pienempää. Alunperin väitteesi kuului, että sähköä riittää kaikille, eli 100 prosentin sähköautokantaan.
Ongelma on tehontarve, eli jos kaikki lataavat sillä 16 A laturilla autojaan toista vuorokautta, niin sähkö riittää paremmin. Jos taas kaikki haluavat akkunsa täyteen vartissa, niin silloin ollaan pulassa.
Sanoin että sähköä riittää siten että siitä ei tarvitse olla huolissaan nyt eikä tulevaisuudessa jos harkitsee ladattavaa sähköautoa. Autoja voidaan jo nyt ladata älykkäästi ja hitaasti silloin kun auto on parkissa (kuormantasaus).
Pikalatausta tarvitaan vain pidemmillä matkoilla ja pikalatauksen osuus on pienehkö kaikesta lataukseen käytetystä energiasta, toki suuri hetkellisenä paikallisena tehona. Pikalaturit maksavat luokkaa 10-20k€ eikä niitä kannata laittaa muualle kuin julkisiin latauspisteisiin.
Foorumilla on helppo heitellä ajanvietteeksi kaikenlaista, mutta ne heitot saattaa jäädä elämään omaa elämäänsä ja siksi on hyvä keskittyä faktoihin asiassa joka on uutta useimmille meistä. Itse olen opiskellut harrastuksena sähköautoja nyt useamman vuoden ja opin koko ajan lisää uutta, nöyränä otan vastaan kaiken mitä en eilen vielä tiennyt, GameOver-nimimerkki työskenteli tietääkseni sähköautojen parissa vielä hetki sitten, joten hänen kommenttinsa ovat faktojen osalta kunnossa imo.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Originally posted by L.H View PostJos kirjoittaa "sähköä riittää kaikille", niin hankala siitä on lukijan tietää, että kirjoittaja ei tarkoittanutkaan, että sähköä riittää kaikille.
Tulevaisuudessa on varmasti moni asia eri tavalla.
”biokaasua ei riitä kuin n. 80000 autolle tulevaisuudessakaan. Sähköä riittää kaikille ja sähköautot voi toimia v2g -reservinä esim. Sähkökatkojen aikana jos tarvitaan.”
Eli biokaasun tuottamisen rajat tulee nopeasti vastaan. Siksi hallitus toivoo Suomeen 50000 biokaasuautoa ja 250000 sähköautoa vuonna 2030. Sähkön tuottamisessa ei vastaavia rajoituksia ole näköpiirissä. Öljyäkin näyttää riittävän mutta onko sen polttaminen järkevää ja taloudellista, on se suuri kysymys. Siksi vaihtoehtoiset energialähteet nähdään tulevaisuudessa niin tärkeänä.
Suomihan ei ole sähkön suhteen nytkään 100% omavarainen. Sähköä siirretään sähköpörssissä sinne missä tarvetta on.
Jos meillä olisi 250000 sähköautoa verkossa tasaamassa kuormaa vuoden 2030 jouluaattoiltana kun kinkku on uunissa ja kiuas päällä ja ulkona on 30 astetta pakkasta, tilanne olisi paljon parempi kuin nyt imo. Sähköä riittäisi paremmin kaikille ja se ei olisi kulutushuipussa niin kallista. Näissä asioissa kannattaa yrittää nähdä vähän kauemmas eikä takertua nykyisyyteen.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Originally posted by GameOver View PostJa sähkömoottorissa on yksi liikkuva osa ja kaksi laakeria, polttomoottorissa taas.....melko paljon.
Ihan sitä peilaten jos luotettavuutta halutaan tulevaisuudessa entistä enemmän...
Jonkin verran on ollut täälläkin vääntöä siitä, onko päästöjen kannalta järkevämpää ajaa vanhalla jo tehdyllä polttomoottoriautolla vs. uuden sähköauton valmistus, mutta ainakin siinä vaiheessa, kun jokaiselle on jo saatu sähköauto alle, tulisi ilmaston kannalta uusien autojen valmistusta rajoittaa reilusti. Jos siis haluttaisiin oikeasti ajatella niitä päästöjä, eikä bisnestä. Itse olen kovin skeptinen, että mikään muuttuisi ainakaan nyt kaavailluilla toimilla, mutta sittenhän sen aikanaan näkee, jos vanhaksi elää.“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Comment
-
-
Autojen päästöistä yritetään niistää murto-osa, samalla kun toiset saa tuhota tämänkin hyödyn.
Nyt:
E82 135i -11
Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86
Comment
-
-
Originally posted by L.H View PostOtin törkeästi lyhyen pätkän välistä, mutta halutaanko sitä luotettavuutta, tai ehkä paremminkin kestävyyttä todellisuudessa lisää, kun trendi on ollut aivan toisenlainen? Vaikka tekniikka mahdollistaa, että moottorit ja akut kestävät "ikuisuuden" tai ovat vaihdettavissa helposti, niin jollain verukkeella autonvalmistajien pitää saada jatkossakin myytyä uutta parin vuoden välein.
Päästörajat kiristyvät jatkuvasti ja polttomoottoreista täytyy tehdä sen myötä entistä monimutkaisempia kokonaisuuksia niiden valmistuskustannukset (sisältäen R&D -kulut) nousevat entisestään.-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by |foder| View PostAutojen päästöistä yritetään niistää murto-osa, samalla kun toiset saa tuhota tämänkin hyödyn.
https://www.tekniikkatalous.fi/talou...ittain-6744138
"Koska ilmastonmuutos joka tapauksessa tapahtuu niin aivan hyvin voimme kusta pottiin"
Comment
-
Comment