Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä mieltä olet sähköautoista?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1422

    Originally posted by L.H View Post
    Esitä ihmeessä niitä faktoja, kun monia aihe kiinnostaa.

    Täällä pitää kohta lähteä erikseen etsimään jostain bensaa, kun kaikki asemat suljetaan yksitellen pohjavesialueelta, että olisihan se huomattavasti helpompaa "tankata" kotona.


    Riittikö tämä?
    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
    Ioniq5 AWD -22
    Leaf 40kwh -18

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8257
      • Järvikylä (Nakkila)

      Originally posted by 205/65-15H View Post
      Eikai kantaverkon riittävyyttä ole epäilty. Tuotantoa vaan ei ole riittävästi.

      Nykyisen autokannan energiantarve sähköisiksi muutettuna on suuruusluokkaa 9000GWh ja jos autokannan kasvutrendi jatkuu ennallaan tarve lisääntyy n. 10%/12a.
      -Sähköä joudutaan jo nyt tuomaan suuruusluokkaa 19000GWh/a
      -Olkiluoto 3:n on tarkoitus tuottaa 13000GWh
      -Loviisan laitosten käyttöluvat päättyvät 9- ja 12vuoden päästä vähentäen tuotantoa 8000GWh.

      Siitä vaan 1+1
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • 205/65-15H
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1422

        Originally posted by peto2 View Post
        Eikai kantaverkon riittävyyttä ole epäilty. Tuotantoa vaan ei ole riittävästi.

        Nykyisen autokannan energiantarve sähköisiksi muutettuna on suuruusluokkaa 9000GWh ja jos autokannan kasvutrendi jatkuu ennallaan tarve lisääntyy n. 10%/12a.
        -Sähköä joudutaan jo nyt tuomaan suuruusluokkaa 19000GWh/a
        -Olkiluoto 3:n on tarkoitus tuottaa 13000GWh
        -Loviisan laitosten käyttöluvat päättyvät 9- ja 12vuoden päästä vähentäen tuotantoa 8000GWh.

        Siitä vaan 1+1
        Taisi siellä olla tietoa myös kulutuksesta, mutta kokeillaan oisko tämä parempi:
        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
        Ioniq5 AWD -22
        Leaf 40kwh -18

        Comment

        • Rale
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 1482
          • Porvoo

          Johan täällä kovemilla pakkasilla varotelellaan, jonkun hikisen kinkun paiston kuormittavan verkot ja tuotannon ja tuonnin äärimmilleen. Mä haluan nähdä, vaikka Etelä-Suomessa 250000 autoa laturissa saman aikaisesti, vähänkään kovemman pakkas jakson aikana. ja kinkku uunissa

          Kyllä ne sähkö kikottimet tulee, mutta vielä on pitkä matka siihen, että nyt olisi valmiudet sitä tasoa.

          Comment

          • OVi
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2016
            • 514
            • Oulu

            Originally posted by 205/65-15H View Post
            Taisi siellä olla tietoa myös kulutuksesta, mutta kokeillaan oisko tämä parempi:
            https://www.is.fi/autot/art-2000005601500.html

            Tuossa jutussa keskitytään 10 prosentin sähköautokantaan ja niistäkin todetaan, että ladatkaa ne autonne viikonloppuna, koska silloin kulutus on pienempää. Alunperin väitteesi kuului, että sähköä riittää kaikille, eli 100 prosentin sähköautokantaan.

            Ongelma on tehontarve, eli jos kaikki lataavat sillä 16 A laturilla autojaan toista vuorokautta, niin sähkö riittää paremmin. Jos taas kaikki haluavat akkunsa täyteen vartissa, niin silloin ollaan pulassa.
            Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

            Comment

            • GameOver
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3026
              • Sjundeå

              Originally posted by tsbmw View Post
              Nykyautoilussa siis ajankohdassa nyt!
              - E28 35v ei enää ole valmistuskustannuksiltaan rasite - uuden ostaminen vertailuna on!
              - Biokaasulla ajaen on hiilijalanjäljeltään aikasta pienin? (No joo laskennu et 35/65% maakaasulla ajan kun hinta säädetty biolla korkeemmaks - vaikka maakaasukin poltettais öljykentillä eli sekin lähes ok!)
              - Nyt ei vielä ole systeemiä jossa sähköautojen akkuja tyhjennettäisiin säätövoimana - tuskin koskaan!
              V2G on ollut olemassa jo jonkin aikaa. Löytyy ihan kaupallisesta käytöstä mm. Tanskasta.
              Lisäksi siinä ei tarvitse tyhjentää autojen akkuja. Järjestelmä haluaa hetkellistä tehoa, ei kapasiteettia.
              Ja edelleenkin, se biokaasu ei sinne tankkiin mene vain sillä että ajaa navetan viereen ja aukasee korkin. Usko tai älä mutta siinä välissä on monta sähkösyöppöä prosessia.

              Originally posted by tsbmw View Post
              Periaatteessa joku otti kantaa ”Silläkin periaatteella että biokaasuauto on lopulta Ottomoottori!” ööö tuo lause nyt on täysin asenteellinen eikä perustu yhtään mihinkään tieteeseen! Ottomoottori sinällään ei ole PAHA! Periaatteessa Ottomoottorin huono hyötysuhde johtuu eristämättömyydestä ja nyt teknisesti toimii tasolla 35%. Jos Ottomoottori eristettäisiin jä lämpö muunettaisiin Peltier-tekniikalla energiaksi paranisi hyötysuhde. Lopulta kyse on vain osaamisesta!
              Minähän se olin joka oli tuota mieltä. Jos lauseeni ei perustu tieteeseen niin kertoisitko mikä moottori se sitten on jos ei polttomoottori?
              Ihan kuriositeettina, jos sähkömoottorilla päästään yli 90% hyötysuhteisiin ja polttomoottorilla keskimäärin 20-25%...
              Ja sähkömoottorissa on yksi liikkuva osa ja kaksi laakeria, polttomoottorissa taas.....melko paljon.
              Ihan sitä peilaten jos luotettavuutta halutaan tulevaisuudessa entistä enemmän...

              Väitän että omat kirjoitukseni perustuvat enemmän tieteeseen ja todellisuuteen, sekä kokemukseen kuin asenteellisuuteen. Asenteellisuus tulee aika tavalla nyt sieltä vastapuolelta. Kuten vaikka tuosta seuraavasta voi todeta..

              Originally posted by tsbmw View Post
              Sähköautojen puolesta puhujat, minusta tässä on paljon toiveita ja hattaraa... ja liian monta muuttujaa:
              - Ydinvoimaa on lisättävä jos sähköllä ajetaan!
              - Aurinkovoima ja tuuli ei toimi kun autoja ladataan!
              - Litiumia on vähän ja akkujen käyttöaika lyhyt - kallis eli kertoo tekniikan vaatimista resursseista!
              - Hiilivoima on pakko säätövoimana!
              - Mulla ei oo varaa sähköautoon vert. Tesla / 1984 Bimmeri
              -Ydinvoimaa on lisättävä joka tapauksessa jos meinataan irtautua tuontisähköstä.
              -En ymmärrä miksi aurinkovoima ja tuuli ei toimisi, silloin ne ei toimi kyllä sitten saunanlämmitykseenkään.
              -Litiumia riittää kyllä vaikka millä mitalla. Lisäksi sitä saadaan kierrätettyä vanhoista akuista jos ne eivät mene reservikäyttöön (huom, säätövoima tässäkin).
              Koboltti on enemmän ongelma ja sille mietitään korvaajaa.
              Jos akkutakuut pelkästään on luokkaa 8vuotta niin kyllähän käyttöikää riittää. Suomen ilmasto on sen verran viileä että akut pärjää täällä pitkään.
              -Hiilivoimaa vielä juu. Mutta eikös olisikin hienoa jos tuöevaisuudessa sitä kaasuakin tehtäisiin sähköautojen tukemana (säätövoima)?
              -Mullakaan ei ole varaa Teslaan mutta se on vain mun ongelma.
              -22 Lexus ES300h
              -08 Subaru Impreza

              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                Originally posted by 205/65-15H View Post
                Kaikki kirjoitukset joissa lukee:
                -”..joten uskon, että piuhat keskimäärin kestävät...”-
                Tulisi jättää omaan arvoonsa.

                Comment

                • nokonzok
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2013
                  • 826
                  • Espoo

                  Originally posted by OVi View Post
                  Tuossa jutussa keskitytään 10 prosentin sähköautokantaan ja niistäkin todetaan, että ladatkaa ne autonne viikonloppuna, koska silloin kulutus on pienempää. Alunperin väitteesi kuului, että sähköä riittää kaikille, eli 100 prosentin sähköautokantaan.

                  Ongelma on tehontarve, eli jos kaikki lataavat sillä 16 A laturilla autojaan toista vuorokautta, niin sähkö riittää paremmin. Jos taas kaikki haluavat akkunsa täyteen vartissa, niin silloin ollaan pulassa.
                  Keskimääräiselle autonkäyttäjälle riittää 8A joka toinen yö. Jos autokannasta 100% on sähköisiä, Nesteeltä vapautunee n. 12 terawattituntia öljynjalostuksen käyttämää sähköenergiaa vuosittain. Voidaan myös olettaa, että kehitys kehittynee siinä ajassa kun edes puolet autokannasta kulkee sähköllä.

                  Comment

                  • 205/65-15H
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1422

                    Originally posted by OVi View Post
                    Tuossa jutussa keskitytään 10 prosentin sähköautokantaan ja niistäkin todetaan, että ladatkaa ne autonne viikonloppuna, koska silloin kulutus on pienempää. Alunperin väitteesi kuului, että sähköä riittää kaikille, eli 100 prosentin sähköautokantaan.

                    Ongelma on tehontarve, eli jos kaikki lataavat sillä 16 A laturilla autojaan toista vuorokautta, niin sähkö riittää paremmin. Jos taas kaikki haluavat akkunsa täyteen vartissa, niin silloin ollaan pulassa.
                    En ole tietääkseni sanonut että sähköä riittää kaikkiin Suomen 2,4 miljoonaan(?) ajoneuvoon, vaikka sekin lienee todennäköistä. Siirtymäaika tulee olemaan pitkä kun tänä vuonnakin Suomessa myydään n. 120000 uutta autoa jossa on polttomoottori ja n. 1000 autoa jossa sitä ei ole.

                    Sanoin että sähköä riittää siten että siitä ei tarvitse olla huolissaan nyt eikä tulevaisuudessa jos harkitsee ladattavaa sähköautoa. Autoja voidaan jo nyt ladata älykkäästi ja hitaasti silloin kun auto on parkissa (kuormantasaus).

                    Pikalatausta tarvitaan vain pidemmillä matkoilla ja pikalatauksen osuus on pienehkö kaikesta lataukseen käytetystä energiasta, toki suuri hetkellisenä paikallisena tehona. Pikalaturit maksavat luokkaa 10-20k€ eikä niitä kannata laittaa muualle kuin julkisiin latauspisteisiin.

                    Foorumilla on helppo heitellä ajanvietteeksi kaikenlaista, mutta ne heitot saattaa jäädä elämään omaa elämäänsä ja siksi on hyvä keskittyä faktoihin asiassa joka on uutta useimmille meistä. Itse olen opiskellut harrastuksena sähköautoja nyt useamman vuoden ja opin koko ajan lisää uutta, nöyränä otan vastaan kaiken mitä en eilen vielä tiennyt, GameOver-nimimerkki työskenteli tietääkseni sähköautojen parissa vielä hetki sitten, joten hänen kommenttinsa ovat faktojen osalta kunnossa imo.
                    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                    Ioniq5 AWD -22
                    Leaf 40kwh -18

                    Comment

                    • L.H
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2003
                      • 2481
                      • Lohja

                      Jos kirjoittaa "sähköä riittää kaikille", niin hankala siitä on lukijan tietää, että kirjoittaja ei tarkoittanutkaan, että sähköä riittää kaikille.

                      Tulevaisuudessa on varmasti moni asia eri tavalla.
                      “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                      Comment

                      • 205/65-15H
                        BTCF Member
                        • Mar 2008
                        • 1422

                        Originally posted by L.H View Post
                        Jos kirjoittaa "sähköä riittää kaikille", niin hankala siitä on lukijan tietää, että kirjoittaja ei tarkoittanutkaan, että sähköä riittää kaikille.

                        Tulevaisuudessa on varmasti moni asia eri tavalla.
                        Laitetaanpa vielä kertauksen vuoksi oma lainaus kokonaisuudessaan niin asiayhteys näkyy paremmin. Kyseessä oli viittaus biokaasuautoihin:

                        ”biokaasua ei riitä kuin n. 80000 autolle tulevaisuudessakaan. Sähköä riittää kaikille ja sähköautot voi toimia v2g -reservinä esim. Sähkökatkojen aikana jos tarvitaan.”

                        Eli biokaasun tuottamisen rajat tulee nopeasti vastaan. Siksi hallitus toivoo Suomeen 50000 biokaasuautoa ja 250000 sähköautoa vuonna 2030. Sähkön tuottamisessa ei vastaavia rajoituksia ole näköpiirissä. Öljyäkin näyttää riittävän mutta onko sen polttaminen järkevää ja taloudellista, on se suuri kysymys. Siksi vaihtoehtoiset energialähteet nähdään tulevaisuudessa niin tärkeänä.

                        Suomihan ei ole sähkön suhteen nytkään 100% omavarainen. Sähköä siirretään sähköpörssissä sinne missä tarvetta on.

                        Jos meillä olisi 250000 sähköautoa verkossa tasaamassa kuormaa vuoden 2030 jouluaattoiltana kun kinkku on uunissa ja kiuas päällä ja ulkona on 30 astetta pakkasta, tilanne olisi paljon parempi kuin nyt imo. Sähköä riittäisi paremmin kaikille ja se ei olisi kulutushuipussa niin kallista. Näissä asioissa kannattaa yrittää nähdä vähän kauemmas eikä takertua nykyisyyteen.
                        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                        Ioniq5 AWD -22
                        Leaf 40kwh -18

                        Comment

                        • L.H
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2003
                          • 2481
                          • Lohja

                          Originally posted by GameOver View Post
                          Ja sähkömoottorissa on yksi liikkuva osa ja kaksi laakeria, polttomoottorissa taas.....melko paljon.
                          Ihan sitä peilaten jos luotettavuutta halutaan tulevaisuudessa entistä enemmän...
                          Otin törkeästi lyhyen pätkän välistä, mutta halutaanko sitä luotettavuutta, tai ehkä paremminkin kestävyyttä todellisuudessa lisää, kun trendi on ollut aivan toisenlainen? Vaikka tekniikka mahdollistaa, että moottorit ja akut kestävät "ikuisuuden" tai ovat vaihdettavissa helposti, niin jollain verukkeella autonvalmistajien pitää saada jatkossakin myytyä uutta parin vuoden välein.

                          Jonkin verran on ollut täälläkin vääntöä siitä, onko päästöjen kannalta järkevämpää ajaa vanhalla jo tehdyllä polttomoottoriautolla vs. uuden sähköauton valmistus, mutta ainakin siinä vaiheessa, kun jokaiselle on jo saatu sähköauto alle, tulisi ilmaston kannalta uusien autojen valmistusta rajoittaa reilusti. Jos siis haluttaisiin oikeasti ajatella niitä päästöjä, eikä bisnestä. Itse olen kovin skeptinen, että mikään muuttuisi ainakaan nyt kaavailluilla toimilla, mutta sittenhän sen aikanaan näkee, jos vanhaksi elää.
                          “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                          Comment

                          • |foder|
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 7036
                            • Forssa

                            Autojen päästöistä yritetään niistää murto-osa, samalla kun toiset saa tuhota tämänkin hyödyn.

                            Nyt:
                            E82 135i -11

                            Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                            Comment

                            • GameOver
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3026
                              • Sjundeå

                              Originally posted by L.H View Post
                              Otin törkeästi lyhyen pätkän välistä, mutta halutaanko sitä luotettavuutta, tai ehkä paremminkin kestävyyttä todellisuudessa lisää, kun trendi on ollut aivan toisenlainen? Vaikka tekniikka mahdollistaa, että moottorit ja akut kestävät "ikuisuuden" tai ovat vaihdettavissa helposti, niin jollain verukkeella autonvalmistajien pitää saada jatkossakin myytyä uutta parin vuoden välein.
                              Se taitaa olla enemmän kuluttajien toiveena se luotettavuus. Autonvalmistajan näkökulmasta uskoisin punaisen langan olevan olla tulevaisuuteen katsominen kustannusmielessä.

                              Päästörajat kiristyvät jatkuvasti ja polttomoottoreista täytyy tehdä sen myötä entistä monimutkaisempia kokonaisuuksia niiden valmistuskustannukset (sisältäen R&D -kulut) nousevat entisestään.
                              -22 Lexus ES300h
                              -08 Subaru Impreza

                              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                              Comment

                              • nullzwei
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 11056
                                • ?

                                Originally posted by |foder| View Post
                                Autojen päästöistä yritetään niistää murto-osa, samalla kun toiset saa tuhota tämänkin hyödyn.

                                https://www.tekniikkatalous.fi/talou...ittain-6744138
                                Ketkä toiset?

                                "Koska ilmastonmuutos joka tapauksessa tapahtuu niin aivan hyvin voimme kusta pottiin"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎