Herättelen tässä tätä vanhaa threadiani.
Kävin nimittäin koeajamassa Teslan. Sen nelivetoisen P85D:n, jossa kiihtyvyyttä luonnehditaan kuvauksella "insane mode". (Nythän siihen on jo uudempi, vieläkin suorituskykyisempi softaversio "ludicrous mode".)
Ihmeellisintä autossa oli, että siinä ei ollut mitään ihmeellistä. Auto käyttäytyi kuin mikä tahansa käyttöauto.
Tykkäsin siitä, että moottorijarrutukselle on kaksi moodia. Toinen imitoi automaattivaihteista autoa, eli liukuu vaikka kuinka pitkään. Toinen taas imitoi manuaalivaihteista autoa, eli moottorijarruttaa selvästi, kun jalan nostaa kaasulta. Jälkimmäinen moodi on erinomainen. Vauhtia voi hidastaa ilman, että tarvitsee käyttää jarruja - ja bonuksena auto vielä kerää energiaa talteen, jolloin range paranee! Kuten kaikissa suurissa keksinnöissä, mieleen nousee ajatus "miksei tällaista ole keksitty jo aikaisemmin".
Tismalleen sama tunne tulee internet-yhteydestä. Autossa on nettiyhteys koko ajan ja softapäivitykset tulevat myös sitä kautta. Asia tuntuu heti luontevalta ja päivänselvältä. Mitä ihmettä varten BMW:t pitää käydä huollossa päivittämässä?
Miinuksiakin toki oli, auto tuntuu aika raskaalta ja ohjaustuntuma on kiltisti sanottuna keinotekoisen oloinen (sitäkin voi muuten säätää, eli huijauksen määrää voi muuttaa).
Mutta yleisvaikutelma autosta siis oli, että siinä on ihan kelpo käyttis. Mielestäni se on tällaiselle hyvinkin uutta ajattelua edustavalle tuotteelle paras mahdollinen kehu.
Urheiluautolta Tesla ei tunnu ollenkaan. Niin, paitsi tietenkin silloin, kun kaasun painaa pohjaan, kun auto on täysin pysähtyneenä. Lähtö on raju kuin huvipuistolaitteessa. Ainoa tapa saada neniinsä liikennevaloissa on, että viereinen auto on hankkinut sen ludicrous-päivityksen
Kävin myös koeajamassa BMW i8:n. Se tuntui paljon urheilullisemmalta. Mutta koska itse kielsin puhumasta hybrideistä tässä threadissa, niin eipä siitä sitten sen enempää.
Anssi
Kävin nimittäin koeajamassa Teslan. Sen nelivetoisen P85D:n, jossa kiihtyvyyttä luonnehditaan kuvauksella "insane mode". (Nythän siihen on jo uudempi, vieläkin suorituskykyisempi softaversio "ludicrous mode".)
Ihmeellisintä autossa oli, että siinä ei ollut mitään ihmeellistä. Auto käyttäytyi kuin mikä tahansa käyttöauto.
Tykkäsin siitä, että moottorijarrutukselle on kaksi moodia. Toinen imitoi automaattivaihteista autoa, eli liukuu vaikka kuinka pitkään. Toinen taas imitoi manuaalivaihteista autoa, eli moottorijarruttaa selvästi, kun jalan nostaa kaasulta. Jälkimmäinen moodi on erinomainen. Vauhtia voi hidastaa ilman, että tarvitsee käyttää jarruja - ja bonuksena auto vielä kerää energiaa talteen, jolloin range paranee! Kuten kaikissa suurissa keksinnöissä, mieleen nousee ajatus "miksei tällaista ole keksitty jo aikaisemmin".
Tismalleen sama tunne tulee internet-yhteydestä. Autossa on nettiyhteys koko ajan ja softapäivitykset tulevat myös sitä kautta. Asia tuntuu heti luontevalta ja päivänselvältä. Mitä ihmettä varten BMW:t pitää käydä huollossa päivittämässä?
Miinuksiakin toki oli, auto tuntuu aika raskaalta ja ohjaustuntuma on kiltisti sanottuna keinotekoisen oloinen (sitäkin voi muuten säätää, eli huijauksen määrää voi muuttaa).
Mutta yleisvaikutelma autosta siis oli, että siinä on ihan kelpo käyttis. Mielestäni se on tällaiselle hyvinkin uutta ajattelua edustavalle tuotteelle paras mahdollinen kehu.
Urheiluautolta Tesla ei tunnu ollenkaan. Niin, paitsi tietenkin silloin, kun kaasun painaa pohjaan, kun auto on täysin pysähtyneenä. Lähtö on raju kuin huvipuistolaitteessa. Ainoa tapa saada neniinsä liikennevaloissa on, että viereinen auto on hankkinut sen ludicrous-päivityksen
Kävin myös koeajamassa BMW i8:n. Se tuntui paljon urheilullisemmalta. Mutta koska itse kielsin puhumasta hybrideistä tässä threadissa, niin eipä siitä sitten sen enempää.
Anssi
Comment