Jannmann pointti taisi olla se ettei hallituksen linjaukset ainakaan millään muotoa tue kehä3 ulkopuolella sähköautojen yleistymistä.
Kyllä mielestäni tämän pointin ymmärsin, mutta sitä just ihmettelenkin kun itse en koe koko elämäni kehän ulkopuolella asuneena, että sähköauto täällä olisi jotenkin mahdoton. Toki jos asut jossain Aslakin perseessä ja lähimpään Alkoon postin kautta on se 400km niin onhan se haasteellista, autosta riippumatta.
Originally posted by Laku
Mitä Saarijärveltä on näihin matkaa?
Saarijärvi on aika iso alue, mutta itsellä on terveyskeskukseen 750m (työpaikka samalla), postiin samanmoinen ja kauppakin on siinä yhteydessä. Toki kohta jos kysyy pylkönmäkeläisiltä niin tk:hon, postiin ja kauppaan on 33km kun Sale suljetaan. Mutta kait senkin sähköautolla kulkisi?
Edit: Jos joku ajattelee, että Kela taksilla ei pääse kauppaan eikä alkoon niin sekin on todistettu vääräksi täällä Kävi yhden asiakkaan kohdalla ilmi että oli tilannut itselleen kelakyyteinä kauppa ja alkoreissuja [/kevennys]
Toyota Alphard MS
Peugeot e-2008
ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316
Kyllä mielestäni tämän pointin ymmärsin, mutta sitä just ihmettelenkin kun itse en koe koko elämäni kehän ulkopuolella asuneena, että sähköauto täällä olisi jotenkin mahdoton. Toki jos asut jossain Aslakin perseessä ja lähimpään Alkoon postin kautta on se 400km niin onhan se haasteellista, autosta riippumatta.
Saarijärvi on aika iso alue, mutta itsellä on terveyskeskukseen 750m (työpaikka samalla), postiin samanmoinen ja kauppakin on siinä yhteydessä. Toki kohta jos kysyy pylkönmäkeläisiltä niin tk:hon, postiin ja kauppaan on 33km kun Sale suljetaan. Mutta kait senkin sähköautolla kulkisi?
Edit: Jos joku ajattelee, että Kela taksilla ei pääse kauppaan eikä alkoon niin sekin on todistettu vääräksi täällä Kävi yhden asiakkaan kohdalla ilmi että oli tilannut itselleen kelakyyteinä kauppa ja alkoreissuja [/kevennys]
Kerro vielä minkä sähköauton range on sen mainitsemasi 300km 15-20° pakkasessa? Ja nyt unohdetaan se 60-150ke hintaluokka, vaan puhutaan käytetystä max 25ke autosta.
Näillä peleillä kun se todellinen range on luokkaa 80-100km täysin täydellä akulla. Tolla rangella meidän perhe sais 2-3x viikossa käyttää taksia normi arjessa riippuen pakkasista.
Lämpötilan vaihtelu kun ei vaikuta lasten hoitomatkan/ työmatkojen pituuksiin. Mutta patteriauton rangeen kylläkin.
Lähdet aamulla -2° pakkasessa reissuun ja et pääsekkään kotiin kun työpäivän aikana pakkanen kiristyy -17° ja range ei enää riitä. ( Ja mun duunissa ei pysty lataamaan, ennen kuin joku parkuu siitä)
Pisimmät säännölliset matkat n. 2x kk on kun käyn Turussa. Matkaa n. 100km suunta. Tällä reitille osuu vain yksi latauspiste joka on Aurassa. Sinne matkaa n.70km. Jos se on varattu tai pahimmillaan epäkunnossa niin mitäs sitten?
Ite kun en vielä 70km ajon jälkeen oo kovinkaan kiinnostunut pitämään taukoa...
Körötellään 50km/h( niin kauan kuin mussa henki pihisee, en kyllä ajele teiden tukkona) tunnissa palellen ja toivotaan että pääsee Turkuun/Raisioon asti..
Mulla olis sähköauto jos n. 20ke hinnalla sais 250-300km rangen ympäri vuoden, mutta kun ei saa.
Sillä rangella pärjäisin käytännössä täysin omat ajot, poislukien peräkärryn vedot.
Mutta auto jolla pääsee tyyliin 90km pakkasella, ei oo vielä missään suhteessa minkään tason vaihtoehto itselle.
Kerro vielä minkä sähköauton range on sen mainitsemasi 300km 15-20° pakkasessa? Ja nyt unohdetaan se 60-150ke hintaluokka, vaan puhutaan käytetystä max 25ke autosta.
Näillä peleillä kun se todellinen range on luokkaa 80-100km täysin täydellä akulla. Tolla rangella meidän perhe sais 2-3x viikossa käyttää taksia normi arjessa riippuen pakkasista.
Lämpötilan vaihtelu kun ei vaikuta lasten hoitomatkan/ työmatkojen pituuksiin. Mutta patteriauton rangeen kylläkin.
Ei tullut mieleen, että sen pitäisi näillä kriteereillä löytyä. Ei minullakaan ole varaa edes tuohon 25ke budjettiin auton hankinnassa, mutta silti pidän sähköautoja hyvinä ja kannatettavina sekä tulevaisuudessa myös minun budjetille sopivina. En jaksa enkä näe yhtään syytä niitä vastustaa vain sen takia että omien valintojeni vuoksi sellaisen hankinta ei ole minulle tällä hetkellä mahdollista/ajankohtaista. Toki linkittämäsi havainnot pakkasen vaikutuksesta rangeen ovat huomionarvoiset, en sitä kiistä.
Toyota Alphard MS
Peugeot e-2008
ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316
Olen näitä sähköautokuvioita miettinyt siitä saakka kun Leaf ja Tesla Model S esiteltiin. Luulin kehityksen ja kilpailun olevan ripeämpää. Jäi f10 jäi ostamatta kun päätin että ei enää polttisia.
Tällä hetkellä vanhalla polttiksella kantsii jatkaa ajamista jos se on hyvässä kunnossa. Tai ostaa käytetty f10.
Jos tarvetta uudelle autolle, lataushubridissä saat pihin polttiksen minimiveroilla. Siinä on toki kahden auton tekniikka yksissä kuorissa josta maksat extraa ostaessa ja ylläpidossa.
Jos tarvetta kahdelle autolle, nykysähkikset (Leaf, Ioniq, eGolf) on hyviä kakkosautoja, joilla voi ajaa ongelmitta 100km päivittäiset ajot jos voit ladata kotona. Vanha polttis toimii kakkosautona tai jos olosuhteet vaatii rangea niin ykkösautona.
Tesla on sitten oma lukunsa. Tavallaan kiehtova kokonaisuus, mutta vaatii enemmän rahaa, ideologiaa ja harrastuneisuutta kuin esim. Leaf tai BMW. Sopinee loogisesti jatkoksi BMW-harrastamiseen, luulisin. Suomessa minigallupin mukaan eniten Teslaan ollaan siirrytty bemarista, sitten taisi tulla Audi.
Itse yritän tarkastella asiaa mahdollisimman realistisesti. Eli myös tunnustaa, että mukana on mutua, tunnetta, periaatteita, tietämättömyyttä ja monta muuta seikkaa. Osa oikeita, osa perustuu uskomuksiin - puolin ja toisin.
- Äänetön, mauton, tunnoton sähkömoottori on tylsä ja ajatuskin puistattaa (Kyllä, silti vaikka se toisi aimo harppauksen mukavuutta kabiiniin samalla)
- Rangeongelmat ovat täyttä totta, mutta sekin on totta, ettei niitä lapinreissuja tehdä kuin harvoin
- Uusi pelottaa
- Sähkönsiirron laskun kasvattaminen sylettää aivan saatanasti (Kyllä, vaikka tulisi halvemmaksi kuin polttoaine)
- Akut vanhenee ja ei toimi pakkasessa. Tässäkin aivan varmasti toisella puolella turhaa pelkoa ja toisella sähkönsinin silmin uskotaan kaikki mitä markkinointijantterit keksii sanoa ja kehtaa painaa paperille.
Hinnat ja älytön muotoilu sinetöi asian niin, että kuolevaisella ei mitään asiaa näille markkinoille vielä pitkään. Ja pitäisi kehittää suunnitelma siitä minkä bensamoottorisen harrasteen aikoo joskus tallissa omistaa kun niitä ei enää kaupasta ole aikoihin uusia saanut.
Antaa varakkaiden ja idiootilta liikenteessä näyttävien (nykyiset halvemmat rumat autot) hoitaa kokeilujakso meidän muiden puolesta ja katsotaan sitten...
Ei ole sähköautotopikkia, jossa ei säännöllisin väliajoin joku tule kertomaan, kuinka juuri hänelle sähköauto on todella huono vaihtoehto.
Mä voin kertoa, että mulle tollanen 100km range riittäisi 98% päivistä.
Eikä myöskään sellaista jossa joku ei tule kertomaan että se on maailman paras ratkaisu.
Se ei vaan viekä toimi kaikkialla Suomessa.
Kai siitä nyt saatana keskustelua saa käydä?
Ihan samaa käydäön diesel vs. bensa , kumpi kannattaa ja koska.
Pitäiskö kaikilla olla muna kovana patteriautoista?
Ei tällä KESKUSTELUfoorumilla, ellet ole ystävällinen kaikille ja kehu jokaisen ratkaisua autojen ja koko elämän suhteen....
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
- Rangeongelmat ovat täyttä totta, mutta sekin on totta, ettei niitä lapinreissuja tehdä kuin.
Oletteko kokeilleet talvikelissä mitä oikeasti on kun rangea ei olekkaan?
Toteunut käytännön esimerkki:
Olet lähdössä naapurikylään (Kuopio-Siilinjärvi) kylpylään lasten kanssa illalla, akku täysi ja tehtaan ilmoittama range on n. 280km. Matkaa olisi tiedossa 24km/suunta. Päätät lähteä matkaan. Koska et ole täysin masokisti, laitat vähän lämmitystä ja musiikkia, sekä ajat valot päällä, onhan suomessa pimeää tammikuussa iltaisin. Niin ulkona on noin -12c
Mitä mielessäsi liikkuu kun menomatkalla ajotietokone puolessa välissä ilmoittaa että rangea on jäljellä 100km? Olet siis kuluttanut noin 12km matkalla 2/3 osaa kapasiteetista ja matkaa on vielä 3/4 osaa tekemättä.
Toki tämä ei ole jokaiselle todellisuutta, osalle on.
Kaikesta tästä huolimatta itse ostaisin välittömästi täyssähköauton mikäli fyffet riittäis.
Oletteko kokeilleet talvikelissä mitä oikeasti on kun rangea ei olekkaan?
Toteunut käytännön esimerkki:
Olet lähdössä naapurikylään (Kuopio-Siilinjärvi) kylpylään lasten kanssa illalla, akku täysi ja tehtaan ilmoittama range on n. 280km. Matkaa olisi tiedossa 24km/suunta. Päätät lähteä matkaan. Koska et ole täysin masokisti, laitat vähän lämmitystä ja musiikkia, sekä ajat valot päällä, onhan suomessa pimeää tammikuussa iltaisin. Niin ulkona on noin -12c
Mitä mielessäsi liikkuu kun menomatkalla ajotietokone puolessa välissä ilmoittaa että rangea on jäljellä 100km? Olet siis kuluttanut noin 12km matkalla 2/3 osaa kapasiteetista ja matkaa on vielä 3/4 osaa tekemättä.
Toki tämä ei ole jokaiselle todellisuutta, osalle on.
Kaikesta tästä huolimatta itse ostaisin välittömästi täyssähköauton mikäli fyffet riittäis.
Mielessäni liikkuisi, että autossa on vikaa. Mikä tahansa sähköauto kulkee 50 km missä tahansa olosuhteissa millä tahansa asetuksilla. Vikaa voinee ilmetä myös tavallisissä autoissa?
Comment