Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä mieltä olet sähköautoista?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GOOFY
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 4139
    • .

    Originally posted by MikaLaaksonen View Post
    Ei siinä, jos niiden muotoilijat ei olisi hulluja. Voisin hyvin hommata sitten, kun ne ei ole susirumia ja induktiolataus olisi hyvä olla
    Sähköautothan tehdään ihan tarkoituksella rumiksi ja kalliiksi ettei niitä halua kovin moni ostaa kun ei niitä oikeasti yksikään autonvalmistaja halua edes myydä. Tappiollista toimintaa ei kukaan halua lisätä. Niitähän tehdään vain siksi kun muutkin tekevät ja että voidaan vähän yrittää olla vihreitä.

    Niin kauon kun ihmisiä lennätetään turhaan ympäri maapalloa ja avaruutta, sähköautot ovat turhia.
    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17500
      • Turku

      Originally posted by GOOFY View Post

      Niin kauon kun ihmisiä lennätetään turhaan ympäri maapalloa ja avaruutta, sähköautot ovat turhia.
      Hyvin sanottu. Lomamatkat kansainvälisesti kieltoon .
      Näillä mennään:
      - BMW E81 118i since 2017
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • GOOFY
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 4139
        • .

        Originally posted by Laku View Post
        Hyvin sanottu. Lomamatkat kansainvälisesti kieltoon .
        Kyllä se pitäs riittää että pari kertaa vuojesa käy pyörähtämäsä takapihalla, leikkaa nurtsin sähköleikkurilla ja maailma pelastuu
        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2661
          • Tampere

          Originally posted by Laku View Post
          Lomamatkat kansainvälisesti kieltoon .
          Tässä on minusta eräällä tavalla pointti, kun lentomatkustaminen on mm. kaupallisesta kilpailutilanteesta johtuen halventunut merkittävästi ja ihmiset käyttävät paljon aikaa halvimpien lentojen etsimiseen. Ja edelleen kun lentomatkustamiseen alkaa tottua, ajattelee yhä vähemmän muita matkustusmuotoja.

          Jos ei nyt kokonaan kieltoon, mutta verotuksella tms. sääntelyllä hintoja olisi mielestäni ympäristösyistä saatava merkittävästi korkeammaksi nykyisestä. Jos verotuksella säännellään tupakointia ja alkoholia ja yksityisautoilua, niin miksei lentomatkustamistakin? Lisäksi autoliikenteen verotus näyttää suhteellisen tehottomalta ainakin päästökuormalaskelmien perusteella.

          Voidaan aloittaa vaikkapa asettamalla lentokonepolttoaineet veronalaiksiksi, kuten se on tällä hetkellä muussakin kaupallisessa liikennetoiminnassa.

          Vai tankkaavatko bussiyhtiöt/taksit/matkustajalaivat verotonta dieseliä jne?

          Mistä muuten johtuu, että lentokonepolttoaineet ovat muussa kuin huvikäytössä edelleenkin verottomia? Eikö lomamatkustus ole eräällä tavalla huvin maksimointia - ainakin matkustajan näkökulmasta?

          Kysyn ehkä tyhmiä, mutta kysyn kun en tiedä/ymmärrä.
          Last edited by JaniLap; 05-10-2018, 10:50. Reason: Linkki
          B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • zakspeed
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 2003
            • Tampere/kainuu

            Originally posted by GOOFY View Post
            Sähköautothan tehdään ihan tarkoituksella rumiksi ja kalliiksi ettei niitä halua kovin moni ostaa kun ei niitä oikeasti yksikään autonvalmistaja halua edes myydä. Tappiollista toimintaa ei kukaan halua lisätä. Niitähän tehdään vain siksi kun muutkin tekevät ja että voidaan vähän yrittää olla vihreitä.

            Niin kauon kun ihmisiä lennätetään turhaan ympäri maapalloa ja avaruutta, sähköautot ovat turhia.
            Suosittelen kuitenkin käymään koe-ajolla esim bmw i3 ja varsinkin jaquar i pace. Mieli sähköautoista muuttuu väkisellä johonkin suuntaan. Ja mikseipä ihan bmw.n pluginejä myös. Mielenkiintoisia.

            Omavalinta olisi käyttöautoksi ehdottomasti 330e jos ei kukkarosta jäisi auton hankinta kiinni.

            Taisi i3sen ensivuoden myyntitavoitteet olla parin sadan kappaleen luokkaa.
            -M5- '00
            -i3 94 rex '19
            -Ascona B 4.0 '80
            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              Originally posted by Laku View Post
              Hyvin sanottu. Lomamatkat kansainvälisesti kieltoon .
              Lentomatkat.

              Viimeisin i3-päivitys oli merkittävä.

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                Kiinnostaa. Eniten i8 ja i3. i8 ei rahat riitä ja i3 on siinä rajoilla.
                Kaksi asiaa sähköauto asiassa pitäisi muuttua, hinta ja sähköinfra. Jälkimmäinen on suurin ongelma Suomessa kun 2/3 ihmisistä asuu kerrostaloissa. Omakotiasujalle lataus ei ole ongelma, auton saa yleensä lämpimään talliin ja sähköinfra on riittävä pikalaturille, kuinka talvella viikkoja ulkona seisova 8A latauksella pärjää kerrostalon pihassa kun pakkasjakso kestänyt kuukauden ?.

                Luulen että pohjoismaissa tullaan myymään plugareita enemmän ja niitä kehitellään talviolosuhteisiin toimivammiksi. Kovassa harkinnassa itsellekkin 530e mutta rahoitus pitää ensin keksiä.

                Comment

                • MikeDry
                  BTCF Member
                  • May 2006
                  • 6166
                  • Helsinki

                  Originally posted by JaniLap View Post
                  Vai tankkaavatko bussiyhtiöt/taksit/matkustajalaivat verotonta dieseliä jne?
                  Edullisempaa on, siihen vaikuttaa kuljetusyrityksen koko, siis kuinka paljon kalustoa on ja toiselta voi saada edukkaammin, siis teboillilla halvempaa kuin nesteellä jos on molempien kanssa diili. Matkustajalaivoista ei ole tietoa
                  Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                  Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                  Comment

                  • GOOFY
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 4139
                    • .

                    Originally posted by zakspeed View Post
                    Suosittelen kuitenkin käymään koe-ajolla esim bmw i3 ja varsinkin jaquar i pace. Mieli sähköautoista muuttuu väkisellä johonkin suuntaan. Ja mikseipä ihan bmw.n pluginejä myös. Mielenkiintoisia.

                    Omavalinta olisi käyttöautoksi ehdottomasti 330e jos ei kukkarosta jäisi auton hankinta kiinni.

                    Taisi i3sen ensivuoden myyntitavoitteet olla parin sadan kappaleen luokkaa.
                    En minä sitä sano ettenkö vois kokeilla sähköautoa ja etteikö niillä olisi hyvä ajaa vaan en vain hyödy siitä kokeilusta mitään kun en ihan periaatteestakaan semmosta laittais koskaan. Ei mua yhtään lämmitä se että jos oisin vaikka 10 vuotta sitten käyny katsomassa toisella puolella maapalloa jotain tuhat vuotta sitten kasattuja kivejä, niin ihan sama vaikka olisin vuosi sitten koeajanut jotain tosi siistiä autoa. Mitä väliä sillä on

                    Jos martta sanoo että keittiöön pitää saada lisää kaappeja kun kipot ei niihin mahdu niin sekö on ainoa vaihtoehto. Niitä kippojako ei voi vähentää? Ratkaisuja ongelmiin lähetään hakemaan väärästä suunnasta, kuten sähköauton kohdalla on käyny.
                    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?



                      (1900-luvun alussa 1/3 Amerikan Yhdysvaltojen autoista oli sähköisiä.)

                      Comment

                      • tsbmw
                        BTCF Member
                        • Jun 2004
                        • 1493
                        • Ilvola

                        Oikeesti ootteko mieltä että:

                        - Sama polttoaine esim. öljy kannattaa polttaa säätöturbiinivoimalassa - muuttaa sähköksi - siirtää - ladata akkuihin - käyttää auton sähkömoottorissa / suoraan polttaa Ottomoottorissa autossa?
                        (Huomioikaa että tuulivoima ja aurinkovoima tarvitsevat säätövoimaa illalla, yöllä ja aamulla ja se säätövoima on kivihiiltä, öljyä tai maakaasua... ja milloin niitä autoja ladattiinkaan - oikein eli juuri silloin kun säätövoimalat käynnistyvät!)

                        - Ydinvoimasähkö on se millä pitää liikkua kunnes sottaantuu koko pallo?


                        Minä taas olen tätä mieltä:

                        - Maakaasu poltettaisiin joka tapauksessa öljykentillä eli ei oo keltään pois jos käytetään! Helsinki koettaa siirtyä maakaasuun hiilivoiman sijaan. Siis ite ajan suoraan maa-/biokaasulla jo 9v ja sitä riittää 120 vuodeksi nykyvaroilla!

                        - Biokaasu on samaa kuin maakaasu sillä erotuksella, että se tuotetaan biojätteestä ja siis on täyskierrätystä! Sanottakoon vielä että biojäte hajoaisi joka tapauksessa biokaasuksi kos sitä ei otettaisi mädättömössä talteen eli biokaasu on ilmakehän kannalta 0-päästöinen polttoaine! Biokaasua tuotetaan sittenkin kun kaikki muut luonnonvarat on käytetty loppuun!

                        - Maa-/biokaasuverkko on valmiina Etelä-Suomessa ja paljon kattavampana EU:ssa. Biokaasua tuotetaan erikseen mm. Jyväskylässä kaatopaikkajätteestä ja jo pitkään Laukaalla lehmänpaskasta, kohta avataan asema Kuopioon ja muistaakseni Oulusta löytyy eli lähes koko Etelä-Suomi toimii jo kesäreissuja muöten!

                        (- Polttoaineen hinnalla ei ole merkitystä, mutta EU-sopimus ympäristöystävällisten polttoaineiden suosimisesta on estänyt Suomessa verotuksen älyttömän noston... tosin on se kova nytkin myös kaasulla! Periaatteessa maakaasun putkihinta valtion monopoli Gassumille on arvioni mukaan n. 0,12€/kg ja myyntihinta 1,25€/kg eli veroa ehkä 1000% . 1kg kaasua vastaa n. 2l bensaa ja lisäksi ajoneuvon käyttövoimavero luokkaa 170€/v. Bimmerini ihan iskussa käyttää bensana laskien 7-8l/100km ja parhaillaan menny alta 6l kaikki kulut huomioiden. Polttoaineessa säästö vuodessa 2700€ mulla. Selvennykseksi että mun polttoainekustannus 3,5 l koneella 230hv on 100km = 7,2€ kaasu + 1,8€ bensa + 0,06s polttoainevero yht. nykyhinnoilla n. 9€/100km... mutta tohon tulee katsastus, rempat, pesut, renkaat, vakuutus ym. lisäksi ja arvonnousu eli kokonaiskulut/100km menee sinne 8l/100km - eikä siinä ole vielä laskettu omalle ajalle ajossa ja huollossa mitn...)


                        Yhteenveto vertailuksi ja kysymys:

                        Miten ja millä perusteella oikeasti keskimääräisesti tuotettu sähkö (huomioiden säätövoima ja ydinvoima) olisi ympäristöystävällisempi auton energianlähde kuin biokaasu poltettuna suoraan Ottomoottorissa ihan nykyautossa? Biokaasulla ajaessani koen käyttäväni vaihtoehdoista vähiten luonnonvaroja ja saastuttavani myös vähiten liikenteessä! Palotuotettahan voi vaaratta hengittää ja mm. Helsingin kaupungin busseja käy biokaasulla juuri siksi!
                        Last edited by tsbmw; 07-10-2018, 16:44.
                        - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                        - E28 528i, 528i+, M5

                        Comment

                        • jani
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 5151
                          • Kuopio

                          Originally posted by BMW525Xda View Post
                          kuinka talvella viikkoja ulkona seisova 8A latauksella pärjää kerrostalon pihassa kun pakkasjakso kestänyt kuukauden ?.
                          Ja range on sietämättömän pieni kun auto otetaan käyttöön -20c, sähköautot tarvii tallin ettei kaikki energia mene ikkunoiden sulattamiseen jne.
                          F33 435d Mineral-grau metallic
                          K40 K1200s sondermodell

                          Comment

                          • jani
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 5151
                            • Kuopio

                            Originally posted by tsbmw View Post

                            Miten ja millä perusteella oikeasti keskimääräisesti tuotettu sähkö (huomioiden säätövoima ja ydinvoima) olisi ympäristöystävällisempi auton energianlähde kuin biokaasu poltettuna suoraan Ottomoottorissa ihan nykyautossa? Biokaasulla ajaessani koen käyttäväni vaihtoehdoista vähiten luonnonvaroja ja saastuttavani myös vähiten liikenteessä! Palotuotettahan voi vaaratta hengittää ja mm. Helsingin kaupungin busseja käy biokaasulla juuri siksi!
                            Hevoset ja puukärryt
                            F33 435d Mineral-grau metallic
                            K40 K1200s sondermodell

                            Comment

                            • 205/65-15H
                              BTCF Member
                              • Mar 2008
                              • 1422

                              ^^^biokaasua ei riitä kuin n. 80000 autolle tulevaisuudessakaan. Sähköä riittää kaikille ja sähköautot voi toimia v2g -reservinä esim. Sähkökatkojen aikana jos tarvitaan. Polttomoottoriauton hyötysuhde on n. 20%, sähköauton n. nelinkertainen. Mitä puhtaampaa energiaa pystymme tulevaisuudessa tuottamaan, sitä puhtaammiksi sähköautot muuttuvat. Nyt myytävät polttikset saastuttaa yhtä paljon myös tulevaisuudessa.

                              Sähköautoja ei kannata nähdä uhkana vaan mahdollisuutena valita mieleinen asuinpaikka ja auto omien tarpeiden mukaan, ilman urputusta maapallon tuhoamisesta.

                              Maakaasu ei ole yhtä puhdasta kuin biokaasu(metaani). Se on ympäristön kannalta myös hyvä vaihtoehto jos biokaasua saadaan siirrettyä autojen tankkeihin (säiliöihin) tehokkaasti. Ongelmana on vajavainen jakeluinfra ja maakaasun osalta valtion monopoli (Gasum). Ohessa taulukko eri polttoaineiden haitallisuudesta.
                              Last edited by 205/65-15H; 05-09-2020, 14:35.
                              e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                              e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                              Ioniq5 AWD -22
                              Leaf 40kwh -18

                              Comment

                              • GameOver
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3026
                                • Sjundeå

                                Originally posted by tsbmw View Post
                                Yhteenveto vertailuksi ja kysymys:

                                Miten ja millä perusteella oikeasti keskimääräisesti tuotettu sähkö (huomioiden säätövoima ja ydinvoima) olisi ympäristöystävällisempi auton energianlähde kuin biokaasu poltettuna suoraan Ottomoottorissa ihan nykyautossa? Biokaasulla ajaessani koen käyttäväni vaihtoehdoista vähiten luonnonvaroja ja saastuttavani myös vähiten liikenteessä! Palotuotettahan voi vaaratta hengittää ja mm. Helsingin kaupungin busseja käy biokaasulla juuri siksi!
                                Edellisen viestiin lisäten. (V2G on hyvä pointti sillä riittävällä skaalauksella se tekee fossiiliset säätö voimalat tarpeettomiksi)
                                Ja jos käännetään aihetta hieman. Onko järkevää ladata se tuotettu sähkö autoihin vai käyttää sitä ihan samaa hiili- tai ydinvoimaa polttoaineiden jalostukseen jotta ne voidaan polttaa moottorissa viidesosan hyötysuhteella ilmaan. Polttoaineiden jalostus nimittäin kysyy ihan sitä samaa sähköä. Melko runsaastikin vielä (käytetty energia/jalosteen sisältämä energia)
                                Pieni kuriositeetti sinänsä mutta pohjoismaiden nord pool alueella päälle 80% sähköntuotannosta on hiilineutraalia.

                                Silläkin perusteella että se biokaasuauto on lopulta kuitenkin polttomoottoriauto.
                                Vai lähtisitkö "leikkimieliseen" kilpailuun mukaan jossa sinä nukkuisit yösi suljetussa autotallissa biokaasuautossasi pitäen sen käynnissä ja minä tekisin vastaavan sähköautolla? Katsottaisiin sitten aamulla että kummalla on huonompi olo....

                                Kannattaa lukea tätäkin threadia vähän pidemmälle taaksepäin. Löytyy kivoja pointteja suuntaan ja toiseen.

                                Ehkä oleellisinta joka tapauksessa edelleen on se että ostajilla on realistisia vaihtoehtoja paljon enemmän kuin vaikka 20 vuotta sitten. Itse oon sitä mieltä että sähköautot on hauskoja ajaa. Samoin kuin vaikka aiemmin kehumani Bemarin 225xe plugari.
                                Last edited by GameOver; 08-10-2018, 08:04.
                                -22 Lexus ES300h
                                -08 Subaru Impreza

                                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎