Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laakkosen johtaja: Autoverosta päästäisiin eroon 300 eurolla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Convertible
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 2638
    • Turku

    #76
    Originally posted by r.w. View Post
    Siis voi luoja mitä LAMPAITA me suomalaiset olemme, mikäli kysymystä siitä pitäisikö autovero poistaa tarvitsee edes miettiä.

    Nopeasti laskettuna mulla säästyisi minimissään vajaa 2000€ vuodessa pelkästään polttoaineista vastaavan suorituskyvyn omaavaan ja oman maksukyvyn mukaiseen uudenpaan käyttikseen vaihtaessa. Puhumattakaan siitä, että se olisi uudempi, noita vanhoja paskoja voisi pitää aidosti pelkkinä harrasteautoina.

    edit: Tätä ketjua lukiessa tekisi aidosti mieli hakata päätä seinään.
    +1

    Täysin käsittämätöntä miten jotkut puolustaa nykyistä autoverotusta, paljonko VMn ja tullin venkoilu maksaa kaikille, vuosikausia kestäviä oikeusjuttuja, jossa valtio saa koko ajan pataan 6-0 ja sitten maksetaan veroja korkojen kanssa takaisin....

    Tämä 300 euron juttu lähti siitä, että valtio joutuu taas oikeuteen ja todennäköisesti tulee pataan taas ja sitten palautellaan...
    Last edited by Convertible; 28-02-2013, 12:18.
    F25 X3 35d
    E87 118i
    E46 330ti
    E46 M3
    E30 M3
    E30 M3 Convertible
    Z3 Roadster

    Comment

    • Cesium
      Bimmer Fanatic
      • May 2007
      • 561
      • UAE

      #77
      Originally posted by Convertible View Post
      +1

      Täysin käsittämätöntä miten jotkut puolustaa nykyistä autoverotusta, paljonko VMn ja tullin venkoilu maksaa kaikille, vuosikausia kestäviä oikeusjuttuja, jossa valtio saa koko ajan pataan 6-0 ja sitten maksetaan veroja korkojen kanssa takaisin...
      Siitä olisi kiva nähdä kunnollinen, ei siis aatteiston tekemä, selvitys, mitä oikein maksaa tuo kun turhat pikkuvirkamiehet arpovat autoille veroja. Siitä olen varma, että viimeksi tuomani auton verotuksen "työ"voimakustannukset olivat suuremmat kuin saatu vero...

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17476
        • Turku

        #78
        Originally posted by b mutteri kasa View Post
        No heitän tähän yhden esimerkin.Vuokrasin silloin Yksiön 50m2 Turun keskustasta,Linnankadulta (Börssin korttelin ja Aurajoen välistä,eli ns."ytimestä") maksoin vuokraa 2200 mk

        Nyt samoista taloista vuokrataan samoja asuntoja n.600-650€/kk
        Ai saa vai ? Mulla on kaksi yksiötä parhaillaan ydinkeskustasta vuokrattuna (Turussa siis) Ursininkadulla ja Yliopistonkadulla. Taidan vuokrata alihintaan niitä, tosin ovat vain 30m2...:think

        Vuokrahinnat eivät todellakaan ole tuota luokkaa. Tosin esimerkkisi on todella iso yksiö, jossa on kaksion neliöt. Ilmeisesti jokin uusi talo ja asuntokohtainen sauna?

        Enemmän minulla on palkka niiltä ajoilta noussut kuin nuo vuokratulot.
        Näillä mennään:
        - BMW E81 118i since 2017
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • 928 GTS
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1559
          • Helsinki

          #79
          Originally posted by Jarza View Post
          Ja isotuloiset kalliimpia autoja ostavat siitä autoverosta eniten hyötyy joten niillä on varaa maksaa esim. 500-600e vuodessa jos autovero tippuu useilla tuhansilla.
          Jos katsot Saksan ja Ruotsin hintoja mitä omistamasi auto maksa siellä niin paljonko hinnoissa on eroa Suomen hintoihin nähden? Monta tuntia sinun pitää tehdä työtä saadaksesi kyseisen hintaeron käteen? Jos vaihdat autoa vaikka 3 vuoden välein niin pystytkö samalla työmäärällä tienaamaan 3 x 300e käteen?

          Enkä usko et 300e ihan riittää koska nykysysteemillä se on jo yli 200e monella.
          Tämä ei ole uskon asia vaan sen voi helposti laskea. Autoveron tuotto on noin 1 000 000 000e vuodessa. Autoja on rekisterissä 3 000 000. 3 000 000 x 300e/vuosi = 900 000 000e. Loput 100 000 000e voidaan ottaa laittamalla kaikille omistajanvaihdoksille parin satasen kiinteä rekisteröintimaksu. Lisäksi valtio voittaa huomattavasti kun verotuotto pysyy tasaisena vuodesta toiseen ja lisääntynyt uusien autojen myynti kasvattaa ALV kertymää.

          Originally posted by Zoui View Post
          Ja käytetyn auton arvon laskemisella ei sinällään ole suurta merkitystä, jos auton menee vaihtamaan uuteen/uudempaan, väliraha pysynee samassa suuruusluokassa.
          Meinaat ettei 20-30% suurempi hintataso kun vapailla markkinoilla maksa kellekään yhtään mitään? Maksat käytännössä veroja lainarahalla tai ainakin rahalla jonka voisit sijoittamaa tuottavammin. Mikäli ylimääräisellä hinnalla ei olisi mitään väliä voitaisiin autoveron perusosaksi määrätä vaikka 20 000e päästöistä ja tax free hinnoista riippumatta. Näin halvin koirankoppikin maksaisi uutena lähelle 30 000e mutta siitähän ei olisi mitään haittaa kun väliraha olisi edelleen vain sen 10 000e kun käyt autokaupassa vaihtamassa kopin uuteen 3 vuoden välein.
          -92 928 GTS
          -98 550 Maranello

          Comment

          • Zoui
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 6345
            • Tampere

            #80
            Originally posted by 928 GTS View Post
            Meinaat ettei 20-30% suurempi hintataso kun vapailla markkinoilla maksa kellekään yhtään mitään? Maksat käytännössä veroja lainarahalla tai ainakin rahalla jonka voisit sijoittamaa tuottavammin. Mikäli ylimääräisellä hinnalla ei olisi mitään väliä voitaisiin autoveron perusosaksi määrätä vaikka 20 000e päästöistä ja tax free hinnoista riippumatta. Näin halvin koirankoppikin maksaisi uutena lähelle 30 000e mutta siitähän ei olisi mitään haittaa kun väliraha olisi edelleen vain sen 10 000e kun käyt autokaupassa vaihtamassa kopin uuteen 3 vuoden välein.
            Ei vaan tarkoitin nyt autoverollisen auton omistajia tai autoliikkeitä, joiden varaston arvo romahtaa veron poistuessa.

            Mutta yksityinen auton vaihtaja makselee saman suuruisen välirahan, oli veroa tai ei.

            Edit: eli veron poistuminen ei ole suoraan lottovoitto jo auton omistavalle, kun sen vanhan koirankopin arvo laskee lähes samassa suhteessa kuin uudemmankin.
            Last edited by Zoui; 28-02-2013, 14:55.
            Elämä on pihakivestä.

            Comment

            • Sigfried
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2006
              • 261
              • Rannalla

              #81
              Originally posted by Zoui View Post
              Ei vaan tarkoitin nyt autoverollisen auton omistajia tai autoliikkeitä, joiden varaston arvo romahtaa veron poistuessa.

              Mutta yksityinen auton vaihtaja makselee saman suuruisen välirahan, oli veroa tai ei.

              Edit: eli veron poistuminen ei ole suoraan lottovoitto jo auton omistavalle, kun sen vanhan koirankopin arvo laskee lähes samassa suhteessa kuin uudemmankin.
              Se olisikin mielenkiintoista kun kertarysäyksellä autojen jälleenmyyntihinnat romahtaisivat ja kuitenkin todella iso osa uuden /kallimman auton ostajista on ostanut sen jonkin asteisella lainarahalla (paitsi makarooni-Laku ). Ajattelitko että Santander yms. sanoo että ok, leikataan samalla sitä änkytyslapun hintaa :think

              Raha on tehty kiertämään ja säästäminen on perseestä. Siksi tuhlaan kaikki rahani (tai sen vähän mitä verottajan jälkeen jää) turhuuteen ennen kuin vaimo ehtii ensin

              Comment

              • HellFire
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2003
                • 280
                • Turku

                #82
                Originally posted by 928 GTS View Post

                Tämä ei ole uskon asia vaan sen voi helposti laskea. Autoveron tuotto on noin 1 000 000 000e vuodessa. Autoja on rekisterissä 3 000 000. 3 000 000 x 300e/vuosi = 900 000 000e.
                Noinhan se on, mutta koska nykyinen ajoneuvovero on jo autosta riippuen helposti pari sataa, täytyy siiheen laskea tuo 300€ lisää, jos tarkoituksena on yhdistää autovero- ja ajoneuvovero. Uusi yhteenlaskettu ajoneuvovero olisi siis 500€ paikkeilla ja tämäkin ns. tasaveromallilla.

                Todellisuudessa käyttömaksu varmaankin suhteutettaisiin uuden auton hinnan mukaan kuten vero nykyään. Tänä päivänä 50k€ autoissa on autoveroa 10-15k€ ja jos sama summa on tarkoitus kerätä esim. 15v käyttömaksuina, muodostuu ison auton käyttömaksu helposti tonnin paikkeille. Tätä summaa voivat kaikki E39:llä ajavat nyt maistella, sillä siinä vaiheessa se alkaa lyömään sormille.

                Itse siirtäisin verotuksen suoraan polttoaineeseen, sehän huomioi kulutuksen ja todellisen käytön, mutta sitä ennen voitaisiin leikata julkisen sektorin kuluja.
                I wanted a faster horse.

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  #83
                  Jospa nyt ensiksi katsottaisiin, mitä poliitikot tuolla Arkadianmäellä keksivät kun hallitusohjelmasta käydään tällä hetkellä kuumaa keskustelua. Siellä on varmasti tiedossa veronkorotuksia ajoneuvoveroihin ja polttoaineveroihin.

                  Puhtaaseen polttoaineverotukseen siirtyminen ei olisi mielekästä, koska se vaatisi jonkinlaisten kompensaatiojärjestelmien luomista ja silloin tultaisiin jälleen siihen lopputulokseen, että byrokratia kasvaa. Jos tällaista kompensaatiota ei järjestettäisi, ihmiset joutuisivat verotuksen kannalta eriarvoiseen asemaan. Lisäksi ammattiliikenteelle olisi joka tapauksessa luotava kokonaan uusi verojärjestelmä.

                  Polttoaineverotuksessa olisi sekin ongelma, että mikäli sen verokantaa huomattavasti kasvatettaisiin ja sitten vielä alkaisi raakaöljyn hinta nousta, niin siellä tien päällä ei tosiaan olisi muita kuin Lakun kaltaisia ihmisiä liikkeellä. Ja tuskin hänkään enää kauheasti ajelisi, koska ne menot.

                  Ehdottomasti kannatan autoveron poistoa kertarysäyksellä. Siitä ei tulisi mitään, että autoveroa laskettaisiin portaittain, koska se jähmettäisi koko autokaupan koko siirtymäajaksi ja siitä todennäköisesti olisi myös enemmän haittaa autokauppiaille kuin että yhden varaston arvo putoaisi kerralla. Tottakai se harmittaisi hiljattain uuden auton ostaneita ihmisiä, mutta verouudistuksissa joku ottaa aina turpaan.

                  Comment

                  • juster
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 624

                    #84
                    Todellisuudessa käyttömaksun korotus olisi oltava vähintään 500 euroa per auto. Tämä siitä syystä että kuntien, valtioiden ym. käytössä olevista autoista ei sitä perittäisi. Samoin korotettu käyttömaksu saisi ihmiset poistamaan rekisteristä autoja merkittävän määrän.

                    Esimerkkinä E39 530D:n käyttömaksu ja käyttövoimavero olisi 1200-1300 euroa vuodessa.

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      #85
                      Originally posted by juster View Post
                      Todellisuudessa käyttömaksun korotus olisi oltava vähintään 500 euroa per auto. Tämä siitä syystä että kuntien, valtioiden ym. käytössä olevista autoista ei sitä perittäisi. Samoin korotettu käyttömaksu saisi ihmiset poistamaan rekisteristä autoja merkittävän määrän.
                      Valtion autoissa ei ole autoveroa ja ne myös myydään verottomina. Kunnan autoista en mene varmaksi sanomaan, mutta Suomen autokannasta ne muodostavat todennäköisesti murto-osan.

                      Rekisteristä poistaminen on aivan turhaa, koska jo vuosien ajan auton seisontaan laittaminen on katkaissut myös kaikki verot. Suurimmalla osalla suomalaisista tuskin on myöskään ylimääräisiä autoja mitä laittaa seisontaan. Tämä foorumi on huono esimerkki, koska täällä useammallakin ihmisellä saattaa olla useampi auto omistuksessa ja silloin niiden seisottaminen voi tulla kyseeseen.

                      Comment

                      • juster
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 624

                        #86
                        Originally posted by Ramzez View Post
                        Valtion autoissa ei ole autoveroa ja ne myös myydään verottomina. Kunnan autoista en mene varmaksi sanomaan, mutta Suomen autokannasta ne muodostavat todennäköisesti murto-osan.

                        Rekisteristä poistaminen on aivan turhaa, koska jo vuosien ajan auton seisontaan laittaminen on katkaissut myös kaikki verot. Suurimmalla osalla suomalaisista tuskin on myöskään ylimääräisiä autoja mitä laittaa seisontaan. Tämä foorumi on huono esimerkki, koska täällä useammallakin ihmisellä saattaa olla useampi auto omistuksessa ja silloin niiden seisottaminen voi tulla kyseeseen.
                        Niinpä, mutta tässä 300 euron laskelmassa on mukana koko autokanta. Myös ne mistä ei nytkään makseta veroa tai jotka ovat käytössä vain osan vuodesta.

                        Käyttömaksun korotus vähentäisi autoja halvemmasta päästä rekisteristä kokonaan. Samoin monet jättäisivät koko veron maksamisen kokonaan. Uskonpa veron jäävän 2 miljoonan auton kontolle.

                        Comment

                        • Cesium
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2007
                          • 561
                          • UAE

                          #87
                          Todellisuudessa käyttömaksun korotus olisi 0 euroa, jos kyllöset ja muut pyllöset saisivat kenkää suojatyöpaikoistaan

                          Comment

                          • Veeksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 2175
                            • Kuopio

                            #88
                            Loistavaa pohdintaa melkein loppuun asti! Hyviä pointteja suuntaan jos toiseen.

                            Kyllä itekin kannattaisin nimenomaan kertalaakimallia, just sen takia että on tärkeämpää kannustaa kulutukseen kuin jarruttaa sitä.

                            Mielenkiintoista olis nähdä miltä se tuollainen yli 1000€:n autovero tuntuisi kun taas saisi auton todella paljon halvemmalla. Suurimmalle osalle tuo olis aika pitkälti plusmiinusnolla-matikkaa, mutta autokanta nuorentuisi roimasti (mikä olisi toki hyvä asia). Kenties sitten voitaisi nostaa nopeusrajoituksiakin maantiellä 80->100 ja hitailla motareillakin 100->120. No nyt mä heräsin todellisuuteen. Ei niin tuu tapahtumaan.

                            Itse toki toivosin omalle kohdalleni että verotettais kulutusta, kun ajelen muutaman tonnin vuodessa, mutta tykkään kyllä erikoisemmista (kalliista?) autoista ja mielelläni omistaisin vaikka parikin. Mutta jos jokaisesta autosta tulis 1000€:n lasku jo pelkästä omistamisesta, niin voisi hymy hyytyä. Toisaalta taas olen tehnyt sitä 60tkm/vuodessa työmatkaa ja ymmärrän, että kulutusverotus tuollaisessa tapauksessa taas tekisi joko työttömäksi tai varattomaksi monen.

                            Autoveron poisto hankintaperusteisesti tekisi varmasti eetvarttia Suomen uusien autojen myynnille.
                            BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                            BMW E63 630iA '05

                            Comment

                            • bmw323it
                              BTCF Member
                              • Mar 2008
                              • 1814
                              • N/A

                              #89
                              Originally posted by Laku View Post
                              Ei ne tulot vaan ne menot .
                              Nimenomaan.
                              Nyt:
                              BMW 530e (g30)
                              BMW 335i (e90)
                              BMW 323iC (e36)
                              BMW 850i (e31)
                              Golf GTE
                              ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                              Comment

                              • bmw323it
                                BTCF Member
                                • Mar 2008
                                • 1814
                                • N/A

                                #90
                                Originally posted by b mutteri kasa View Post
                                Autoverosta pitäis keskustella,mutta mua se v...kaan kiinnosta.Auton voi aina jättää ostamatta,mutta jossain asuttava,jotain täytyy syödä jne.
                                kovasti täällä vaan porukka haluaa silti nostaa niitä pakollisia kuluja vapaaehtoisia kuluja vähentämällä.
                                Nyt:
                                BMW 530e (g30)
                                BMW 335i (e90)
                                BMW 323iC (e36)
                                BMW 850i (e31)
                                Golf GTE
                                ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎