Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laakkosen johtaja: Autoverosta päästäisiin eroon 300 eurolla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19172
    • -

    Suurimmalta osalta kirjoittajista on päässyt unohtumaan sellainen tosiasia, että Suomessa on tällä hetkellä sellainen järjestelmä, jossa on sekä korkea hankinnan, omistamisen sekä käytön verotus.

    - Autovero eli hankinnan verotus meillä on ollut vuodesta 1958 asti, alunperin vain "tilapäisenä" verona.

    - Omistamisen veroitus ajoneuvoverona, eli tuttavallisemmin auton käyttömaksu, tuli meille vasta vuonna 1994. Aluksi vero oli varsin kohtuullinen, mutta 2000-luvulla tilanne on muuttunut olennaisesti.

    - Auton käyttöä meillä verotetaan mm. polttoaineveron kautta, joka muodostaa varsin suuren osan polttoaineen hinnasta.

    2000-luvun kuluessa keskusteltiin usein tilanteesta, jossa autovero (hankinnan verotus) poistettaisiin ja korvattaisiin ainakin osittain korkeammilla käyttömaksuilla eli suuremmilla ajoneuvoveroilla. BTCF:lläkin usein keskusteltiin aiheesta ja kirjoittajia löytyi sekä puolesta että vastaan.

    Kuitenkin kuin varkain tilanne on muotoutunut vuosien varrella sellaiseksi, että meillä on nyt sekä korkea hankinnan verotus että korkea omistamisen verotus. Eli autovero on pysynyt vähintään entisellä tasolla, useissa autoissa jopa noussut selkeästi ja samaan aikaan maksamme jatkuvasti nousevia käyttömaksuja.

    Ei siis käynytkään niin, että autovero olisi poistunut ja tilalle olisi tullut korkeat käyttömaksut. Vaan saimme korkean autoveron lisäksi myös korkeat käyttömaksut.
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • Ramzez
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2009
      • 6104
      • Jyväskylä

      Suomessa liikennettä verotetaan korkeasti lähinnä sen takia, että siitä on helppo kerätä veroja, koska kaikkien on pakko maksaa. Vaikka Suomessa onkin muutamina viime vuosikymmeninä ihmiset pääsääntöisesti muuttaneet asumaan lähemmäksi kaupunkeja, siitä huolimatta auto on useimmille välttämätön kulkuväline. Erityisesti sen vuoksi, että julkinen liikenne toimii todella huonosti kaikkialla muualla kuin kehä kolmen sisäpuolella.

      Valitettava ongelma viime vuosina on kuitenkin ollut se, että verottaja tai oikeastaan poliitikot näkevät autoilun loputtomana lypsylehmänä ja vielä kaiken kukkuraksi tieinfran määrärahoja on laskettu vuodesta toiseen. Tämä johtaa väistämättä tilanteeseen, että autoilu syö ihmisten tuloista yhä suurempia määriä. Eipä siinä sitten enää jää paljoa ylimääräistä ostovoimaa kuluttaa johonkin muuhun ja näin tukea taloutta.

      Comment

      • jaki
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2978
        • Uusimaa

        Originally posted by Juhis View Post
        Suurimmalta osalta kirjoittajista on päässyt unohtumaan sellainen tosiasia, että Suomessa on tällä hetkellä sellainen järjestelmä, jossa on sekä korkea hankinnan, omistamisen sekä käytön verotus.

        - Autovero eli hankinnan verotus meillä on ollut vuodesta 1958 asti, alunperin vain "tilapäisenä" verona.

        - Omistamisen veroitus ajoneuvoverona, eli tuttavallisemmin auton käyttömaksu, tuli meille vasta vuonna 1994. Aluksi vero oli varsin kohtuullinen, mutta 2000-luvulla tilanne on muuttunut olennaisesti.

        - Auton käyttöä meillä verotetaan mm. polttoaineveron kautta, joka muodostaa varsin suuren osan polttoaineen hinnasta.

        2000-luvun kuluessa keskusteltiin usein tilanteesta, jossa autovero (hankinnan verotus) poistettaisiin ja korvattaisiin ainakin osittain korkeammilla käyttömaksuilla eli suuremmilla ajoneuvoveroilla. BTCF:lläkin usein keskusteltiin aiheesta ja kirjoittajia löytyi sekä puolesta että vastaan.

        Kuitenkin kuin varkain tilanne on muotoutunut vuosien varrella sellaiseksi, että meillä on nyt sekä korkea hankinnan verotus että korkea omistamisen verotus. Eli autovero on pysynyt vähintään entisellä tasolla, useissa autoissa jopa noussut selkeästi ja samaan aikaan maksamme jatkuvasti nousevia käyttömaksuja..
        Juuri noin ja vieläpä niin, että koko ympäristöystävällinen käyttömaksuhöpötys on täyttä tuubaa. Käyttömaksut ovat todella saastuttavissa (lue EURO 0 ja EURO 1) varsin pienet, koska ne menee painon mukaan. Ja, vanhat autothan on kevyitä, jolloin käyttömaksutkin ovat, jolloin täyttä paskaa suoltavat pakoputket ovat valtiovallan erityissuojeluksessa.
        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

        Comment

        • 928 GTS
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1559
          • Helsinki

          CO2 perusteinen verotus on käytössä 2001 alkaen. Eli muutaman vuoden kuluttua ei ole paljon muita kun CO2 perusteisia autoja tarjolla jos unohdetaan harrasteautot joiden käyttöautona pitäminen tulee itse asiassa kalliimmaksi kun pari vuotta uudemman CO2 auton. Eli painotaulukot voidaan suunnilleen unohtaa veron lähteenä. Se miten näitä eri ikäisiä ja eri määrän CO2:sta päästäviä verotetaan on tietysti poliittinen päätös.

          Tosiasia on, että nykyisen kaltainen autovero on erittäin haavoittuvainen suhdanteiden muutoksille. Viimeisen 20 vuoden aikana autoja on myyty Suomessa n. 70-150 tuhatta uutta vuodessa. Tuo on niin suuri ero vuosien välillä, että se näkyy väkisinkin valtion talouden hoidossa. Lisäksi pienimmät myyntiluvut on aina niinä vuosina jolloin rahaa tarvittaisiin eniten. Jokainen vähänkin valtiontalouden hoidosta ymmärtävä tajuaa miten paljon parempi valtion kannalta olisi saada tuottoa joka vuosi esim. saman verran mitä 120 tuhatta myytyä autoa tuottaa autoveroina. Tämä onnistuu helpoiten käyttömaksulla. Ympäristön kannalta bensavero olisi vielä parempi vaihtoehto mutta siinä on ongelmana, että vero on jo nykysin kohtuu korkea. Bensan tax free hinta tulee nykyisestä vain nousemaan joten veron osuuden lisääminen on jatkossa vielä hankalampaa.
          -92 928 GTS
          -98 550 Maranello

          Comment

          • jaki
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 2978
            • Uusimaa

            Originally posted by 928 GTS View Post
            CO2 perusteinen verotus on käytössä 2001 alkaen. Eli muutaman vuoden kuluttua ei ole paljon muita kun CO2 perusteisia autoja tarjolla jos unohdetaan harrasteautot joiden käyttöautona pitäminen tulee itse asiassa kalliimmaksi kun pari vuotta uudemman CO2 auton. Eli painotaulukot voidaan suunnilleen unohtaa veron lähteenä.
            No, heh heh Käytös Tullipuomin Shellillä tankkaamassa ja takaisin kotiin...Ullanlinnamäelle.
            Ei tarvitse mennä kuin 150 km pohjoiseen, niin autokanta on melko lailla erilainen. Kyllä niitä museaoautoja on käyttiksinä vielä vaikka kuinka. Valtaosa esim E39:tä menee painon mukaan, ja E36:ta kaikki. No, E39 on aina vähintään Euro 3, eli ns puhdas peli.

            Tosiasia on, että nykyisen kaltainen autovero on erittäin haavoittuvainen suhdanteiden muutoksille. Viimeisen 20 vuoden aikana autoja on myyty Suomessa n. 70-150 tuhatta uutta vuodessa. Tuo on niin suuri ero vuosien välillä, että se näkyy väkisinkin valtion talouden hoidossa. Lisäksi pienimmät myyntiluvut on aina niinä vuosina jolloin rahaa tarvittaisiin eniten. Jokainen vähänkin valtiontalouden hoidosta ymmärtävä tajuaa miten paljon parempi valtion kannalta olisi saada tuottoa joka vuosi
            Lisäksi nykyinen malli, joka oikein kannustaa tuomaan käytettyjä (ja tuon Kouvolan päätöksen jälkeen vieläkin enemmän) on valtiontaloudelle vieläkin huonmpi malli, koska ALV-tuotot jää ulkomaille.
            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

            Comment

            • jari kihlman
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2009
              • 3270
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Juhis View Post
              Suurimmalta osalta kirjoittajista on päässyt unohtumaan sellainen tosiasia, että Suomessa on tällä hetkellä sellainen järjestelmä, jossa on sekä korkea hankinnan, omistamisen sekä käytön verotus.

              - Autovero eli hankinnan verotus meillä on ollut vuodesta 1958 asti, alunperin vain "tilapäisenä" verona.

              - Omistamisen veroitus ajoneuvoverona, eli tuttavallisemmin auton käyttömaksu, tuli meille vasta vuonna 1994. Aluksi vero oli varsin kohtuullinen, mutta 2000-luvulla tilanne on muuttunut olennaisesti.

              - Auton käyttöä meillä verotetaan mm. polttoaineveron kautta, joka muodostaa varsin suuren osan polttoaineen hinnasta.

              2000-luvun kuluessa keskusteltiin usein tilanteesta, jossa autovero (hankinnan verotus) poistettaisiin ja korvattaisiin ainakin osittain korkeammilla käyttömaksuilla eli suuremmilla ajoneuvoveroilla. BTCF:lläkin usein keskusteltiin aiheesta ja kirjoittajia löytyi sekä puolesta että vastaan.

              Kuitenkin kuin varkain tilanne on muotoutunut vuosien varrella sellaiseksi, että meillä on nyt sekä korkea hankinnan verotus että korkea omistamisen verotus. Eli autovero on pysynyt vähintään entisellä tasolla, useissa autoissa jopa noussut selkeästi ja samaan aikaan maksamme jatkuvasti nousevia käyttömaksuja.

              Ei siis käynytkään niin, että autovero olisi poistunut ja tilalle olisi tullut korkeat käyttömaksut. Vaan saimme korkean autoveron lisäksi myös korkeat käyttömaksut.
              Kuten jo aiemmin taisin kirjoittaa, ei tuo hankintavero poistu vaan kiitos Laakkosen johtajan, ainoastaan uusien verojen ideoita on nyt vuotanut julkisuuteen ja sitä kautta verosuunnittelijoiden korviin(tosin varmasti siellä jo tätä malliakin on pohdittu aika kauan)

              Polttoainevero on tällä hetkellä +70% polttoaineen hinnasta, taitaa olle jopa 80% luokkaa.
              Isillä on

              Comment

              • Squamish
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2009
                • 260
                • HEL

                Originally posted by Ramzez View Post
                Valitettava ongelma viime vuosina on kuitenkin ollut se, että verottaja tai oikeastaan poliitikot näkevät autoilun loputtomana lypsylehmänä ja vielä kaiken kukkuraksi tieinfran määrärahoja on laskettu vuodesta toiseen. Tämä johtaa väistämättä tilanteeseen, että autoilu syö ihmisten tuloista yhä suurempia määriä. Eipä siinä sitten enää jää paljoa ylimääräistä ostovoimaa kuluttaa johonkin muuhun ja näin tukea taloutta.
                Tuo on totta. Jos kansa ei maksaisi autoveroa, jäisi sama summa joko kulutukseen tai säästöön. Kaikesta kulutuksesta Suomen rajojen sisällä maksetaan arvonlisäveroa, jolloin osa kulutukseen vapautuneesta rahasta palautuisi joka tapauksessa valtion kirstuun alv:n kautta. Säästöihin ohjautuvat varat taas lisäisivät kansan varallisuutta, mikä on itsestäänselvästi hyvä asia.

                Korkea autoverotus näivettää kaikkia niitä, jotka omistavat auton. Ja se porukka on aika iso. Nyt tämä sama kansanosa kantaa todellisuudessa erittäin suurta efektiivistä verotaakkaa, paljon suurempaa kuin useimmissa muissa EU-maissa.
                Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17799
                  • Jämsä

                  Originally posted by Squamish View Post
                  Tuo on totta. Jos kansa ei maksaisi autoveroa, jäisi sama summa joko kulutukseen tai säästöön. Kaikesta kulutuksesta Suomen rajojen sisällä maksetaan arvonlisäveroa, jolloin osa kulutukseen vapautuneesta rahasta palautuisi joka tapauksessa valtion kirstuun alv:n kautta. Säästöihin ohjautuvat varat taas lisäisivät kansan varallisuutta, mikä on itsestäänselvästi hyvä asia.

                  Korkea autoverotus näivettää kaikkia niitä, jotka omistavat auton. Ja se porukka on aika iso. Nyt tämä sama kansanosa kantaa todellisuudessa erittäin suurta efektiivistä verotaakkaa, paljon suurempaa kuin useimmissa muissa EU-maissa.

                  Tuohon päälle kun laskee paljonko rahaa valuu ulkomaille, kun autoja raahataan tänne ties mistä. Ei tule ihan äkkiseltään yhtään hyvää asiaa mieleen korkeassa autoverossa.
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • Veeksi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 2172
                    • Kuopio

                    Niin... kyllähän tuo autoverotus kaikkine osa-alueineen tuntuu sitä hullummalta mitä enemmän sitä miettii. Ja niin järjettömän monimutkaisen systeemin ovat saaneet aikaiseksi, että vaikee sitä on enää purkaakaan. Ehkä silti olis syytä yrittää...
                    BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
                    BMW E63 630iA '05

                    Comment

                    • Smistik
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2009
                      • 1130
                      • Kanta-Häme

                      Originally posted by jari kihlman View Post
                      Polttoainevero on tällä hetkellä +70% polttoaineen hinnasta, taitaa olle jopa 80% luokkaa.
                      Polttoainevero on kiinteä euromääräinen summa eri vero-osista. Mitä kalliimpi pistoolihinta, sitä vähemmän veron osuus.

                      Tässä wikipediasta lainattu taulukko jos 95 maksaisi 1,70€/l:

                      Verollinen hinta 1,70 €
                      Veroton hinta 0,732 €
                      Energiasisältövero 0,5036 €
                      Hiilidioksidivero 0,14 €
                      Huoltovarmuusmaksu 0,0068 €
                      Arvonlisävero 0,318 €

                      Vero yhteensä 0,968 €
                      josta valmisteveroja 0,5118 €

                      Veroa hinnasta 56,958 %
                      jossa valmisteveroja kokonaishinnasta n. 38 %
                      ex E91 320d käsiaskilla
                      ex E46 330dat
                      japski
                      ranu

                      ex E30 316i 4d

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Smistik View Post
                        Polttoainevero on kiinteä euromääräinen summa eri vero-osista. Mitä kalliimpi pistoolihinta, sitä vähemmän veron osuus.

                        Tässä wikipediasta lainattu taulukko jos 95 maksaisi 1,70€/l:

                        Verollinen hinta 1,70 €
                        Veroton hinta 0,732 €
                        Energiasisältövero 0,5036 €
                        Hiilidioksidivero 0,14 €
                        Huoltovarmuusmaksu 0,0068 €
                        Arvonlisävero 0,318 €

                        Vero yhteensä 0,968 €
                        josta valmisteveroja 0,5118 €

                        Veroa hinnasta 56,958 %
                        jossa valmisteveroja kokonaishinnasta n. 38 %
                        Polttoaineen yhteydessä maksetaan kuitenkin myös arvonlisäveroa ja tämä muuttuu polttoaineen hinnan mukana. Tosin sen todellinen vaikutus on varsin vähäinen, mutta veroista se on ainoa, jonka suuruus vaihtelee sen mukaan, mitä rättipäät päättävät veloittaa raakaöljystä ja sitä myötä välillisesti polttoaineista.

                        Comment

                        • bmw323it
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1794
                          • N/A

                          Originally posted by Smistik View Post
                          Verollinen hinta 1,70 €
                          Veroton hinta 0,732 €

                          Veroa hinnasta 56,958 %
                          Loppuhinnasta veroa on siis 57%.
                          Käytännössä siis polttoaineen hintaan lisätään 132% veroja.
                          BMW 530e (g30)
                          BMW 335i (e90)
                          BMW 323iC (e36)
                          BMW 850i (e31)
                          Golf GTE
                          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎