Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Tämä tekee oikein hyvää uusien autojen kaupalle. Kauppiaat huutaa kulisseissa kuorossa autoveron poistoa kun tammikuun myyntimäärät selviää. Persujen autoveron poisto kommentti saattoi olla poikkeuksellisen fiksuun aikaan heitetty. Olkoon ketkä vaan seuraavassa hallituksessa on paineet veron poistoon kovemmat kun vuosiin.
Siitä huolimatta valtiota ja verottajaa voi odottaa nyt suururakka tuhansissa tapauksissa, joissa Suomeen on tuotu vanhempi ennen vuotta 2008 käyttöönotettu auto, jos tuoja on valittanut veropäätöksestä säädösten puitteissa.
Tuossa ei ole ymmärretty tuomion merkitystä. Ei ole väliä onko veron peruste CO2 vai mikä, se on aivan sama. Jos prosentti on isompi kun ennen on kyseessä syrjintä. Näin ollen 31.12.2011 CO2-verotettu auto voi johtaa palautukseen.Last edited by 928 GTS; 19-12-2014, 12:17.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostPersujen autoveron poisto kommentti saattoi olla poikkeuksellisen fiksuun aikaan heitetty.
Uutisarvoltaan AVS:n Jaguar on jo joo, mutta täsä casessahan oli kyse FERRARISTA, vaikkakin vanhasta. Mahtaa Rinteellä miskaa punottaa.
Tuossa ei ole ymmärretty tuomion merkitystä. Ei ole väliä onko veron peruste CO2 vai mikä, se on aivan sama. Jos prosentti on isompi kun ennen on kyseessä syrjintä. Näin ollen 31.12.2011 CO2-verotettu auto voi johtaa palautukseen.BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
-
Kohta 20 vuotta EU:ssa: Nyt tuli valtiolle autoverotuksessa turpiin ja lujaa
Mikä sotku.
Luuliko joku, että Suomen autoverosotkut selvitettiin, kun Suomi siirtyi autoverotuksessa ympäristöpohjaiseen veronmäärittelyyn vuonna 2008? Väärin luultu.
Suomi liittyi Euroopan Unioniin vuoden 1995 alussa eli kohta 20 vuotta Suomen verottaja eli tulli ja valtiovarainministeriö on taistellut yksityisiä kansalaisia vastaan siinä, mikä on oikeudenmukainen verotus käytettynä Suomeen tuotavalle ajoneuvolle.
Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen totesi pari kuukautta sitten Talouselämälle, että veroviranomaiset ovat tietoisesti ”unohtaneet” tapaus-Siilinin, eli sen, mitä EY-tuomioistuin päätti jo vuonna 2002 käytettyjen tuontiautojen verotuksesta.
Päätöksen mukaan Suomi ei voi periä tuontiautosta enempää veroa kuin vastaavassa autossa on Suomessa veroa jäljellä.
KHO vahvisti Ferrari-päätöksen
Nyt tänään perjantaina korkein hallinto-oikeus (KHO) antoi valtiolle viimein turpiin ja lujaa juuri tapaus-Siilinin tulkinnassa.
KHO vahvisti Helsingin hallinto-oikeuden päätöksen, jossa hallinto-oikeus oli alentanut vuoden 1998-mallisen Ferrarin autoveroprosentin 31,5 prosentista 29 prosenttiin.
Ei kuulosta suurelta alennukselta verotusarvoltaan lähes 100 000 euron autossa, mutta sen periaatteellinen merkitys on paljon suurempi.
Verottajan pitää ottaa huomioon niin sanottu syrjivyysperiaate, kun verottaja tulkitsee, kuinka paljon se voi käytetystä tuontiajoneuvosta veroa periä.
Vuoden 2008 ympäristöperusteinen ajoneuvon hiilidioksidivero ei ole sellainen asia, jonka perusteella yksinään pystytään tuontiauton vero määrittämään.
Juuri tästä asiasta Tulli aikanaan riemuitsi, kun se oli joutunut epätoivoiseen tilanteeseen käytettyjen tuontiautojen arvon määrittelyssä ja siinä, kuinka paljon veroa on jäljellä vastaavassa Suomessa olevassa autossa.
Komissio oli myös väärässä
KHO:lle tulliasiamies kertoi, että he olivat kysyneet tulkintaneuvoa myös EU:n komission edustajilta, että voidaanko ympäristöperusteinen vero ottaa käyttöön myös käytettyjen tuontiautojen kohdalla. EU:n komissio oli tulliasiamiehen mukaan hyväksynyt järjestelyn.
KHO:n päätöstä voi tulkita niinkin, että onko komissio vai EY-oikeus se taho, keneltä ennakkopäätöksiä kannattaa kysyä.
Yhden tulkinnan mukaan komissiokin on aikansa vanki samalla tavalla kuin eri valtioiden poliittiset hallitukset. Ympäristöperusteinen autoverojärjestelmä on tuntunut hyvältä ratkaisulta kaikkien osapuolten mielestä - niin kuin se onkin. Suomalaiseen tapaan vain haluttiin unohtaa alkuperäinen Siilin-päätös verotuksen syrjimättömyyden varmistamiseksi.
Mitä tapahtuu jatkossa?
Suomeen on vuodesta 2008 tuotu yli 230 000 ajoneuvoa ja tänä vuonna tammi-marraskuussa lähes 32 000 ajoneuvoa. Suuri osa eli 70-80 prosenttia näistä on henkilöautoja, joiden verostuspäätöksessä tapaus-Siilin olisi pitänyt ottaa huomioon. Kaikki veropäätökset eivät toki välttämättä ole vääriä, mutta eivät ehkä oikeitakaan.
Veropäätökset vanhenevat kolmessa vuodessa. Siitä KHO julkisti tänään toisen tuomion, jossa autoverotuksen purkuhakemus hylättiin, koska veropäätöksestä ei oltu tehty valitusta määräaikaan mennessä.
Siitä huolimatta valtiota ja verottajaa voi odottaa nyt suururakka tuhansissa tapauksissa, joissa Suomeen on tuotu vanhempi ennen vuotta 2008 käyttöönotettu auto, jos tuoja on valittanut veropäätöksestä säädösten puitteissa.
Autoliiton Niemisen sanoin: ”Autoperusteiden muuttaminen ei oikeuta edelleenkään syrjivään kohteluun. Ei etikettiä vaihtamalla vero muutu toiseksi.”
Last edited by Convertible; 19-12-2014, 12:36.F25 X3 35d
E87 118i
E46 330ti
E46 M3
E30 M3
E30 M3 Convertible
Z3 Roadster
Comment
-
-
Tuulilasin palstalla nimimerkki Autoverosika oli kysellyt Jagge -casen perään KHO:sta ja sai seuraavan vastauksen:
"Asian esittelijän puolesta ilmoitan, että päätös asiassa diaarinumerolla
1082/2/13 on odotettavissa lähipäivinä."
Nythän alkaa tapahtua
Pitänee kaivaa kauan kaapissa olleet ostohousut tuulettumaan. Jos vielä silittäisi prässit suoraksi
Comment
-
-
Originally posted by Landshark View PostTulli tiedottaa: http://www.tulli.fi/fi/tiedotteet/le...9_1/index.html
*syvää epäuskoa johtuen suomalaisen virkamieskoneiston kekkosen ajoilta periytyneestä kovapäisyydestä*F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Suhteellisen mukava päivä ollut tosiaan autoverouutisten myötä. Joulu tuli etuajassa monille meistä, ja erityisen makoisat kinkut joululimpun päällä maistanee E90 M3 (2007), E60 M5, E39 M5 facelift, E46 M3, jne. 2012 jälkeen verottaneet, joilla on veroprosentit heitellyt siellä lähellä maksimia 50% tuntumassaS65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View Postolisko tosiaan niin että uskoivat nyt, ja palautukset lähtee rullaamaan
t:nimim: 6400 euron autoverolasku pöydällä, josta tulee n tonni takaisinBMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
-
Originally posted by jaki View PostSit mä heräsin Juu, toivon minäkin, että eivät enää venkoilisi vaan maksaisivat suosiolla takaisin.
t:nimim: 6400 euron autoverolasku pöydällä, josta tulee n tonni takaisinF46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Hoi, kysymys nyt viisaammille:
Mulla on 2011 alusta tähän päivään seuraavat autot ensiverotettu, onko näissä mahdollisesti häikkää veroprosentin suhteen (olen tipahtanut kärryiltä mitä laittomuuksia korjataan millonkin):
- E60 535dA 2007 LCI
- E90 330iA 2008
- E60 530iA 2008 LCI
- E39 530iA 2003
- E39 540iA 2003
- MB C220 CDI 2006
edit: voin kaivaa tohon rinnalle käytetyt autoveroprosentit. Mutta mistä löytyy sitten ne prosentit, jotka ovat ns. siihen alkuperäisen automallin ensirekisteröintiin liittyvät oikeat veroprosentit (joita tuo CO2-perusteinen autoveroprosentti nyt rikkoo siten, että suhteellinen veron osuus kasvaa suuremmaksi mitä ko. automallissa on sen myyntihetkellä alunperin ollut osuutena) ?
Jos noista kannattaa valittaa, tuohon Tullin ilmoitukseen liittyen: http://www.tulli.fi/fi/tiedotteet/le...9_1/index.html
... niin millä pohjalla se kannattaa tehdä?
Paljon kiitoksia, jos joku viitsii vastata ja opastaa
TeroLast edited by teropa; 19-12-2014, 14:29.E60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostHoi, kysymys nyt viisaammille:
Mulla on 2011 alusta tähän päivään seuraavat autot ensiverotettu, onko näissä mahdollisesti häikkää veroprosentin suhteen (olen tipahtanut kärryiltä mitä laittomuuksia korjataan millonkin):
- E60 535dA 2007 LCI
- E90 330iA 2008
- E60 530iA 2008 LCI
- E39 530iA 2003
- E39 540iA 2003
- MB C220 CDI 2006
Jos noista kannattaa valittaa, tuohon Tullin ilmoitukseen liittyen: http://www.tulli.fi/fi/tiedotteet/le...9_1/index.html
... niin millä pohjalla se kannattaa tehdä?
Paljon kiitoksia, jos joku viitsii vastata ja opastaa
Tero
mutta nyt ekana pitäisi tietää:
- milloin nuo on otettu käyttöön ekaa kertaa ulkomailla
- mitkä ovat olleet sinulta perittyjen verojen prosentit (selviää verotuspäätöksistä)
ja pian tähän joku kohta linkittää sen veropohjan jota nyt etsin kuumeisesti tämän topicin uumenista...F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
Comment