Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Snow Dog
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 185
    • Raisio

    korko

    Tulli näyttäisi nyt mainostavan että mahdollisille palautuksille maksettava korko olisi viivästyskoron mukaan, esim. tällä hetkellä 7,5%:

    "K: Maksetaanko mahdollisille korvauksille korkoa?
    V: Korkolain (1982/633) 7 §:n mukaan vahingonkorvaukselle viivästyskorkoa on maksettava siitä lähtien, kun 30 päivää on kulunut päivästä, jona velkoja esitti vaatimuksensa sekä sellaisen korvauksen perustetta ja määrää koskevan selvityksen, jota häneltä kohtuudella voidaan vaatia ottaen huomioon myös velallisen mahdollisuudet hankkia selvitys.
    Korkolain mukainen viitekorko on 0,5 % ajalle 1.7.–31.12.2013. Viivästyskorko tälle ajanjaksolle on siten 7,5 % vuodessa (viitekorko lisättynä korkolain 4 §:n mukaisella 7 prosenttiyksikön lisäkorolla)."


    Sikäli mielenkinntoista että 2004 nimenomaan sorvattiin pikapikaa laki, jolla autoveron palautuskorko laskettiin käytännössä nollaan. Törkeä temppu sinänsä, joka runtattiin läpi asiantuntijalausunnoista huolimatta.


    Ja käsittääkseni kaikki vaatimukset korkeammasta korosta on tähän saakka autoverovalituksissa hylätty, vai onko jollain muuta tietoa ?
    Itselläni on yksi 2005 verotetun valitus tyrmätty koron osalta sekä Tullissa että hallinto-oikeudessa.

    Osaako joku sanoa, näin periaatteen tasolla, että onko tämä korkoasia vielä vahingonkorvauksen kautta mahdollista saada hoidettua ?
    F01 740d -11
    F11 530d -13
    E93 325 -07
    ex: E38 730d -00
    ex: E39 523AT -97
    ex: E39 530dAT -00

    Comment

    • jaki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2978
      • Uusimaa

      Originally posted by Perlenbacher View Post
      J
      Asiaan ei tule edistystä hetkeen koska menossa korkeimpaan käsittelyyn. Ens vuonna aikasintaan tulee lopullinen päätös.

      Kiinnostaa itseänikin, jokusen satkun vois saada takasin.

      http://finlex.fi/fi/oikeus/hao/2013/...an_hao20130082

      Niin, siis onko vai ei? Se, että on valituslupa menossa Tullin tollojen puolelta ei vielä todista mitään.
      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

      Comment

      • jaki
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2978
        • Uusimaa

        Originally posted by Snow Dog View Post
        Osaako joku sanoa, näin periaatteen tasolla, että onko tämä korkoasia vielä vahingonkorvauksen kautta mahdollista saada hoidettua ?
        Sama kysymys. Todennäköisesti pitäsi laitaa kaikki ( 9 kpl) joista olen saanut takaisin purkuun. Mitenkähän menee käytännössä?
        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

        Comment

        • Perlenbacher
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2010
          • 1103
          • Suomi

          Originally posted by jaki View Post
          Niin, siis onko vai ei? Se, että on valituslupa menossa Tullin tollojen puolelta ei vielä todista mitään.
          Onko vai ei mitä? En tiedä kuka sitä valituslupaa tuossa hakee.. Tulli ilmeisemmin. Seuraillaan.

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            Originally posted by Perlenbacher View Post
            En tiedä kuka sitä valituslupaa tuossa hakee.. Tulli ilmeisemmin. Seuraillaan.
            Tulliasiamies. Aivan turhaan. Turpiin tuli jo etukäteen.

            Originally posted by Snow Dog View Post
            Tulli näyttäisi nyt mainostavan että mahdollisille palautuksille maksettava korko olisi viivästyskoron mukaan, esim. tällä hetkellä 7,5%:

            "K: Maksetaanko mahdollisille korvauksille korkoa?
            V: Korkolain (1982/633) 7 §:n mukaan vahingonkorvaukselle viivästyskorkoa on maksettava siitä lähtien, kun 30 päivää on kulunut päivästä, jona velkoja esitti vaatimuksensa sekä sellaisen korvauksen perustetta ja määrää koskevan selvityksen, jota häneltä kohtuudella voidaan vaatia ottaen huomioon myös velallisen mahdollisuudet hankkia selvitys.
            Korkolain mukainen viitekorko on 0,5 % ajalle 1.7.–31.12.2013. Viivästyskorko tälle ajanjaksolle on siten 7,5 % vuodessa (viitekorko lisättynä korkolain 4 §:n mukaisella 7 prosenttiyksikön lisäkorolla)."


            Sikäli mielenkinntoista että 2004 nimenomaan sorvattiin pikapikaa laki, jolla autoveron palautuskorko laskettiin käytännössä nollaan. Törkeä temppu sinänsä, joka runtattiin läpi asiantuntijalausunnoista huolimatta.


            Ja käsittääkseni kaikki vaatimukset korkeammasta korosta on tähän saakka autoverovalituksissa hylätty, vai onko jollain muuta tietoa ?
            Itselläni on yksi 2005 verotetun valitus tyrmätty koron osalta sekä Tullissa että hallinto-oikeudessa.

            Osaako joku sanoa, näin periaatteen tasolla, että onko tämä korkoasia vielä vahingonkorvauksen kautta mahdollista saada hoidettua ?
            Asiaa on jo käsitelty viimeisimmässä KKO:n päätöksessä, toisin sanoen seuraavat yhdistetyt tapaukset:

            C-46/93 ja C-49/83

            Verottajalla on tällä hetkellä enemmän kuin löysä housussa. Verovelvolliselle kun ei saa aiheutua liikaa maksetun autoveron JA/TAI elvin vuoksi taloudellista tappiota. Tällöin palautettavalle autoveron JA/TAI määrälle maksettava korko on viittaamasi vahingonkorvauslain mukainen.

            Jokainen meistä voi hiljaa mielessään miettiä millaista "korkoa" verottaja oli maksavinaan 2006-2009 palautetuille elveille.... Samaan syssyyn voi pohdiskella millainen haloo siitä nousee kun 2003-2005 maksetuille elveille saakin palautukselle vahingonkorvauslain mukaista korkoa. Suokaa hiljainen hetki -elvien lisäksi- liikaa perittyjen jo palautettujen autoverojen koroille...
            Last edited by nullzwei; 13-08-2013, 22:36.

            Comment

            • Snow Dog
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 185
              • Raisio

              Originally posted by nullzwei View Post
              Tulliasiamies. Aivan turhaan. Turpiin tuli jo etukäteen.



              Asiaa on jo käsitelty viimeisimmässä KKO:n päätöksessä, toisin sanoen seuraavat yhdistetyt tapaukset:

              C-46/93 ja C-49/83

              Verottajalla on tällä hetkellä enemmän kuin löysä housussa. Verovelvolliselle kun ei saa aiheutua liikaa maksetun autoveron JA/TAI elvin vuoksi taloudellista tappiota. Tällöin palautettavalle autoveron JA/TAI määrälle maksettava korko on viittaamasi vahingonkorvauslain mukainen.

              Jokainen meistä voi hiljaa mielessään miettiä millaista "korkoa" verottaja oli maksavinaan 2006-2009 palautetuille elveille.... Samaan syssyyn voi pohdiskella millainen haloo siitä nousee kun 2003-2005 maksetuille elveille saakin palautukselle vahingonkorvauslain mukaista korkoa. Suokaa hiljainen hetki -elvien lisäksi- liikaa perittyjen jo palautettujen autoverojen koroille...

              kiitos linkeistä. Tuossa yhteisöjen tuomioistuimen päätöksessä lukee viimeisessä kappaleessa:
              "Jäsenvaltioiden velvollisuutta korvata yhteisön oikeutta rikkomalla yksityisille aiheuttamansa vahingot ei voida rajoittaa koskemaan ainoastaan sellaisia vahinkoja, jotka ovat aiheutuneet vasta jäsenyysvelvoitteiden noudattamatta jättämisen toteavan yhteisöjen tuomioistuimen tuomion antamisen jälkeen."
              Tullin venkoilu vielä asiassa liittyy ilmeisesti enää ainoastaan kansallisiin valitusaikoihin ? Mutta näin maallikolle tuo yo. teksti ei ainakaan rajaisi korvauksia kansallisiin valitusaikoihin?

              vielä tuli mieleen että vahingonkorvausvaatimukseen voisi korkoasian lisäksi laittaa vielä KHO:n käsittelymaksun, turhan katsastuksen....
              Aika sopan ovat keittäneet...
              F01 740d -11
              F11 530d -13
              E93 325 -07
              ex: E38 730d -00
              ex: E39 523AT -97
              ex: E39 530dAT -00

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                Originally posted by jiipee View Post
                Tuolle autolle ei ole määritelty mallikohtaista veroprosenttia niin eikö sen pitäisi mennä sitten tuon mukaan:

                BMW Muu 300-sarja 1999 29%

                Vai oonko ymmärtänyt nyt asian ihan väärin?
                Et.
                Sovellettaessa arvonmääritysmenetelmää ei voitu varmistua siitä, että tuontiautolle määrättävän autoveron määrä ei yksittäistapauksessakaan jää samanlaisten Suomessa jo rekisteröityjen käytettyjen autojen arvoon sisältyvää veroa suuremmaksi.



                Originally posted by Snow Dog View Post
                yo. teksti ei ainakaan rajaisi korvauksia kansallisiin valitusaikoihin?
                Unionin oikeudessa on vakintuneesti katsottu että kansallisilla säännöksilllä ei saa tehdä korvauksen saamista käytännössä mahdottomaksi tai suhteettoman vaikeaksi. KKO:n ratkaisun perustelujen kohta 27 ja siinä mainitut EU-tuomioistuimen ratkaisut, joista Francovich-tuomio on annettu jo vuonna 1991.

                Kohdat 33-34 ja 38-42

                Ps. Rullin Tunkkarit lisäämässä luotettavuuttaan. Salassa tietenkin.

                MTV3 Uutisten tietojen mukaan tulli komensi kesäkuussa henkilökuntaansa lopettamaan urkinnan. Julkisuuteen tapauksista ei ole hiiskuttu.
                Last edited by nullzwei; 14-08-2013, 21:24.

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?





                  Korkeimman oikeuden ratkaisussa päädytään siihen, että jo ensimmäisen unionin tuomioistuimen ratkaisun jälkeen ilmeni seikkoja, jotka ovat saattaneet viranomaisten tulkinnan ratkaisun sisällöstä kyseenalaiseksi. Korkein oikeus kiinnittää huomiota myös siihen, etteivät tuomioistuimet Suomesta ole pyytäneet asiassa uutta ennakkoratkaisua asian epäselvyyden takia. Kokonaisuutena arvioiden EU-oikeuden loukkausta on pidettävä tässä tapauksessa riittävän ilmeisenä, minkä perusteella tuomioistuin katsoo EU-oikeudellisen vahingonkorvausvastuun syntymisen edellytysten täyttyvän.

                  ****
                  Yllättävää kyllä valtiovarainministeriön vero-osaston virkamiehen laatimassa vastauksessa, jonka Jurpilainen on antanut, kiteytyy em kohtaan täydellinen antautuminen.Mutta vain elvin osalta.

                  Taistelu jatkuu...

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6707
                    • PK-seutu

                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • MarQu
                      Moderator
                      • Mar 2006
                      • 5517
                      • Vaasa

                      Oho taas meni metsään. no korotetaan bensan ja diisselin verotusta, nostetaan käyttöveroa yms. Sillä mennään taas vuosi jonka jälkeen nostetaan taas.

                      vähän ot sori.
                      sigpic

                      Comment

                      • BeamR
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 13363
                        • Espoon takametsät

                        no niin, nyt on 2kpl oikaisupyyntöjä korkovaatimuksineen laitettu eteenpäin. Nyt sitten kädt ristiin ja odottelemaan, että millaisen epäävän kirjelmän ne laittaa takaisin (mulla kun ei just nyt jaksa riittää positiivinen usko tehtyjen päätösten korjaamiseen).

                        Tullin sivuilla mainitaan, että "Autoverotusta koskevien oikaisuvaatimusten keskimääräinen käsittelyaika Tullissa on tällä hetkellä noin 4 kuukautta".

                        Mikähän näissäkin oikein kestää... Hallintolainsäädännössä lukee:
                        "Hallintolain 23 §:n 1 momentin mukaan asia on käsiteltävä ilman aiheetonta viivytystä. Oikeus saada asiansa käsitellyksi ilman aiheetonta viivytystä perustuu perustuslain 21 §:n 1 momenttiin. Velvollisuus kohdistuu lähinnä asioihin, joissa on joku asianosainen. Säännös sisältää myös vaatimuksen asian käsittelyvelvollisuudesta. Toisin sanoen viranomaisen on tutkittava jokainen sille tehty vaatimus ja annettava siihen ratkaisu.
                        Säännöksen 2 momentissa viranomainen velvoitetaan asianosaisen pyynnöstä antamaan arvio päätöksen antamisajankohdasta. Pyyntö voi olla joko kirjallinen tai suullinen. Jos käsittelyaika muodostuu arvioitua pidemmäksi, on asianosaisen pyynnöstä annettava uusi arvio ja samalla ilmoitettava syy käsittelyn viivästymiseen. Viranomaisen on muutoinkin vastattava käsittelyn etenemistä koskeviin kysymyksiin."

                        Eli pitäisiköhän oikein soittaa tulliin ja pyytää arvio, vai tulkitaanko tuo webbisivumaininta 4kk ajasta arvioksi käsittelyajasta... :think
                        F46 Gran Tourer -20
                        Boxster 2.5 -97

                        Comment

                        • nullzwei
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 11056
                          • ?

                          ...200 miljoonan euron verotulojen lisäyksestä vuosittain...

                          Valtiovarainministeriön sivuilla oli tulo-ja menoarviossa miinustettu 49 miljoonaa.

                          PLUS erikseen palautettavat elvit 70 miljoonaa.
                          Keskimääräinen palautettava ELV noin noin 800 euroa. Vuonna 2003 liikaa perittynä tuo varastettu alkupääoma on kasvanut vuotuista VAHINGONkorvauskorkoa jonkun verran... Tartteis varmaan laskea... En tiedä pitääkö lisäksi laskea korkoa korolle...

                          Comment

                          • J-Beat
                            Aluevastaava
                            • Jun 2005
                            • 3059
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by nullzwei View Post
                            ...200 miljoonan euron verotulojen lisäyksestä vuosittain...

                            Valtiovarainministeriön sivuilla oli tulo-ja menoarviossa miinustettu 49 miljoonaa.

                            PLUS erikseen palautettavat elvit 70 miljoonaa.
                            Keskimääräinen palautettava ELV noin noin 800 euroa. Vuonna 2003 liikaa perittynä tuo varastettu alkupääoma on kasvanut vuotuista VAHINGONkorvauskorkoa jonkun verran... Tartteis varmaan laskea... En tiedä pitääkö lisäksi laskea korkoa korolle...
                            Meinaatko että se on lähtenyt kasvamaan korkoa jo tuolloin kun virhe on tapahtunut vai tulkittaisiinko se niin, että korko lähtee juoksemaan vasta kun siitä on heille ilmoitettu eli tässä tapauksessa nyt kun olen laittanut vahingonkorvausvaateen?
                            Myydään:
                            Uutta ja käytettyä osaa! e21, e30, e31, e32, e36, e34, e38, e46

                            K-S Connection
                            Ajossa: e46 330ci -00 "SemiCamo", e91 330xd Touring

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11056
                              • ?

                              Originally posted by J-Beat View Post
                              Meinaatko että se on lähtenyt kasvamaan korkoa jo tuolloin kun virhe on tapahtunut vai tulkittaisiinko se niin, että korko lähtee juoksemaan vasta kun siitä on heille ilmoitettu eli tässä tapauksessa nyt kun olen laittanut vahingonkorvausvaateen?
                              En meinaa yhtään mitään.

                              Milloin sinulta varastettiin rahat. Milloin"panit" ne tilille.

                              Comment

                              • 928 GTS
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 1559
                                • Helsinki



                                Kansalaisilla on ns. selville ottamisvelvollisuus eli tietämättömyyteen ei voi vedota vaikka olisi kuinka tyhmä hippi. Jos se lohduttaa Niinistöä niin vastaavia tapauksia sattuu vähän väliä etenkin kesäaikaan kun ulkomaan sukulaiset käy kylässä. Kaikki eivät vaan jää kiinni, joka ministeriön autovero virkamiestä suuresti harmittaa.
                                -92 928 GTS
                                -98 550 Maranello

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎