Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
-
-
Jättäkää nuo iltapulujen horinat omaan arvoonsa.
Käräjäoikeuden tuomio
Ratio decidendi = kansallisella lainsäädännöllä ei voida kaventaa vahingonkorvausvastuuta edes oikeussääntöjen tulkinnan osalta.
Eurooppaoikeuden rikkomisella yksityisille aiheutuneiden vahinkojen korvausta ei voida rajoittaa koskemaan ainoastaan sellaisia vahinkoja, jotka ovat aiheutuneet vasta jäsenyysvelvoitteiden noudattamatta jättämisen toteavan EY-tuomioistuimen tuomion jälkeen.
C-224/01, C-178/94, C-179/94, C-188/94, C-189/94, C-46/93 & C-48/93, C-126/97, C-173/03, C-453/00...
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostJättäkää nuo iltapulujen horinat omaan arvoonsa.
Käräjäoikeuden tuomio
Ratio decidendi = kansallisella lainsäädännöllä ei voida kaventaa vahingonkorvausvastuuta edes oikeussääntöjen tulkinnan osalta.
Eurooppaoikeuden rikkomisella yksityisille aiheutuneiden vahinkojen korvausta ei voida rajoittaa koskemaan ainoastaan sellaisia vahinkoja, jotka ovat aiheutuneet vasta jäsenyysvelvoitteiden noudattamatta jättämisen toteavan EY-tuomioistuimen tuomion jälkeen.
C-224/01, C-178/94, C-179/94, C-188/94, C-189/94, C-46/93 & C-48/93, C-126/97, C-173/03, C-453/00...BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Oikeudenkäyntikulut on tuossa vielä pieni vaikkakin auton tuoneelle merkittävä sivuseikka siihen nähden mitä Kuitunen on sanonut istunnossa. 2009 ELV palautus oli kuulemma valtion puolelta ihan vaan hyvää hyvyyttään tehty PR-temppu eikä edes 2006-2008 tuoneille olisi tarvinnut maksaa mitään takaisin. Missä ihmeen utopiassa tuo tyyppi oikeen elää. Ei tuollaisia virkamiehiä saisi päästää edes ministeriön käytäviä siivoamaan.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Olikos vuonna -95 joku "yleinen" veroprosentti käytössä? Tarkoitan niitä automerkkejä joita ei tullin tullin prosenttitaulukossa mainita? Vai käytetäänkö samaa 29%, kuin 2003 jälkeen rekisteröidyillä bensiinikäyttöisillä henkilöautoilla?
Alpinoita ei taulukosta löydy. Mutta onhan tuo 29% tyhjää parempi, verrattuna verotuksessa käytettyyn 37,5%:iin. Tekee about pari tonttua tuolla erolla... Vai pitäisikö tullin kuitenkin käyttää pienintä vuonna 1995 ollutta veroprosenttia näissä tapauksissa.Last edited by bemmeri; 04-10-2013, 13:09.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
-
Originally posted by JHo View PostJust verotettu -2003 330i cabrio, veroprosentti 39,4, veroja 6200e. Ymmärsinkö oikein että tuosta vois saada lähemmäs 2000e takaisin :think, valittamalla tulliin. Riippuen tietenkin tuosta KHO:n päätöksestä.BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
BMW E63 630iA '05
Comment
-
-
Pitkäaikainen autoverokiista vaikuttaa ennakkopäätösten perusteella olevan kääntymässä autontuojien eduksi ja tullia eli valtiota vastaan.
Kokonaisuuden, joka käsittää noin kuusikymmentä vireillä olevaa kannetta ja kaikkiaan tuhansia muita verotuspäätöksiä, molemmat ennakkotapaukset on tuomittu valtion tappioiksi. Hallitus varautuukin jo maksamaan takautuvasti korvauksia ainakin osalle väärin verotetuista autontuojista, joilta tulli on tähän asti kiistänyt palautukset.
Varsinainen ennakkolinjaus saatiin korkeimmasta oikeudesta heinäkuussa. KKO linjasi, että vuosina 2002–2005 EU-alueelta Suomeen tuoduista autoista perityt arvonlisäverot olivat laittomia ja EY-oikeuden vastaisia.
Toinen ennakkoratkaisu on Helsingin käräjäoikeuden tuore päätös tapauksesta, joka oli valittu 60 kanteen ryhmästä esikäsittelyyn.
–Tämä oli tavallaan pilottiratkaisu muihin nähden, kertoo autoverokokonaisuudesta vastaava käräjätuomari Maria Wahlström Helsingin käräjäoikeudesta Uudelle Suomelle.
Wahlströmin mukaan käräjäoikeus päätti ottaa yhden tapauksen ennakkokäsittelyyn silloin, kun KKO:n ennakkopäätöstä ei vielä ollut. Nyt ennakkoratkaisuja on käytännössä kaksi, ja ne molemmat puhuvat autontuojien puolesta.
–Kyllähän siitä jotain johtopäätöksiä voi tehdä, Wahlström myöntää.
Käräjäoikeuden tuomiossa on Wahlströmin mukaan merkittävä ero korkeimman oikeuden tuomioon nähden. Käräjäoikeus ratkaisi kansalaisen eduksi kysymyksen vaateiden vanhentumisesta.
Tulli on tukeutunut sotkussa lakiin velan vanhentumisesta. Tullin linjauksen mukaan väärin perityt verot voidaan maksaa takaisin vain niille autontuojille, jotka ovat jo nostaneet asiasta kanteen. Tullin tulkinnan mukaan velan kolmevuotinen vanhentumisaika on alkanut viimeistään 19.3.2009, jolloin EY-tuomioistuin määritteli Suomen alv-käytännön laittomaksi.
Käräjäoikeuden ”pilottiratkaisussa” kansalainen oli tuonut auton EU-maasta Suomeen vuonna 2004. Vahingonkorvausvaatimuksen hän on esittänyt tullille maaliskuussa 2011. Tullin mielestä hänen kanneoikeutensa on päättynyt, koska hän ei ole hakenut muutosta vuoden 2007 määräaikaan mennessä.
Käräjäoikeus katsoi, että kantajan vaatimus ei ollut vanhentunut. Oikeuden mukaan tavallisen kansalaisen ei voida edellyttää tienneen kärsimästään vahingosta ainakaan ennen EY-tuomioistuimen vuoden 2009 päätöstä. Asian vanheneminen on keskeytynyt kantajan otettua yhteyden tulliin vuonna 2011.
–Vanhentumiskysymys ratkaistiin käräjäoikeudessa kansalaisen eduksi, sanoo Wahlström.
Käräjäoikeus odottaa nyt, hakevatko osapuolet muutoksia ennakkotapauksen tuomioon vai asettuuko se lainvoimaiseksi.
Wahlström muistuttaa, että kaikki kanteet eivät ole identtisiä, joten ratkaisutkaan eivät välttämättä ole. Tiedossa ei vielä ole, annetaanko kanteista jonkinlainen yhteispäätös vai tehdäänkö päätökset yksittäin oikeudenkäyntien kautta. Vielä epäselvempää on se, vaikuttaako mahdollinen yhteispäätös kaikkiin kymmeniin tuhansiin laittomiin verotuspäätöksiin.
Tulliasioista vastaava Henna Virkkunen (kok.) kuitenkin sanoi torstaina eduskunnan kyselytunnilla, että valtio odottaa käräjäoikeuden päätöstä siitä, kuinka pitkälle valtion korvausvelvollisuus ulottuu.
–Meillä on tällä hetkellä oikeudessa vireillä useita tähän liittyviä tapauksia, ja nyt haetaan ratkaisua siihen, mistä saakka tämä ikään kuin korvausvelvollisuus katsotaan alkaneeksi eli kuinka pitkältä ajalta valtio olisi vahingonkorvausvelvollinen. Näitä ikään kuin entisen lainsäädännön mukaan tehtyjä verotuspäätöksiähän on tehty noin 100 000 kappaletta, Virkkunen sanoi eduskunnassa.
Vuonna 2009 linjattiin, että verotuksen oikaisu ulottuu automaattisesti vain kolmen vuoden taakse eli vuoteen 2006.
–Nyt olemme valmistautuneet siihen, että tulemme maksamaan vahingonkorvauksia oikeuden päätöksen mukaisesti, Virkkunen sanoo.
–Eli kun saamme oikeuden tulkinnan, niin silloin hallintopäätöksenä Tulli voi tuon maksatuksen hoitaa, hän jatkoi.
Lopuksi lisää palautuskorkosuolaa tullin haavoihin.
Tulli maksaa lisää vuoden 2005 väylämaksujen palautuskorkoja
Case Irimie, C-565/11
Toisin sanoen tulli saa turpaan niin vasemmalta kuin oikealtakin.Last edited by nullzwei; 06-10-2013, 09:55.
Comment
-
-
Originally posted by Landshark View Post[email protected] ja saat paluupostissa valmiin lomakkeen + toimintaohjeet ...
Comment
-
-
Tullilta jälleen hyvä esimerkki siitä miten jatkuvasti vain tappiota tuottavien virkamiesten työllisyyttä saadaan pidettyä yllä. Samaa hölmöilyä harrastetaan siis muillakin osa-alueilla eikä pelkästään autoverotuksessa.
Comment
-
-
Originally posted by Energizer View PostJooh kyselinkin edellisessä vähän noista prosenteista ja kyllästyin noiden pdf:ien selailuun. Ilmeisesti joku muukin on kyllästynyt...
Tekasin palvelun noista tullin pdf:stä, mistä pystyy nyt hakemaan auton valmistajan, merkin ja vuosiluvun mukaan. Palvelusta löytyy ainoastaan henkilöautot tällä hetkellä (eikä ole tarkoitus tehdä tukea muille jos ei ole jotain järkevää syytä). Palvelusta löytyy tällä hetkellä noin 20 uusimman kuukauden tuontiautot (32000).
Palvelu pyörii tollasessa paskassa linnunpöntössä ja saattaa olla vähän hidas.
Jos onpi käyttöä niin voisi katsoa jos sen saisi johonkin järkevämpään rautaan pyörimään.
Älkää tehkö botteja spämmäämään tota, koska palvelu katoaa hyvin nopeasti. Hauska havaita kuinka päin mäntyä tullin kaverit noita nimiä noihin laittavat. Mallit tulevat suoraan dokumenteista parsettuna ja sama automalli voi löytyä usealla eri nimellä.
[edit] kirjautuminen on vain sivun hallitsemista varten, älkää välittäkö siitä
Comment
-
Comment