Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 928 GTS
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1559
    • Helsinki

    Originally posted by teropa View Post
    Tolla tullin OVH taulukolla 2003-2007 saa pyyhkiä persettä koska autoveropäätöksessähän se verotusarvo näkyy ja lain mukaan 28% miinus vähennykset 450e/650e.
    Mun käsityksen mukaan tuo tullin 500 000 - 10 000e taulukko on juuri tuon 450e/650e vähennyksen vaikutus 28% yleisprosenttiin. Sen perusteella valitaan 2003 - 2007 ensirekisteröidyille oikea veroprosentti joka huomioi tuon vähennyksen. Eli siitä etsitään tuodun auton OVH uutena ja valitaan prosentti samalta riviltä. Sinäänsä hyvin yksinkertaista mutta auton OVH uutena pitää keksiä kaikille tuon ikäisille vaikka kyseisen kaltaista autoa ei olisi Suomessa rekisteröity uutena yhtään kappaletta. Siis myös lisävarusteet vaikuttaa siihen. Joskus jopa hyvinkin radikaalisti. Tulli on takaamassa itselleen täystyöllisyyden jälleen vuosiksi eteenpäin.

    Tällä ei siis ole suoraan mitään tekemistä käytettynä tuodun auton verotusarvon kanssa. Sen määrä tuontihetkellä on edelleen sama Mahti, Marvo tai vedetään tullin hatusta summa kun tähänkin asti. Veron määrä saadaan samalla prosenttilaskulla kun tähänkin asti. Ainoa muutos on, että prosentti otetaan suoraan tuosta taulukosta rekisteröintipäivän OVH:n perusteella.
    -92 928 GTS
    -98 550 Maranello

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      Originally posted by 928 GTS View Post
      Mun käsityksen mukaan tuo tullin 500 000 - 10 000e taulukko on juuri tuon 450e/650e vähennyksen vaikutus 28% yleisprosenttiin. Sen perusteella valitaan 2003 - 2007 ensirekisteröidyille oikea veroprosentti joka huomioi tuon vähennyksen. Eli siitä etsitään tuodun auton OVH uutena ja valitaan prosentti samalta riviltä. Sinäänsä hyvin yksinkertaista mutta auton OVH uutena pitää keksiä kaikille tuon ikäisille vaikka kyseisen kaltaista autoa ei olisi Suomessa rekisteröity uutena yhtään kappaletta. Siis myös lisävarusteet vaikuttaa siihen. Joskus jopa hyvinkin radikaalisti. Tulli on takaamassa itselleen täystyöllisyyden jälleen vuosiksi eteenpäin.

      Tällä ei siis ole suoraan mitään tekemistä käytettynä tuodun auton verotusarvon kanssa. Sen määrä tuontihetkellä on edelleen sama Mahti, Marvo tai vedetään tullin hatusta summa kun tähänkin asti. Veron määrä saadaan samalla prosenttilaskulla kun tähänkin asti. Ainoa muutos on, että prosentti otetaan suoraan tuosta taulukosta rekisteröintipäivän OVH:n perusteella.
      Moi, oletko aivan varma tästä, että ko taulukosta katsottais myös käytettyjen veroprosentit (vaikka siinä ilmeinen korrelaatio onkin)? Koska kun puhutaan käytetyistä autoista, sille on tuon tullin sivun mukaan (http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...vanhatlait.jsp) voimassa tämä yleisohje siitä, miten verotus olisi pitänyt toimittaa 2003-2007:

      "Autoverolain (1482/1994) 6 §:n (266/2003) 1momentin 1 kohdan mukaan uutena tai vuoden 2002 jälkeen valmistetun käytettynä verotettavanhenkilöauton vero on 28 prosenttia auton verotusarvosta vähennettynä 650 eurolla, jos ajoneuvo on muulla käyttövoimalla kuin dieselöljyllä käytettävä, tai 28 prosenttia vähennettynä 450 eurolla, jos ajoneuvon käyttövoimana on dieselöljy."

      Eikö tällöin suoraan tuosta käy seurauksena se, että ylläoleva on voimassa totena niiden autojen autoveron osalta, joka olisi pitänyt kantaa (eikä myöhemmin esim ELV korjattuna) ? Ja näin ollen laskukaavana yksinkertaisesti:

      autoveropäätöksestä sillä hetkellä arvottu verotusarvo x 0,28 - vähennys 450/650 = autovero joka olisi pitänyt kantaa

      ?

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • Kylmäkalle
        Bimmer Rookie
        • Feb 2011
        • 72
        • Espoo

        Tietääkö kukaan, voiko oikaisuvaatimuksen toimittaa tullille sähköpostilla?

        Tullin sivuilla todetaan: "Toimita oikaisuvaatimuskirjelmä määräajassa autoverotuspäätöksen tehneeseen tullitoimipaikkaan. Tulli muistuttaa verovelvollisia siitä, että vuonna 2011 annettujen ensiverotuspäätösten muutoksenhakuaika päättyy 31.12.2014 klo 16.15."

        En löytänut tullin sivuilta sähköpostiosoitetta Lappeenrannan tulliin. Ei kai tuota tarvitse henkilökohtaisesti toimittaa? Ehkä kirjattu kirje?

        Nimimerkillä 11 päivää miinus pyhät aikaa toimittaa n 2kE oikaisu.

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          Onko noiden ennen vuotta 2011 verotettujen autojen tapauksessa toivo menetetty? Ja ei en kaipaa jälkiviisauksia kiitos.
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • Kylmäkalle
            Bimmer Rookie
            • Feb 2011
            • 72
            • Espoo

            On ymmärtääkseni menetetty.



            Eli tässä päätöksessä kai on todettu, että vaikka verotus on ollut epäoikeudenmukainen, ei sitä tarvitse oikaista koska kolmen verovuoden valitusaika oli umpeutunut.

            Edit:

            Hallintolainkäyttölain 63 §:n 1 momentin mukaan lainvoiman saanut päätös voidaan purkaa:

            jos asiaan on tullut sellaista uutta selvitystä, joka olisi olennaisesti voinut vaikuttaa päätökseen, eikä hakijasta johdu, että uutta selvitystä ei ole aikanaan esitetty.

            Voisi tietysti kyseenalaistaa etteikö nyt valmistunut "Ferraripäätös" olisi lain tarkoittama "uusi selvitys".
            Last edited by Kylmäkalle; 20-12-2014, 07:43.

            Comment

            • jussi_r
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 1655
              • Nurmijärvi

              Originally posted by Kylmäkalle View Post
              On ymmärtääkseni menetetty.



              Eli tässä päätöksessä kai on todettu, että vaikka verotus on ollut epäoikeudenmukainen, ei sitä tarvitse oikaista koska kolmen verovuoden valitusaika oli umpeutunut.
              Tullin käymä väsytystaistelu on ollut menestyksekästä. Iso osa kaltoinkohdelluista on luovuttanut keissinsä ajamisen. Vahingonkorvausten hakeminen onnistuu toki vanhemmistakin keisseistä, mutta siinä taitaa olla melkoinen riski kantajallakin.

              Omakohtaisesti vanhentuneiden tapausten tuomaa pettymystä lieventää tulossa olevat tuntuvat palautukset muutamasta autosta. :think
              M3 Cabrio Individual
              530d GT xDrive
              GL420 CDI
              ZX-12R

              Comment

              • Kylmäkalle
                Bimmer Rookie
                • Feb 2011
                • 72
                • Espoo

                Voisi ehkä kannatta laittaa oikaisu vetämään myös 2010 ja aiemmin veroitetuistakin. Oikaisuvaatimuksen tekeminen kun ei maksa mitään. Jos joku pystyy osoittamaan tuon Ferraripäätöksen olleen lain tarkoittama uusi selvitys, tullee korvaukset sitten joskus.

                Comment

                • 928 GTS
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 1559
                  • Helsinki

                  Originally posted by teropa View Post
                  Moi, oletko aivan varma tästä, että ko taulukosta katsottais myös käytettyjen veroprosentit (vaikka siinä ilmeinen korrelaatio onkin)?
                  Tullista ei tietenkään koskaan tiedä mutta noin epäilen. Kunkin 2003 - 2007 uutena tuodun auton todellinen prosentti vaihteli kaikesta päätelleen juuri niin kuin tullin taulukossa on laskettu. Koska tulli haluaa maksimoida veron määrän mutta ei voi sattuneesta syystä syrjiä pitää sen laskea todellinen prosentti. Siihen tarvitaan tosiaan tuotavan auton kanssa identtisen auton OVH tuontavan auton ensirekisteröinti päivänä. Kun tuo tiedetään on helppo ottaa prosentti taulukosta.
                  -92 928 GTS
                  -98 550 Maranello

                  Comment

                  • 928 GTS
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1559
                    • Helsinki

                    Originally posted by jussi_r View Post
                    Vahingonkorvausten hakeminen onnistuu toki vanhemmistakin keisseistä, mutta siinä taitaa olla melkoinen riski kantajallakin.
                    Riskiä voi pienentää huomattavasti keräämällä mahdollisimman monta tapausta kimppaan niin kuin ELV:n kanssa tapahtui. Tuossakin kannattaa olla hereillä ajoissa ettei käy niin kuin joillekin ELV:n hakijoille kävi ja 3v aikaraja meni ohi 2009 tuomion jälkeen. Saattaa vielä olla, että nuokin tapaukset saa rahat pois korkoineen mutta siitä on vielä erilliset prosessit menossa. Ajoissa liikkeellä olleet on jo omat juttunsa voittaneet.
                    -92 928 GTS
                    -98 550 Maranello

                    Comment

                    • unknown
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2009
                      • 40
                      • -

                      Miten tuo "historiallinen" autovero menee, jos auto on sellainen, ettei kyseistä mallia koskaan tuotu maahan? Toki se pitää huomioida, että muualla EU maissa nämäkin automallit vaikuttaa markkinoihin, vaikka olisivat jo vanhempaa mallia, eikä niitä voi sivuuttaa, tai luoda omanlaisia sisämarkkinoita Suomeen.

                      Comment

                      • 928 GTS
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 1559
                        • Helsinki

                        Originally posted by unknown View Post
                        Miten tuo "historiallinen" autovero menee, jos auto on sellainen, ettei kyseistä mallia koskaan tuotu maahan? Toki se pitää huomioida, että muualla EU maissa nämäkin automallit vaikuttaa markkinoihin, vaikka olisivat jo vanhempaa mallia, eikä niitä voi sivuuttaa, tai luoda omanlaisia sisämarkkinoita Suomeen.
                        Veroprosentti lasketaan niin kuin autoja olisi tuotu maahan. Markkina-arvon laskentaan tällä viimeisimmällä säädöllä ei ole mitään suoraa vaikutusta. Epäsuora on tietenkin mutta sitä ei huomioida missään muuten kun mikä sattuu tulemaan arvonnan lopputulokseksi verotuspäivänä. Eli tässä pitää erottaa vero% ja verrokin arvo toisistaan vaikka ne molemmat vaikuttaa lopputulokseen. Ei riitä, että lopputulos on syrjimätön. Molempien verokaavan alkulukujen on oltava erikseen syrjimättömiä.
                        -92 928 GTS
                        -98 550 Maranello

                        Comment

                        • Convertible
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2003
                          • 2638
                          • Turku

                          Miten se nyt meni sen ALV / ELV valituksen kanssa, haetaanko niitä myös naista 2011 päätöksistä? vai oliko se vain niissä vanhemmissa veropäätöksissä, missä ne alvit oli eritelty.
                          F25 X3 35d
                          E87 118i
                          E46 330ti
                          E46 M3
                          E30 M3
                          E30 M3 Convertible
                          Z3 Roadster

                          Comment

                          • Zoui
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 6345
                            • Tampere

                            Originally posted by unknown View Post
                            Miten tuo "historiallinen" autovero menee, jos auto on sellainen, ettei kyseistä mallia koskaan tuotu maahan? Toki se pitää huomioida, että muualla EU maissa nämäkin automallit vaikuttaa markkinoihin, vaikka olisivat jo vanhempaa mallia, eikä niitä voi sivuuttaa, tai luoda omanlaisia sisämarkkinoita Suomeen.
                            Nissan Pao, mikä on teknisesti hyvin lähellä Nissan Micraa muuttui verotusvaiheessa Mini Cooper (Rover) mallia vastaavaksi marvon mielestä.
                            Elämä on pihakivestä.

                            Comment

                            • Laku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 17477
                              • Turku

                              Näillä mennään:
                              - BMW E81 118i since 2017
                              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                              Comment

                              • teropa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 3855
                                • Oulu

                                Originally posted by 928 GTS View Post
                                Totta, tuo kannattaa korjata muotoon ensimmäisenä käyttöönottopäivänä tai minä tahansa päivänä sen jälkeen voimassa olleen Suomen autoverolain mukaisesti joka on verovelvollisen kannalta edullisin vaihtoehto tai jotain tohon suuntaan. Pointti kuitenkin se, että tullin tulee etsiä kaikkein edullisin prosentti kaikista mahdollisista.
                                Jos sen editoi tuollain, eihän ole sitten riskiä että se sallii käsittelyn muunkin veromallin mukaan kuin joka ollut voimassa ensimmäisenä käyttöönottopäivänä -> sallisi CO2 mallin käytön -> perseelleen meni?

                                Koska eihän 2007 jälkeen tuolla ole ollut edullisempia malleja tarjolla, niin miksi tuota tarvisi edes tuossa tuollain korostaa?

                                Tero
                                E60 520dA M-sport
                                ---Ex
                                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                                E90 330iA, 325iA, 320dA
                                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                                PPL(A)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎