Originally posted by MajorDrake
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
-
-
Originally posted by Laku View PostSama täällä. Tosin en muista jätinkö s-postitse vai kirjeitse, mutta lukukuittauksia ei ainakaaan ole. Kuitenkin niin, ettei mitään ole vuoteen kuulunut :think.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Osaako kukaan kertoa mitä tarkoittaa päivämäärä, joka on saksalaisessa rekisteriotteeseen kohdassa 6 (datum zu K)? Itsellä siinä kohdassa on 18.08.2008 ja kohdassa B (datum der erstzulassung des fahrzeugs) on 21.09.2009. Jos tuo vanhempi onkin auton oikea käyttöönottopäivämäärä tarkoittaa se mun tapauksessa 600e suurempaa palautusta. Siksi kyselen.
Comment
-
-
Originally posted by Sami.k View Post(datum der erstzulassung des fahrzeugs) on 21.09.2009.BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
-
Onko tämä uutinen siis tulkittavissa niin että jos nyt haen 2003-2007 Saksassa ensirekisteröidyn auton, on sille lankeava veroprosentti n. 28% luokkaa? (jos tähän asti on ollut esim. 35% luokkaa)
Toki pitää nyt ootella tuohon 3/2015 asti, mutta jos homma näin toimii, pystyy samantien nostamaan omaa ostobudjettia Saksan hinnoissa...Last edited by -rik; 23-12-2014, 00:39.ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |
Comment
-
-
Laitetaas nyt oikeen topicin aiheeseen liittyen. Ilmeisesti tulli halusi pöydän tyhjäksi kun 5.12 jätin autoveroilmoituksen ja 12.12 kolahti päätös postilaatikkoon.
n.800€ veroa -92 e30 325i M-tech2 cabrioon.
Katsastusmies vaan keksi pyytää vaatimuksenmukaisuustodistusta kun ei ruotsin otteesta löytynyt päästöluokkaaexät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i
Comment
-
-
Originally posted by jaki View PostTeropa ja muut:
Asia mikä on oikea veroprosentti on aika yksinkertainen, kun ...
Mitä vaihtoehtoja teropalla siis on?
3. ostaa auto Suomesta, joka on tuotu aikoinaan käytettynä Suomeen ja verot maksettu sen hetkisen lain mukaan.
Jotta teropaa ja muita ei syrjittäisi tuon oman hakemisen tiimoilta veroprosentti ei saa olla yhtään korkeampi kuin kahden Suomessa olevan yksilön verprosentti.
Siksi Tullin pitää käyttää pienintä tiedossa olevaa prosenttia ko autolle...
... pitäisi minusta ehkä siten muuttaa muotoon:
"ensimmäisenä käyttöönottopäivänä tai minä tahansa päivänä sen jälkeen voimassa olleen Suomen autoverolain mukaisesti (ulottuen maahantuonnin ajankohtaan), joka on verovelvollisen kannalta edullisin vaihtoehto"
^ Tälleen muotoiltuna ei ainakaan voi tapahtua siten, että jos maahantuonnin jälkeen autoverolakia olisikin muutettu epäedulliseksi -> verovelvolliselle napsahtaakin lisälasku!
---
Hienosti tiivistit nämä caset, ja tämä numero 3 onkin se mun ajattelulle vaikea tapaus.
Oletetaan näin: Teropa ostaa vm 2004 auton Suomesta vuonna 2014, joka on siis tuotu aikoinaan tänne käytettynä ja verot maksettu sen hetkisen lain mukaan, olkoon tämä tuontivuosi 2007.
Tämän auton on aikanaan tuonut maahan jaki, ja nyt jaki miettii:
"2004 auto verotettiin aikanaan tuontivuonna 2007 sen aikaisen lain mukaan, eikä silloin ollut vielä co2-pohjaista verotusta. Veroprosentti oli 28%. Onkohan minulla oikeus valittaa nyt väärästä veroprosentista, koska auton alkuperäisen maahantuonnin jälkeen tuli voimaan co2-perusteinen autovero 1.1.2008, jossa ei vielä ollut laitonta elv:iä sisäänleivottuna autoveroprosentteihin. Kyseisen auton vero% co2-pohjaisessa autoverotuksessa 1.1.2008-31.3.2009 oli 24%. Voinko nyt valittaa että sen aikainen veropäätös oli syrjivä, koska ko. autolle tuli myöhemmin 4% alhaisempi autoveroprosentti?"
Kysymys kuuluu: kun autoverolakia on muutettu siten, että alkuperäisen tuonnin / ensirekisteröinnin jälkeen veroprosentti on pienentynyt, onko silloin kaikki kyseisen mallin, jo maassa olevat, autot verotettu syrjivästi ja pitäisikö autoveroa korjata alaspäin myös niistä?
TeroLast edited by teropa; 23-12-2014, 09:14.E60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by teropa View Post... [/I]pitäisi minusta ehkä siten muuttaa muotoon:
"ensimmäisenä käyttöönottopäivänä tai minä tahansa päivänä sen jälkeen voimassa olleen Suomen autoverolain mukaisesti (ulottuen maahantuonnin ajankohtaan), joka on verovelvollisen kannalta edullisin vaihtoehto"
Tämän auton on aikanaan tuonut maahan jaki, ja nyt jaki miettii:
Kysymys kuuluu: kun autoverolakia on muutettu siten, että alkuperäisen tuonnin / ensirekisteröinnin jälkeen veroprosentti on pienentynyt, onko silloin kaikki kyseisen mallin, jo maassa olevat, autot verotettu syrjivästi ja pitäisikö autoveroa korjata alaspäin myös niistä?BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
-
Originally posted by jaki View PostMinustakin autoverosian malli, siis se jota netissä/täällä jaetaan, on epätäydellinen. Olen useamman auton sillä valittanut, mutta täydentämiseksi menee, koska siinä ei tosiaan oteta tuota huomioon, että myöhemmin on prosentti voinut olla pienempikin. Ja aivan kuten kirjoitit, siihen hetkeen saakka, kun itse vein auton verolle. Mitä sen jälkeen tapahtuu, ei ole merkitystä.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by jaki View PostJaki voi ihan rauhassa miettiä, mutta ei veroja takautuvasti takaisin saa. Eli, jos veroja on peritty oikein sen hetkisen tilanteen mukaan, se, että esim autovero jopa poistettaisiin seuraavana päivänä, ei valitettavasti oikeuta verojen palautukseen
Ja lopulta kaikkia, myös teropaa ja jakia, kusetettiin valtion toimesta 100-0. Kaikki toivotut, luvatut ja epäillyt autoveron palautukset ja alennukset korvattiin jollain ovelalla tiemaksulla tai muulla verolla. Autoveroa ei koskaan poistettu, vaan sitä kiristettiin ja niin vuonna 2025 suomalaisten autojen keski-ikä oli 19 vuotta.
Ja oli myös tapahtuman näin: keski-euroopan romutusikäisille autoille (n 15v) valtio perusti uuden mahtavan mallin, jolla suomalaiset pääsivät edullisesti käsiksi laadukkaisiin eurooppalaisiin käytettyihin: uusi malli nimettiin "Romuralliksi". Kaikki keski-euroopassa romutukseen menossa olleet henkilöautot rekisteröitäisiin jatkossa Suomeen, jossa niiden elämä tulisi vasta alkamaan. Saksalainen autoaan romuttava yritys tai yksityishenkilö sai EU:lta 1000e lahjakortin jokaisesta Suomeen myydystä autosta "Romurallin" piirissä, ja Suomen valtio tarjoutui maksamaan "Romurallin" piirissä ostetuista autoista jopa 2000e "rallilisää" jolla saatiin ikävästi ympäristöä kuormittavat autoromutukset vähenemään ja käypäiset henkilöautot vielä ainakin 10:ksi vuodeksi Suomeen.
Valtiovarainministeri Sanni Grahn-Laasonen kommentoi vuonna 2025 näin: "Ei ole oikein, että hyviä autoja on pakko romuttaa kun ne ovat vasta 15 vuotiaita. Tässähän voidaan katsoa asiaa vapaaehtoisuuden kautta, ja me huomattiinkin että pienellä kannustinlisällä saadaan tosi kivasti kierrätettyä noita hyviä pelejä tänne meille pohjolaan ja sitäkautta saadaan samalla autokantaa uudistettua entistä ympäristöystävällisemmäksi. "Romuralli" tulee näillä näkymin jatkumaan ainakin nykyisen ja seuraavan hallituskauden yli, niin on ollut suuri kysyntä autoille tuolta Euroopasta! Valitettavasti hallitus joutuu nostamaan kuitenkin liikennevaloanturi-pohjaista ajamisveroa tämän toiminnan rahottamiseksi. 2026 jokainen liikennevaloista läpi ajaminen nousee paineanturi-varustetuista liikennevaloista 10 sentistä 12 senttiin, ja pitkiä väläyttämällä maksu nousee 15 sentistä 20 senttiin."
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View PostEn ole hirveän tarkkaan seurannut näitä tuoreimpia päätöksiä, mutta onko nyt siis niin, että myös 1,5 "kateuskerroin" olisi poistumassa?-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Mitenkäs loppuvuodesta 2007 rekisteröidyt ei suuripäästöiset autot (meillä 203g rekisteröity 26.11.2007)? Näistähän on maksettu 2007 kovempaa veroa suomessa, mutta ne kohtasivat ylimääräisen arvonaleneman markkinoinnalla heti vuonna 2008, kun uusien hinnat laskivat Co2-verotuksen seurauksena tuhansilla euroilla. Meillä veroa määrättiin 29,6% ja vuoden 2008 vero olisi taulukoiden mukaan 24,3%. Onko tässä paikkaa veron takaisinsaannille?e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
Comment