Ei minulle ainakana ole tullut yhtään diaarinumeroa, päätöksiä on sadellut muinoin n. vuoden valittamisen jälkeen. vuosi sitten valitetuista ei ole tullut mitään infoa, jätetty sähköpostitse, lukukuittaukset on tallessa...
Sama täällä. Tosin en muista jätinkö s-postitse vai kirjeitse, mutta lukukuittauksia ei ainakaaan ole. Kuitenkin niin, ettei mitään ole vuoteen kuulunut :think.
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Sama täällä. Tosin en muista jätinkö s-postitse vai kirjeitse, mutta lukukuittauksia ei ainakaaan ole. Kuitenkin niin, ettei mitään ole vuoteen kuulunut :think.
Mielenkiintoista. Kai päätyvät käsittelyyn vielä joskus eikä ole suoraan silputtu. :think
Osaako kukaan kertoa mitä tarkoittaa päivämäärä, joka on saksalaisessa rekisteriotteeseen kohdassa 6 (datum zu K)? Itsellä siinä kohdassa on 18.08.2008 ja kohdassa B (datum der erstzulassung des fahrzeugs) on 21.09.2009. Jos tuo vanhempi onkin auton oikea käyttöönottopäivämäärä tarkoittaa se mun tapauksessa 600e suurempaa palautusta. Siksi kyselen.
Onko tämä uutinen siis tulkittavissa niin että jos nyt haen 2003-2007 Saksassa ensirekisteröidyn auton, on sille lankeava veroprosentti n. 28% luokkaa? (jos tähän asti on ollut esim. 35% luokkaa)
Toki pitää nyt ootella tuohon 3/2015 asti, mutta jos homma näin toimii, pystyy samantien nostamaan omaa ostobudjettia Saksan hinnoissa...
Laitetaas nyt oikeen topicin aiheeseen liittyen. Ilmeisesti tulli halusi pöydän tyhjäksi kun 5.12 jätin autoveroilmoituksen ja 12.12 kolahti päätös postilaatikkoon.
n.800€ veroa -92 e30 325i M-tech2 cabrioon.
Katsastusmies vaan keksi pyytää vaatimuksenmukaisuustodistusta kun ei ruotsin otteesta löytynyt päästöluokkaa
Teropa ja muut:
Asia mikä on oikea veroprosentti on aika yksinkertainen, kun ...
Mitä vaihtoehtoja teropalla siis on?
3. ostaa auto Suomesta, joka on tuotu aikoinaan käytettynä Suomeen ja verot maksettu sen hetkisen lain mukaan.
Jotta teropaa ja muita ei syrjittäisi tuon oman hakemisen tiimoilta veroprosentti ei saa olla yhtään korkeampi kuin kahden Suomessa olevan yksilön verprosentti.
Siksi Tullin pitää käyttää pienintä tiedossa olevaa prosenttia ko autolle...
edit: allaoleva liittyy yksinomaan siihen ajatukseen millä sanamuodolla tuota vero% valituskirjettä pitäisi höystää alhaisimman veroprosentin saamista ajatellen. Ymmärrän täysin sen, että prosentit on syrjiviä jos maahantuontihetkellä yritetään periä enemmän veroa mitä joskus aiemmin on ollut ko autolle säädetty. Mutta mielestäni valtio ei ala katsomaan maahantuontihetken jälkeisen ajan vaikutusta veroprosentteihin ja siten hakemaan sieltä "parempia prosentteja" verovelvollisille. Tämä korjaus siihen valituspohjan tekstiin: "ensimmäisenä käyttöönottopäivänä tai minä tahansa päivänä sen jälkeen voimassa olleen Suomen autoverolain mukaisesti joka on verovelvollisen kannalta edullisin vaihtoehto"
... pitäisi minusta ehkä siten muuttaa muotoon:
"ensimmäisenä käyttöönottopäivänä tai minä tahansa päivänä sen jälkeen voimassa olleen Suomen autoverolain mukaisesti (ulottuen maahantuonnin ajankohtaan), joka on verovelvollisen kannalta edullisin vaihtoehto"
^ Tälleen muotoiltuna ei ainakaan voi tapahtua siten, että jos maahantuonnin jälkeen autoverolakia olisikin muutettu epäedulliseksi -> verovelvolliselle napsahtaakin lisälasku! ---
Hienosti tiivistit nämä caset, ja tämä numero 3 onkin se mun ajattelulle vaikea tapaus.
Oletetaan näin: Teropa ostaa vm 2004 auton Suomesta vuonna 2014, joka on siis tuotu aikoinaan tänne käytettynä ja verot maksettu sen hetkisen lain mukaan, olkoon tämä tuontivuosi 2007.
Tämän auton on aikanaan tuonut maahan jaki, ja nyt jaki miettii:
"2004 auto verotettiin aikanaan tuontivuonna 2007 sen aikaisen lain mukaan, eikä silloin ollut vielä co2-pohjaista verotusta. Veroprosentti oli 28%. Onkohan minulla oikeus valittaa nyt väärästä veroprosentista, koska auton alkuperäisen maahantuonnin jälkeen tuli voimaan co2-perusteinen autovero 1.1.2008, jossa ei vielä ollut laitonta elv:iä sisäänleivottuna autoveroprosentteihin. Kyseisen auton vero% co2-pohjaisessa autoverotuksessa 1.1.2008-31.3.2009 oli 24%. Voinko nyt valittaa että sen aikainen veropäätös oli syrjivä, koska ko. autolle tuli myöhemmin 4% alhaisempi autoveroprosentti?"
Kysymys kuuluu: kun autoverolakia on muutettu siten, että alkuperäisen tuonnin / ensirekisteröinnin jälkeen veroprosentti on pienentynyt, onko silloin kaikki kyseisen mallin, jo maassa olevat, autot verotettu syrjivästi ja pitäisikö autoveroa korjata alaspäin myös niistä?
... [/I]pitäisi minusta ehkä siten muuttaa muotoon:
"ensimmäisenä käyttöönottopäivänä tai minä tahansa päivänä sen jälkeen voimassa olleen Suomen autoverolain mukaisesti (ulottuen maahantuonnin ajankohtaan), joka on verovelvollisen kannalta edullisin vaihtoehto"
Minustakin autoverosian malli, siis se jota netissä/täällä jaetaan, on epätäydellinen. Olen useamman auton sillä valittanut, mutta täydentämiseksi menee, koska siinä ei tosiaan oteta tuota huomioon, että myöhemmin on prosentti voinut olla pienempikin. Ja aivan kuten kirjoitit, siihen hetkeen saakka, kun itse vein auton verolle. Mitä sen jälkeen tapahtuu, ei ole merkitystä.
Tämän auton on aikanaan tuonut maahan jaki, ja nyt jaki miettii:
Kysymys kuuluu: kun autoverolakia on muutettu siten, että alkuperäisen tuonnin / ensirekisteröinnin jälkeen veroprosentti on pienentynyt, onko silloin kaikki kyseisen mallin, jo maassa olevat, autot verotettu syrjivästi ja pitäisikö autoveroa korjata alaspäin myös niistä?
Jaki voi ihan rauhassa miettiä, mutta ei veroja takautuvasti takaisin saa. Eli, jos veroja on peritty oikein sen hetkisen tilanteen mukaan, se, että esim autovero jopa poistettaisiin seuraavana päivänä, ei valitettavasti oikeuta verojen palautukseen
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Minustakin autoverosian malli, siis se jota netissä/täällä jaetaan, on epätäydellinen. Olen useamman auton sillä valittanut, mutta täydentämiseksi menee, koska siinä ei tosiaan oteta tuota huomioon, että myöhemmin on prosentti voinut olla pienempikin. Ja aivan kuten kirjoitit, siihen hetkeen saakka, kun itse vein auton verolle. Mitä sen jälkeen tapahtuu, ei ole merkitystä.
On melko varmaa jotta valtio päätyy tammikuussa ensirekisteröintipäivän prosenttiin. Ainakin jos ministeriön virkamies saa kirjoittaa lakimuutoksen ilman ulkopuolista ohjausta. Mikä on todennäköistä koska on kiire aikataulu ja molemmat esillä olleet asia käsitteli nimenomaan sellaista vaatimusta. Eli jos hakee muuta myöhempää prosenttia kun ensirekisteröinti päivänä voimassa ollutta kannattaa varautua ainakin henkisesti jälleen uuteen hallinto-oikeus kierrokseen. Se tullaanko käyttämään ensirekisteröinnin prosenttia vai pitääkö tullin tutkia myös kaikki myöhemmät prosentit voi siis vaatia taas pari vuotta. Tässäkin on sama kun aiemmilla kierroksilla. Vain ne jotka älyää erikseen vaatia on mukana arvonnassa ja voivat voittaa. Ainakin jos käsittely kestää niin pitkään, että keväällä tehtävät korjauspäätökset ehtii vanhentua. Joka tapauksessa jotenkin mallivalitusta kannattaa muuttaa jos haluaa varmasti arvontaan mukaan.
Jaki voi ihan rauhassa miettiä, mutta ei veroja takautuvasti takaisin saa. Eli, jos veroja on peritty oikein sen hetkisen tilanteen mukaan, se, että esim autovero jopa poistettaisiin seuraavana päivänä, ei valitettavasti oikeuta verojen palautukseen
Joulunovelli 2014:
Ja lopulta kaikkia, myös teropaa ja jakia, kusetettiin valtion toimesta 100-0. Kaikki toivotut, luvatut ja epäillyt autoveron palautukset ja alennukset korvattiin jollain ovelalla tiemaksulla tai muulla verolla. Autoveroa ei koskaan poistettu, vaan sitä kiristettiin ja niin vuonna 2025 suomalaisten autojen keski-ikä oli 19 vuotta.
Ja oli myös tapahtuman näin: keski-euroopan romutusikäisille autoille (n 15v) valtio perusti uuden mahtavan mallin, jolla suomalaiset pääsivät edullisesti käsiksi laadukkaisiin eurooppalaisiin käytettyihin: uusi malli nimettiin "Romuralliksi". Kaikki keski-euroopassa romutukseen menossa olleet henkilöautot rekisteröitäisiin jatkossa Suomeen, jossa niiden elämä tulisi vasta alkamaan. Saksalainen autoaan romuttava yritys tai yksityishenkilö sai EU:lta 1000e lahjakortin jokaisesta Suomeen myydystä autosta "Romurallin" piirissä, ja Suomen valtio tarjoutui maksamaan "Romurallin" piirissä ostetuista autoista jopa 2000e "rallilisää" jolla saatiin ikävästi ympäristöä kuormittavat autoromutukset vähenemään ja käypäiset henkilöautot vielä ainakin 10:ksi vuodeksi Suomeen.
Valtiovarainministeri Sanni Grahn-Laasonen kommentoi vuonna 2025 näin: "Ei ole oikein, että hyviä autoja on pakko romuttaa kun ne ovat vasta 15 vuotiaita. Tässähän voidaan katsoa asiaa vapaaehtoisuuden kautta, ja me huomattiinkin että pienellä kannustinlisällä saadaan tosi kivasti kierrätettyä noita hyviä pelejä tänne meille pohjolaan ja sitäkautta saadaan samalla autokantaa uudistettua entistä ympäristöystävällisemmäksi. "Romuralli" tulee näillä näkymin jatkumaan ainakin nykyisen ja seuraavan hallituskauden yli, niin on ollut suuri kysyntä autoille tuolta Euroopasta! Valitettavasti hallitus joutuu nostamaan kuitenkin liikennevaloanturi-pohjaista ajamisveroa tämän toiminnan rahottamiseksi. 2026 jokainen liikennevaloista läpi ajaminen nousee paineanturi-varustetuista liikennevaloista 10 sentistä 12 senttiin, ja pitkiä väläyttämällä maksu nousee 15 sentistä 20 senttiin."
En ole hirveän tarkkaan seurannut näitä tuoreimpia päätöksiä, mutta onko nyt siis niin, että myös 1,5 "kateuskerroin" olisi poistumassa?
Ei, se jää käyttöön kaikkiin niihin veropäätöksiin joissa käytetään painoperusteista CO2-taulukkoa. Eli käytännössä jos auto on 2008 tai uudempi eikä sille löydy päästötietoa on 1,5 kerroin edelleen voimassa. Mutta sitä ei siis käytetä enää mihinkään 1.1.2008 vanhempaan autoon joten se jää vain muutaman yksittäisen tuonnin riesaksi vuosittain.
Mitenkäs loppuvuodesta 2007 rekisteröidyt ei suuripäästöiset autot (meillä 203g rekisteröity 26.11.2007)? Näistähän on maksettu 2007 kovempaa veroa suomessa, mutta ne kohtasivat ylimääräisen arvonaleneman markkinoinnalla heti vuonna 2008, kun uusien hinnat laskivat Co2-verotuksen seurauksena tuhansilla euroilla. Meillä veroa määrättiin 29,6% ja vuoden 2008 vero olisi taulukoiden mukaan 24,3%. Onko tässä paikkaa veron takaisinsaannille?
Katoin aikani kuluksi tuolta tullin autoverotaulukosta, että mulla on ollut verotusarvo 25432,95€ ja autovero 11190,49€.
Aika isolla prosentilla on menty vuoden 2012 toukokuussa.
Comment