Announcement

Collapse
No announcement yet.

auto Ruotsista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jsa014
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 1651
    • Turun Pallivaha

    Originally posted by Armas P View Post
    Eli mukaan noi del 1/2+kauppakirja. Sitten tullista tarrakilvet ja katsastuskonttorille jatkamaan.
    Antaisitko sinä Ruotsalaiselle Svenille auton myytyään mukaan rekisteriotteen ilmoitusosan luottaen että Sven tosiaan rekisteröi sen Ruotsissa? Samoin ajattelee moni Sven Suomalaisostajasta, eikä anna sitä DEL2:sta tai kilpiä.
    316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

    Comment

    • -PT-
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 580
      • Rovaniemi

      Originally posted by Esko View Post
      Nyt kun kilvet jäävät myyjälle, niin riittääkö ajoneuvon poistamiseen ruotsalaisen nimistä, jos soitan Ruotsin konttorille ja ilmoitan noi behörighetskod,registreringsnummer i sifferform tiedot Del1:stä? Kilvethän myyjä voi sitten itse toimittaa Ruotsin konttorille..

      Tuossa olikin puhetta tosta COC/vaatimuksenmukaisuus todistuksesta, niin tuollaisen sai siis ihan BMW-jälleenmyyjän tiskiltä hommattua noin 100€ hintaan?
      Jos tuot Ruotsista niin et tarvitse vaatimuksenmukaisuustodistusta. Näin ainakin itellä on ollu kun olen sieltä 2 autoa hakenu. Pelkkä soitto ei riitä Ruotsissa rekisteristä poistoon.

      Originally posted by Armas P View Post
      Siellä satamassa on tullin piste, josta ne kilvet saat. Itse joskus toin mm. Ruotsista auton, oli ihan ruotsin kilvissä koko ajan. Eli mukaan noi del 1/2+kauppakirja. Sitten tullista tarrakilvet ja katsastuskonttorille jatkamaan. Konttorilla ottavat lähdemaan kilvet, palauttavat ne ja vievät alkuperäiset dokut. Sama resepti toimii muissakin (EU) maissa. Eli byrokratiaa ei ole. Auton paperit+kauppakirja.

      Kakkosvaihtoehtona on poistaa auto kohdemaassa rekisteristä.
      Näin se mennee helpoiten. Siis kummatkin del1 ja del2 + kauppakirja/vast.

      Originally posted by HJP View Post
      Ok,

      Lienee siis järkevintä ajella Ruotsin kilvillä Suomeen, ja käydä tullista satamassa hakemassa siirtolaput samalla kun ruuvaa Ruotsin kilvet irti.
      Jep.
      Peugeot 407 HDi 136 -04
      Ex: E46 320i -00
      Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

      Comment

      • Armas P
        Bimmer Rookie
        • Dec 2008
        • 74

        Originally posted by jsa014 View Post
        Antaisitko sinä Ruotsalaiselle Svenille auton myytyään mukaan rekisteriotteen ilmoitusosan luottaen että Sven tosiaan rekisteröi sen Ruotsissa? Samoin ajattelee moni Sven Suomalaisostajasta, eikä anna sitä DEL2:sta tai kilpiä.
        Sori, itkuiikka. Kerroin VAIN omista kokemuksista, eli siis minulla homma toimi noin. Been there, done that. Autoja tuotu muutama ruotsista ja virosta. Kauppakirjastahan jää kopio myös myyjälle, joka voi tarvittaessa toimia tämän kanssa.

        Comment

        • jsa014
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 1651
          • Turun Pallivaha

          Originally posted by Armas P View Post
          Sori, itkuiikka. Kerroin VAIN omista kokemuksista, eli siis minulla homma toimi noin. Been there, done that. Autoja tuotu muutama ruotsista ja virosta. Kauppakirjastahan jää kopio myös myyjälle, joka voi tarvittaessa toimia tämän kanssa.
          Armas Perse pitää itkut mahassaan. Meinasinpa vaan että ei ole itsestään selvää että noin sopii myyjälle, eli kannattaa varmistaa myyjältä ennen lähtöä että homma sopii.
          316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

          Comment

          • Esko
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 11687
            • Kouvola

            Sekavaa kun toiset sanoo, että ei tarvi koko Del2:sta, toiset ottanu kopion ja toiset taas ottanu alkuperäisen paperin. Muistelisin että itse sain viimeeksi hakiessa myyjältä kopion Del2:sta. Mihin sitä alkuperäistä Del2:sta Suomessa tarvii?

            Comment

            • jsa014
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 1651
              • Turun Pallivaha

              Originally posted by Esko View Post
              Sekavaa kun toiset sanoo, että ei tarvi koko Del2:sta, toiset ottanu kopion ja toiset taas ottanu alkuperäisen paperin. Muistelisin että itse sain viimeeksi hakiessa myyjältä kopion Del2:sta. Mihin sitä alkuperäistä Del2:sta Suomessa tarvii?
              Ei sitä tarvita. Se nopeuttaa rekisteröintiä kun AKE voi suoraan rekisteröidä auton Suomeen jos on del2. Muuten joutuu odottelemaan rekisterilupaa Ruotsista kun myyjä poistaa del2:lla auton Ruotsin rekisteristä. Jos ei saa del2:sta mukaan, niin tarvitaan kauppakirja omistusoikeuden osoittamiseen. Mutta siis del1 ja kauppakirja riittää. Kopio del2:sta on vaan kiva juttu, sillä ei mitään painoarvoa sinänsä ole. Mutta voihan sen ottaa jos sattuu myyjällä kopiokone lähellä olemaan.
              316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

              Comment

              • Esko
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 11687
                • Kouvola

                Originally posted by jsa014 View Post
                Ei sitä tarvita. Se nopeuttaa rekisteröintiä kun AKE voi suoraan rekisteröidä auton Suomeen jos on del2. Muuten joutuu odottelemaan rekisterilupaa Ruotsista kun myyjä poistaa del2:lla auton Ruotsin rekisteristä. Jos ei saa del2:sta mukaan, niin tarvitaan kauppakirja omistusoikeuden osoittamiseen. Mutta siis del1 ja kauppakirja riittää. Kopio del2:sta on vaan kiva juttu, sillä ei mitään painoarvoa sinänsä ole. Mutta voihan sen ottaa jos sattuu myyjällä kopiokone lähellä olemaan.
                Kiitoksia, tämä selvensi huomattavasti asiaa!

                Comment

                • 174000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2008
                  • 1178
                  • Tuusula

                  Sekoitetaan vielä soppaa omilla kokemuksilla...

                  Minulle jäi kaupasta käteen kauppakirja, del1 ja del2 (vägverket). Myyjä poisti auton rekisteristä niin, että hänelle jäi del2(transportstyrelse). Lisäksi transportstyrelsestä sanoivat myyjälle, että tarvitsevat kopion Suomen ajoneuvoveroilmoituksesta, sekä ruotsin kilvet. Näin siis ruåttalaisen saamien ohjeiden mukaan auto saatiin nopeiten pois sikäläisestä rekisteristä. Eiköhän homma hoidu aika monella tavalla, kuten täältä voi lukea.

                  Tullista myös sanottiin minulle, että he eivät hoida minkäälaisia vakuutushommia, ja että liikennevakuutus pitää hoitaa itse vakuutusyhtiön kanssa.

                  Tullin toimipisteet, jossa tarrakilpiä saa ja voi jättää käyttöönottoilmoituksen, löytyy molemmista Viikkarin puolelta Katajanokalta sekä Siljan puolelta Eteläsatamasta. Minä ja muut jouduimme odottelemaan 1,5h ennenkuin tullimiehet saapuivat Katajanokan luukulta Eteläsataman puolelle, kun hoitivat ensin Viikkarista tulleet tuontiautot, vaikka niitä ei sieltä kuulemma tullut ainoatakaan sanoi yksi jamppa jonka olivat käskeneet hänet Katajnokalta Eteläsatamaan. Joten ei kannata välttämättä luottaa, että homma hoituisi nopeasti omien aikataulujen mukaan.
                  ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                  '02 VW Golf 1.4i
                  Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                  ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                  Comment

                  • jsa014
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 1651
                    • Turun Pallivaha

                    Originally posted by 174000 View Post
                    Eiköhän homma hoidu aika monella tavalla, kuten täältä voi lukea.
                    Juuri näin. Ja kun katsastuskonttoritkaan eivät ole ihan perillä miten pitää toimia. Esim täti konttorilla oli vakaasti sitä mieltä että ilman del2:sta koko auton rekisteröinti Suomeen ei ole mahdollista ja mutisi että poikkeustapauksissa voidaan tehdä retu-kysely Ruotsiin ym ym. Kun taas seuraavalla kerralla ollut mies naureskeli ja sanoi että sillä paperilla ei mitään tee, että se retu-kysely on ihan normikuvio heille. Ainoa mitä he tarvitsevat on tieto siitä että auto on minun ja että se ei ole muun maan rekisterissä. Omistosoikeus kauppakirjalla ja sitten he kyselivät Vägverketiltä että onko poistettu, ja siinä se. Mutta niin paljon paperia ja peltiä mukaan vaan kun Svenssoni antaa
                    316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                    Comment

                    • Korppikotka
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2008
                      • 56

                      Terve!

                      Huomenna olisi tarkoitus käydä haaparannan puolella katsomassa yhtä e34:sta. Ajattelinkin että onko mitään erikoista mitä kannattaisi ruotsin autosta tarkistaa? Papereista pitää siis olla vähintään del1 ja kauppakirja jos sattuu kaupat tekemään?

                      Jos jollakin on jotain vinkkejä kertoa niin mielellään niitä kuulisin!

                      edit: http://www.nettiauto.com/bmw/525/2577035 tuossa vielä nettiauton ilmoitus.
                      Ex. E34 525 -94
                      Ex. E34 518 -91

                      Comment

                      • jsa014
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 1651
                        • Turun Pallivaha

                        Originally posted by Korppikotka View Post
                        Terve!

                        Huomenna olisi tarkoitus käydä haaparannan puolella katsomassa yhtä e34:sta. Ajattelinkin että onko mitään erikoista mitä kannattaisi ruotsin autosta tarkistaa? Papereista pitää siis olla vähintään del1 ja kauppakirja jos sattuu kaupat tekemään?

                        Jos jollakin on jotain vinkkejä kertoa niin mielellään niitä kuulisin!

                        edit: http://www.nettiauto.com/bmw/525/2577035 tuossa vielä nettiauton ilmoitus.
                        Mistäs sinne on 230HP tupsahtanut? Normi moottorirempassa ei ainakaan. Tuo nyt ainakin kannattaa tutkia, jos sinne on tehty jotain fiilauksia, voi se kiusata Suomeen rekisteröitäessä.
                        316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                        Comment

                        • Convertible
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2003
                          • 2638
                          • Turku

                          Ei ne niitä kilpiä ole ainakaan minulta tarvinnut? Kilvestä tarran alta raaputetaan se koodi ja lähetetään myyjälle ja homma selvä.
                          F25 X3 35d
                          E87 118i
                          E46 330ti
                          E46 M3
                          E30 M3
                          E30 M3 Convertible
                          Z3 Roadster

                          Comment

                          • Ha2
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 1786
                            • Oulu

                            Esko:

                            E61 525d LCI

                            Comment

                            • Dualfun
                              Moderator
                              • Jan 2003
                              • 17844
                              • PKS

                              Sen verran omista tuonneista oppinut, että kannattaa myyjälle selostaa mahdollisimman tarkkaan jo etukäteen miten homma etenee aina kaupanteosta tullaukseen asti. Kannattaa myös selventää myyjälle mitä kaikkea hänen tulee tehdä ja miten sinun hoitamat asiat vaikuttavat lopputulokseen.

                              Sen olen huomannut, että usein Ruotsalaiset ovat juuri skeptisiä siitä, että saavat auton pois vakuutuksistaan. Toisinaan tämä kyllä onkin aiheellinen pelko, sillä olen juotunut itsekin faksailemaan VV:lle AKE:n rekisteriotetta todistuksena siitä, että ajoneuvon katsastus on aloitettu - tieto joka pitäisi kulkea automaattisesti.

                              Kuten jo monesti todettu, voi saman asian toteuttaa usealla tavalla, esimerkkinä Del2 suhteen. Itse olen suosinut tapaa, jossa pyydän myyjän tilaamaan itselleen uuden Del2, jolloin saan alkuperäisen matkaani. Toisaalta tämäkin saattaa herättää kummastusta myyjässä, joten joudut selittämään jälleen miksi näin. VV:n sivut kun eivät kovin yksityiskohtaisesti kerro miten Suomen viranomaiset haluavat tietyt laput/tiedot.
                              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                              ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                              ½
                              G20 320d xDrive mineralweiss metallic
                              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                              Comment

                              • jsa014
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 1651
                                • Turun Pallivaha

                                Se on paljon myyjästä kiinni miten homma hoidetaan. Varsinkin vanhemmat myyjät voivat olla kauhuissaan kun ehdottaa että jospa otan sinun auton, kilvet ja kaikki paperit ja ajelen Suomeen, että kyllä se AKE homman hoitaa. Esim omassa tuonnissa vanhempi herrasmies ei olisi edes suostunut antamaan kilpiä tai del2:sta. Kaupan ehtona oli että hän saa pitää ne.

                                Muutenkin jos auto on haluttu, eli se oletettavasti menee kaupaksi ruotsalaisellekkin, niin saattaa olla nihkeää myydä ulkomaille. Kuitenkin ylimääräistä vaivaa/odottelua myyjälle.
                                316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎