Hyvä tietää . Olen erään kerran itsekin tapiolan aspan kanssa ihmetellyt maailman menoa. Siellä tuntuu olevan jopa virkailijasta riippuen eri käytäntöjä.
Samaa olen hämmästellyt mutta näin tosiaan on. Homman hoituvuus riippuu Tapiolassa täysin tavoitetun tyypin osaamisesta. Jos saa kiinni hommansa taitavan virkailijan, vakuutuksen saa voimaan puhelinsoitolla & runkonumerolla mutta jos puhelimeen vastaa perusolmi tai marssii normi-konttoriin, niin saa kyllä hakata päätä seinään. Kaikki osaavat kyllä tyrkyttää eläkesäästöjuttuja & niitä hienoja pankkipalveluja. Yrityspalvelun puolella ilmeisesti hiukan enemmän hereillä-olevampaa sakkia
Pohjolasta ei saa kaskoa ennenkuin autossa on Suomen rekisterikilvet. Liikennevakuutuksen sai tosiaan pelkällä alustanumerolla. Näin ainakin minulla.
Taitaa olla Pohjolassakin kiinni siitä asiakaspalvelijasta, minulle sattui langan päähän rouva ja myi muitta mutkitta vakuutuksen kaskoineen pelkällä rungonnumerolla.
Taitaa olla parempi kun puhelimessa heti esittelyn jälkeen kysyy saako vakuutukset pelkällä rungonnumerolla ja vastauksesta riippuen, joko jatkaa puhelua tai soittaa uudelleen ja toivoo uutta asiakaspalvelijaa.
Taitaa olla Pohjolassakin kiinni siitä asiakaspalvelijasta, minulle sattui langan päähän rouva ja myi muitta mutkitta vakuutuksen kaskoineen pelkällä rungonnumerolla.
Taitaa olla parempi kun puhelimessa heti esittelyn jälkeen kysyy saako vakuutukset pelkällä rungonnumerolla ja vastauksesta riippuen, joko jatkaa puhelua tai soittaa uudelleen ja toivoo uutta asiakaspalvelijaa.
Ok, no niinpä tietysti. Minä tyhmänä heti kuvitteli, että jollain vakuutusyhtiöllä voisi olla yhteinen sovittu käytäntö, mutta tässä se taas sitten nähtiin kuinka organisoitua tuokin on eli randomilla pistetään menemään.
Kävin juuri pohjolan konttorissa ja asiakaspalvelija sanoi ettei ole mitään ongelmaa myöntää liikennevakuutusta &kaskoa Ruotsissa ollessa kunhan tietää auton merkin, mallin ja runkonumeron. Soitti vielä johonkin ja varmisti asian.
eli asia hoidossa.
Soitin tulliin ja he kertoivat että Ruotsin kilvillä saapi ajella Ruotsin puolella kunhan ottaa vakuutukset Suomesta.
Soitin tulliin ja he kertoivat että Ruotsin kilvillä saapi ajella Ruotsin puolella kunhan ottaa vakuutukset Suomesta.
Saitko jostain aiemmin käsityksen että ei saisi? Ruotsin kilvet on kuin Suomen kilvet, eli siinä on vakuutus voimassa kunhan ei ole omistaja niitä lopettanut. Jos ihan tarkkoja ollaan, niin saat ajaa Ruotsissa Ruotsin kilvillä just niin paljon kuin huvittaa, tai vaikka Saksassa jos siltä tuntuu. Suomeen tullessa (jos auton meinaa täällä pitää) niin on sitten nykykäytäntönä ottaa siirtolupa heti, koska harva ruottalainen antaa jatkaa oman vakuutuksensa käyttöä (joka on voimassa myös Suomessa, myös kaskon osalta), joka olisi mahdollista jos tekis vain ilmoituksen käyttöönotosta ja pitäis Ruotsin kilvet autossa. Saksan kilpien kanssa, jos vakuutuksessa on virtaa esim vielä 2 vkoa kun tulee Suomeen, niin ei ole myöskään pakko ottaa heti tarroja, jos ei halua.
Taisin siinä käsityksessä olla.
Mutta odotan nyt myyjältä selvittelyitä että jättääkö se kilvet autoon, jos ei suostu jättämään niin sit pitää harkita uusiksi.
Taisin siinä käsityksessä olla.
Mutta odotan nyt myyjältä selvittelyitä että jättääkö se kilvet autoon, jos ei suostu jättämään niin sit pitää harkita uusiksi.
Toivotan onnea suostuttelussa. Lupaa sille vaikka, että raaputat tarrat heti satamassa ruotsin kilvistä, ja ilmoitat kontrollinumeron hälle, niin saa heti vakuutukset kiinni. Ja myös autoveroilmoituksen tehdä nopsaan niin saat kilvet lähetettyä takaisin. Anna sille vaikutelma, että tiedät miten tärkeää se on niille, ja että teet sen varmasti, niin pitäisi kyllä onnistua. Jos se hoksii, että et tiedä, mitä kaikkea sille koituu jos et kilpiä palauta, niin sitten se voi olla vaikeempaa.
Erävoitto, myyjä lupasi jättää kilvet autoon.
Kai tässä alkaa olemaan kaikki pikkuhiljaa suunniteltuna. Mistä saisi parhaat kauppakirjat? Parhaat tietysti olisi missä olisi Ruotsi/Englanti
Jep. Itellä kanssa antoi pitää kilvet (ja niillä tulin Turusta Tampereelle). Kauppakirjana meillä oli muuten vv.se oma kauppakirja jonka myyjä oli tulostanut ja josta ainakin kouluruotsilla sain ihan hyvin selvää ja oli muuten kattava.. 4 sivua.
No miksei tuolla tekisi mitään? Tuossakin on jo paljon ylimääräistä, mitä tuskin tulee täytettyä koskaan. Hyvin toiminut omissakin kaupoissa tähän asti. Pääasia, että on tuollainen valmis paperi eikä mitään tietokoneella omin käsin tehtyä paperia, niin ei jää ainakaan mitään huomioimatta.
Tuossa lisää jos ei tuo ei ole tarpeeksi "hyvä" toi Blocketin versio..
Tilanne tämä: Auto tuotu Ruotsista ajamalla, auton mukana kilvet, Del1 ja kopio Del2 + kauppakirja, autoa ei ole käytetty tullissa ollenkaan vielä, vaan ajettu suomeen ruotsin kilvillä (asun ihan rajalla).
Auto on projektikuntoinen, on katsastettu ruotsissa normaalisti.
Myyjälle lähetän kilvet, se on selvää, mutta mites tuo käyttöönottoilmoitus, autoa kun ei ole tarkoitus verottaa suomeen vasta kun ensi keväällä?
Saako myyjä millään ilveellä autoa pois rekisteristä ilman suomen tullin lappua?
Comment