Announcement

Collapse
No announcement yet.

N47D20 moottorin jakopääongelma ("tyyppivika"1-,3- ja 5-sarjat, LUE)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ViljoNieminen
    Bimmer Rookie
    • May 2018
    • 58
    • Jyväskylä

    Mulla on E90, 318D jossa N47TD20U1, 105kW moottori (Bilteman tiedoista: N47-D20C ). Vuosimalli on 2011 ja automaattilaatikolla. Nyt ajettu noin 250 tonnia.

    Talven aikana ohjaamoon on alkanut kuulua jyrisevä ääni. Se kuuluu tyhjäkäynnillä mutta ei muuten, ei ainankaan erotu muista äänistä ajon aikana.
    Auton ulkopuolelta ääntä ei huomaa. Jakopään kahinaa tai rouskutusta ei juuri kuulu (joskus olen sen kuulevinaan, mutta onko vainoharhaisuutta ).

    Olen suunnitellut ketjujen vaihtoa lähiaikoina. Voiko E90 ketjut vaihtaa alakautta, ilman moottorin irroitusta? Onko kellään lähiaikojen kokemusta vaihtoremontin hinnoista?

    Kiitoksia jo etukäteen tiedoista!

    Comment

    • kkorvela
      BTCF Member
      • May 2019
      • 19
      • Raahe

      Originally posted by ViljoNieminen View Post
      Olen suunnitellut ketjujen vaihtoa lähiaikoina. Voiko E90 ketjut vaihtaa alakautta, ilman moottorin irroitusta? Onko kellään lähiaikojen kokemusta vaihtoremontin hinnoista?

      Kiitoksia jo etukäteen tiedoista!

      Itse tein juuri äskettäin ketjurempan 5-sarjaan E60 (N47D20C). BMW TIS ohjeita tutkien tulin siihen päätelmään että öljypohja ei ko. e60 mallissa mahdu irtoamaan kone paikoillaan (tai pitäisi tuolloin laskea apurunko irti/alas tilan saamiseksi). Lopulta koin selkeimmäksi nostaa koneen irti ja tehdä rempan kone irrallaan. Veikkaisin että E90 öljypohjan suhteen lienee yhtä ahdas/ongelmallinen.

      Viime talvena kyselin remppahintoja joistain pajoista Oulun alueella ja n. 2000-2500€ oli yleiset arviot.

      Omasta rempasta lyhyt kooste:
      https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=399281
      ----------------------------------
      BMW 520dA E60 vm 2009

      Comment

      • Hyväilijä
        Newbiemmer
        • Feb 2020
        • 4
        • Helsinki

        Originally posted by ViljoNieminen View Post
        Mulla on E90, 318D jossa N47TD20U1, 105kW moottori (Bilteman tiedoista: N47-D20C ). Vuosimalli on 2011 ja automaattilaatikolla. Nyt ajettu noin 250 tonnia.

        Talven aikana ohjaamoon on alkanut kuulua jyrisevä ääni. Se kuuluu tyhjäkäynnillä mutta ei muuten, ei ainankaan erotu muista äänistä ajon aikana.
        Auton ulkopuolelta ääntä ei huomaa. Jakopään kahinaa tai rouskutusta ei juuri kuulu (joskus olen sen kuulevinaan, mutta onko vainoharhaisuutta ).

        Olen suunnitellut ketjujen vaihtoa lähiaikoina. Voiko E90 ketjut vaihtaa alakautta, ilman moottorin irroitusta? Onko kellään lähiaikojen kokemusta vaihtoremontin hinnoista?

        Kiitoksia jo etukäteen tiedoista!

        Pari viikkoa sitten tuli tehtyä jakoketju N47D20C 320d vm 2009 bemariin alakautta. Kyllä sen pystyy alakautta vaihtamaan ihan hyvin. Tilaa hirveästi ei ole, mutta onnistuu se siltikin. Öljypohjan irroitus on vaan ihan syöpää, sen kanssa piti pelata jonkin verran että sai pultit irti. Moottori pitää vain moottorikiinnikkeiltään ottaa irti jotta sitä saa nostettua noin 2cm ylöspäin. Kunhan jaksan kirjoittaa niin voisin muutamat kuvat ja sanat laittaa miten tein tuon. :think:





        Tässä on vielä pari videota josta voinee olla hyötyä.

        Comment

        • Timosilakka
          Newbiemmer
          • Jul 2021
          • 5
          • Rovaniemi

          Ostoharkinnassa N47 koneinen X3 bemari, vuosimalli -12 ja 170 000 km. Kannattaakohan tuo kuitenkin jättää kauppaan, vai onko jakopäämurhe hyvä syy olla ostamatta? Autoliikkeestä saa kyllä vuoden turvapalvelun, jonka ehdottomasti ottaisin ihan muutenkin.

          Kävin autoa katsomassa ja kuuntelin, että startatessa kuuluu tollanen säksätys, joka loppuu n. 7 sekunnin kuluttua. Onko siinä pahaenteiset merkit vai onko syytä huolestua? Pari videota tuosta starttauksesta:



          Comment

          • alpine3
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2010
            • 1272
            • Kajjjaani

            Minusta aivan selkeä odottavan jakopääremontin ääni.
            BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
            BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

            Comment

            • Malagutisti
              BTCF Member
              • Aug 2010
              • 211
              • Kurikka/Tre

              Edellistä postaajaa kompaten, jakopään vaihto edessä.
              BMW E46 328i -03 Silbergrau Metallic ratapäivälelu, maybe one day
              BMW E90 320d -08 Sparkling Graphite Metallic
              E46 320d purettua palikkaa tarjolla

              Comment

              • jiivee530d
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2013
                • 400
                • pohjois-savo

                Onko tämä normaalin kuuloinen n47? Kilometrejä 190tkm


                Ei antanukaa laittaa tänne videoo kun on liian iso tiedosto.
                Last edited by jiivee530d; 09-08-2021, 20:43.

                Comment

                • alspe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 3402
                  • Tre

                  Mistä löytyy selkeä kaiken kattava tilattava osapaketti (+vaihtotyökalut) kun pitäisi varmaan F10:n jakopää huoltaa. Eli N47D20C, 2010 F10 520d. Ajettu 309tkm että kai se varmaan syytä on nyt laittaa.
                  Tarvitaanko operaatioon millaisia erikoistyökaluja/ajoituksia, foorumilaisilla sellaisia lainata?
                  G30 520d xDrive
                  EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                  Comment

                  • Juho_
                    BTCF Member
                    • Jul 2016
                    • 1069
                    • Suomi



                    Tuo esim. näyttää samalta setiltä mitä myös uudempiin tarjotaan, mut tosta puuttuu se kampiakselin ajoitustyökalu jonka kanssa kp -pumppu ajoitetaan.
                    Sitä on kahta eri versiota: se yleisempi, jolla muistaakseni ajoitus on 45* JYKK ja sit uudempi (mihin voi myös vanhemman ajoittaa käsitykseni mukaan) eli n. 11* JYKK --> siihen on oma versionsa kampiakselin ajoitustyökalusta.. taisi olla 2013 tai uudemmat vasta muuttui pumpun ajoitus (kai sillä ketjun kestoa saatiin parannettua?).. työkalua en itse kyllä löytänyt oikeen mitenkään, mut onnistui ilmankin.
                    Korjatkaa jos virheelliset asteluvut, muistini mukaan oli jotain tuollaisia.

                    Tolla siis saa nokat lukittua ja vauhtipyörästä ajoitettua kampiakselin kun nokkia ollaan ajoittamassa, sekä pyöritettyä kampiakselia niistä neljästä pultista.
                    Ja myös kp -pumpun rattaan ulosvedin tais olla tuossa.

                    Tossa on esimerkki, missä aika kattava paketti tarvikkeita jakopäätä varten:
                    Osanumero: VKML88005 ٠ Jakoketjusarja ٠ Merkki: SKF ٠ Toimitusaika: 1-3 pv ٠ Edulliset varaosat rekisterinumerolla ٠ Kotimainen verkkokauppa


                    Tarkasta sopivuus vielä omaan autoon rek.nrolla hakemalla, ja jos tarvikeosat käy.
                    Onko muuten porukoilla kokemuksia tai tietoa kestävyydestä oem vs. 'laadukas tarvike' (Dayco, SKF.. ) ?
                    OEM jos ottaa marmorilta, niin silloin ainakin tulee viimeisimmät versiot?
                    Oletettavasti kun noita osia on jokusen kerran päivitetty..
                    Last edited by Juho_; 11-08-2021, 17:16.
                    YouTube
                    Instagram // Juhon Moottoripaja

                    Comment

                    • kkorvela
                      BTCF Member
                      • May 2019
                      • 19
                      • Raahe

                      Originally posted by Juho_ View Post
                      ... mut tosta puuttuu se kampiakselin ajoitustyökalu jonka kanssa kp -pumppu ajoitetaan.
                      Sitä on kahta eri versiota: se yleisempi, jolla muistaakseni ajoitus on 45* JYKK ja sit uudempi (mihin voi myös vanhemman ajoittaa käsitykseni mukaan) eli n. 11* JYKK --> siihen on oma versionsa kampiakselin ajoitustyökalusta.. taisi olla 2013 tai uudemmat vasta muuttui pumpun ajoitus (kai sillä ketjun kestoa saatiin parannettua?).. työkalua en itse kyllä löytänyt oikeen mitenkään, mut onnistui ilmankin.
                      Muistaakseni/käsittääkseni kaikki N47 suositellaan/ohjeistetaan ajoitettavaksi jakopäätä korjattaessa tuon 11asteen mukaan tuolla uudemmalla kampiakselin ajoitustyökalulla, joka löytyy esimerkiksi KL-varaosista:
                      https://www.kl-varaosat.fi/verkkokau...t/view/1155201

                      tai Tooloutlet:
                      https://www.tooloutlet.fi/product/44...yokalu-bmw-n47
                      ----------------------------------
                      BMW 520dA E60 vm 2009

                      Comment

                      • Juho_
                        BTCF Member
                        • Jul 2016
                        • 1069
                        • Suomi

                        Okei, iteltä on mennyt jostain syystä ohi tuo lukitustyökalu kun joskus koitin googletella.
                        Mutta hyvä, että on saatavilla Suomesta noinkin hyvin.
                        YouTube
                        Instagram // Juhon Moottoripaja

                        Comment

                        • zeniitti
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2011
                          • 575
                          • 127.0.0.1

                          Voisi olla aika taas siirtyä baijerilaisen rattiin. Yksi vaihtoehto olisi F36 418 tai 420 ja N47D20 kone. Nämähän alkaa tuosta 2014 vuodesta eli voisiko nämä olla jo varmempia jakopäältään?

                          Toinen vaihtoehto olisi X1 (F48) ja B47 ja jääkökkäreet turbossa. Vai oliko tämäkin vain 300- ja 400-sarjalaisten ongelma?

                          Comment

                          • Peksu
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2014
                            • 273
                            • Lähellä Tre

                            Originally posted by zeniitti View Post
                            Voisi olla aika taas siirtyä baijerilaisen rattiin. Yksi vaihtoehto olisi F36 418 tai 420 ja N47D20 kone. Nämähän alkaa tuosta 2014 vuodesta eli voisiko nämä olla jo varmempia jakopäältään?

                            Toinen vaihtoehto olisi X1 (F48) ja B47 ja jääkökkäreet turbossa. Vai oliko tämäkin vain 300- ja 400-sarjalaisten ongelma?
                            Ei oo ainakaan meidän X1 ollu mitään ongelmia talvella. Ajettu nyt sen 157tkm ja käy ja kukkuu kuten kuuluukin Tässä mallissa on kyllä nuo tehtaan kaihtimet/läpät sekä ylhäällä ja alhaalla, kaikissa ei näitäkään ole :think
                            G08 LCI iX3 M Sport

                            Comment

                            • zeniitti
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2011
                              • 575
                              • 127.0.0.1

                              Originally posted by Peksu View Post
                              Ei oo ainakaan meidän X1 ollu mitään ongelmia talvella. Ajettu nyt sen 157tkm ja käy ja kukkuu kuten kuuluukin Tässä mallissa on kyllä nuo tehtaan kaihtimet/läpät sekä ylhäällä ja alhaalla, kaikissa ei näitäkään ole :think
                              Okei, kaihtimista muistan jostain lukeneenikin. Näkeekös sen ulospäin (nettiautosta) onko kaihtimet vaiko eikö? Voishan tuo X1 olla ihan varteenotettava vaihtoehto.

                              Comment

                              • Peksu
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2014
                                • 273
                                • Lähellä Tre

                                Originally posted by zeniitti View Post
                                Okei, kaihtimista muistan jostain lukeneenikin. Näkeekös sen ulospäin (nettiautosta) onko kaihtimet vaiko eikö? Voishan tuo X1 olla ihan varteenotettava vaihtoehto.
                                Kyllä ne näkyy jos on kuvattu suoraan edestä. Ainakin pikainen otanta näytti että kaikissa katsomissani X1 ne olivat. Ja ne vielä toimii kuten kuuluukin eli ovat kiinni talvella toisin kun F10/11 jossa ne ovat auki jos moottori käy
                                G08 LCI iX3 M Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎