Announcement

Collapse
No announcement yet.

N47D20 moottorin jakopääongelma ("tyyppivika"1-,3- ja 5-sarjat, LUE)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    nostellaas: luin tuon aloituspostauksen litanian, ja ymmärränkö nyt oikein, että 3/2011 jälkeen valmistetuissa on osat jo parempia eli jakopäitä ei ole enää levinnyt yhtä paljon kuin vanhemmissa?
    Vai onko N47T 3/11-> ihan yhtälailla potentiaalisia hajoamaan?
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • Järppä
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 1108
      • Stadi, ladon takana.

      Originally posted by BeamR View Post
      nostellaas: luin tuon aloituspostauksen litanian, ja ymmärränkö nyt oikein, että 3/2011 jälkeen valmistetuissa on osat jo parempia eli jakopäitä ei ole enää levinnyt yhtä paljon kuin vanhemmissa?
      Vai onko N47T 3/11-> ihan yhtälailla potentiaalisia hajoamaan?
      or N47T engine part products from 01.03.2011 and engines already repaired with rails deguidage without reinforcements.

      In case of customer complaint, replace the following parts:

      - 11 31 8 506 652 chain below.
      - 13 52 7 797 906 sprocket for driving the oil pump.
      - 11 31 8 510 014 upper chain.
      - 13 52 8 573 158 guide rail for lower chain.
      - 13 52 8 573 159 rail for timing chain tensioner below.

      On mahdollista ilmeisesti vaikka päivitetty osia mutta tuskin niin pahoja kuin edeltäjänsä.
      Last edited by Järppä; 11-11-2016, 12:07.
      Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
      Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
      Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
      If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
      Top Gear review

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17522
        • Turku

        Originally posted by BeamR View Post
        nostellaas: luin tuon aloituspostauksen litanian, ja ymmärränkö nyt oikein, että 3/2011 jälkeen valmistetuissa on osat jo parempia eli jakopäitä ei ole enää levinnyt yhtä paljon kuin vanhemmissa?
        Vai onko N47T 3/11-> ihan yhtälailla potentiaalisia hajoamaan?
        Kyllä ne parannetut versiotkin ovat heikkoja. Älä sekaannu noihin pikkumoottoreihin (muutenkaan).
        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • rizzo
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2007
          • 5418
          • Oulu

          Originally posted by Laku View Post
          Kyllä ne parannetut versiotkin ovat heikkoja. Älä sekaannu noihin pikkumoottoreihin (muutenkaan).
          Eikös ne korjattuna ole kohtuullisen luotettavia?

          Makukysymyksiä, mutta kyllä esim minä ajaisin mieluummin F10 520d:llä kun E60 530d:llä. Just my 2 cents.

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17522
            • Turku

            Originally posted by rizzo View Post
            Eikös ne korjattuna ole kohtuullisen luotettavia?

            Makukysymyksiä, mutta kyllä esim minä ajaisin mieluummin F10 520d:llä kun E60 530d:llä. Just my 2 cents.
            Mielestäni eivät sen luotettavampia kuin ennenkään. Oma valintani olisi kyllä jälkimmäinen auto.
            Näillä mennään:
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • Tiik
              BTCF Member
              • Apr 2012
              • 497
              • Vantaa

              Kyllä näissä uusissa edelleen on samaa ongelmaa sitä tiedustelleille. Omaan -13 120d:hen tehtiin uusi jakopää 56tkm kohdalla.

              Comment

              • Kese
                Newbiemmer
                • Nov 2016
                • 1
                • Espoo

                Jos miettii ykkössarjan dieselin noutoa saksasta, niin millä tavoin saisi selviteltyä kuuluuko auto tämän kampanjan piiriin, tms. "riskiryhmään"? Eli siis varmuuden siitä, että ongelmien sattuessa kohdalle tehdas tulee vastaan, olettaen että huollot ym kunnossa.

                Comment

                • -Markus-
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1463
                  • Ihan Savossa

                  Taitaa loppuenlopuksi tulla halvemmaksi ottaa suosiolla 530d vaikka löpöä vähän enemmän meneekin..

                  Ford Mondeo Mk3 STW
                  VW E-Golf 2015
                  BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                  Comment

                  • Hakkapeliitta
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2014
                    • 552
                    • P-Sawo

                    Originally posted by Kese View Post
                    Jos miettii ykkössarjan dieselin noutoa saksasta, niin millä tavoin saisi selviteltyä kuuluuko auto tämän kampanjan piiriin, tms. "riskiryhmään"? Eli siis varmuuden siitä, että ongelmien sattuessa kohdalle tehdas tulee vastaan, olettaen että huollot ym kunnossa.
                    Suosittelen Premium Selection-takuulla olevan auton valitsemista. Silloin pitäisi olla oma selkä turvattu.

                    annetaan BMW-osaa

                    Comment

                    • Stroop
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2006
                      • 287
                      • Jyväskylä

                      Kopsaan tämän toiseen threadiin kirjoittamani myös tänne:

                      Tein juuri rouvan tuoreeseen hankintaan täydellisen jakopääremontin. Kyseessä 2010 320d N47D20C koneella, ajettu 170 tkm. Oireena oli PuMan mukainen case 2 eli kihisevä ääni jakopäästä 1500 rpm alkaen. Muutoin jakopää oli äänetön, joskin käynti selkeästi karkeahko. Kun alkuperäiset osat oli pöydällä, hämmästys oli melkoinen kun niistä ei löytynyt oikeastaan minkäänlaista kulumaa. Kävin ketjut läpi lenkki lenkiltä, eikä minkäänlaista väljää missään. Käytännössä uuden veroiset. Laahaimet ehjät, vain ketjun kulkujälki erottui niissä mutta edes kynnellä kokeilemalla ei mitään uraa tunne. Sen sijaan korkeapainepumpun rattaan takimmaisen hammastuksen takapuolella näkyy selkeä "lyöntijälki" jokaisen hammastuksen pohjakaaressa. Samoin nokka-akselin rattaassa on erotettavissa sama. Silti kaikki osat oli sen kuntoisia että ne olisi periaatteessa voinut laittaa melko ennakkoluulottomasti takaisin koneeseen. Tuossa kohti kävi jo mielessä että olisikohan sittenkin kannattanut käyttää se apulaitehihna kokeeksi pois... Kaikki liikkuvat osat sinne kuitenkin vaihtui eli nokan ratas+yläketju+kiristin+laahaimet, korkeapainepumpun ratas, alempi ketju, kiristin+laahaimet, öljypumpun ketju ja ratas. Kampiakselia en vaihtanut jo lähtökohtaisesti tuon case 2:sen vuoksi. Kun pata ja loppuauto oli kasassa ja kone käynnissä, oli vuorossa seuraava hämmästys: kihinä on tiessään, ja kone käy äärimmäisen siististi eikä karkeudesta ole jälkeäkään. Tätä en olisi uskonut pelkästään osien kunnon perusteella. Toivotaan että äänet ei palaakaan, mutta eipähän tarvitse olla hetkeen huolissaan ketjujen katkeilusta. Luulen kyllä että alkuperäiset hilut olisi kestäneet siellä vielä vaikka kuinka pitkään, mutta ei sen äänen ja epätietoisuuden kanssa oikein olisi pärjännyt.

                      Comment

                      • _Wraith_
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2010
                        • 156
                        • Oulu

                        Nuiden PUMA:n raporttien mukaanhan -11 vuoden malleista eteenpäin ei enää ongelmia pitäisi olla. Täällä juuri tänään tuli haettua Wetteriltä 4 päivän jumpassa ollut -13 vuoden F25 samalla surullisen kuuluisalla pannulla. Oireina autossa oli alkuun hyvin pientä hädin tuskin kuultavaa ylimmääräistä ääntä. Ensialkuun autoon vaihdettiin jakopäähän SAH:illa yksi ketjun kiristin, jonka jälkeen motti alkoi lämpimänä pitämään ihan HELVETIN laahaavaa ääntä. Nuiden raporttien mukaan tuon pitäisi ilmeisesti kuulua asiaa ja ei huolta ketjun katkeamisesta. Ketjut ei toki olleet venyneet, mutta Wetterin tuomio asiaan oli, että jakopää remonttiin. Tässä vaiheessa yleensä ihmisillä puskee tuskanhiki otsalle, mutta omassa tapauksessa mies oli yhtä hymyä varsinkin siinä vaiheessa, kun utelin koko hela hoidon loppulaskua koska TAKUU!! Koko reilu 3000€ huoltoreissu sijaisautoineen meni auton myyneen liikeen piikkiin. Summa Summarum omalta kohdalta: Tuolla N47 pannulla olevia autoja kannattaa ostella takuunalaisena, niin voi nukkua yönsä edes hieman rauhallisemmin
                        Vikakoodinlukua Oulun alueella E- ja F-sarjalaisiin
                        -14 Volvo V60 Plug-in Hybrid
                        EX -10 E70 X5
                        EX -12 MB W212 E300 Bluetec Hybrid
                        EX -13 F25 X3
                        EX -12 F11 520D
                        EX -05 E53 X5
                        EX -06 E61 520D
                        EX -04 E60 525iA
                        EX -04 MB C180 KOMPRESSOR
                        EX -02 E46 316
                        EX -98 E46 318

                        Comment

                        • schwarze
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 2017
                          • Kangasala

                          Originally posted by _Wraith_ View Post
                          Nuiden PUMA:n raporttien mukaanhan -11 vuoden malleista eteenpäin ei enää ongelmia pitäisi olla. Täällä juuri tänään tuli haettua Wetteriltä 4 päivän jumpassa ollut -13 vuoden F25 samalla surullisen kuuluisalla pannulla. Oireina autossa oli alkuun hyvin pientä hädin tuskin kuultavaa ylimmääräistä ääntä. Ensialkuun autoon vaihdettiin jakopäähän SAH:illa yksi ketjun kiristin, jonka jälkeen motti alkoi lämpimänä pitämään ihan HELVETIN laahaavaa ääntä. Nuiden raporttien mukaan tuon pitäisi ilmeisesti kuulua asiaa ja ei huolta ketjun katkeamisesta. Ketjut ei toki olleet venyneet, mutta Wetterin tuomio asiaan oli, että jakopää remonttiin. Tässä vaiheessa yleensä ihmisillä puskee tuskanhiki otsalle, mutta omassa tapauksessa mies oli yhtä hymyä varsinkin siinä vaiheessa, kun utelin koko hela hoidon loppulaskua koska TAKUU!! Koko reilu 3000€ huoltoreissu sijaisautoineen meni auton myyneen liikeen piikkiin. Summa Summarum omalta kohdalta: Tuolla N47 pannulla olevia autoja kannattaa ostella takuunalaisena, niin voi nukkua yönsä edes hieman rauhallisemmin
                          Jippii
                          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                          Comment

                          • OlPa
                            Newbiemmer
                            • Dec 2011
                            • 4
                            • N/A

                            Hei,

                            Pystyykö merkkiliikkeestä tai maahantuojalta selvittämään, että onko autoa käytetty esim. merkkihuollossa tarkastuksessa tuon jakopään äänen vuoksi ja päätetty sitten jättää korjaamatta ja laitettu auto vaihtoon? Korjaamisestahan pitäisi olla merkintä huoltokirjassa tai muina dokumentteina. Toisin sanoen, pystynkö selvittämään onko auto laitettu vika tiedostettuna vaihtoon?

                            Kulkineena siis F11 525d -12 ja tietenkin tuo N47 kone. Olen auton toinen omistaja (vaihtoautoliikkeestä ostettu) ja ainakin omaan korvaani kuulostaisi jotain ääntä pitävän, joten kannattaako maksaa erikseen tarkistuskäyntiä vai alkaa varailla remonttiaikaa?

                            Comment

                            • Scyber
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2006
                              • 686
                              • Hyvinkää

                              Eikös Trafilta saa yhden edellisen omistajan tiedot. Melkein katsoisin, soittaisin ja kysyisin.
                              Täältä
                              Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
                              www.napalmi.com

                              Comment

                              • OlPa
                                Newbiemmer
                                • Dec 2011
                                • 4
                                • N/A

                                Melkeinpä näin voisi tehdä.

                                Lähinnä sillä kyselin nuita muita mahdollisia reittejä tarkistaa asia, jos ko. henkilö ei puhuisikaan totta tai olisi "tietämätön" asiasta. Tavallaan, että saisi tuplavarmistuksen. Tosin eipä hänellä taida olla mitään syytä olla kertomattakaan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎