Tänään nostelin pois vm. 2007 E61 520d N47-koneen, josta oletettavasti alaketju poikki. Mittarissa 291tkm ja autoon laitettu taannoin Laakkosella yläketju ja kiristin. Kiesi kävi meillä n. 3 viikkoa sitten ekaa kertaa huollossa ja silloin varoitettiin omistajaa jakopään pahasta äänestä. Noh, eihän siihen tuhoon sit tämän pidempään mennyt. Huomenna selviää, että onko miten pahat vauriot, vai saadaanko kone vielä ehjättyä.
ReWoN Motors- BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Onko teillä korjattu monta autoa joka ollu niin paha että olis jo pian hajonnu?
Ja onko kaikki rikkoutuneet olleet näitä alkupään n47?
Ei oo tehty kuin kolmeen ajokuntoiseen koneeseen, joista kaikki antoi selvän äänen jakopäästä. Ensimmäinen oli alkupään F10(kuulosti aivan kamalalta), ajettu vajaa 500 tkm ja ketjussa siellä täällä todella väljiä lenkkejä/tappeja. Toinen oli 181tkm ajettu vm.-12 525d xDrive N47D20D, siinäkin ketjussa siellä täällä väljiä lenkkejä. Kolmas auto oli -07 120d N47D20A, 225tkm, ja siinä muistaakseni vain 1 kpl selkeästi väljä lenkki.
Nyt tämä konerikkoinen tapaus siis 291tkm ajettu E61 520d 11/07 rekisteröity, eli olisko vuosimalli -08, kone N47D20A. Tsekkasin äsken tuon alaketjun vielä, niin muuten liki uutta vastaava ketju, mutta katkenneen lenkin lisäksi kaksi muuta liki poikki kulunutta lenkkiä. Jos katkenneesta kohdasta laskee, niin seuraava väljä kohta 29. tapissa ja sitä seuraava 55. tapissa, ja katkennut kohta tuosta kohdasta 71. tappi.
Eli kyllä ite alkaisin huolestua hyvinkin pian äänen alkamisen jälkeen.
ReWoN Motors- BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
"Noise from the timing chain
Measuring noise from the timing chain
Fault cause:
At engine operating temperature the guide rail is deformed by the reinforcing ribs (corrugated surface). As a result, the timing chain no longer runs over the guide rail evenly and causes a grinding noise."
Minusta tuo kuulostaa enemmän joltain hihnalta kuin jakopäältä. Tosin en ole kuullut N47 moottorin ääntä kun ketju on löystynyt tai hypännyt. Odottaisin äänen olevan enemmän mekaaninen.
Sen verran kuitenkin, että itse en ostaisi autoa jossa siihen tutustuessani kuulisin äänen joka mietityttää. 5-sarjan dieseleitä on kuitenkin sen verran myynnissä että varmasti turvallinen valinta löytyy.
Mitä eroa on N47 A, B, C, D? Kaverin E61 katkes ketju ja hiljaisessa etsinnässä "uusi" kone.
A/B Exx ja C/D Fxx? Voiko noita sekoitella korien välillä?
Jos jakoketjua on tarkoitus kuunnella niin eikös sen Ista+:lla saa testattua?
Timing Chains Test Plan path:
1. Select “Troubleshooting”
2. Select “Function structure”
3. Select “Drive”
4. Select “Engine electronics, quality control valve (MSV)”
5. Select “Valve gear”
6. Select “Start Search”
7. From the list of available test plans, select “VANOS solenoid valve, exhaust”
8. Select “Continue”
9. Select “Timing chain test” and follow the steps to complete the test plans.
10. Test plan will conclude with the statement “Timing chain is OK” or “Timing chain is not OK”.
11. If the test plan results indicate the timing chains are stretched (“not OK”), replace both timing chains
per Repair Instruction 11 31 052 “Replacing both timing chains \ PREMIUM” after completing the
remaining portion of the vehicle evaluation procedure from SI B11 06 14.
Mitä eroa on N47 A, B, C, D? Kaverin E61 katkes ketju ja hiljaisessa etsinnässä "uusi" kone.
A/B Exx ja C/D Fxx? Voiko noita sekoitella korien välillä?
ei taida ihan noin selkeä tuo jako olla? mulla esimerkiksi sigun coupe e82 -12 on N47D20C moottorilla. jotain päivityksiähän noissa eri versioissa on tapahtunut ja tehokin tainnut lisääntyä.
Comment