Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 takakelkan puslien vaihto

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GOOFY
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 4139
    • .

    #16
    Originally posted by Bmw_e30 View Post
    kyllä ne noi yläpää laakerit antaa ääntä jos ajaa monttuu ja kolisee.
    itel oli samaropleema ja yläpään laakerin vaihdol loppu kolina
    vai että laakeri:think mikä osa nuista on sit se laakeri? ja mitkä nuista osista kannattaa vaihtaa?

    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16465
      • Asikkala

      #17
      No: 7.

      Comment

      • BME316
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2007
        • 446

        #18
        Originally posted by Mad_eko View Post
        Se perämurikan kannakekumi kannattaa myös tarkistaa, koska se voi myös aiheuttaa kolinaa helposti.

        Tämä on vaihdettu, joten ei vaikutusta. Hieroin apurungon sisäpuolelta paperilla kyllä aivan tasaiseksi, ei ollut mitään likaa siellä. Varmasti noissa tarvikepuslissakin on jonkun verran heittoa mittasuhteissa.

        Comment

        • Juubi
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2004
          • 999

          #19
          Originally posted by BME316 View Post
          Tämä on vaihdettu, joten ei vaikutusta. Hieroin apurungon sisäpuolelta paperilla kyllä aivan tasaiseksi, ei ollut mitään likaa siellä. Varmasti noissa tarvikepuslissakin on jonkun verran heittoa mittasuhteissa.
          Tulihan pusla oikeaan asentoon, eli apurungossa olevat nystyrät puslassa oleviin uriin?

          Comment

          • BME316
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2007
            • 446

            #20
            Originally posted by Juubi View Post
            Tulihan pusla oikeaan asentoon, eli apurungossa olevat nystyrät puslassa oleviin uriin?
            Tarjoon sille pullakahvit joka saa ne väärin päin sinne Johan nuo on suoraankin laitettaessa tiukat.

            Ja sitten on tuossa autoa vähän aikaa vaivannut tuollainen jyrinä ongelma. Takapäästä kuuluu kauheaa jyrinää, joka hieman tuntuukin. Jyrinä alkaa n. 50km/h vauhdista ylöspäin ja jatkuu kokoajan. Huomasin, että kun autoa kääntää loivasti oikealle, niin ääni ja tärinä loppuu kokonaan ja vasemmalle käännettäessä voimistuu entisestään.

            Olisiko laakeri sökö? Entisen omistajan mukaan tuonne oikealle on vaihdettu laakeri, mutta kävi epäilyttämään että olisi jättänyt kunnolla rasvaamatta laakerin. Vielä enemmän epäilyttää että vanhat isot puslat ovat olleet täysin ehjät ja tuo kolina tulisikin laakerista?

            Huomasin myös että aivan kuin perä soutaisi hieman, ennen en ole tuollaista huomannut. Tämä siis yli 100km/h vauhdissa huomaa selvästi kun vaihtaa ripeästi kaistaa.
            Last edited by BME316; 12-03-2007, 16:35.

            Comment

            • Remolux
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 294

              #21
              Originally posted by BME316 View Post
              Tarjoon sille pullakahvit joka saa ne väärin päin sinne Johan nuo on suoraankin laitettaessa tiukat.

              Ja sitten on tuossa autoa vähän aikaa vaivannut tuollainen jyrinä ongelma. Takapäästä kuuluu kauheaa jyrinää, joka hieman tuntuukin. Jyrinä alkaa n. 50km/h vauhdista ylöspäin ja jatkuu kokoajan. Huomasin, että kun autoa kääntää loivasti oikealle, niin ääni ja tärinä loppuu kokonaan ja vasemmalle käännettäessä voimistuu entisestään.

              Olisiko laakeri sökö? Entisen omistajan mukaan tuonne oikealle on vaihdettu laakeri, mutta kävi epäilyttämään että olisi jättänyt kunnolla rasvaamatta laakerin. Vielä enemmän epäilyttää että vanhat isot puslat ovat olleet täysin ehjät ja tuo kolina tulisikin laakerista?

              Huomasin myös että aivan kuin perä soutaisi hieman, ennen en ole tuollaista huomannut. Tämä siis yli 100km/h vauhdissa huomaa selvästi kun vaihtaa ripeästi kaistaa.

              mulla oli samanlainen "jyrinä" vika joka paljastu laakeri viaks. vasempi laakeri o sökö. laakereit o monenlaisia. mie ostin kl varaosasta etu ja taka laakerit. vasen etu kesti 4500km ja sit meni paskaks.. ei se kolina laakerist ainkaa kuulu, iskarin yläpään kumit vaihtoon..

              Comment

              • Juubi
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2004
                • 999

                #22
                Uusikin laakeri saattaa ääntää jos se on asennusvaiheessa murjottu miten sattuu paikalleen. Nuo laakerit ei maksa kuin muutaman kympin, joten kannattaa se rikkinäinen vaihtaa jo mielenrauhan takia.

                Comment

                • GOOFY
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 4139
                  • .

                  #23
                  Originally posted by BME316 View Post
                  Tarjoon sille pullakahvit joka saa ne väärin päin sinne Johan nuo on suoraankin laitettaessa tiukat..
                  juu eihän niitä sinne kokonaan väärinpäin saakkaan mut katsoitko että puslan sivuilla olevat urat tulivat oikeisiin kohtiin?
                  E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                  Comment

                  • Remolux
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2006
                    • 294

                    #24
                    Originally posted by Juubi View Post
                    Uusikin laakeri saattaa ääntää jos se on asennusvaiheessa murjottu miten sattuu paikalleen. Nuo laakerit ei maksa kuin muutaman kympin, joten kannattaa se rikkinäinen vaihtaa jo mielenrauhan takia.
                    taka laakeri 52e ja etu 79ekua....

                    Comment

                    • hrgiger
                      BTCF Member
                      • Jul 2006
                      • 185
                      • naantali

                      #25
                      eihän taka laakeri ny maksa ku parikymppiä!!
                      juur ite sellasen joutusin hommaan!
                      -Turku Connection-

                      Comment

                      • BME316
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2007
                        • 446

                        #26
                        Originally posted by GOOFY View Post
                        juu eihän niitä sinne kokonaan väärinpäin saakkaan mut katsoitko että puslan sivuilla olevat urat tulivat oikeisiin kohtiin?
                        Tätä juuri meinasinkin väärin päin laittamisella, eli kyllä urat laitoin oikeisiin kohtiin.

                        Comment

                        • BME316
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2007
                          • 446

                          #27
                          Vaihdoin tänään tuon iskarin yläpään kiinnityksen ja kolinat loppui. Tuon näki renkaan irroittamisen jälkeen ihan hyvin, että kumi oli revennyt.

                          Comment

                          • Lehtafi
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2008
                            • 151
                            • Helsinki

                            #28
                            E30 takakelkan puslat!

                            Nyt rupeee pää palaa totaallisesti, ton puslan vaihdon kanssa. Iso takakelkan pusla lähti ihan hyvin pois ulosvetäjällä, mutta nyt kun laitoin uuden puslan niin sitä ei saa paikalle ei sitten millään! Ne urat ovat kohillaan siellä ja nyt on tungettu rasvaa sun muuta niin perkeleesti sinne ja se reikäkin putsattu, mutta ei mee ees tunkkaamalla! Kokeiltu myös laittaa siihen varteen ketju vastaan ja tunkkaa ylös ,mutta ei auto nousee vaan ilmaan, joku 2cm pusla on mennyt sisälle päin. Onko jotain vinkkejä viellä miten sen saisi sinne? vai onko koko perän purkaus pakko tehdä, kiirekkin olisi autoa huomenna tarvittaisiin

                            Comment

                            • Veltsu
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2005
                              • 886
                              • Varkaus

                              #29
                              Näin tein itse ja pohjaan meni kun...

                              Takakelkan ja auton väliin sopiva holkki jottei pusla pohjaa runkoon. Vedät sitten kierretangolla koko paketin kasaan.

                              Ite löysin jonkun vanhan tratktorin ulosoton kartiolaakerin joka natsasi suoraan sinne väliin.
                              Liukastetta voisi myös käyttää

                              Irroituksessa piti käyttää pilliä ja rautaputkea.
                              Attached Files
                              Last edited by Veltsu; 12-10-2008, 19:44.

                              Comment

                              • Rocla
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2002
                                • 7692
                                • Kajaani

                                #30
                                Yleensä se ongelma on saada vanhat pois. Ruuvinpenkissä menee helposti, mutta vaatii palkin irroittamisen.

                                Tämä lienee paras ratkaisu, sen tnukin voit ihan suosiolla unohtaa.





                                Kuvat on FAQ osiosta e34 puolelta, mutta toimivat e30 tapauksessakin.
                                Olli.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎