M3 E30 mallisarjaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4647
    • Tuusula

    Originally posted by muggo View Post
    Jååå-å, tarkkoja painoja en muista mutta jotenkin on mielikuva V8:n ollessa 20kg maamoottoria kevyempi. Voipi olla vääräkin muistikuva..
    Ei sentään 20kg kevyempi

    M30B34 212kg, M60B40 210kg, M20B27 171kg.
    ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • TheLate
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 418

      Originally posted by jannmann View Post
      Jarruthan pitää olla verrokkia tehokkaammasta, eli silloin putoaa kaikki e36 compact ja e36 316i-328i mallien akselit ja jarrut pois käytöstä. Samoin kuin Z3 1,8-2,8 mallit.
      Vaikkakin osassa näistä jarrut ovat ns. isommat kuin vanhuksessa. Mutta valmistajan mukaanhan ne eivät riitä sille teholle.
      Aivan jarrut pitää olla tehokkaammat kuin M3:ssa. Akseleista taas:

      autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon

      Mistään tehoista ei puhuta akseleiden vaihdon yhteydessä, ainoastaan akselimassoista. Näiden jarrut ovat "tehoiltaan" huonommat, mutta kukaan ei estä vaihtamasta niitä...

      Onko kukaan käynyt hakemassa luotettavaa selvitystä BMW Suomelta, kun on tehnyt tekniikanvaihdon? Ei. Osat soveltuu erittäin hyvin tieliikenteeseen kerta jarrutusteho on kasvanut. Näkeehän inssi sitten katsastuksessa, että kiinnikkeitä ei ole kopeloitu. Mitään virallisia selvityksiä, että E36 tolppa käy E30:seen ei tarvita. Todistus kun seisoo siinä vieressä silloin.

      Ottakee rauhallisesti, kyllä tämä tästä

      Comment

      • mukko
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 5965
        • Uleåborg

        ...........
        Last edited by mukko; 30-10-2007, 18:05.
        -- Official member of BTCF-Sauna Team --

        Save the World, Fuck The Fuel Economy
        Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          Originally posted by TheLate View Post
          a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;


          1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:

          a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;

          Jos mielestäsi moottoriteho ei vaikuta tässä tapauksessa yhtään, mites toi aiemmin kirjoittamasi teksti?


          Originally posted by TheLate View Post
          Aivan jarrut pitää olla tehokkaammat kuin M3:ssa. Akseleista taas:

          autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon

          Mistään tehoista ei puhuta akseleiden vaihdon yhteydessä, ainoastaan akselimassoista. Näiden jarrut ovat "tehoiltaan" huonommat, mutta kukaan ei estä vaihtamasta niitä...

          Onko kukaan käynyt hakemassa luotettavaa selvitystä BMW Suomelta, kun on tehnyt tekniikanvaihdon? Ei. Osat soveltuu erittäin hyvin tieliikenteeseen kerta jarrutusteho on kasvanut. Näkeehän inssi sitten katsastuksessa, että kiinnikkeitä ei ole kopeloitu. Mitään virallisia selvityksiä, että E36 tolppa käy E30:seen ei tarvita. Todistus kun seisoo siinä vieressä silloin.

          Ottakee rauhallisesti, kyllä tämä tästä
          Nyt en kyllä enää ymmärrä, mihin sitä e30 M3 tarvitaan tässä tapauksessa?
          Mitä asiaa siitä nyt sitten käyttetään verrokkina jos jarrut ja akselit tulee jostain toisen mallisarjan autosta, eikä korilla, liimalaseilla, ABS-jarruilla, kallistuksenvakaajilla, alustan geometrialla ja omamassalla ole kerran mitään merkitystä.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • TheLate
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2006
            • 418

            Originally posted by jannmann View Post
            Jos mielestäsi moottoriteho ei vaikuta tässä tapauksessa yhtään, mites toi aiemmin kirjoittamasi teksti?
            Moottorinteho vaikuttaa ainoastaa jarruihin. Akselimassat taas akseleiden muutoksiin.


            Originally posted by jannmann View Post
            Nyt en kyllä enää ymmärrä, mihin sitä e30 M3 tarvitaan tässä tapauksessa?
            Mitä asiaa siitä nyt sitten käyttetään verrokkina jos jarrut ja akselit tulee jostain toisen mallisarjan autosta, eikä korilla, liimalaseilla, ABS-jarruilla, kallistuksenvakaajilla, alustan geometrialla ja omamassalla ole kerran mitään merkitystä.
            Jotta saadaan 230->286hv. M3:sessa kun on alusta taas parempi kuin muissa E30 mallisarjan malleissa, joten alustan osat tulee olla verrannolisia M3:seen. E36 osat ovat taas parempia/tehokkaampia kuin M3 (E30) osat, joten niitä voi käyttää taas niiden paremmuuden vuoksi.

            Toivottavasti tosta saa jotain tolkkua

            Comment

            • T3
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 8530
              • Karhe

              Originally posted by TheLate View Post
              E36 osat ovat taas parempia/tehokkaampia kuin M3 (E30) osat, joten niitä voi käyttää taas niiden paremmuuden vuoksi.
              Mielenkiintoinen pointti. Milläs luulet, että katsastusmies uskoo tarinasi.
              .

              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

              Comment

              • jani
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 5181
                • Kuopio

                Originally posted by T3 View Post
                Mielenkiintoinen pointti. Milläs luulet, että katsastusmies uskoo tarinasi.
                Sanoppas muuta.

                Aika vakavalla naamalla ja hyvällä pokalla saa mennä selittää että nää 323ti 170heppasen takajarrut ajaa samanasian kuin 238heppasen sportevon.

                ps. vielä kun muistaa sen että compactissa on 10mm halkaisijaltaan pienemmät jarrulevyt, niin millä opilla saat ne näyttämään paremmilta ?

                ps. ps. Ja kaikki kun tiedämme että katsastusmiehet lukevat kirjoja kuin raamattua.

                ps. ps. ps. ja eteenkin pitää olla vähintään e36m3 hilut....

                No onnea vaan yritykselle.
                Last edited by jani; 22-07-2007, 20:17.
                F33 435d Mineral-grau metallic
                K40 K1200s sondermodell

                Comment

                • [Riku]
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2006
                  • 499
                  • Pirkkala

                  Alkaa minusta kovasti näyttää siltä että jos tuo saadaan mallisarjaan hyväksytyksi, niin jää moni projekti tekemättä koska noihin akseliston ja jarrun muutoksiin ei saada korvikkeeksi mitään järkevän hintasia osia. Ota akelta selvää että mitkä niiden mielestä oikeasti korvaavat ne e30 m3 osat alustassa.

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    Originally posted by TheLate View Post
                    Moottorinteho vaikuttaa ainoastaa jarruihin. Akselimassat taas akseleiden muutoksiin.




                    Jotta saadaan 230->286hv. M3:sessa kun on alusta taas parempi kuin muissa E30 mallisarjan malleissa, joten alustan osat tulee olla verrannolisia M3:seen. E36 osat ovat taas parempia/tehokkaampia kuin M3 (E30) osat, joten niitä voi käyttää taas niiden paremmuuden vuoksi.

                    Toivottavasti tosta saa jotain tolkkua



                    Millä tavalla e36 alustan osat on parempia kuin e30 M3 osat?
                    Jos olisit joskus ajanut e30 M3:lla et puhuisi tuollaisia.
                    E30 koppaan ei taatusti saa parempia akseleita(geometriaa) vaikka ne ottaisi E92 M3:sta.
                    Paremmuuden minä nimittäin ymmärrän alustan osalla siten että autosta tulee parempi ajaa

                    Kun sitä himoitsemaasi S-sarjan 6syl. moottoria ei saa laillisesti (eikä ole koskaan saanutkaan) mitenkään alkuperäiseen e30 M3:seen, miten ihmeessä sen saisi tavalliseen e30 malliin jonka verrokkina olisi e30 M3 ja akselit e36 mallisarjasta:think
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • jani
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 5181
                      • Kuopio

                      Ja tarvittavan lisäpainon määrä olisi lähes 300kg. sellaisen rautamäärän upottaminen autoon vaatii jo aika tekoja(että päästään 7kg/kW rajan "paremmalle puolelle").

                      Niin ja kyllähän tässä pitää tutkia akselimassatkin, koska nehän muuttuvat kanssa luonnollisesti. JA muistutan tässä vaiheessa jo että M30B35 koneen kanssa on tietääkseni jo aika kriittisiä pisteitä tuon kantavuuden kanssa. Puhumattakaan 300kg lisämassan kanssa. JA VIELÄ lisäksi se että E30M3 akseleiden kantavuus on pienempi kuin esim. E30 325i mallin. Joten uskaltaisin väittää että jotain muita ongelmia taas tulee kierrettäväksi kun painoa lisätään tehorajan takia!

                      Vai meinasitko että lisäämäsi 300kg ei vaikuta akseleille kohdistuviin massoihin?

                      Ja taas sitten pitää muistaa ETTÄ 238+20% on alle 286heppaa! Eli tarvitset kumminkin vieläkin poikkeusluvan.

                      Ja lähtökohtana jos on 316-318i malli. PIDÄN hyvin epätodennäköisenä että n. 100 heppaiseen autoon saa poikkeusluvan lähes 300hepan koneelle suomen maassa.

                      Kumminkin AKEn silmissä sä oot tekemässä juuri siitä 318i autosta nyt lähes 300hepan autoa. Ja vielä lisäksi jossa on kokonaan toisen mallisarjan(E36) alusta. Eivät ne siellä AKElle ihan tyhmiä ole. Varmasti tietävät, että E36 osat eivät ihan bolt-on käy E30seen.

                      Tässä ei ole tarkoitus vesittää sun projektia vaan säästää sun rahat.

                      ps. tarkistin vielä erään jutun !

                      jos oletaan että saat keploteltua lisääpainoa autoon ja akseleille kohdistuvatkin massat menee ok niin kukas ajaa autoa ?

                      E30M3 akseleilla kantavuus on 1600kg. Autosi ihannepaino 1473kg. Kantavuus jaetaan kahdella ja saatava osamäärä vastaavasti jaetaan yhden matkustajan massalla, 68 kilolla. Laskukaava perustuu EU-direktiiviin. 1600kg-1473kg/2 = 63.5 eli kantavuutta ei jää edes yhdelle ihmiselle!
                      Last edited by jani; 23-07-2007, 16:38.
                      F33 435d Mineral-grau metallic
                      K40 K1200s sondermodell

                      Comment

                      • eeki
                        BTCF Member
                        • Jul 2003
                        • 1966
                        • HKI

                        Tossa olisi yksi 3-bemari jossa on S-sarjalainen kutoskone, 286hv ja e36 m3 alustapalikat + jarrut: http://www.nettiauto.com/1177127

                        Eikä ole edes tarvinnut 300kg lisäpainoja!
                        Ducati 998 -02 //

                        Comment

                        • Maza
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 4321
                          • Kannus/Kokkola

                          Ja alustan geometriat samalla perseellään... onnea vaan!
                          Jani ja Jannmann:

                          Kertokaa nyt jo hölmölle missä suhteessa E36 osilla rakennettu etupää menee perseelleen ? Onko olemassa jotain rautaista faktaa asiasta (mittaustodistukset, käytännön kokemukset). En nyt väitä etteikö asia näin ole kun sitä joka tuutista toitotetaan, mutta haluaisin nyt tähän väliin perusteluita asioille. Omalla e36 osin varustetulla autolla en ole vielä päässyt Ajamaan, joten kokemuksia asiasta ei ole. Nyt vaan olisi vielä hyvä hetki tehdä asialle muutoksia, jos autosta tulee tosiaan aivan toivoton ajettava.

                          Niin ja pilkkua viilatakseni - M3:sta tarvitaan vaikkapa siinä vaiheessa, kun halutaan katsastaa E30 325i cabriolettiin S50B30us pannu. Omamassahan on vakiona 1280kg eli tehoa saa laittaa 7kg/kW säännön puitteissa 248hv (182,86kW)
                          Last edited by Maza; 23-07-2007, 20:49.

                          Comment

                          • HC91
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 999
                            • 29100/310053

                            Originally posted by jani View Post
                            Ja taas sitten pitää muistaa ETTÄ 238+20% on alle 286heppaa! Eli tarvitset kumminkin vieläkin poikkeusluvan.
                            Tuossa %-laskussa kannattaa käyttää nykymuodin mukaisesti kilowatteja, niin pysyy niukasti rajoissa
                            92' ///M5 3.8 individual
                            09' 320d xDrive
                            16' NIU N1 Sport
                            19' NIU U+ Sport

                            Comment

                            • T3
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 8530
                              • Karhe

                              Originally posted by Maza View Post
                              Niin ja pilkkua viilatakseni -
                              Omamassahan on vakiona 1280kg eli tehoa saa laittaa 7kg/kW säännön puitteissa 248hv (182,86kW)
                              Jos oikein aletaan pilkkua viilaamaan, niin Sport Evohan on jo itsessään alle tuon 7kg/Kw. Kuten niin moni muukin vakioauto.

                              Eli jos esim Sport Evoon vaihtaisi suuremman moottorin, niin tätä kg/Kw-sääntöä tulkitsemalla, siinä suuremmassa moottorissa pitäisi olla vähemmän tehoa, kuin alkuperäiskoneessa, jotta tuo sääntö täyttyisi.
                              .

                              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                Originally posted by Maza View Post
                                Jani ja Jannmann:

                                Kertokaa nyt jo hölmölle missä suhteessa E36 osilla rakennettu etupää menee perseelleen ? Onko olemassa jotain rautaista faktaa asiasta (mittaustodistukset, käytännön kokemukset). En nyt väitä etteikö asia näin ole kun sitä joka tuutista toitotetaan, mutta haluaisin nyt tähän väliin perusteluita asioille. Omalla e36 osin varustetulla autolla en ole vielä päässyt Ajamaan, joten kokemuksia asiasta ei ole. Nyt vaan olisi vielä hyvä hetki tehdä asialle muutoksia, jos autosta tulee tosiaan aivan toivoton ajettava.


                                Lue toi läpi niin ehkä hivenen selviää geometria ongelmista.

                                Iskarin sivu, pystykallistuma suhteessa pyöränapaan ja olka-akselin sijainti niihin nähden. Sekä alatukivarren takimmaisen ja keskimmäisen kiinnityksen vaikutus pyöränsijaintiin joustoliikkeen aikana ja sen vaikutus taas auraukseen ja haritukseen jouston aikana.

                                Pitää muistaa että e30 M3 suunniteltiin luokitteluautoksi maailman kovatasoisimpaan vakioautoluokkaan, eli muutama insinööri on näitä alustan geometrioita miettinyt. 87 vuonna kun osittain ajettiin vakio osilla sääntöjen puitteissa.
                                Last edited by jannmann; 25-07-2007, 13:10.
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X