M3 E30 mallisarjaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maza
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 4321
    • Kannus/Kokkola

    Originally posted by jannmann View Post
    http://www.btcf.fi/forum/showthread....highlight=jako

    Lue toi läpi niin ehkä hivenen selviää geometria ongelmista.

    Iskarin sivu, pystykallistuma suhteessa pyöränapaan ja olka-akselin sijainti niihin nähden. Sekä alatukivarren takimmaisen ja keskimmäisen kiinnityksen vaikutus pyöränsijaintiin joustoliikkeen aikana ja sen vaikutus taas auraukseen ja haritukseen jouston aikana.

    Pitää muistaa että e30 M3 suunniteltiin luokitteluautoksi maailman kovatasoisimpaan vakioautoluokkaan, eli muutama insinööri on näitä alustan geometrioita miettinyt. 87 vuonna kun osittain ajettiin vakio osilla sääntöjen puitteissa.
    Ihan purematta en edelleenkään niele väitettä "e36 etupään osilla geometriat päin persettä". Palaan asiaan sitten kun oma auto käy mittalaitteissa kiinni.

    Kuitenkin ainoastaan tolpan yläpään kiinnityspisteen sijainti poikkeaa merkittävästi alkuperäisestä. Alkuperäisellä tarkoitan E36 M3 3.2:n vastaavia. Tuohonkin on korjauksena jo säädettävä yläpää kohtuullisella säätövaralla.

    Comment

    • TheLate
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 418

      Originally posted by jani View Post
      No sitten siellä on todellakin oltava S38B35 kone EIKÄ S38B36... ja tässä herääkin jo kysymys että mitä järkeä on tuollainen ali tehoinen kallis malmikasa sinne laittaa ? Paremman lopputuloksen saa käyttämällä esim. M52 moottoria mikä menee katsastuksestakin ilman ihmettelyjä läpi
      No ei kun siellä on B38... Kyllä siinä alitehoisessakin on ihan riittävästi virityspotentiaalia. Yleensä nuo koneet on liikkunu 1500€ tietämillä, mitä olen noita löytänyt. Ei se M52:kaan ilmainen ole, jos miettii lähtöasetelmia näiden kahden välillä ei tarvitse kauaa miettiä kumman valitsen. Ja sehän on minun oma asia

      Mutta ensin kaikki muut ja vasta viimeiseksi kone.

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5181
        • Kuopio

        Originally posted by TheLate View Post
        No ei kun siellä on B38... Kyllä siinä alitehoisessakin on ihan riittävästi virityspotentiaalia. Yleensä nuo koneet on liikkunu 1500€ tietämillä, mitä olen noita löytänyt. Ei se M52:kaan ilmainen ole, jos miettii lähtöasetelmia näiden kahden välillä ei tarvitse kauaa miettiä kumman valitsen. Ja sehän on minun oma asia

        Mutta ensin kaikki muut ja vasta viimeiseksi kone.
        taas jälleen kerran menee kusettamisen puolelle... eli rehellistä leimaa ei ole tulossa

        Niin ja otteeseen et varmasti saa b38sia
        Last edited by jani; 25-07-2007, 20:39.
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • [Riku]
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 499
          • Pirkkala

          Originally posted by TheLate View Post
          Enpä tiedä viitsinkö ajaa asiaa loppuun saakka, kun yli puolet kommenteista viittaa siihen ettei suurin osa sitä sinne halua/se pilaa joidenkin nykyiset projektit.

          Ehkä kaikkien kannalta paras ratkaisu on alkaa etsimään konttoria joka hyväksyy tai jonka saa hyväksymään M3:sen E30 mallisarjaan.

          "Jos saat dokumentin jossa selkeästi todetaan M3:n kuuluvan
          samaan mallisarjaan, voit toki käyttää sitä muutoskatsastuksessa."

          Mikäli joku konttori ei hyväksy, vaihtaa konttoria. Fakta on kuitenki se, että M3 kuuluu E30 mallisarjaan. AKE kun väitää 300-sarjan olevan mallisarja, jota se ei kyllä ole.

          Tuo B35:sen 260hv kone löytyy 35 6E E moottorikoodin takaa.

          Ja mites tuo moottorintehon alentaminen, vähän ristiriitaista jos AKE sanoo toiselle, että moottoria saa "virittää" vain alentamalla tehoa(mikäli on alle 7kg/kw). Toiselle on vastattu että moottorin kuristaminen on kielletty...

          Jani: Se on sitten sovittu, paitsi otteessa tulee olemaan M88 tai S38B35
          Tämä kuulostaa todella hyvältä. Pysyy toi 325i vielä hyvän budjetin rajoissa, ja helposti viritettävänä, ja muutenkin jos joku innostuu noihin erikoisempiin koneisiin, eiköhän niillekkin keinoja keksitä millä leima saadaan lappuun.

          Comment

          • TheLate
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2006
            • 418

            Originally posted by jani View Post
            taas jälleen kerran menee kusettamisen puolelle... eli rehellistä leimaa ei ole tulossa

            Niin ja otteeseen et varmasti saa b38sia
            Onko mikään enään nykypäivänä rehellistä

            Annatko M3:ses jos saan B38 leimaan E30 koriin?

            Maza saa sitten antaa tuloksia E36 etupään toiminnasta. Taakse nyt tulossa M3 navat. AKE:a en nyt enää kiusaa M3 asiasta, mutta Alpina:a suunnittelen ja odottelen vielä liikenneministeriön vastausta yhteen kysymykseen...

            BTW: Liikenneministeriö suunnittelee/on suunnittelemassa muutoksia rakennemuutospäätökseen lähitulevaisuudessa. Toivottavasti eivät hankaloita tätä ennestään hankalaa asiaa

            Comment

            • LeWe
              Bimmer Rookie
              • Sep 2005
              • 168

              Hyvinkään pojalla autossa E36 Sport 2000 Sassin vaimennus E30 S38... Sopii, kun sovitat. Iskari kiinni navassa ylhäältä poikittaisella pultilla ja alhaalle kaks navan suuntaista pulttia. Niiden alle joutuu pistämään pari "simmiprikkaa" jotta saa pystykallistuman kuntoon. Eli E36 yläpäät suhteessa lähenpänä E30 yläpäihin suhteessa alapalloihin. Eli siis toimii, kun tekee.... Ja voihan siitä yläpäästäkin (poikkipultti)tehdä säädettävän....... Tornissa ei ole kauhean paljon tilaa säätää sisäänpäin, ellei käytä kynäjousitolppaa.
              SAA KORJATA jos olen hönössä laittanut asiat väärinpäin....

              Ps. Olen viimeinen kiven heittäjä kuka saa/kuka ei tehdä asioita leimalle/leimatta. Jokainen todennäköisesti nykyisin parantaa autonsa ajettavuutta, sitä "virittäessään". Eli entisajan Carinat ilokaasulla lienevät taaksejäänyttä elämää... Otaksun mä....
              Last edited by LeWe; 26-07-2007, 00:49.

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                Originally posted by Maza View Post
                Ihan purematta en edelleenkään niele väitettä "e36 etupään osilla geometriat päin persettä". Palaan asiaan sitten kun oma auto käy mittalaitteissa kiinni.

                Kuitenkin ainoastaan tolpan yläpään kiinnityspisteen sijainti poikkeaa merkittävästi alkuperäisestä. Alkuperäisellä tarkoitan E36 M3 3.2:n vastaavia. Tuohonkin on korjauksena jo säädettävä yläpää kohtuullisella säätövaralla.
                Mittaa sitten samalla myös tolpan kallistumat(sisää ja taaksepäin) asteina suhteessa napaan ja navan sijainti iskarin yläpäähän, sekä navan sijainti alatukivarren kiinnityksiin.

                Pyörän kulmat saa varmasti kohdilleen "säätämällä" noilla e36 osilla mutta väitän edelleen että M3:sen hieno ohjaustuntuma kärsii noilla osilla.

                Pienetkin mittaerot aiheuttavat eroja käytökseen. Hyvänä esimerkkinä stanu e30 m-alustalla vs. e30 M3. Tietysti jos ei ole koskan ajanut molemmilla, ei voi ymmärtää eroa.
                Maailman lehdistö on ylistänyt e30 M3:sen ohjaustuntumaa monessa otteessa ja vielä nykyäänkin sitä pidetään yhtenä bmw:n parhaista. Eipä ole e36 M3:sta hehkutettu niin. Pikemminkin moitittu amerikkaan suunnatuksi painavaksi kauppakassiksi josta puuttuu vain automaatti. Näin kommentoinut mm. Rauno Aaltonen joka veti(en tiedä vetääkö enää) BMW ajokouluja maahantuojan laskuun.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • kalle7876
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2005
                  • 493

                  mitähän alpina mallia meinaat verokkina käyttää. onkos alpina auton valmistaja jne..

                  e36 m3 osilla on rengas aikas lailla samassa paikassa kun e30 m3. eli huomattavasti taaempana kun e30 stanu
                  www.kkdmotorsport.com
                  www.pirkanmaanturbo.fi

                  Comment

                  • jani
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 5181
                    • Kuopio

                    Originally posted by TheLate View Post

                    Annatko M3:ses jos saan B38 leimaan E30 koriin?
                    HEH HEH... milläs meinaat saada 340 heppasen koneen E30seen ?
                    F33 435d Mineral-grau metallic
                    K40 K1200s sondermodell

                    Comment

                    • TheLate
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2006
                      • 418

                      Originally posted by kalle7876 View Post
                      mitähän alpina mallia meinaat verokkina käyttää. onkos alpina auton valmistaja jne..
                      Kyllä Alpina on virallinen valmistaja. Vertailumallina tässä tapauksessa olisi B6 3.5. Tuolla mallilla hoituisi kaikki vertailu kohdat. Koneen paino, teho ja tilavuus. Eli tällöin max arvot olisivat : 313hv/304hv, 171kg ja 4287cm3. Mutta toisaalta noilla maximi arvoilla ei hirveästi ole käytöä, kun ensimmäinen este on 7kg/kw... Autojen eroavaisuus ei ole suuri verrattuna normi E30 mallisarjan autoon. (Vaikken ymmärrä tuota taka-akseliston koko eroa...)

                      On B6 cars with the brakes were upgradet with lager discs and pads. The
                      C1/C2 cars had standart 323i brakes.

                      The rear axles had different sizes and the exhaust systems were different
                      from standart BMW cars. Also the interieur and the bodywork were quite
                      different. And of course, our cars had bigger wheels.

                      Ja autohan saa olla vaikka kui p*ska ajaa, jos se vaan on lainpuitteissa katsastettu Herra Aaltonen tuskin tulee koeajamaan ja toteamaan, että tämä on ihan susi verrattuna aitoon M3:seen Kun aiemmin kirjoitin paremmuudesta, tarkoitin parempia jarruja ja lievästi suurempaa kantavuutta.

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5181
                        • Kuopio

                        Originally posted by TheLate View Post
                        Kyllä Alpina on virallinen valmistaja. Vertailumallina tässä tapauksessa olisi B6 3.5. Tuolla mallilla hoituisi kaikki vertailu kohdat. Koneen paino, teho ja tilavuus. Eli tällöin max arvot olisivat : 313hv/304hv, 171kg ja 4287cm3. Mutta toisaalta noilla maximi arvoilla ei hirveästi ole käytöä, kun ensimmäinen este on 7kg/kw... Autojen eroavaisuus ei ole suuri verrattuna normi E30 mallisarjan autoon. (Vaikken ymmärrä tuota taka-akseliston koko eroa...)

                        On B6 cars with the brakes were upgradet with lager discs and pads. The
                        C1/C2 cars had standart 323i brakes.

                        The rear axles had different sizes and the exhaust systems were different
                        from standart BMW cars. Also the interieur and the bodywork were quite
                        different. And of course, our cars had bigger wheels.

                        Ja autohan saa olla vaikka kui p*ska ajaa, jos se vaan on lainpuitteissa katsastettu Herra Aaltonen tuskin tulee koeajamaan ja toteamaan, että tämä on ihan susi verrattuna aitoon M3:seen Kun aiemmin kirjoitin paremmuudesta, tarkoitin parempia jarruja ja lievästi suurempaa kantavuutta.
                        Siinäpä on tekemistä kun ALPINA merkkisen auton saat menemään BMW merkkisen auton kanssa samaan mallisarjaan...

                        ja kantavuutta ei voi vieläkään lisätä
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • Maza
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 4321
                          • Kannus/Kokkola

                          Originally posted by jannmann View Post
                          Mittaa sitten samalla myös tolpan kallistumat(sisää ja taaksepäin) asteina suhteessa napaan ja navan sijainti iskarin yläpäähän, sekä navan sijainti alatukivarren kiinnityksiin.
                          No eikös tuossa nyt tullut samat asiat kahteen kertaan. Navan sijaintihan suhteessa alatukivarren kiinnikkeisiihän on 1:1 sama kuin E36 M3 3.2. Eihän ne siitä mihinkään muutu, kun käytetään e36 M3 3.2 tukivarsia. Ainoa asia tässä mikä poikkeaa merkittävästi on tosiaan tuo iskaritornin yläkiinnityksen paikka, joka korjaantuu kivasti säädettävällä yläpäällä.

                          Pyörän kulmat saa varmasti kohdilleen "säätämällä" noilla e36 osilla mutta väitän edelleen että M3:sen hieno ohjaustuntuma kärsii noilla osilla.
                          Kulmat saa kohdilleen aina kohdalleen, mutta ymmärrän kyllä että tarkoitat jouston/renkaan kääntämisen mukana tuomia haluttuja ja ei haluttuja kulmien muutoksia.

                          Pienetkin mittaerot aiheuttavat eroja käytökseen. Hyvänä esimerkkinä stanu e30 m-alustalla vs. e30 M3. Tietysti jos ei ole koskan ajanut molemmilla, ei voi ymmärtää eroa.
                          Totta. E30 M3:sta ei ole oikeassa Ajossa kokemuksia (kenen autoa saa testata syksyllä kemorassa ?). Ainoastaan jotain lyhyitä pyrähdyksiä tieliikenteessä. Eipä siinä oikein saa kauheasti tuntumaa.

                          Ps. En halua tappelua E30 M3 vs. muu maailma vaan alunperin tarkoituksena oli saada perusteet väitteeseen "E36 osilla geometriat perseelleen".
                          Last edited by Maza; 26-07-2007, 19:39.

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            Originally posted by Maza View Post
                            No eikös tuossa nyt tullut samat asiat kahteen kertaan. Navan sijaintihan suhteessa alatukivarren kiinnikkeisiihän on 1:1 sama kuin E36 M3 3.2. Eihän ne siitä mihinkään muutu, kun käytetään e36 M3 3.2 tukivarsia. .
                            Jos saan sinulta (jolla on ne e36 m3 3,2l osat) mitat, niin voin mielenkiinnosta mitata vastaavat mitat omasta ämmästä. Mullakun nurkissa ei ole niitä osia saatika sellaista autoa. Siks ne mitat....
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • Maza
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 4321
                              • Kannus/Kokkola

                              Originally posted by jannmann View Post
                              Jos saan sinulta (jolla on ne e36 m3 3,2l osat) mitat, niin voin mielenkiinnosta mitata vastaavat mitat omasta ämmästä. Mullakun nurkissa ei ole niitä osia saatika sellaista autoa. Siks ne mitat....
                              Heh.. en nyt tarkoittanut missään tapauksessa sitä, että E36 M3 3.2 osilla geometriat olisi samat kuin E30 M3 osilla, joten aivan turha mittailla. Tarkoitin sitä, että E30 koriin on mahdollista saada E36 osat sovitettua sillä tavalla, että geometriat on samat kuin E36 korissa samoilla osilla. Mitään E30 M3 geometrioitahan näillä ei saa.

                              Se onkin taas täysin eri asia onko E36 osilla saatavat kulmien muutokset jouston & kääntymisen mukaan niitä haluttuja juuri E30 koriin tai yleensäkin siihen tarkoitukseen mihin autoa käytetään. Tosin oma kori ei muistuta enää juurikaan miltään ominaisuudelta E30:stä, joten aivan turha siihen väkisten havitella mitään E30 M3 geometrioita. Korijäykkyys, painopiste yms eroaa jo melko reilusti lähtökohdasta.

                              Sitten päästäänkin takaisin lähtökohtaan eli miten määritellään "geometriat perseelleen E36 osilla" ?

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                Originally posted by Maza View Post
                                Sitten päästäänkin takaisin lähtökohtaan eli miten määritellään "geometriat perseelleen E36 osilla" ?
                                Mittaa nyt vaan ne, niin saadaan tänne foorumille ylös ne ja samalla nähdään miten paljon eri mitat eroaa vakio e30 ja M3 kesken. Nuo 3,2l osat kun ilmeisesti on ainoat joilla autosta saa ajettavan, ainakin saksalaisten mukaan. Ja mahdollisesti katsastusmieskin tykkää kun kiinnikkeet alhaaltapäin näyttää vakioilta.

                                Perseelleenhän ne menee jos sitä yritetään tehdä e36 vakio osilla. Pitää kikkailla että saa edes pyörän oikeaan kohtaan, saatika liikeradat hallintaan.

                                Mun mielestä kukin saa tehdä tavallaan ja "parantaa" autoaan miten haluaa.


                                Thelatelle sen verran että lue ajatuksella mitä ake ohjeistaa akselien vaihdoista ja jarrujen vaihdoista ja niiden vaikutuksesta akselipainoihin.
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X