E30 ABS jarrut, milloin pakolliset?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Peksu_M20
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2005
    • 2122
    • Lahti

    #226
    Originally posted by jannmann View Post
    Jarruja saa parantaa, mutta kun olin lähikonttorin kautta yhteydessä Trafiin puhelimitse kysellen ihan pelkästään ABS yksikön siirtoa konehuoneessa. Vastaukseksi sain seuraavaa... ABS on turvavaruste kuten Airbägitkin ja niitä ei saa muuttaa mitenkään. ABS jarrujen pitää olla siihen automalliin tarkoitettu ja asennettu kuten tehdas on sen asentanut. Edes jarruputkien pituuksia ei saanut muuttaa.
    Eri mallisarjasta otettu yksikkö ei ole sallittu, koska tehdas ei ole sitä siihen suunnitellut.

    Toki paljon noita on siirretty Suomessa V8 projekteissa jne. mutta tuskin katsurit on aina edes huomannut sitä.



    Kyllä sitä rataa on tullut tolla antiikkisella ABS systeemillä kierrettyä.
    Ja olen ollut nyt pari kesää mekatsuna kuskille joka tällä hetkellä on yksi nopeimmista semeillä liikkuvista autoista Affella.

    Ei olla ainakaan vielä törmätty ongelmiin antiikkisten e30 m3:sen ABS jarrujen kanssa.
    Ehkä niiden possu miesten pitäis miettiä jarrutus tekniikkaa?

    Onko tällä sun kaverilla jotain dataa(performance boxin) vanha vs uusi abs ? Miten merkittäviä eroja hidastuvuudessa/mutkan ulostulonopeudessa?
    Mukavaa keskustelua palstalla vihdoinkin... Asiallista ja tietoa tuntuu löytyvän Oikeesti rata-ajossa se jarrutus tekniikka on tärkein mutta kyllä se uudempi tekniikka on aina parempaa kun sitä oikein sovelletaan ei pitäisi ikinä mennä perse edellä puuhun vaikka sitä itse harrastankin mutta harva jätkä oikeesti viittii miettiä ja kehittää näitä systeemejä

    Tutkittuahan se on että auto pysähtyy kuivalla paremmin ilman abs:ää. Sehän on selvä mutta noviiseillä kuten minä niin abs on tervetullu varuste vaikka vannokin ollevani nopeampi ilman
    Last edited by Peksu_M20; 01-03-2013, 21:07.
    Mahtiala kustom - No connection
    Bmw E21 320A -81 "330i"
    Bmw e30 318is

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      #227
      Originally posted by pekka_hirvonen View Post
      Mukavaa keskustelua palstalla vihdoinkin... Asiallista ja tietoa tuntuu löytyvän Oikeesti rata-ajossa se jarrutus tekniikka on tärkein mutta kyllä se uudempi tekniikka on aina parempaa kun sitä oikein sovelletaan ei pitäisi ikinä mennä perse edellä puuhun vaikka sitä itse harrastankin mutta harva jätkä oikeesti viittii miettiä ja kehittää näitä systeemejä

      Tutkittuahan se on että auto pysähtyy kuivalla paremmin ilman abs:ää. Sehän on selvä mutta noviiseillä kuten minä niin abs on tervetullu varuste vaikka vannokin ollevani nopeampi ilman
      ot.

      Me ainakin hyödynnetään dataa viimeiseen pisaraan saakka. Se ei valehtele, ja kertoo kiistatta missä mennään. Pers tuntumalla meno ei kerro mistään mitään.
      Performance box + micro input moduuli on halvin ja luotettavin tapa yhdessä videokameran kanssa miettiä omaa ajoa radalla.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • os951
        Bimmer Fanatic
        • May 2007
        • 447
        • Kerava

        #228
        Valitettavasti kaverilla ei ole dataa esitettävänään. Ainoa mitä mainitsi, oli se, että sai kotiradallaan tiputettua kierrosaikaansa 1.7s. Jarrutuksen voi hänen mukaansa jättää uudella systeemillä myöhäisemmäksi. Auton muu konfiguraatio oli sama kuin vanhalla ABS systeemillä. Vanhan järjestelmän ongelmat korostuvat ratakäytössä, kun alla on semi tai koko slicksejä. Myös kasvanut renkaan leveys vaikuttaa ongelmaan. Jos katsastaja on noin tarkka ABS muutoksista, niin täytynee asentaa pojan projektiautossa pumppu alkuperäiseen paikkaan, lokasuojan sisältä uutta pumppua ei bongaa kukaan. E30 projektissa se onkin sitten haastavampi asia.

        Comment

        • billy
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2012
          • 1052
          • Finland

          #229
          Sähköposti vastaus Täytyy vaan mennä leimalle ja pitää kuono kiinni.


          keskustelimme hetki sitten puhelimessa.
          Varmistin vielä asian tekniseltä asiantuntijalta, joka on varmistanut mainitsemani asian Saksan tehtaalta.

          E30 mallisarjassa ABS-jarrut ovat olleet vakiona 325i, 325ix ja M3 malleissa. Muissa malleissa tämä on ollut lisävaruste.


          BMW Ag/BMW Nordic/BMW Suomi ei tue ajoneuvoihin tehtyjä rakennemuutoksia (mm.

          moottorinvaihdot, jarrumuutokset, alkuperäisvarusteiden poistot, jne...) Rakennemuutoksiin liittyviä

          lausuntoja/todistuksia ei voida näin ollen toimittaa. BMW Ag/BMW Nordic/BMW Suomi suosittelee,

          että autojen alkuperäistä tehdasrakennetta ja -varustusta ei muuteta. Vauriokorjaustapauksissa

          suosittelemme auton korjausta alkuperäisen tehdasvarustuksen ja -rakenteen mukaiseksi.




          Best regards,

          Johanna Jämsén
          Office Assistant

          BMW Group Suomi
          Äyritie 8 b
          FIN-01510 Vantaa
          T +358 9 613 741
          F +358 9 6137 4222
          [email protected]

          Last edited by billy; 27-03-2013, 18:38.

          Comment

          • ChilileipÄ
            BTCF Member
            • Mar 2007
            • 2013
            • jyväskylä

            #230
            Originally posted by billy View Post
            Sähköposti vastaus Täytyy vaan mennä leimalle ja pitää kuono kiinni.


            keskustelimme hetki sitten puhelimessa.
            Varmistin vielä asian tekniseltä asiantuntijalta, joka on varmistanut mainitsemani asian Saksan tehtaalta.

            E30 mallisarjassa ABS-jarrut ovat olleet vakiona 325i, 325ix ja M3 malleissa. Muissa malleissa tämä on ollut lisävaruste.


            BMW Ag/BMW Nordic/BMW Suomi ei tue ajoneuvoihin tehtyjä rakennemuutoksia (mm.

            moottorinvaihdot, jarrumuutokset, alkuperäisvarusteiden poistot, jne...) Rakennemuutoksiin liittyviä

            lausuntoja/todistuksia ei voida näin ollen toimittaa. BMW Ag/BMW Nordic/BMW Suomi suosittelee,

            että autojen alkuperäistä tehdasrakennetta ja -varustusta ei muuteta. Vauriokorjaustapauksissa

            suosittelemme auton korjausta alkuperäisen tehdasvarustuksen ja -rakenteen mukaiseksi.




            Best regards,

            Johanna Jämsén
            Office Assistant

            BMW Group Suomi
            Äyritie 8 b
            FIN-01510 Vantaa
            T +358 9 613 741
            F +358 9 6137 4222
            [email protected]

            http://www.mini.fi
            Kyllä ne trafilta kerto että tuli vasta '86 vakiovarusteeks ABS kun vähän aikaa pisti vastaan.. Ensiks kyllä oli heti vastaus että kyllä ne kaikkiin vaaditaan mutta kun inssin kanssa oltiin sitämieltä että tarkistappa vähän tarkemmin ni muuttukin vastaus..
            F11 530D M-Sport ’11
            E39 525iA touring M-Sport '02
            ex. E30 3xx?? karminrot 320i (2,5l) '88 ,E30 2D '89, E30 touring '89

            Comment

            • Vauhtivaunu
              BTCF Member
              • Jun 2008
              • 2714
              • P-Karjala

              #231
              Originally posted by billy View Post

              E30 mallisarjassa ABS-jarrut ovat olleet vakiona 325i, 325ix ja M3 malleissa. Muissa malleissa tämä on ollut lisävaruste.
              Jos tuon saa paperille niin se on lottovoitto.

              320is on silloin mallisarjan tehokkain ja ilman ABS-jarruja
              sigpic


              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

              Comment

              • billy
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2012
                • 1052
                • Finland

                #232
                Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                Jos tuon saa paperille niin se on lottovoitto.

                320is on silloin mallisarjan tehokkain ja ilman ABS-jarruja
                Kyllähän tuo vois yrittää saada paperille, sähköpostissa mulla viesti tallella. Laitan postia takaisin ja pyydän laput.
                Last edited by billy; 01-04-2013, 10:29.

                Comment

                • billy
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2012
                  • 1052
                  • Finland

                  #233
                  Tilasin lausunnon (vahvistettuna) hintaan 50e

                  Comment

                  • billy
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2012
                    • 1052
                    • Finland

                    #234
                    Originally posted by billy View Post
                    Tilasin lausunnon (vahvistettuna) hintaan 50e
                    Katsotaan menikö h***an persiiseen koko raha

                    Comment

                    • Lep1
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 396
                      • Keminmaa

                      #235
                      Originally posted by billy View Post
                      Tilasin lausunnon (vahvistettuna) hintaan 50e
                      Originally posted by billy View Post
                      Katsotaan menikö h***an persiiseen koko raha
                      Suoapi Nähä mite käy
                      e46 330xia 00
                      e3 3.0Sa 77
                      e30 325i 89 cabrio
                      e30 320i 88
                      e32 735iL 88
                      e30 318is 90
                      e28 520i 86
                      e30 320i 89

                      Comment

                      • Dunky
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 4927
                        • Kotka

                        #236
                        Originally posted by billy View Post
                        Katsotaan menikö h***an persiiseen koko raha
                        Eiköhän tuo lappu riitä katsurille
                        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                        Comment

                        • billy
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2012
                          • 1052
                          • Finland

                          #237
                          Originally posted by Dunky View Post
                          Eiköhän tuo lappu riitä katsurille
                          Tuskin yksittäin riittää, vielä pitää varmaan todistaa että 320is on mallisarjan tehokkain ja ilman abs jarruja. Uskoisin/toivoisin ainakin tuon tehokkuuden löytyvän sieltä:think

                          Comment

                          • Dunky
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 4927
                            • Kotka

                            #238
                            Originally posted by billy View Post
                            Tuskin yksittäin riittää, vielä pitää varmaan todistaa että 320is on mallisarjan tehokkain ja ilman abs jarruja. Uskoisin/toivoisin ainakin tuon tehokkuuden löytyvän sieltä:think
                            Nii mut siinähän se lukee sähköpostissa, 320iS varustetaan tehtaalla ABS jarruilla jos ostaja ruksii varustelistaan sen
                            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                            Comment

                            • Vauhtivaunu
                              BTCF Member
                              • Jun 2008
                              • 2714
                              • P-Karjala

                              #239
                              Originally posted by billy View Post
                              Tuskin yksittäin riittää, vielä pitää varmaan todistaa että 320is on mallisarjan tehokkain ja ilman abs jarruja. Uskoisin/toivoisin ainakin tuon tehokkuuden löytyvän sieltä:think
                              Tosiaan se sähköposti todistaa (jos siis saat sen vahvistettuna paperilla) että BMW:n Suomen edustajien mielestä, jotka siis antaa Suomen viranomaisille lausunnot asiassa, ABS-jarrut on 320iS-mallissa lisävaruste. Nyt tarvitset enää tulostaa realOEM:sta 320iS:n alustan osat BMW:n varaosanumeroineen ja sen rakennettavan auton alustan osat osanumeroineen ja vaikkapa ympyröit ne eroavaisuudet alustan varaosanumeroissa. Älä tulosta ABS-jarrujärjestelmän osakuvia, nehän on lisävaruste Vaihtamalla nuo eroavat osat 320iS:ää vastaaviin sinulla on se mallisarjan tehokkaimman alusta omassasi ja tehot joihin saat 20% lisätä on 192 din-hevosta.

                              Se mistä tuo 192 din-hv löytyy katsuria miellyttävällä dokumetilla on toinen juttu. Yritin kaksi tuntia googlen avulla ja "viralllisen näköistä" dokumenttia en löytänyt. Mahdollisesti e30-sarjan italialaisessa omistajan käsikirjassa voisi olla tehtaan kirjoittama lukema. Ehkäpä suomenkielisessäkin :think
                              Last edited by Vauhtivaunu; 02-04-2013, 20:03.
                              sigpic


                              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                              Comment

                              • MikeDry
                                BTCF Member
                                • May 2006
                                • 6245
                                • Helsinki

                                #240
                                Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                                Mahdollisesti e30-sarjan italialaisessa omistajan käsikirjassa voisi olla tehtaan kirjoittama lukema. Ehkäpä suomenkielisessäkin :think
                                Muistelisin että siinä e30 peruskäsikirjassa ei puhuta 320is
                                Löytyy vain 325=171
                                Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                                Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                                Comment

                                Working...
                                X