Announcement

Collapse
No announcement yet.

E21 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • basso72
    BTCF Member
    • Dec 2004
    • 1837
    • Ylä-Pinsiö

    Originally posted by jegge View Post
    Kasailen taka-akselia irrallisena ja mietityttää että kun perän kiinnitys reiät takapalkissa ovat soikeat että onko perä tarkoitus siirtää niiden mukaan eteen taakse vai keskelle, paljon se ei liiku mutta vähän kuitenkin.

    Jos sillä on jotain merkitystä niin perä on 323.sta ja laatikko on m10 mootorin 4vaihteinen. Kardaanin pituutta ei taida ilmeisesti saada muutettua.
    Perä jää siihen kohtaan mihin sattuu jäämään,kun kaikki muu on kiinnitetty ensin. Kone,laatikko,kardaani ja viimeisenä perä (jo kiinnitettyyn) takapalkkiin.
    Idea siis välttää tilanne,jossa kardaanin takapään kiinnityksellä "vedätetään" ylimääräinen rasitus esim. etupään kumilimpulle tai muille kannatin yms. kumeille.
    sigpic
    Kaikissa meissä asuu pieni M115.
    320i -77

    Comment

    • jegge
      BTCF Member
      • Sep 2005
      • 121
      • suomi

      Originally posted by basso72 View Post
      Perä jää siihen kohtaan mihin sattuu jäämään,kun kaikki muu on kiinnitetty ensin. Kone,laatikko,kardaani ja viimeisenä perä (jo kiinnitettyyn) takapalkkiin.
      Idea siis välttää tilanne,jossa kardaanin takapään kiinnityksellä "vedätetään" ylimääräinen rasitus esim. etupään kumilimpulle tai muille kannatin yms. kumeille.
      Kiitoksia, jätetään sitten vielä kiristämättä.
      e21 315, e46 330ci, f33 420

      Comment

      • jegge
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 121
        • suomi

        Innostuin sovittamaan e30:sen perää tuohon 21:sen taka-akseliin ja törmäsin tuollaiseen että e30:sen perässä on kardaanin laipasta taakseppäin mitattuna vetonivelien laipat 31mm taaempana kuin e21:sen perässä, eli jos joku viisaampi osaisi sanoa että onko tuollaisella käytännössä merkitystä vai täytyykö perää siirtää eteenpäin ja lyhentää kardaania.
        e21 315, e46 330ci, f33 420

        Comment

        • ahne
          Bimmer Rookie
          • Jun 2005
          • 34

          Ei mielestäni merkitystä, käsittääkseni laipat siirtyy e30:ssäkin taaksepäin vaihdettaessa pikkuperä isoonperään.?

          Comment

          • T3
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 8530
            • Karhe

            Originally posted by ahne View Post
            käsittääkseni laipat siirtyy e30:ssäkin taaksepäin vaihdettaessa pikkuperä isoonperään.?
            Ei siirry. E30:ssä vetoakseleiden laipat ovat aina samalla kohdalla, oli perä 168, tai 188. Kardaanin kiinnityspiste perän laippaan on toki eri etäisyydellä, jolloin kardaanin pituutta pitää muuttaa hieman.
            .

            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              Originally posted by Aksa P View Post
              Mitäs ootte mieltä, jos laittas eteen alatukivarsien sisäpäähän noi takapäästä tutut cambersäätöpultit ja lätkät. Etupalkki näyttäs olevan kuin luotu noita varten. Tulis n. 8-10mm säätövaraa, jonka pitäs riittää kohtuulliselle madallukselle.

              Tuleeko katsastuksessa ongelmaa? Käsittääkseni ei pitäisi tulla sen enempää, kuin takapäänkään kanssa...
              Pyöräntuennan kiinnityspisteitä saa muuttaa käsittääkseni.

              Jos siirrät alatukivarren sisäpään kiinnitystä niin "bump steer" muuttuu.
              Sitten jos kiinnityspisteitä on säädetty eri millimäärä oik/vas niin voi olla että auto niinsanotusti kääntyy erilailla oikealle ja vasemmalle.

              Yleensä jos camberia muuttaa alatuentaa säätämällä tai etukelkkaa siirtämällä, niin camber muuttuu kohtuu vähän verrattuna siihen paljonko on siirrelty. Hitto kun noita on vaikea selittää. Enivei onko E21:een jotenkin vaikeaa rakentaa tolpan yläpää säädettäväksi?
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Aksa P
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2006
                • 394
                • Sawo

                Originally posted by petrolhead View Post
                Pyöräntuennan kiinnityspisteitä saa muuttaa käsittääkseni.

                Jos siirrät alatukivarren sisäpään kiinnitystä niin "bump steer" muuttuu.
                Sitten jos kiinnityspisteitä on säädetty eri millimäärä oik/vas niin voi olla että auto niinsanotusti kääntyy erilailla oikealle ja vasemmalle.

                Yleensä jos camberia muuttaa alatuentaa säätämällä tai etukelkkaa siirtämällä, niin camber muuttuu kohtuu vähän verrattuna siihen paljonko on siirrelty. Hitto kun noita on vaikea selittää. Enivei onko E21:een jotenkin vaikeaa rakentaa tolpan yläpää säädettäväksi?
                Piti pikkusen googlata tota "bump steeriä", mutta selvisihän se.

                Toi alapään cambersäätö vaikuttaa tosiaan merkittävästi vähemmän kuin yläpäässä, kun sitä alkaa oikeen tuumailla:think Oikeastaan toi alapään säätö tuli ihan sattumalta mielee. Vakioiskarin yläpää tulee niin ylös, että siihen ei cambersäätöä saa. En ole kyllä aivan varma, saanko bilsteinin sporteilla ja nykyisillä madallusjousilla keulaa niin alas, että camber tulisi edes ongelmaksi. Pitää väsätä coiloverit ja yläpäähän cambersäätö, jos ei tipu tarpeeksi...
                "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                E21 M50B20
                E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                E34 10/1990 520i
                Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  Onko jotain syytä miksi noita yläpään ruuvin reikiä ei voisi vaan ottaa ja vetästä ovaaleiksi?


                  Eikös sitä camberia saisi silloin mulkattua?
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • T3
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 8530
                    • Karhe

                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Onko jotain syytä miksi noita yläpään ruuvin reikiä ei voisi vaan ottaa ja vetästä ovaaleiksi?
                    Eikös sitä camberia saisi silloin mulkattua?
                    E21:ssä on yläjousilautanen niin iso, että ottaa helposti iskaritorniin.
                    .

                    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16413
                      • Asikkala

                      Originally posted by Aksa P View Post
                      Piti pikkusen googlata tota "bump steeriä", mutta selvisihän se.

                      Toi alapään cambersäätö vaikuttaa tosiaan merkittävästi vähemmän kuin yläpäässä, kun sitä alkaa oikeen tuumailla:think Oikeastaan toi alapään säätö tuli ihan sattumalta mielee. Vakioiskarin yläpää tulee niin ylös, että siihen ei cambersäätöä saa. En ole kyllä aivan varma, saanko bilsteinin sporteilla ja nykyisillä madallusjousilla keulaa niin alas, että camber tulisi edes ongelmaksi. Pitää väsätä coiloverit ja yläpäähän cambersäätö, jos ei tipu tarpeeksi...
                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Onko jotain syytä miksi noita yläpään ruuvin reikiä ei voisi vaan ottaa ja vetästä ovaaleiksi?
                      Eikös sitä camberia saisi silloin mulkattua?
                      Kertokaas miten se säätö vaikuttaa vähemmän alapäästä kuin yläpäästä tehtynä, tolppaahan siinä kallistetaan molemmilla tavoilla ja napa + vanne liikkuu mukana joten... ?

                      Petrol, saitteko perän irti ?

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        Originally posted by jr66 View Post
                        Kertokaas miten se säätö vaikuttaa vähemmän alapäästä kuin yläpäästä tehtynä, tolppaahan siinä kallistetaan molemmilla tavoilla ja napa + vanne liikkuu mukana joten... ?
                        Mä en tiedä. Kaikenmaailman vehkeistä on vaan tullut mitattua ja säädettyä, ja tällainen näppituntuma on asiaan. En oo pohtinu taustalla olevaa trigonometriaa .
                        Onhan noita vehkeitä olemassa joista camberin ja casterin säätö tapahtuu kolmiotukivarren epäkeskoruuveilla. Mut niissä on usein sitten päällekkäiset tukivarret jolloin 1mm siirto tekee kulmana enemmän kuin McPherson tuennassa.

                        Petrol, saitteko perän irti ?
                        Olihan muuten sellanen mälvääminen että . Mut saatiin joo alas, laitoin projektitopikkiin pari kuvaakin.
                        Last edited by petrolhead; 04-08-2013, 13:08.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Aksa P
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2006
                          • 394
                          • Sawo

                          Originally posted by jr66 View Post
                          Kertokaas miten se säätö vaikuttaa vähemmän alapäästä kuin yläpäästä tehtynä, tolppaahan siinä kallistetaan molemmilla tavoilla ja napa + vanne liikkuu mukana joten... ?

                          Petrol, saitteko perän irti ?
                          Vastaus on kokonaisgeomertian muutos alatukivarren vaikutuksesta...


                          Iskarin yläpää on kiinni (macpersoin) kohtisuorassa koriin nähden. Kun yläpäätä siirretään, se liikkuu lähes ympyrän kehällä, jonka keskipiste on pyörännavan alapallonivel => "tehokkaaseen" suuntaan. Alatukivarren välityksellä myös alapallonivelen paikka muuttuu, mikä vaikuttaa kokonaisuuteen.

                          Alapään liike välittyy alatukivarren välityksellä iskaritolppaan. Liikesuunta on yleensä (ei varmaankaan kaikissa autoissa / alustaratkaisuissa) "vähemmän tehokkaaseen" suuntaan...

                          Kuva on rankasti dramatisoitu, mutta tapauksessa, jossa yläpäätä siirrettiin, camgeri muuttui useamman asteen enemmän kuin alappäästä siirrettäessä. Tämä on vain esimerkki ja piirtämällä alaustageometria toisin tulos on päinvastainen (mutta ei ehkä BMW e21 realistinen).
                          "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                          Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                          E21 M50B20
                          E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                          E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                          E34 10/1990 520i
                          Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            Virkistävää huomata että joku viittii miettiä moisia juttuja.
                            Mä rupesin itekin ajattelemaan tuota, että tukivartta siirtäessä osa siitä vaikutuksesta "hukkuu" tuohon kun tukivarsi on lopputuloksena eri asennossa..
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16413
                              • Asikkala

                              Originally posted by Aksa P View Post
                              Vastaus on kokonaisgeomertian muutos alatukivarren vaikutuksesta...


                              Iskarin yläpää on kiinni (macpersoin) kohtisuorassa koriin nähden. Kun yläpäätä siirretään, se liikkuu lähes ympyrän kehällä, jonka keskipiste on pyörännavan alapallonivel => "tehokkaaseen" suuntaan. Alatukivarren välityksellä myös alapallonivelen paikka muuttuu, mikä vaikuttaa kokonaisuuteen.

                              Alapään liike välittyy alatukivarren välityksellä iskaritolppaan. Liikesuunta on yleensä (ei varmaankaan kaikissa autoissa / alustaratkaisuissa) "vähemmän tehokkaaseen" suuntaan...

                              Kuva on rankasti dramatisoitu, mutta tapauksessa, jossa yläpäätä siirrettiin, camgeri muuttui useamman asteen enemmän kuin alappäästä siirrettäessä. Tämä on vain esimerkki ja piirtämällä alaustageometria toisin tulos on päinvastainen (mutta ei ehkä BMW e21 realistinen).
                              Ainakin noissa kuvissa on ylä- ja alapäätä silmämitalla siirretty samanverran ja mitä on käynyt camberille ? Muuttunut yhtä paljon sekä että, en tiedä mitä tuolla piirroksella yritetään kertoa :think

                              Comment

                              • Aksa P
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2006
                                • 394
                                • Sawo

                                Originally posted by jr66 View Post
                                Ainakin noissa kuvissa on ylä- ja alapäätä silmämitalla siirretty samanverran ja mitä on käynyt camberille ? Muuttunut yhtä paljon sekä että, en tiedä mitä tuolla piirroksella yritetään kertoa :think
                                Joo, saman verran on siirretty.

                                Kuvalla yritetään sano sitä, että alustassa jokaisen tukivarren kulma muuttuu vähän kun yhtä tukipistettä muutetaan. Saman mittainen muutos eri paikassa ei tarkoita samaa astemäärää välttämättä yksittäisessä mittapisteessä. Siksi tilanne ei ole aivan niin yksinkertainen, kun kuvailit aiemmin.

                                Kannattaa ottaa silmän sijasta astelevy tms mittalaite käteen, niin huomaa eton. Kuva on vain kuva, todelisen kulmaeron laskin (perus trigonometriaa).

                                Todellisuudessa 10mm muutoksella kulmaero on varmaan naurettavia asteen sadasosia tai tuhannesosia, mutta kuitenkin...
                                "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                                Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                                E21 M50B20
                                E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                                E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                                E34 10/1990 520i
                                Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎