Announcement

Collapse
No announcement yet.

E21 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • basso72
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 1837
    • Ylä-Pinsiö

    Originally posted by uho-matti View Post
    Voiko e21:sen mittaria kalibroida ja onko 323i etulaakerit samat vuosimallista riippumatta? Jos laakerit ei oo samat niin kummat tolpat sopii 5x120 muutokseen?
    Mittarin kalibroinnista ei tietoa,mutta etupyöränlaakerit kaikissa 323i:ssä samat.
    Samaa laakeria löytyy mm. e12 etunavoista..
    sigpic
    Kaikissa meissä asuu pieni M115.
    320i -77

    Comment

    • uho-matti
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2010
      • 290
      • kaustinen

      Kiitos tiedosta, ei tuolle 5x120 swapille ole silloin estettä.
      bmw e61 - 535da

      POHJANMAA CONNECTION

      Comment

      • Peksu_M20
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2005
        • 2122
        • Lahti

        Aukeavat takaikkunat. Mitä kaikkea tarvitsen kyseiseen hommaan?
        Mahtiala kustom - No connection
        Bmw E21 320A -81 "330i"
        Bmw e30 318is

        Comment

        • basso72
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2004
          • 1837
          • Ylä-Pinsiö

          Originally posted by pekka_hirvonen View Post
          Aukeavat takaikkunat. Mitä kaikkea tarvitsen kyseiseen hommaan?


          + tuosta tiiviste (2) ja vanhempaan malliin (pre 3/81) alalista (14) hiluineen.

          sigpic
          Kaikissa meissä asuu pieni M115.
          320i -77

          Comment

          • T3
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 8530
            • Karhe

            Originally posted by basso72 View Post
            + tuosta tiiviste (2) ja vanhempaan malliin (pre 3/81) alalista (14) hiluineen.
            + vanhemmassa mallissa (alalistallinen), pitää listan kiinnikenipsuille olla korissa "nastat", joihin ne kiinnikenipsut tökätään. Eli jos haluaa retrofitata avattavat takasivulasit E21:een, kannattaa hommata uudemman malliset (ilman alalistaa).
            .

            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

            Comment

            • basso72
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 1837
              • Ylä-Pinsiö

              Originally posted by T3 View Post
              + vanhemmassa mallissa (alalistallinen), pitää listan kiinnikenipsuille olla korissa "nastat", joihin ne kiinnikenipsut tökätään. Eli jos haluaa retrofitata avattavat takasivulasit E21:een, kannattaa hommata uudemman malliset (ilman alalistaa).
              Nastat sisältyy tuohon "hiluineen",osanumero 1857768.
              Todennäköisesti pääsee kyllä helpommalla,kun liimaa ne alalistat kiinni.
              Asennuksen kannalta suht sama kumman malliset hankkii. Saatavuus yms. vaikuttanee enemmän.
              sigpic
              Kaikissa meissä asuu pieni M115.
              320i -77

              Comment

              • Tourin
                Bimmer Rookie
                • May 2011
                • 33
                • original

                elikkäs olen kasaamassa vastaavanlaista laitosta;

                vin 7 viimeistä: 6910720

                auto on alunperin 320/6, johon sörkitty ihoden vehon toimesta vuonna 1982 2.3 litrainen moottori(23 6ea). kaasutin myös silloin säädetty vastaavalle tekniikalle.

                ihan kaikki ei ole kasauksessa täsmännyt, vaan suurinta ongelmaa tuottaneet takapyöränlaakerit. vanhassa akselistossa oli isot tumpit(30mm/8mm pultit) ja laakereina ulommat 30x62x16 ja sisemmät 30x58x16. uudessa taka-akselistossa tumpit(28mm/6-7mm pultit) ja kun ovat laakereiden pesät kaikki tuota ulkohalkaisijaltaan 58mm kokoa, joten etsiskelin ISOLLA vaivalla kyseisiä 30x58x16 laakereita.

                KL-Varaosat turku, 55e kpl. muualta maailmasta löytynee 16kpl laakeritukkureilta ja hinta taso on samaa luokkaa.(edit;130e/kpl ilmoitettiin äsken puhelimitse)

                tässäpä kysymys, voinko korvata yhden laakerin kahdella 30x58x8 laakerilla?

                lisäksi kysymyksiä tuosta peräsmurikasta, ohessa kuvassa perän päältä ja alta numerosarjoja joista en löydä mitään infoa. OEM:in mukaan olisi lukkoperällä. perän päällä numero 135. itse perää en ole kerennyt avaamaan, vielä.

                sitten alusta kysymyksiä, onko näissä ns."isoja tolppia" ja millaisilla mitoilla? ja onko ketään ilman suurempia muokkauksia tehnyt alustan uudistusta?

                sitten jarru asiaa; taakse tarvitsisin uudet jarrukengät ja työsylinterit. jarrukengät sen näköiset ja kyseilyiden perusteella varmaan kiven alla, ehdotuksia mistä ja saako oikeasti sopivat ns. orkkis kamat vielä jostain?

                kuvat kännykällä otettuja, koittakaa kestää.

                Click image for larger version

Name:	20140211_185417.jpg
Views:	1
Size:	50.6 KB
ID:	4829007

                Click image for larger version

Name:	20140211_185401.jpg
Views:	1
Size:	46.8 KB
ID:	4829008

                Click image for larger version

Name:	20140209_173455.jpg
Views:	1
Size:	56.9 KB
ID:	4829009
                Last edited by Tourin; 14-02-2014, 11:48.

                Comment

                • basso72
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2004
                  • 1837
                  • Ylä-Pinsiö

                  Originally posted by Tourin View Post
                  elikkäs olen kasaamassa vastaavanlaista laitosta;

                  vin 7 viimeistä: 6910720

                  auto on alunperin 320/6, johon sörkitty ihoden vehon toimesta vuonna 1982 2.3 litrainen moottori(23 6ea). kaasutin myös silloin säädetty vastaavalle tekniikalle.

                  ihan kaikki ei ole kasauksessa täsmännyt, vaan suurinta ongelmaa tuottaneet takapyöränlaakerit. vanhassa akselistossa oli isot tumpit(30mm/8mm pultit) ja laakereina ulommat 30x62x16 ja sisemmät 30x58x16. uudessa taka-akselistossa tumpit(28mm/6-7mm pultit) ja kun ovat laakereiden pesät kaikki tuota ulkohalkaisijaltaan 58mm kokoa, joten etsiskelin ISOLLA vaivalla kyseisiä 30x58x16 laakereita.

                  KL-Varaosat turku, 55e kpl. muualta maailmasta löytynee 16kpl laakeritukkureilta ja hinta taso on samaa luokkaa.(edit;130e/kpl ilmoitettiin äsken puhelimitse)

                  tässäpä kysymys, voinko korvata yhden laakerin kahdella 30x58x8 laakerilla?

                  lisäksi kysymyksiä tuosta peräsmurikasta, ohessa kuvassa perän päältä ja alta numerosarjoja joista en löydä mitään infoa. OEM:in mukaan olisi lukkoperällä. perän päällä numero 135. itse perää en ole kerennyt avaamaan, vielä.

                  sitten alusta kysymyksiä, onko näissä ns."isoja tolppia" ja millaisilla mitoilla? ja onko ketään ilman suurempia muokkauksia tehnyt alustan uudistusta?

                  sitten jarru asiaa; taakse tarvitsisin uudet jarrukengät ja työsylinterit. jarrukengät sen näköiset ja kyseilyiden perusteella varmaan kiven alla, ehdotuksia mistä ja saako oikeasti sopivat ns. orkkis kamat vielä jostain?

                  kuvat kännykällä otettuja, koittakaa kestää.
                  Jaahas.. 6-koneisen tumpit 4-koneisen tukivarsiin,alkuperäisissä oli jotain vikaa? No,tuo 30x58x16 laakeri löytyy myös osanumerolla 33 41 1 119 994. Muistelisin,että mulla vois olla tuollaisia,pitää tarkistaa... Löytyy myös esim. tuolta: http://www.wallothnesch.com/radlager...-33-05-11.html
                  Samasta kaupasta löydät jarruosiakin,jos paikalliset tarvikeliikkeet ei käy. Alkuperäisiä jarruosia saa esim. merkkiliikkeestä,hinnat vaan järjettömiä.
                  Vetarinpulttien koot ovat 8mm ja 10mm.
                  Tuossa autossa ei ole maahantullessa ollut lukkoperää. Noista kuvien numeroista ei paljon kostu. Takakansi auki,niin näkee mitä siellä on.
                  Alustasta en tiedä yhtään mitään,mutta muistaakseni joskus lukenut foorumilta jotain asiasta..
                  sigpic
                  Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                  320i -77

                  Comment

                  • Tourin
                    Bimmer Rookie
                    • May 2011
                    • 33
                    • original

                    Juu, eli alkuperäinen akseli ihan ruostunut ja helvetin ruman näköinen. Massaa ja paskaa todella paljon sekä tuo toinen taka-akselisto oli kuin uusi. Tämän Tumppi ja laakeri ongelman huomasin vasta kun kamat leegoina kädessä.
                    Ei ole lukko perää. Avattu ja asia nyt itsekin todettu. Olen osista kiinnostunut jos sinulla kyseisiä jarru osia on. Rummun halkaisija 250mm. Taka jouset myös olisivat plussaa, jos sattuisi löytymään.

                    Comment

                    • Tourin
                      Bimmer Rookie
                      • May 2011
                      • 33
                      • original

                      Tosiaan unohtui mainita kun tässä puhelimella näppään, että Auto pelastettu pellolta seisomasta 15vuoden jälkeen. Ollut viimeksi ajossa 1998 ja siitä asti seisonut pellolla. Nyt kori hitsattu ja järjetön kasaaminen alkakoon.

                      Comment

                      • basso72
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2004
                        • 1837
                        • Ylä-Pinsiö

                        Originally posted by Tourin View Post
                        Olen osista kiinnostunut jos sinulla kyseisiä jarru osia on. Rummun halkaisija 250mm. Taka jouset myös olisivat plussaa, jos sattuisi löytymään.
                        Jarruosia ei löydy,mutta laakereista laitettu privaviestiä.
                        sigpic
                        Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                        320i -77

                        Comment

                        • Eepo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 5388
                          • Tampere

                          Noista E21 fillareiden laakereista, niitä löytyy ihan "yleislaakereina". ja hinnat on muutamista euroista kymppiin, eli paljon halvempia kuin varaosatiskillä myytävät
                          kestävyydestä ei mitään tietoa, kaippa ne samaa paskaa on kun noi mitä saa varaosatiskiltä.

                          linkkejä ei ole heittää tähän, kun käänsin takkini aikoja sitten, mutta jokainen varmasti pienellä googlettelulla löytää
                          -Harley Davidson Sportster - 89-
                          -Harley Davidson softail -89-
                          -Suzuki PV50 -86-

                          Comment

                          • basso72
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2004
                            • 1837
                            • Ylä-Pinsiö

                            Originally posted by Eepo View Post
                            Noista E21 fillareiden laakereista, niitä löytyy ihan "yleislaakereina". ja hinnat on muutamista euroista kymppiin, eli paljon halvempia kuin varaosatiskillä myytävät
                            kestävyydestä ei mitään tietoa, kaippa ne samaa paskaa on kun noi mitä saa varaosatiskiltä.

                            linkkejä ei ole heittää tähän, kun käänsin takkini aikoja sitten, mutta jokainen varmasti pienellä googlettelulla löytää
                            Juu,kaikkia muita löytyy kohtuu hinnoilla,paitsi juuri 30x58x16 kokoa.
                            sigpic
                            Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                            320i -77

                            Comment

                            • ///JATKE
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2013
                              • 377
                              • Nokia

                              Morjesta! Ostin tossa uuden taka-akseliston, ja hiottiin ruosteet pois ja maalattiin (babyblueksi ja murikka possunpinkiksi ). Ja nyt sitten olis puslarallin vuoro, ja powerflexiä tai vastaavaa haluaisin mieluummin, mutta en löydä kyllä mistään. Onko suomessa jotain paikkaa, mistä saisi powerflexiä E21sen taka-akseliin, vai pitääkö mennä orkkiksilla esim. KL-varaosasta? Kiitoksia jo valmiiksi.
                              E36 323ti Compact JOKKIS-D, E36 325i Coupe Driftmissile, E61 535d Touring, Passat 3bg 1.9tdi veronkiertopaku, Scania 124 Topline 6x2/4
                              Follow us on Facebook! https://www.facebook.com/panicrevdrift/

                              Comment

                              • Eepo
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2003
                                • 5388
                                • Tampere

                                Originally posted by ///JATKE View Post
                                Ja nyt sitten olis puslarallin vuoro, ja powerflexiä tai vastaavaa haluaisin mieluummin, mutta en löydä kyllä mistään.
                                5,1 sec googlella http://www.strongflex.eu/en/38-bmw-e21-75-82

                                toimiva firma, monet on tilaillu tuolta
                                -Harley Davidson Sportster - 89-
                                -Harley Davidson softail -89-
                                -Suzuki PV50 -86-

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎