Announcement

Collapse
No announcement yet.

Korin vahvistaminen e30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Korin vahvistaminen e30

    Onko hyötyä/järkevää alkaa MIG:illä itse vahvistelemaan e30 koppaa?
    Mieleen tulee
    -runkoaisan kiinnityskohdat (siis jotka ovat etulokarien alla)
    -rintapellin/lattian sauma
    -pohjapalkkien kiinnitys lattiaan
    -kannattaako johonkin laittaa ylimääräisiä lappuja?
    -pyöräntuennan kiinnitypisteet korissa? mitkä?
    -muuta?

    X-brace, poikkituet ja häkki unohdetaan nyt tästä yhteydestä, niitä laitetaan vasta suoraan ehjään koppaan.
    Search ei löytänyt tällaista topikkia, moderaattori on hyvä ja heittää hard deleteä jos on käsitelty aihe.
    Last edited by petrolhead; 19-10-2008, 08:34.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4647
    • Tuusula

    #2
    Suoraan en osaa vastata mutta kannattanee vilkaista www.pure-pf.com ; www.s14power.com ja www.s14.net läpi, eritoten projektitopikit. Muistelen nähneeni useita vahvikehitsattuja koreja noilla foorumeilla
    ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • Haukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 1366
      • Valkeala

      #3
      ei sittenkää mitää, eiköhän noista linkeistä jo löydy

      Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Palataanpa asiaan. 2d:stä kun laikkasin helman irti ja siinä heiluttelin vähän peltejä niin vaikutti siltä että B-pilari ei ole "millään" kiinni helmassa/lattiassa! Mielenkiintoista, pitääpä tutkia lisää.
        Ensisilmäyksellä kyse ei ollut vauriosta vaan siitä että pilarin alapää on vaan tehty noin.

        Lokareita ja helmoja irroittaessa olen katsellut alta löytyviä rakenteita, ja näyttää siltä että auto on kasattu muutamalla hitsipisteellä sinne tänne (näin käjistäen). Purkaessa alta löytyviin saumoihin on tarkoitus laittaa sähköliimaa samalla vaivalla kun on kerran palasina.
        Jotkut hitsipisteet on lähtenyt auki ihmeen helposti pelkällä taltalla ja kumivasaralla kun piruuttani koitin, vaikka ko. kohdassa ei ole mitään vaurioitakaan ollut.
        BTW, edelleen jos jollain on omakohtaista kokemusta kolmekympin korin vahvistamisesta niin voipi kertoa mitä on tehnyt.

        Eniten askarruttaa jäykkyys etu/taka-akselistojen välillä, so. korin taipuminen tai kiertyminen pituusakselin suhteen kun ajelee röykkyjen yli. Veikkaan että em välillä tapahtuu enemmän elämistä kovassa ajossa kuin vaikka etutolppien välissä.

        EDIT: Taka-akseliston kiinnitys koriin näyttää mielenkiintoiselta paikalta, ottaen huomioon että se on kiinni yhdellä isolla pultilla ja kahdella 8mm pultilla per puoli. Sisähelman aivan takapää ei näytä olevan millään kiinni sen sisäpuolella olevassa pellissä.
        Samoin takalokarin pokkaus ei ole kiinnitetty millään sisäkehän vastaavaan pokkaukseen. Pitää ottaa kuvia kun joutaa niin ehkä selviää paremmin mitä tarkoitetaan.
        Taka-akseli kun on käytännössä kahdesta pisteestä kiinni korissa niin sen alueen soisi olevan mahdollisimman jäykkä ja vahva.
        Last edited by petrolhead; 21-12-2008, 14:53.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Laitetaas omaksi postauksekseen jos sattuisi paremmin silmään:

          Mitä eroavaisuuksia cabrion ja katollisen e30 korien välillä on? Miten cabrion koppaa on, jos mitenkään, vahvistettu?
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Bullitt
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 2786
            • Turku

            #6
            Ainakin kynnykset on korkemmalla, eli joutuu tennarin nostamaan pikkasen korkeammalle, että pääsee sisään. Konehuoneessa on tolppien yläpäässä lätkät. Pohjassa oli myös jotain jäykisteitä, ja voi olla muutakin, mutta en sitten tiedä, että onko cabriossa mitään sellaista, mikä kannattaisi ja olisi helppo soveltaa muissa korimalleissa.

            Nuo tolppien yläpään lätkat on tietty helppo pistää, mutta mahtaako niistä olla mainittavaa hyötyä. Itse olen kunnon kaarien kannalla ollut aina. Se on jo niin reteen näköstäkin, kun on kopissa kunnon putkiviidakko. Toki kaarien lisäksi kannattaa tehdä muutkin jäykistykset ja vahvistukset.


            Comment

            • 928 GTS
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1559
              • Helsinki

              #7
              Mun käsittääkseni noita cabin korkeampia kynnyksiä on laitettu 2D:n koriin jäykisteeksi kun ei ole haluttu asentaa täyskaaria sisään. Tuskin niistä nyt ainakaan haittaa on kun ei niitä huvikseen ole cabrioon tehtaalla laitettu.
              -92 928 GTS
              -98 550 Maranello

              Comment

              • Bullitt
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 2786
                • Turku

                #8
                Voihan ne laittaa, mutta eikös siinä ole sen verran jo hommia, että melkein samalla vaivalla laittais jonkinlaiset kaaret. Se on tietty jokaisen oma asia, mitä pitää isona hommana.


                Comment

                • Hautalintu
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2008
                  • 699
                  • Ulvila

                  #9
                  käytännössähän tilanne on tämä että e30 helmat on jokatoisessa yksilössä niin mädät että ne pitää vaihtee jos meinaa leimaa saada, miksei samalla hitsuuttele kiinni cabin peltejä? tai suoraan palkkihelmaa, joka tosin painaa noin 10-30kg puoli, riippuen ainevahvuudesta.. mutta ei paljoa niiaillekkaan ja tuo taka-akselisto on tosiaan melko mielenkiintoisesti kiinni.. onhan tietenkin perä kiinni viel korissa mutta itse akselisto tosiaan parilla hassulla pultilla, jos keksitte jonkun suht helpon ja toimivan vahvike systeemin niin kertokaa toki, kiinnostuta aiheeseen varmasti löytyy luulisi ainakin kun ajattelee et täälläkin esillä noin 50 e30 projektia
                  sigpic

                  "Ilo ilman E30 on teeskentelyä"
                  "I'dont drive fast, I just fly low"
                  "Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät pahentaisi."
                  ❒Single ✔Taken ❒Forever alone

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Originally posted by hautalintu View Post
                    itse akselisto tosiaan parilla hassulla pultilla, jos keksitte jonkun suht helpon ja toimivan vahvike systeemin niin kertokaa toki, kiinnostuta aiheeseen varmasti löytyy luulisi ainakin kun ajattelee et täälläkin esillä noin 50 e30 projektia
                    En tiedä mikä on suht helppo mutta sen aisan pään jossa on booritettu reikä , kiinnitys ympäröiviin rakenteisiin kannattaa käydä läpi. Se on tosi monessa pellissä kiinni kabiinin ja pohjan puolella , sinne vaan roiskimaan katkohitsiä pisteiden kaveriksi.

                    Onko kukaan valmistanut itse palkkeja tai vahvikeosia kolmekymppiin? Kuvia saa laittaa jos on.
                    Last edited by petrolhead; 06-06-2009, 11:43.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • Devilsrejct
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2008
                      • 28
                      • Tampere

                      #11
                      konehuoneessa on tosiaa nua lätkät tolppien vieres ja kynnykset tuplasti vahvemmat kovakattoiseen verrattuna pitääpä vilkasta mistä kaikkialta muualta tuota cäbiä on vahvisteltu ja pistää kuvaa niistä sitten..

                      mielenkiintoinen topic!
                      Sideways, it´s the way to go forward!

                      nyt: e39 530d
                      ex: e30 325 "GTS", e30 318, e30 318, e30 325 cabrio "Royal"
                      320 "kuoppatutka"

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #12
                        Originally posted by Devilsrejct View Post
                        ... pitääpä vilkasta mistä kaikkialta muualta tuota cäbiä on vahvisteltu ja pistää kuvaa niistä sitten..

                        mielenkiintoinen topic!
                        No selkiskö mitään?
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Jonsku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 4647
                          • Tuusula

                          #13
                          Cabriossa on myös takapenkin "selkänojapeltejä" kaksin kappalein. Cabrio-only pelti on pystyssä noin 15-20cm normipellin takana.

                          150kg on painoeroa cabriossa ja kovakatossa joten aikalailla sitä peltiä sinne on lätkitty..
                          ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                          ex. Alpina D10 Touring #33/94
                          ... and many more

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            #14
                            Eikös cabissa ola myös sen etutolpan vahvikkeen lisäksi sieltä alas tuleva vahvike pelti joka päättyy helmaan/jalkatilaan.
                            Tätä palaa on monet käyttäneet normi korin ruostekorjauksessa hyödyksi. Normi koriin kun sellaista palaa ei saa irtona.

                            Kova netti surffaaja löytää netistä e30 M3 A-ryhmän korin muutos ohjeen, jossa merkittynä kaikki vahvistushitsaukset koriin.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Originally posted by jannmann View Post
                              Kova netti surffaaja löytää netistä e30 M3 A-ryhmän korin muutos ohjeen, jossa merkittynä kaikki vahvistushitsaukset koriin.
                              Linkki olis kova sana
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎