Announcement

Collapse
No announcement yet.

Korin vahvistaminen e30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #46
    Jos ketä kiinnostaa

    Pomps. Sellainen havainto että konehuoneen "akkuhyllyn" yläreunoilla löytyy päällekkäisiä rakenteita jotka eivät ole toisissaan millään kiinni , samoin vieressä "vesikaukalossa" (kotelo jonka sisällä pyyhkijöiden koneisto ja muuta).
    En tiedä liittyykö mitenkään toisiinsa mutta tuulilasin karmi ainakin letkuu reunasta reunaan saakka kun ottaa rattiakselista kiinni ja heiluttaa. Olisiko rintapellin alueella tai siinä tienovilla vahvistamisen paikka..
    Last edited by petrolhead; 01-02-2011, 19:56.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      #47
      Originally posted by petrolhead View Post
      e30 M3:ssa on käsittääkseni paljon enemmän casteria kuin kansalaismallissa. Onko iskaritorneissa ero vai tukivarsissa/niiden kiinnityksissä/ heloissa? Jos joltakulta löytyy ämmän korimittoja niin saa laittaa. [email protected]
      Ero casteriin tulee tolpista/kääntävarsista. (Siis jos eroa on)
      Casteri kolkissa on luokkaa 9°. Mitä se stanu e30:ssä on ?
      Aprilia RSV4

      Comment

      • kansipahvi
        Bimmer Rookie
        • Nov 2008
        • 92
        • Porvoo

        #48
        Kattoluukullinen e30

        Mistä löytää kattoluukullisen/-luukuttoman e30 raakakorin painon ?
        Valokuvaa edellämainituista ilman kattoverhoilua tai sitten jotain dokumentaatiota aiheesta.

        Käsittääkseni kattoluukullisen kori on aina luukutonta painavampi. Rajoittuuko eroavaisuudet pelkästään a/b/c-pilariin + kattoon, vai onko eroja myös muualla korissa ? Auto 318iS -90 ?

        Tietoa aiheesta ei meinaa löytyä, tai sitten käytän vääriä hakusanoja

        K.P

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16500
          • Asikkala

          #49
          Originally posted by kansipahvi View Post
          Mistä löytää kattoluukullisen/-luukuttoman e30 raakakorin painon ?
          Valokuvaa edellämainituista ilman kattoverhoilua tai sitten jotain dokumentaatiota aiheesta.

          Käsittääkseni kattoluukullisen kori on aina luukutonta painavampi. Rajoittuuko eroavaisuudet pelkästään a/b/c-pilariin + kattoon, vai onko eroja myös muualla korissa ? Auto 318iS -90 ?

          Tietoa aiheesta ei meinaa löytyä, tai sitten käytän vääriä hakusanoja

          K.P
          Tuolta: http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...body_skeleton/

          Comment

          • mrrk
            BTCF Member
            • Sep 2007
            • 515
            • Satakunta.

            #50

            Jep olisihan se helppo homma jos nuo kaikki pitäisi paikkansa.
            Tuon Fansin ja Realeom mukaan jos elää niin aika moni osa sopii..

            Kuvat mitä tässä topicissa on kertoo paljon. Kiitos
            Last edited by mrrk; 14-11-2010, 00:19.

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #51
              Originally posted by mrrk View Post
              Jep olisihan se helppo homma jos nuo kaikki pitäisi paikkansa.
              Tuon Fansin ja Realeom mukaan jos elää niin aika moni osa sopii..

              Kuvat mitä tässä topicissa on kertoo paljon. Kiitos
              Kannattaa aina olla skeptinen noiden kahden paikkansapitävyyden suhteen mutta onko jotain syytä olettaa että painoero EI olisi tuon about 5kg?
              Luukullisen katto lienee jäykempi jos jotain..
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • kansipahvi
                Bimmer Rookie
                • Nov 2008
                • 92
                • Porvoo

                #52
                Realoem ja BMWfans tutkailtu....

                Kattoluukuttoman kattopelti on noiden mukaan 5 kg kevyempi. Näytti olevan kaikissa kattoluukullisissa malleissa samat eritellyt "lisäosat" vuosimallista riipumatta. Muutama pelti oli varaosanumeron mukaan vaihtunut/numero vaihtunut faceliftauksen yhteydessä.

                Asiaa ei yhtään helpottanut, että kuvien numerot a/b/c-pilareissa eivät täsmänneet keskenään luukuttoman/luukullisen korin suhteen. Ainoa varmuus tuohon asiaan olisi, jos jostain löytyisi valokuvat kattoluukullisesta e30:sta sisäpuolelta ilman kattoverhoilua ja kuva luukuttomasta mallista myös. Noita vertaamalla näkisi todelliset eroavaisuudet. Tai sitten jostain luukullinen ja luukuton autovierekkäin ja eikun vertailemaan.

                Mulla on semmonen köyhän miehen "turvakaarimalli" mielessä, että olisi vahvistanut juurikin noita luukullisen kattorakenteita + a/b/c-pilareita sekä korin etu/takapäätä sekä mahdollisesti helmakotelorakenteita jäykentämällä. Tarkoitus olisi myös parantaa iskareiden yläpäiden kiinnitystä koriin edessä ja takaa sekä taka-akselipalkin/perän kiinnitystä koriin.

                Pitää kyllä ensin hakea kaikki ne kohdat, joita kannattaa/voi alkaa vahvistamaan.
                Dr. Petrol on tainnut tehdä tutkimustyötä jo pidemmän aikaa. Olen lueskellut tuota topiccia usein ja olihan siellä kuviakin olemassa jo vahvistetuista kohteista. Mikäli mahdollista, olisi kiva tulla kurkistamaan tuota ihan livenäkin, jos vaan sopii ?

                Ja ennenkuin kukaan ehtii sanomaan kaarista, en aio niitä laittaa normipenkkien ja vöiden kanssa. Kaaret ovat kilpa-autoja varten, tavan autossa nuo kaaret voivat koitua kohtalokkaiksi jo lievemmässäkin kolarissa.

                K.P

                Comment

                • GOOFY
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 4139
                  • .

                  #53
                  Originally posted by kansipahvi View Post
                  Kattoluukuttoman kattopelti on noiden mukaan 5 kg kevyempi. Näytti olevan kaikissa kattoluukullisissa malleissa samat eritellyt "lisäosat" vuosimallista riipumatta. Muutama pelti oli varaosanumeron mukaan vaihtunut/numero vaihtunut faceliftauksen yhteydessä.

                  Asiaa ei yhtään helpottanut, että kuvien numerot a/b/c-pilareissa eivät täsmänneet keskenään luukuttoman/luukullisen korin suhteen. Ainoa varmuus tuohon asiaan olisi, jos jostain löytyisi valokuvat kattoluukullisesta e30:sta sisäpuolelta ilman kattoverhoilua ja kuva luukuttomasta mallista myös. Noita vertaamalla näkisi todelliset eroavaisuudet. Tai sitten jostain luukullinen ja luukuton autovierekkäin ja eikun vertailemaan.

                  Mulla on semmonen köyhän miehen "turvakaarimalli" mielessä, että olisi vahvistanut juurikin noita luukullisen kattorakenteita + a/b/c-pilareita sekä korin etu/takapäätä sekä mahdollisesti helmakotelorakenteita jäykentämällä. Tarkoitus olisi myös parantaa iskareiden yläpäiden kiinnitystä koriin edessä ja takaa sekä taka-akselipalkin/perän kiinnitystä koriin.


                  K.P

                  Roof panel = 10 kg
                  Roof panel f lifting-sliding roof = 15 kg

                  Frame sliding-lifting roof =7,3 kg

                  tostahan tulee se 5 kilon ero. ei kai niissä a, b ja c pilareissa mitään kovin suurta eroa ainakaan voi enää olla painonkaan takia:think
                  E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                  Comment

                  • kansipahvi
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2008
                    • 92
                    • Porvoo

                    #54
                    Painon muodostuminen

                    Pilarit tosiaan osiltaan samat, mutta kattorakenteissa kuvissa ja listattuna "extra-osia". Niistä tuo paino varmaan tulee. Noita tutkittuani päädyin siihen lopputulemaan, että kaikki tuon katon muutokset on tehty jo samassa vaiheessa,kun e30-koppaa on alkanut saada kattoluukulla varustettuna.

                    Kyllähän ajoneuvon katolla on hirmuinen merkitys ajoneuvon kantavan korin jäykkyyteen. Jokainen laikka-avon jossain vaiheessa koeajanut tietää tilanteen.

                    K.P

                    Comment

                    • GOOFY
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 4139
                      • .

                      #55
                      Originally posted by kansipahvi View Post
                      Pilarit tosiaan osiltaan samat, mutta kattorakenteissa kuvissa ja listattuna "extra-osia". Niistä tuo paino varmaan tulee. Noita tutkittuani päädyin siihen lopputulemaan, että kaikki tuon katon muutokset on tehty jo samassa vaiheessa,kun e30-koppaa on alkanut saada kattoluukulla varustettuna.

                      Kyllähän ajoneuvon katolla on hirmuinen merkitys ajoneuvon kantavan korin jäykkyyteen. Jokainen laikka-avon jossain vaiheessa koeajanut tietää tilanteen.

                      K.P
                      tästä tulikin sit mieleen että kuinkahan lerppu se katto/kori on kun jälkeen päin teeseitsejasäästä menetelmällä on paiskattu koriin kiinni jokin tarvike kattoakkuna, sen kummemmin mitään ihmeellisempiä miettimättä?
                      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #56
                        Hajatelmia ja havaintoja

                        Hajanaisia havaintoja..

                        1984 2 d korista puuttuu takaiskarikotelon katkohitsit , jotka uudemmissa taas on.
                        Sisäloksusta hattuhyllyyn menevien rakenteiden (vyökelan korvakko ynnämuut siinä) poistaminen tekee takaiskarikotelosta yllättävän paljon löysemmän.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #58
                          Tuohon teidän kattokeskusteluun.

                          Panin merkille että katon poikkipalkin ja kattopellin välissä on sellainen "vaahtomuovin tapainen musta liimantapainen" ( ) joka lähinnä estää kattoa jatsaamasta ylös ja alas tai pärisemästä ajoviimassa. Ei pidä mitään , lähtee kynnellä irti.
                          Omassa katiskassa meinasin korvata sen vaahtokumin koriliimalla kun sen aika tulee.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #59
                            Tuli kurkittua cabrioletia vertailuksi. A-pilari kojetaulun korkeudelle asti ja sisähelma (tai se kynnys) taakse asti on melkoista plootua verrattuna kovakattoiseen. Samoin sisäkylki takapenkkiläisten kohdalla.

                            Cabriossa ei tietenkään ole vahvistettu kovakatto-e30:n sinänsä heikkoja kohtia vaan kompensoitu katon poistuminen. Eli paljonko niistä hyödyttää ottaa mallia .
                            Omaan vehkeeseen meinasin apinoida nuo korkeammat kynnykset. Eniten aina mietin miten etu ja takakelkan kiinnityspisteet pysyy toisiinsa nähden elämättä, kynnyksen vahvistaminen voisi auttaa siihen.

                            EDIT : Jännän jutun huomasin kontinlattiassa. Siinä kohtaa missä runkoaisoissa on "jatkoskohta" ne runkoaisat on liitettynä toisiinsa kandella hitsipisteellä per sivu. Vaikka kontinlattia-pelti on ihan kunnolla kiinni aisoissa. Mut sitte huomasin että sehän onkin yksi osakokonaisuus joka on saatavana :

                            Ajattelin vaan sillä kun jotkut rakentelee iskarikotelon vahvikkeita ja perän ripustuksen vahvikkeita....

                            Sama ilmiö muuten toisen osakokonaisuuden (battery tray) kanssa , eli osa ittessään on jämäkkä mutta kiinni ympäröivissä osissa vain jostain.

                            Enenevässä määrin olen sitä mieltä että kyllä tässä korissa parantamisen varaa on. Sekuntiaikataululla ja mahdollisimman halvalla kumminkin alunperin lätkitty kasaan.
                            Last edited by petrolhead; 23-02-2011, 18:04.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • kansipahvi
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2008
                              • 92
                              • Porvoo

                              #60
                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Tuli kurkittua cabrioletia vertailuksi. A-pilari kojetaulun korkeudelle asti ja sisähelma (tai se kynnys) taakse asti on melkoista plootua verrattuna kovakattoiseen. Samoin sisäkylki takapenkkiläisten kohdalla.

                              Cabriossa ei tietenkään ole vahvistettu kovakatto-e30:n sinänsä heikkoja kohtia vaan kompensoitu katon poistuminen. Eli paljonko niistä hyödyttää ottaa mallia .
                              Omaan vehkeeseen meinasin apinoida nuo korkeammat kynnykset. Eniten aina mietin miten etu ja takakelkan kiinnityspisteet pysyy toisiinsa nähden elämättä, kynnyksen vahvistaminen voisi auttaa siihen.

                              EDIT : Jännän jutun huomasin kontinlattiassa. Siinä kohtaa missä runkoaisoissa on "jatkoskohta" ne runkoaisat on liitettynä toisiinsa kandella hitsipisteellä per sivu. Vaikka kontinlattia-pelti on ihan kunnolla kiinni aisoissa. Mut sitte huomasin että sehän onkin yksi osakokonaisuus joka on saatavana :

                              Ajattelin vaan sillä kun jotkut rakentelee iskarikotelon vahvikkeita ja perän ripustuksen vahvikkeita....

                              Sama ilmiö muuten toisen osakokonaisuuden (battery tray) kanssa , eli osa ittessään on jämäkkä mutta kiinni ympäröivissä osissa vain jostain.

                              Enenevässä määrin olen sitä mieltä että kyllä tässä korissa parantamisen varaa on. Sekuntiaikataululla ja mahdollisimman halvalla kumminkin alunperin lätkitty kasaan.

                              Oikeassa olet, nyt kun kävi tarkastamassa tilanteen, tuon pellin 1. saumat on töhritty piiloon korikitin kanssa. Kontinpohjan pellin muoto on kuitenkin helposti hahmotettavissa. Jälleen uusi saumakohta ajettavaksi pellille, ennen hitsaus-trilogian aloittamista

                              Täytyy varmaan hitsata kaikki kontinlattian saumat uudelleen, että muodostuu yhtenäinen rakenne kontinlattian ja takarunkopalkkien välille.

                              Tuosta cabriosta vielä; onko cabrion takapenkin alla oleva pelti täysin vastaava kuin kovakattoisessa ? Onko cabrion takapenkinaluspelti kiinnitetty yhtään paremmin b-pilareihin/kardaanitunneliin/lattiaan kuin kovakattoisen. Muistan lukeneeni jostain, että cabrion lattiamaton taaimmainen osa poikkeaa jotenkin kovakattoisen vastaavasta. (vankkaa mutua :think)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎