Announcement

Collapse
No announcement yet.

Korin vahvistaminen e30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • L P
    BTCF Member
    • Oct 2010
    • 145
    • Helsinki

    Originally posted by petrolhead View Post
    Millälailla? :think Kerro visiosi. En väitä olevani kauheesti perillä mut kyllä mä tuolla keulassa havaintojeni perusteella taas menisin eri järjestyksessä kuin sinä olet mennyt. Esim luulottelen että rintapellin seutu on "Se" letku kohta etupuoliskolla.

    EDIT: Niin ja kerro meille toki millä olet sen keltaisen korikitin/massan poistanut noin hienosti pohjasta maalia irroittamatta
    Meikäläinen ainaki on vedelly menee tälläsel perus puhdistuslaikal ja "hyvin" tuntuu lähtevän. Ei myöskää hirveesti tota peltiä tunnu syövän. Niin ja tuo "hyvin" on kyllä jokatapauksessa aika kaukaa haettu termi. Nyt kun alkaa pikkuhiljaa suurin osa korista olla kiiltävää peltiä niin ei voi kyllä kun todeta, että voivoi kun ois vaan ollu niin viisas, että ois tajunnu viedä heti alkuun ton romun johki soodapuhallukseen. Hullujen hommaa !

    Edit:

    Laikka: http://www.laikat.com/kauppa/images/Puhdistuslaikat.JPG

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Kertokaa mikä järki tossa soodapuhaltamisessa on ? Puhdistus? Ruosteita se ei ainakaan vie mennessään mitä ole kattellut (tosin vain kuvista).
      Ja onko esim pintapelleissä jännitys tallessa homman jälkeen jos vedät ison alan sillä puhtaaksi, vai jatsaako ne että saa ruveta antaan kuumia? :think
      Last edited by petrolhead; 02-03-2011, 17:30.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • r.w.
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2007
        • 2509
        • Länsirannikko

        Originally posted by petrolhead View Post
        Kertokaa mikä järki tossa soodapuhaltamisessa on ? Puhdistus? Ruosteita se ei ainakaan vie mennessään mitä ole kattellut (tosin vain kuvista).
        Ja onko esim pintapelleissä jännitys tallessa homman jälkeen jos vedät ison alan sillä puhtaaksi, vai jatsaako ne että saa ruveta antaan kuumia? :think
        Ei hiekkapuhalluskaan siitä pellistä ihan fletkua tee, jos hommassa on yhtään järki mukana ja ne herkimmät isot tasopinnat vetää muutenkin melkein helpoiten peltipintaan ihan käsipelillä. Soodapuhallus ei tosiaan tepsi ruosteeseen erityisen hyvin, en oikein tajua miksei noita voi vaan hiekalla vetää? Ihan sama mitä ollaan tekemässä tai millaiseen autoon niin aina pitäisi vetää milloin soodalla, milloin kuivajäällä ja milloin kenialaisen peltohiiren paahdetulla papanajauholla.
        1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

        Comment

        • m50 turbo
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2005
          • 454

          omaan e30 pohjaan ei sooda purrut. hiekka leikit lopetin edelliseen projektiin, lievästi hapan pohja puhalletuna molemmilta puolilta tulos oli pitsiä ja hiekkaa kotolot täynnä. vielä vuoden päästä ajaessa oli hiekkaa hiukset täynnä. seuraavaan korkeapainepesu
          http://www.teammadmax.com

          Comment

          • Thuuning
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2007
            • 380
            • Oulu

            Originally posted by amk83 View Post
            tosa ois yhen projekti e30:sen vahvikehitsauksesta muutama huono kuva.
            pikku vinkki kaikille jokka meinaa jäykistää koria niin miettikää kaks kertaa mistä hitsaatte ettei tule tehtyä turhaa työtä!!!

            Itse käsittäsin tuon vinkin levyseppähitsarina niin että elkää ihan mistä tahansa menkö hitsaileen ja miten tahansa ettei ala veteleen jokapuolelta ja turhaa työtähän se on alkaa suoristeleen ja takoileen ku ei kohta osat passaakkaan reikiin

            Tai sitten vaan amk tarkoitti jotain muuta.. :think
            Me ollaan jo eellä

            nyk. Top Sickret

            BMW ex.

            E34 M5
            E36 325 Cabriolet
            E30 325 IX
            E34 520i Turbo
            E34 525i
            E30 320i
            E21 320i
            E21 323i
            E21 315/320
            E10 2002 Yellow

            Comment

            • Jigsaw
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2007
              • 420
              • Haapajärvi

              Originally posted by r.w. View Post
              Ei hiekkapuhalluskaan siitä pellistä ihan fletkua tee, jos hommassa on yhtään järki mukana ja ne herkimmät isot tasopinnat vetää muutenkin melkein helpoiten peltipintaan ihan käsipelillä. Soodapuhallus ei tosiaan tepsi ruosteeseen erityisen hyvin, en oikein tajua miksei noita voi vaan hiekalla vetää? Ihan sama mitä ollaan tekemässä tai millaiseen autoon niin aina pitäisi vetää milloin soodalla, milloin kuivajäällä ja milloin kenialaisen peltohiiren paahdetulla papanajauholla.
              ootkos koskaan nähny kuivajään jälkeä tai puhallusta? et ainakaan tuosta sun kommentista päätellen ole nähnyt kuin tekstiä ko. toimenpiteestä.
              E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

              Comment

              • StreetA
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2005
                • 296
                • ?

                Originally posted by petrolhead View Post
                Kertokaa mikä järki tossa soodapuhaltamisessa on ? Puhdistus? Ruosteita se ei ainakaan vie mennessään mitä ole kattellut (tosin vain kuvista).
                Ja onko esim pintapelleissä jännitys tallessa homman jälkeen jos vedät ison alan sillä puhtaaksi, vai jatsaako ne että saa ruveta antaan kuumia? :think
                Se järkihän siinä on että saadaan pellit puhdistettua täysin massasta,maalista,pakkelista ym.. vahingoittamatta sitä peltiä. Eli pelleissä säilyy jännitys suurillakin pinnoilla toisin kuin jos vedettäisiin kokonaan hiekalla.
                Ruostetta se ei poista koska ei kuluta sitä peltiä, jos sitä ruostetta sitten jostain löytyy niin sitten se täytyy poistaa esim. hiekalla.

                Eikös tässä kuitenkin ole kyse ihan siitä samasta asiasta kuin jos koria aletaan putsata hiomalla,teräsharjoilla,kaapimilla ym.. menetelmillä.
                Tämä on yksi vaihtoehto muiden ohella, ja jos korin tosiaan haluaa kunnolla tehdä niin eikös se ole vaan hyvä että joka ikisestä paikasta on puhdas pelti näkösällä niin helppohan siitä sitten on vaikka saumoja vahvikehitsailla tai mahdollisia ruosteita korjailla.
                Alla vielä jotain kuvaa jossa puhallettu soodalla ja löytyneet pienet ruosteet hiekalla..
                Attached Files

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  Originally posted by StreetA View Post
                  Se järkihän siinä on että saadaan pellit puhdistettua täysin massasta,maalista,pakkelista ym.. vahingoittamatta sitä peltiä. Eli pelleissä säilyy jännitys suurillakin pinnoilla toisin kuin jos vedettäisiin kokonaan hiekalla.
                  Ruostetta se ei poista koska ei kuluta sitä peltiä, jos sitä ruostetta sitten jostain löytyy niin sitten se täytyy poistaa esim. hiekalla.

                  Eikös tässä kuitenkin ole kyse ihan siitä samasta asiasta kuin jos koria aletaan putsata hiomalla,teräsharjoilla,kaapimilla ym.. menetelmillä.
                  Tämä on yksi vaihtoehto muiden ohella, ja jos korin tosiaan haluaa kunnolla tehdä niin eikös se ole vaan hyvä että joka ikisestä paikasta on puhdas pelti näkösällä niin helppohan siitä sitten on vaikka saumoja vahvikehitsailla tai mahdollisia ruosteita korjailla.
                  Alla vielä jotain kuvaa jossa puhallettu soodalla ja löytyneet pienet ruosteet hiekalla..
                  Perusteltu ja informatiivinen vastaus

                  EDIT...

                  Sellasta olen pohtinut tässä kun korjaukset alkaa olemaan voiton puolella ettäennen vahvistamista pitää tarkastaa kopan suoruus, ettei vahvisteta vinoon.

                  No , jotain mittoja ihmeteltiinkin harpin kanssa jo tuossa. Sitten hoksasin että OK ristimitta ei kerro onko joku piste "korkealla" , eli koppa voi olla vaikka kiero pituusakselin ympäri. Alustarobotin puuttuessa ajattelin sellaista että asetan esim vatupassilla korin tarkkaan vaateriin (vaikka etukelkan kohdalta kattotaan). Sitten käymään muita pisteitä vatupassin kanssa läpi , onko esim takakelkan kiinn.pisteet /iskarikotelot samaan aikaan vaaterissa. Mun järki sanoo että tuolla lailla saisi riittävän tarkan kuvan tilanteesta..? Kuulemma uudemmissakin peleissä toleranssi on ~5mm että saa joku piste olla korkealla.
                  Last edited by petrolhead; 25-04-2011, 14:03.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    Poikkituki

                    Mulle on useampi ihminen perustellut poikkitukea kolmekymppiin sillä että kun auton tunkkaa ylös poikkituki ei mene paikalleen tai toisinpäin..

                    Mihin suuntaan ne tolpat sitten levähtää ja kuinka paljon? Oikeastaan kiinnostaisi selvittää mistä asti se antaa periksi ja saaneehan sen selville..
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • Make H.
                      BTCF Member
                      • Jul 2006
                      • 1278
                      • Kokkola

                      Kylläpä sen huomaa tuon vetelän vakiokorin jo siinä ku etunurkan tunkkaa ylös ja koittaa ovea aukoa/laittaa kiinni niin eipä mene samallalailla kun kaikki tassut maassa . Jostain vähä oven lukko kanittaa, kori sen verran elää kuitenki. Menee siis kiinni aivan normaalisti mutta ei yhtä "nätisti" ku normaalisti:think

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        tuosta kontin poikkipalkista josta oli aiemmin höpinää , sori huono kuva , selvää siitä varmaan saa.



                        lattia kun on auki niin huomaa miten heikosti se on kiinni , yhdellä kädellä pyörittelee . Meinasin rakentaa takavakaajan korvakot uusiksi niin että ne jatkuu tuonne poikkipalkin ja pitkittäisaisojen "nurkkaan" saakka. Lattiaan sitä on varmaan turhaa tukea , lattia jatsaa miten sattuu kumminkin.

                        EDIT: Älkääkä nyt kukaan kysykö miksi toi perän ripustus alkaa palkin pohjasta eikä ylempää. Se on kolmemillistä ja kovemmin kiinni palkissa kuin edes palkki loppukorissa (hitsattu reunoista ja vasten olevat pinnat koriliimalla.)
                        Last edited by petrolhead; 19-03-2011, 08:47.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Mulle on useampi ihminen perustellut poikkitukea kolmekymppiin sillä että kun auton tunkkaa ylös poikkituki ei mene paikalleen tai toisinpäin..

                          Mihin suuntaan ne tolpat sitten levähtää ja kuinka paljon? Oikeastaan kiinnostaisi selvittää mistä asti se antaa periksi ja saaneehan sen selville..
                          Originally posted by Make H. View Post
                          Kylläpä sen huomaa tuon vetelän vakiokorin jo siinä ku etunurkan tunkkaa ylös ja koittaa ovea aukoa/laittaa kiinni niin eipä mene samallalailla kun kaikki tassut maassa . Jostain vähä oven lukko kanittaa, kori sen verran elää kuitenki. Menee siis kiinni aivan normaalisti mutta ei yhtä "nätisti" ku normaalisti:think
                          Nosturilla olevasta tervekorisesta 2D:stä tunkkailin nurkkaa ylös ja koitin tutkia asiaa. En saanut äkkiä laserilla ja työntömitalla temutessa mitään elämistä aikaan..

                          Noin muuten topikkiin: Jos cabriosta haluaa ottaa mallia niin runkoaisasta menee viistosti pelti etulattiaan kiinni suunnilleen tukivarren "tikkarin" kiinnityspisteen kohdalla.
                          -Ja kardaanitunnelin alla on pellistä pokkailtu poikkituki kuudella ruuvilla kiinni. Ehkä 10cm rättinivelestä taaksepäin.

                          EDIT : Kuva & toinen kuva .
                          Last edited by petrolhead; 25-04-2011, 14:02.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • jkan
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2007
                            • 319
                            • uusikaupunki

                            En nyt viellä ainakaan löytänyt kunnon vastauksia siihen että missä kaikkialla cabrioletissa on vahvistuksia verrattuna kovakattoiseen?
                            Vikakoodien lukua,Lasien tummennukset, Pienet teippaustyöt, Kolhujen korjauksia PDR tekniikalla sekä pieniä remontti/huoltotöitä. Puh:0408355900

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan..
                              Mittasin paljonko etuiskaritornit liikkuu sivusuunnassa, silloin kun niihin tulee sen verran vetoa mitä mutkaan ajaminen maksimissaan tekee. Tolppien väli muuttuu millin, eli käytännössä ajossa ulkokurvin puoleinen tolppa liikkuu puoli milliä.. Ei vaikutusta oliko apurunko paikallaan vai ei.

                              Konehuoneen ns. sivuaisat liikkuu saman verran, eli semmosista vinoneliön muotoisista vahvikkeista mitä cabissä on, ei ole apua. Jos tuo nyt edes on merkittävää korin elämistä. Kulmiin ei vaikuta juuri mitään, ja melko varmasti iskarin yläpään laakerointikin joustaa enemmän jos ei uniball-yläpäitä laita.
                              Last edited by petrolhead; 06-01-2013, 22:30.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • M325i
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 1529
                                • Etelä-pohjanmaa

                                Originally posted by petrolhead View Post
                                Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan..
                                Mittasin paljonko etuiskaritornit liikkuu sivusuunnassa, silloin kun niihin tulee sen verran vetoa mitä mutkaan ajaminen maksimissaan tekee. Tolppien väli muuttuu millin, eli käytännössä ajossa ulkokurvin puoleinen tolppa liikkuu puoli milliä.. Ei vaikutusta oliko apurunko paikallaan vai ei.

                                Konehuoneen ns. sivuaisat liikkuu saman verran, eli semmosista vinoneliön muotoisista vahvikkeista mitä cabissä on, ei ole apua. Jos tuo nyt edes on merkittävää korin elämistä. Kulmiin ei vaikuta juuri mitään, ja melko varmasti iskarin yläpään laakerointikin joustaa enemmän jos ei uniball-yläpäitä laita.
                                E30 Jossa on etutolpan yläpäät ruostuneet akkukotelon kulmasta / sulakeboxin alta,ei ole mitenkään harvinaista että tolppien väli olisi pienentynyt 1-2cm.
                                Sen jälkeen tulee keikka robottiin mittalaitteen kanssa,summissa noita ei koritunkilla pistetä,koska et voi tietää kuinka paljon kumpikin liikkunut.
                                Muusta tuo kori ei käytännössä kieroksi mene ellei ole kolarivaurioita,joten aivan turhaa tallissa niitä mittailla,mittalaitteet kuitenkin heittää puol senttiä sieltä täältä.
                                E30 ja E46 ///M

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎