Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 taka-akseliin säädöt - topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jazma
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1115
    • Oulu

    E30 taka-akseliin säädöt - topic

    Näiden kuvien perusteella säätö on molemmissa kiinnikkeissa vertikaalinen eli pelkästään camber olisi säädettävissä? Mutta mistä tuota pitäisi vinguttaa, jotta saisi aurauksen kohdilleen?? Tuon henkilön mukaan, jonka autosta nuo kuvat on, sanoo että sekä camber ja toe ovat säädettävissä...:think Mitähän multa jää huomaamatta noista kuvista, koska mun logiikan mukaan pystysuora säätövara muuttaisi vain camberia?




    http://www.markdun.plus.com/pete/subframe3.jpg
    Last edited by petrolhead; 22-02-2012, 11:07. Reason: yhdistetty muutama topikki samasta aiheesta -petrol
    e30 318i
  • Jukka81
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 1176

    #2
    vaakasuorassa oleva ura säätää aurausta/haritusta.
    -E30 325i M-TechII Turbo
    -E39 528iA M-Sport
    -E46 330i Cabriolet M-Sport Individual

    Comment

    • jazma
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1115
      • Oulu

      #3
      Tarkoitatko että kiinnikkeisiin pitää myös vinguttaa vähän vaakasuoraa uraa? Vai onko tuolla pultissa olevalla uralla tekemistä asian kanssa? Sori tyhmiä kysymyksiä, mutta parempi varmistaa ennen kuin lähtee viilailemaan...
      Mä näen noissa kuvissa edelleenkin vain pystysuoraa vingutusta. Vaikka kuvasta pitäisi ilmetä myös aurauksen säätömahdollisuus...Ei, en hoksaa.
      e30 318i

      Comment

      • kuukankorpi
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2004
        • 634

        #4
        Todennäköisesti toisessa korvakkeessa on pystysuoraa vingutusta ja toisessa vaakasuoraa joten auraukset ja camperit ovat säädettävissä.Tosin kun kuvia katsoo niin näyttää siltä et on menny vingutukset samaan suuntaan.

        Comment

        • jazma
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 1115
          • Oulu

          #5
          ^Samaa olen miettinyt. Seuraavasta kysymyksestä tulisi todella pitkä ja epäselvä, joten tekaisin havainnollistavia (ja aika pelkistettyjä) kuvia. Eli nuolten osoittamat kohdat kuvaavat kiinnikkeitä. Eli kiinnikkeiden viilaussuuntia haetaan kuvilla. Onko järjestyksellä väliä?

          edit: vastaanpa itselleni. Tämän perusteella uloimpiin kiinnikkeisiin tehdään vaakasuora ja sisempiin pystysuora säätö.
          Attached Files
          Last edited by jazma; 27-04-2007, 22:20.
          e30 318i

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16228
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by jazma View Post
            ^Samaa olen miettinyt. Seuraavasta kysymyksestä tulisi todella pitkä ja epäselvä, joten tekaisin havainnollistavia (ja aika pelkistettyjä) kuvia. Eli nuolten osoittamat kohdat kuvaavat kiinnikkeitä. Eli kiinnikkeiden viilaussuuntia haetaan kuvilla. Onko järjestyksellä väliä?
            Järjestyksellä ei ole väliä eli noista toimii kumpi kuva vaan, valokuvassa olevassa perässä on reiät kaikissa kiinnityspisteissä pystysuorassa joten auraussäätö on jääny kaverilta rakentamatta.

            Comment

            • jazma
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1115
              • Oulu

              #7
              Okei, alles klar. Kiitti infosta! Mietin vaan, että voisiko tuon toteuttaa niillä alkuperäisillä pulteilla vai tartteeko käydä ostamassa nuo epäkeskomutterit? Jos käyttää epäkeskomuttereita, niin pitää varmaan hitsata nuo kiinnikkeet/stopparit...Jotenkin tämä epäkeskomutterein toteutettu vaikuttaisi turvallisemmalta..:think Turvallisuus ennen kaikkea!
              Last edited by jazma; 27-04-2007, 22:28.
              e30 318i

              Comment

              • Jonsku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 4645
                • Tuusula

                #8
                Kuvissa olevassa palkissa on ainoastaan camber-säätö. Itse tein sisempiin pystysuorat ja ulompiin vaakasuorat kolot. Toimii, suosittelen
                - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                ex. Alpina D10 Touring #33/94
                ... and many more

                Comment

                • jazma
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 1115
                  • Oulu

                  #9
                  Jonsku: paljonko vingutit? Siis suunnilleen millimetreissä?

                  Ei mulla ole perästä kuin 35 mm tiputettu, mutta jos renkaiden kulumiseen voi vaikuttaa, niin tottakai sitten vaikutetaan. Nelipyöräsuuntauksessa sanottiin, että arvot on niin vähän ohjearvojen ulkopuolella, että kannattaa miettiä todella tarkasti homman kannattavuutta vaivaan nähden. Niin no, tässähän on niin selvä säästön paikka kuin olla ja voi.
                  Last edited by jazma; 27-04-2007, 22:43.
                  e30 318i

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16228
                    • Asikkala

                    #10
                    Vinkkinä niin e39 takapään cambersäätöpultit ja epäkeskorikat käyt hakemassa bmw-varaosatiskiltä, pultin mitat M12x1,5x98.
                    E: varaosanumero 1095120
                    E II: http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=33&fg=30 osa 11.
                    Last edited by jr66; 27-04-2007, 22:57.

                    Comment

                    • Jonsku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 4645
                      • Tuusula

                      #11
                      Originally posted by jazma View Post
                      Jonsku: paljonko vingutit? Siis suunnilleen millimetreissä?

                      Ei mulla ole perästä kuin 35 mm tiputettu, mutta jos renkaiden kulumiseen voi vaikuttaa, niin tottakai sitten vaikutetaan. Nelipyöräsuuntauksessa sanottiin, että arvot on niin vähän ohjearvojen ulkopuolella, että kannattaa miettiä todella tarkasti homman kannattavuutta vaivaan nähden. Niin no, tässähän on niin selvä säästön paikka kuin olla ja voi.
                      Hmm.. en muista yhtään paljonko noissa on säätövaraa mutta näin arviona ~10mm suuntaansa eli 20-30mm vako.
                      Nimimerkki "mortimer" noita latikkoja kauppaili ainakin joku aika sitte, häneltä ostin omani.

                      Edellä mainitut E39 säätöpultit & prikat on todella hyvät tähän hommaan
                      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                      ex. Alpina D10 Touring #33/94
                      ... and many more

                      Comment

                      • jazma
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 1115
                        • Oulu

                        #12
                        jr66: Kiitti linkistä. Täytyypä vierailla Wetterin varaosatiskillä joku päivä ja hakea nuo osat.
                        Last edited by jazma; 28-04-2007, 10:36.
                        e30 318i

                        Comment

                        • blown
                          Newbiemmer
                          • Jun 2006
                          • 28
                          • mynämäki

                          #13
                          BMW-e30 takacamber säätöpalikat??

                          Eli selattu on oikein huolella, mutta oikeita hakusanoja ei vaan löydy tai keksi.

                          Tiedän että foorumilta löytyy kuva/linkki kyseisten säätöpalikoiden
                          valmistukseen.
                          Voisiko joku ystävällinen opastaa oikealle sivulle.
                          PS.endurance kilpuri kaipaa osia.

                          KIITOS JO ETUKÄTEEN!!

                          Comment

                          • S2.
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2007
                            • 104
                            • 03

                            #14
                            e28 -86 M535i
                            Audi S2 Avant -96

                            ex. e28 -86 518i, e30 -88 M3, e30 -86 325i, e30 -89 320iS, e39 -99 540i M-Sport, e28 -87 518i, e30 -89 325i M-techII, e30 -86 318i, e30 -84 316, e30 -90 316i bavaria

                            Comment

                            • blown
                              Newbiemmer
                              • Jun 2006
                              • 28
                              • mynämäki

                              #15
                              JUURI NÄITÄ ETSIN !

                              SUURET KIITOKSET VIELÄ KERRAN !!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎