Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 taka-akseliin säädöt - topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5857
    • Joccis City

    Originally posted by turbobliz View Post
    Tuossa on yksi kokeiltu ratkaisu. Camber hidas säätää, koska se tehtiin shimmeillä ( nivelen pultti on siis pystyssä, ei vaaka-asennossa ). Auraus voisi säätyä perinteisellä epäkeskomenetelmällä.
    Ootko noita miettinyt?


    Ite teen noilla. Todella helppo säätää myös radalla.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Originally posted by Iemel View Post
      Mitä tuo ns. sweep angle nyt sitten aiheuttaa? asento muuttuu joustomatkan aikana ja korjaamisella saadaan se käyttäytymään järkevämmin?

      Palkin noston ymmärtää kyllä, varsinkin rajusti madalletussa.

      Itseä kyllä kiinnostaa tämä aihe paljonkin, tavoite tehdä jotakin muuta kuin tukivarsi- ja camberkulmat perseellään pohjaanlyöntikumien varassa pärisevä stanccevehe...
      Vastaan ilman kaavoja. Kulmamuutos joustossa on ton sweep anglen funktio. Nolla sweep angle-» nolla kulmamuutos. Silloin toki staattisen tilanteen lähtöarvojenkin pitäisi olla nolla ja korvakot vaakasuorassa. Deeteeäm-vehkeissä oli 12 tai jonkun materiaalin mukaan 11 asteinen palkki. E21:ssä oli muistaakseni 20 astetta.

      Jos takapalkin nostaminen on tärkeää niin silloin kai pitäs nostaa etupalkkiakin? Vaikutus on sama, mut sepä ei oo niin helppoa.
      Last edited by petrolhead; 18-11-2016, 17:27.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Iemel
        BTCF Member
        • Oct 2007
        • 1653
        • Muhos

        Originally posted by petrolhead View Post
        Vastaan ilman kaavoja. Kulmamuutos joustossa on ton sweep anglen funktio. Nolla sweep angle-» nolla kulmamuutos. Silloin toki staattisen tilanteen lähtöarvojenkin pitäisi olla nolla ja korvakot vaakasuorassa. Deeteeäm-vehkeissä oli 12 tai jonkun materiaalin mukaan 11 asteinen palkki. E21:ssä oli muistaakseni 20 astetta.

        Jos takapalkin nostaminen on tärkeää niin silloin kai pitäs nostaa etupalkkiakin? Vaikutus on sama, mut sepä ei oo niin helppoa.
        Okei, jotakin tämän tapaista arvelinkin.
        Ei liene aivan yksinkertaisin homma tuo kulman muutoskaan.

        En tiedä onko koskaan aiheellista omalla kohdalla mutta mukava näitä on pohtia.
        Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
        Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
        Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
        Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
        Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5857
          • Joccis City

          Originally posted by Iemel View Post
          Okei, jotakin tämän tapaista arvelinkin.
          Ei liene aivan yksinkertaisin homma tuo kulman muutoskaan.

          En tiedä onko koskaan aiheellista omalla kohdalla mutta mukava näitä on pohtia.
          Luet sen gustaven jutun niin ymmärrät sen kulmamuutoksen. Loppu on pelkkää matematiikkaa ja hitsaamista.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5857
            • Joccis City

            Originally posted by petrolhead View Post
            Vastaan ilman kaavoja. Kulmamuutos joustossa on ton sweep anglen funktio. Nolla sweep angle-» nolla kulmamuutos. Silloin toki staattisen tilanteen lähtöarvojenkin pitäisi olla nolla ja korvakot vaakasuorassa. Deeteeäm-vehkeissä oli 12 tai jonkun materiaalin mukaan 11 asteinen palkki. E21:ssä oli muistaakseni 20 astetta.

            Jos takapalkin nostaminen on tärkeää niin silloin kai pitäs nostaa etupalkkiakin? Vaikutus on sama, mut sepä ei oo niin helppoa.
            Etupäässä ongelmaa voi korjata pudottamalla tolpasta kiinnityksiä alemmas. Tämä helppoa kolmosessa, työläämpää normi e30:ssä. Muttei mahdotonta.
            Toki sisemmät pisteet nousee helposti kopioimalla dtm tukivarsista systeemit.

            Noi muutokset on elintärkeitä mikäli autolla aikoo päästä myös radalla kovaa. Jo pelkästään se miten sivuttaisvoimat kaarteessa siirtyy ja sen ymmärtäminen auttaa paljon.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • jake_
              Bimmer Rookie
              • Feb 2013
              • 169
              • Riihimäki

              Originally posted by petrolhead View Post
              Vastaan ilman kaavoja. Kulmamuutos joustossa on ton sweep anglen funktio. Nolla sweep angle-» nolla kulmamuutos. Silloin toki staattisen tilanteen lähtöarvojenkin pitäisi olla nolla ja korvakot vaakasuorassa. Deeteeäm-vehkeissä oli 12 tai jonkun materiaalin mukaan 11 asteinen palkki. E21:ssä oli muistaakseni 20 astetta.
              Olisko sulla jossain tallessa tuo kaava?
              Jos ymmärrän oikein, niin sweep anglea pienentämällä on saatu madalluksen ja levennyksen tuomat liialliset kulmamuutokset ja roll centerin (vai -couplen? en ymmärrä eroa..) sivuttaiset liikkeet kuriin?

              Jos takapalkin nostaminen on tärkeää niin silloin kai pitäs nostaa etupalkkiakin? Vaikutus on sama, mut sepä ei oo niin helppoa.
              Törmäsin joskus kuvaan, jossa oli etutukivarret vaihdettu uniball nivelöityihin. Keskimmäisen nivelen kiinnityspiste oli siirretty palkin korkeampaan kohtaan, ja kahta muuta oli korjattu holkeilla. Mun päässä kuviteltuna tämä toimisi, mutta viisaammat taas korjatkoon
              E30 318iS
              E30 316

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5857
                • Joccis City

                Originally posted by jake_ View Post
                Olisko sulla jossain tallessa tuo kaava?
                Jos ymmärrän oikein, niin sweep anglea pienentämällä on saatu madalluksen ja levennyksen tuomat liialliset kulmamuutokset ja roll centerin (vai -couplen? en ymmärrä eroa..) sivuttaiset liikkeet kuriin?



                Törmäsin joskus kuvaan, jossa oli etutukivarret vaihdettu uniball nivelöityihin. Keskimmäisen nivelen kiinnityspiste oli siirretty palkin korkeampaan kohtaan, ja kahta muuta oli korjattu holkeilla. Mun päässä kuviteltuna tämä toimisi, mutta viisaammat taas korjatkoon

                Jos eteen meinaa unibal tyyppistä ratkaisua, kannattaa oikeasti perehtyä miten ne tehtiin gr-a ja dtm autoissa ennen kuin tekee ns. paskan Suomi innovaation.

                Tota linkkiä kun tutkit löydät siihen sweep angleen liittyvää juttua.

                BMW E30 M3 Performance - This site is dedicated to the BMW E30 M3. Covers tips on maintaining and modifying these unique cars.Installations of custom and aftermarket performance products are also highlighted.
                Last edited by jannmann; 18-11-2016, 20:25.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • Tonton
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 9101
                  • Raisio

                  Miksi haluat ulompaan ylipäätään säädön? Eikö kiinteä kiinnityspiste riitä jos tavoite on tuo pienempi kulmamuutos joustossa.

                  Toteutetaanko camper säätö jotenkin muutoin vai jätetäänkö se sattuman varaan
                  Last edited by Tonton; 18-11-2016, 20:42.
                  sigpic
                  M-B Vito -22
                  Transit Custom -18
                  Yamaha vx ho cruiser -22
                  Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                  [email protected]

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    Originally posted by jake_ View Post
                    Olisko sulla jossain tallessa tuo kaava?
                    Jos ymmärrän oikein, niin sweep anglea pienentämällä on saatu madalluksen ja levennyksen tuomat liialliset kulmamuutokset ja roll centerin (vai -couplen? en ymmärrä eroa..) sivuttaiset liikkeet kuriin?



                    Törmäsin joskus kuvaan, jossa oli etutukivarret vaihdettu uniball nivelöityihin. Keskimmäisen nivelen kiinnityspiste oli siirretty palkin korkeampaan kohtaan, ja kahta muuta oli korjattu holkeilla. Mun päässä kuviteltuna tämä toimisi, mutta viisaammat taas korjatkoon
                    En tuota kaavoja koska en osaa.
                    Googlettamalla löytää roll centeristä ja roll couplesta informaatiota niin paljon että pää sulaa lukiessa.
                    Voin muuten suositella sellasta kirjaa kuin Carroll Smithin "Tune to win". Siinä käsitellään alustahommia pirun kattavasti ilman insinööritason matematiikkajuttuja.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5857
                      • Joccis City

                      Originally posted by Tonton View Post
                      Miksi haluat ulompaan ylipäätään säädön? Eikö kiinteä kiinnityspiste riitä jos tavoite on tuo pienempi kulmamuutos joustossa.

                      Toteutetaanko camper säätö jotenkin muutoin vai jätetäänkö se sattuman varaan

                      Oliko tää mulle vai oonko juonut liikaa tälle illalle?
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • Tonton
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 9101
                        • Raisio

                        Originally posted by jannmann View Post
                        Oliko tää mulle vai oonko juonut liikaa tälle illalle?
                        Oli koska olit edellinen postaaja, etkä ole juonut koska ei ollut kirjoitus virheitä.

                        Ymmärrän tuon muutoksen kilpa-autossa koska käytettävä liikerata on paljon pidempi, mutta en madalletussa katuautossa jos tuo tehdään camperin kustannuksella.

                        Ps. Joko tuhlasit kunnolliseen imuriin?
                        Last edited by Tonton; 18-11-2016, 21:43.
                        sigpic
                        M-B Vito -22
                        Transit Custom -18
                        Yamaha vx ho cruiser -22
                        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                        [email protected]

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5857
                          • Joccis City

                          Originally posted by Tonton View Post
                          Oli koska olit edellinen postaaja, etkä ole juonut koska ei ollut kirjoitus virheitä.
                          Ulompaan se motorsportkin sen laittoi.
                          Samasta edellisen sivun linkin DTM säätötornista säädetään niin auraus kuin camberkin.
                          Todella näppärä säätää. Tiimin kilpurissa just tollanen ja hyvin toimii.

                          Sweep anglen muutos on vielä työn alla. En ole vielä varma miten sen teen. Toki tukivarsia kiinnostais myös muuttaa samalla kertaa 1:1 DM 87 mukaisiksi. Ne olis vielä tehtävissä kohtuu helposti vakio tukivarsista.

                          En vielä... Teen pari auto projektia alta pois. Huomenna aamulla taa yhden 325e kimppuun..
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • Tonton
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2006
                            • 9101
                            • Raisio

                            Tuo mahdollistaa muutenkin niin paljon paremmat säätö ominaisuudet että ei noita lätkiä ja tuota dm87sta voi verrata.

                            Ei noilla lätkillä kannata edes yrittää. Camperin säädön menettää ja aitaukseen on tarpeettoman paljon säätövaraa. Vielä kun ottaa huomioon että tuo sweep anglen muuttaminen vähentää kulman muutosta
                            sigpic
                            M-B Vito -22
                            Transit Custom -18
                            Yamaha vx ho cruiser -22
                            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                            [email protected]

                            Comment

                            • Iemel
                              BTCF Member
                              • Oct 2007
                              • 1653
                              • Muhos

                              Originally posted by jannmann View Post
                              Jos eteen meinaa unibal tyyppistä ratkaisua, kannattaa oikeasti perehtyä miten ne tehtiin gr-a ja dtm autoissa ennen kuin tekee ns. paskan Suomi innovaation.

                              Tota linkkiä kun tutkit löydät siihen sweep angleen liittyvää juttua.

                              http://web.archive.org/web/200708261...rformance.com/
                              No johan! Enpä aivan hetkeen ole internetistä löytänyt noin mielenkiintoista luettavaa.
                              Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
                              Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
                              Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
                              Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
                              Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

                              Comment

                              • jake_
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2013
                                • 169
                                • Riihimäki

                                ^ sanos muuta.
                                Originally posted by jannmann View Post
                                Jos eteen meinaa unibal tyyppistä ratkaisua, kannattaa oikeasti perehtyä miten ne tehtiin gr-a ja dtm autoissa ennen kuin tekee ns. paskan Suomi innovaation.

                                Tota linkkiä kun tutkit löydät siihen sweep angleen liittyvää juttua.

                                http://web.archive.org/web/200708261...rformance.com/
                                Kiitän linkistä. Tuli etsittyä tuota, mutta viitisen linkkiä oli kuolleita..

                                Originally posted by petrolhead View Post
                                En tuota kaavoja koska en osaa.
                                Googlettamalla löytää roll centeristä ja roll couplesta informaatiota niin paljon että pää sulaa lukiessa.
                                Voin muuten suositella sellasta kirjaa kuin Carroll Smithin "Tune to win". Siinä käsitellään alustahommia pirun kattavasti ilman insinööritason matematiikkajuttuja.
                                Laitoinpa tulemaan
                                E30 318iS
                                E30 316

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎