Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 taka-akseliin säädöt - topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ///saMi
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1198
    • 52300

    Originally posted by jupsu View Post
    Epäkeskopultteja tulikin vähän metsästeltyä ja e91 mallista löytyi vähän halvempi, mutta pidempi pultti (m12x1,5x125) kuin aiemmin mainittu e39:sin pultti. Marmorilla pelkkien pulttien kpl hinnat oli parin kympin luokkaa joten tilasin nämäkin tarvikkeet netistä.
    Tosiaan nuo e39 epäkeskopultit maksavat merkkiliikkeessä 20€/kpl ja niitäkin on kahta erilaista, camber/caster säädölle erilaiset.

    Itse ostin E91 318 mallin pultit ja lyhensin niitä n. 2cm verran ja jatkoin vähän niitä pultissa olevia uria. Säästin 8€/per pultti hinnassa.

    Myyjä kertoi niillä olleen joskus laatikko tolkulla noita epäkeskopultteja tarvikkeena, eikä olleet montaa euroa kappale.. eli kyllä niitä saa oikeasti halvalla jostain.

    Comment

    • Neppo
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 721
      • Laihia

      Mikä se oikea pituus on? Tuossa esim. joku random alibaba pultti:

      https://m.aliexpress.com/s/item/3261...etail#autostay

      Edit: Näyttäisi lisä googletuksen perusteella VAGgilaisissa olevan useampaakin pituutta M12 koossa. 8E0501387 ja sitten kirjaimia perään pituuden mukaan. Noille ebay löytää saldojakin.
      Last edited by Neppo; 04-05-2017, 20:40.

      Comment

      • jupsu
        BTCF Member
        • Jun 2013
        • 6
        • oulu

        Itse tilasin 125mm pitkät kun oli edullisimmat ja helppohan niitä on lyhentää, mutta rikalle joutuu rälläköimään lisää uraa. Perän viereiset menis ton mittasena, mutta ulommaisia pitää lyhentää ~20mm tai ottaa kelkan pusliin kiinni. Lyhensin kaikki oikean ja saman mittaisiksi.
        Bmw E30 Touring 324td
        alpinweiß
        Bmw E36 Cabrio 318i
        dakargelb II
        Bmw E91 Touring 325d
        Black-sapphire metallic

        Comment

        • Tonton
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 9101
          • Raisio

          Ei varsinaisesti aiheeseen kuulu mutta sinneppäin. ensi viikon aikana tehdään eteen osat joilla saa Camperia säädettyä. Sopii vakio yläpäähän.
          Tulee yläpään ja korin väliin joten nostaa Autoa 12mm. Osan paksuuden voi kompensoida e9x yläjousilautasella.
          Säätöä löytyy 10mm miinukselle ja 5mm plussalle. Ehkä enemmänkin jos tornissa on tilaa. Hinta postitettuna 120€/pari. Yhteyttä voi ottaa privalla.
          sigpic
          M-B Vito -22
          Transit Custom -18
          Yamaha vx ho cruiser -22
          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
          [email protected]

          Comment

          • muuris
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 3501
            • Jyväskylä

            Originally posted by -Jo0nas- View Post
            Myikö joku tällä foorumilla niitä camber säätöön tarvittavia latikoita mitkä tulee hitsaamalla taka-akseliin? Tai mistä niitä saa?
            Nostanpa vielä tätä aihetta, tosiaan OEM pultit maksaa paljon joten itse ostin Saksan eBaysta tämän setin jossa tulee ei-OEM pultit mukana (89 eur posteineen sis pultit) eikä valittamista. Osilla sai toimivat camber- ja auraussäädöt tehtyä, säätövaraa tuli 7 mm. Pultit ja mutterit on sähkösinkittyä joten maalasin vielä päältä, mutterin alle tuleva prikka oli jonkun laatuista rosteria. Pultteja ei tarvinnut pätkiä, sopi E30:iin hyvin just sellaisenaan.
            Attached Files
            Last edited by muuris; 19-10-2017, 21:18.
            E30 325iX '86
            Instagram

            Comment

            • AnttiR
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 819
              • Jyväskylä

              http://www.bjorkmotorsport.fi/Origam...529,1251&lang=

              Onko tuollaisista kokemuksia? Riittääkö säätövarat reilummin madalletussa?
              Vai mielummin säätölätkät ja kumipuslat?
              Onko mittakuvaa kenelläkään tuosta e39 pulteille tarkoitetusta säätölätkästä?
              E61 535d -04

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16465
                • Asikkala

                Originally posted by AnttiR View Post
                http://www.bjorkmotorsport.fi/Origam...529,1251&lang=

                Onko tuollaisista kokemuksia? Riittääkö säätövarat reilummin madalletussa?
                Vai mielummin säätölätkät ja kumipuslat?
                Onko mittakuvaa kenelläkään tuosta e39 pulteille tarkoitetusta säätölätkästä?
                Riippuu mitkä asteet ovat tavoitteena.
                Noissahan on se mukava ominaisuus että tukivarren sivuttaisvoiman ottaa vastaan tuon puslan päätylaippa jota tukivarren holkki hieroo takapalkin korvaketta vasten. Eikös noita ole tästä syystä joiltakin hajoillut :think

                Comment

                • AnttiR
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 819
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by jr66 View Post
                  Riippuu mitkä asteet ovat tavoitteena.
                  Noissahan on se mukava ominaisuus että tukivarren sivuttaisvoiman ottaa vastaan tuon puslan päätylaippa jota tukivarren holkki hieroo takapalkin korvaketta vasten. Eikös noita ole tästä syystä joiltakin hajoillut :think
                  Tavoiteasteista ei sen kummemmin ole tietoa. Lähinnä tavoitteena on että takarenkaat kuluisi tasaisemmin.
                  Ehkäpä laitan kuitenkin ne säätölätkät ja vakiopuslat
                  E61 535d -04

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    Originally posted by AnttiR View Post
                    http://www.bjorkmotorsport.fi/Origam...529,1251&lang=

                    Onko tuollaisista kokemuksia? Riittääkö säätövarat reilummin madalletussa?
                    Vai mielummin säätölätkät ja kumipuslat?
                    Onko mittakuvaa kenelläkään tuosta e39 pulteille tarkoitetusta säätölätkästä?
                    3mm offset, mitähän se tarkoittaa. Jos se on 3 mm sivussa keskeltä se reikä niin ääriasennosta toiseen se tarkoittaa luokkaa 1 aste säätöä.
                    E39n epäkeskopulteilla säätö on 7mm äärestä toiseen joka oli jotain 1 aste 12 minuuttia. Sekään ei oo paljon kun tukivarsia ja palkkia on kytkinpommitettu ja luisutellu kanttariin 25 talvea.
                    Varmimmin saa kulmat halutuiksi kun tekee säätölätkillä ja eoäkeskopulteilla, sitte kulmille. Jos ei pääse alueelle hommaa epäkeskohelat.
                    Vaikka toi uretaani saattaa olla kovempaa kuin kumi niin se toimii erilailla. Kolmiosainen ja uiva rakenne, siinä missä alkuperäinen on yhtäpuuta ja jökissä sekä korvakkoon että tukivarteen. Orkkispuslan materiaali kiertyy joustossa jolloin siitä on elastisuus pois muihin suuntiin.
                    Orkkispuslilla oleva vapari E30 menee alle 1:30 Apparan eikä kyski valita takapään elämisestä. Uretaanipuslilla valitti.
                    Epäkeskeinen orkkispusla on 33329058822.
                    Last edited by petrolhead; 12-11-2017, 14:08.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • Tuukkaw
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2015
                      • 745
                      • Tre

                      Originally posted by muuris View Post
                      Nostanpa vielä tätä aihetta, tosiaan OEM pultit maksaa paljon joten itse ostin Saksan eBaysta tämän setin jossa tulee ei-OEM pultit mukana (89 eur posteineen sis pultit) eikä valittamista. Osilla sai toimivat camber- ja auraussäädöt tehtyä, säätövaraa tuli 7 mm. Pultit ja mutterit on sähkösinkittyä joten maalasin vielä päältä, mutterin alle tuleva prikka oli jonkun laatuista rosteria. Pultteja ei tarvinnut pätkiä, sopi E30:iin hyvin just sellaisenaan.
                      Meinasin ton setin myös ostaa. Onko kuvaa kuinka nuo lätkät asensit, että saa toimivat säädöt? En löytänyt ainakaan topicista yhtään kuvaa miten nuo lätkät kannattaa laittaa
                      61 Ford
                      79 HD

                      Comment

                      • Tonton
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 9101
                        • Raisio

                        Originally posted by Tuukkaw View Post
                        Meinasin ton setin myös ostaa. Onko kuvaa kuinka nuo lätkät asensit, että saa toimivat säädöt? En löytänyt ainakaan topicista yhtään kuvaa miten nuo lätkät kannattaa laittaa
                        Tästä on paljon keskusteltu ja parhaan lopputuloksen saa kun käyttää auton kulmissa ensin ja sen mukaan hitsaa ne. Noi palkit ja kynkät on 30vuoden jälkeen yksilöitä.

                        Lähtökohtaisesti kuitenkin pysty säätö eli camper sisäpäähän eli lähemmäs perää ja niin että kaikki säätö on väh. Alkuperäisestä ylöspäin. Eli pyörä menisi pystympään.

                        Jos et jostain syystä päädy nostamaan autoa että pitäisi saada lisää - kulmaa

                        Ulkopää sitten vaakaan. Tästä väitelty enemmän ja auton korkeus vaikuttaa säädön tarpeeseen.
                        Tämäkin kannattaa mitata vaikka koti konstein ensin pienellä kuormalla (parempi vetopito) niin tietää oman tarpeen. Auraako vai harittaako

                        DTM paikoillaan sitten kannattaa tehdä toisinpäin. Ihan siitä syystä että siellä on yksi säätö enemmän
                        sigpic
                        M-B Vito -22
                        Transit Custom -18
                        Yamaha vx ho cruiser -22
                        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                        [email protected]

                        Comment

                        • Tuukkaw
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2015
                          • 745
                          • Tre

                          Originally posted by Tonton View Post
                          Tästä on paljon keskusteltu ja parhaan lopputuloksen saa kun käyttää auton kulmissa ensin ja sen mukaan hitsaa ne. Noi palkit ja kynkät on 30vuoden jälkeen yksilöitä.

                          Lähtökohtaisesti kuitenkin pysty säätö eli camper sisäpäähän eli lähemmäs perää ja niin että kaikki säätö on väh. Alkuperäisestä ylöspäin. Eli pyörä menisi pystympään.

                          Jos et jostain syystä päädy nostamaan autoa että pitäisi saada lisää - kulmaa

                          Ulkopää sitten vaakaan. Tästä väitelty enemmän ja auton korkeus vaikuttaa säädön tarpeeseen.
                          Tämäkin kannattaa mitata vaikka koti konstein ensin pienellä kuormalla (parempi vetopito) niin tietää oman tarpeen. Auraako vai harittaako

                          DTM paikoillaan sitten kannattaa tehdä toisinpäin. Ihan siitä syystä että siellä on yksi säätö enemmän
                          Säätö laput parin vuoden takaa näyttää että kaikki kulmat vihreellä
                          Tais leimalla mitattu takapään korkeus olla 330mm kaaresta eli ei mikään kauheen matala ole eikä ainakaan matalammaksi tule.

                          Mutta siis sisäpäähän pysty säätö ja ulkopäähän vaakaan lätkä
                          Täytyy niitten asentoa tutkia sitten vielä tarkemmin kun saa ne käsiinsä.
                          61 Ford
                          79 HD

                          Comment

                          • e36coupe
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 721
                            • Nokia

                            Originally posted by Tuukkaw View Post
                            Säätö laput parin vuoden takaa näyttää että kaikki kulmat vihreellä
                            Tais leimalla mitattu takapään korkeus olla 330mm kaaresta eli ei mikään kauheen matala ole eikä ainakaan matalammaksi tule.

                            Mutta siis sisäpäähän pysty säätö ja ulkopäähän vaakaan lätkä
                            Täytyy niitten asentoa tutkia sitten vielä tarkemmin kun saa ne käsiinsä.
                            Kokemusta vain E21 osalta, mutta jos tarpeeks madaltaa niin aurauksen säädössä kaikki säätövara kannattaa ottaa käyttöön. Ei niin, että laittaa säätölätkän orkkis reiän keskelle, joka mahdollistaisi vähän kumpaankin suuntaan säätöä.

                            Tämä tosiaan reilummalla madalluksella ja eri kopassa... Tuo edellisen postaajan ajatus käydä ensin kulmilla on varsin pätevä. Euromasterin 75€ ja huono säätö ei kamalan kallis ole jos sen avulla saa lätkät optimaaliseen kohtaan hitsuuteltua. Suhteellisen paska homma, jos joutuu korjaileen kohdistusta jälkikäteen.

                            Ebayn setti näyttäis kuvasta katsomalla vähän E34 M5 vastaavilta. Eikös niissä E39 540:ssä ollut kuitenkin enemmän säätöä pulteissa = isompi kaulus epäkeskopultissa.
                            Last edited by e36coupe; 07-12-2017, 15:14.
                            Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                            Työn alla: E21 320/6
                            Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              Originally posted by Tuukkaw View Post
                              Meinasin ton setin myös ostaa. Onko kuvaa kuinka nuo lätkät asensit, että saa toimivat säädöt? En löytänyt ainakaan topicista yhtään kuvaa miten nuo lätkät kannattaa laittaa
                              Tuolla on muutama kuva:


                              Viimeisin auto johon tein säädöt oli omani. Vasemmalla jompkkumpi säätö loppui kesken ennenkun tavoitearvo saavutettiin. Pitäs ostaa ja asentaa epäkeskohelat kun saisi aikaiseksi.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • muuris
                                BTCF Member
                                • Aug 2002
                                • 3501
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Tuukkaw View Post
                                Meinasin ton setin myös ostaa. Onko kuvaa kuinka nuo lätkät asensit, että saa toimivat säädöt? En löytänyt ainakaan topicista yhtään kuvaa miten nuo lätkät kannattaa laittaa
                                Laitoin pari kk aiemman mittauksen perusteella cabersäädön sisemmäs ja säätövarat molempiin suuntiin tasan, auraussäätö ulommas ja säätövara vakiosta lisää aurausta. Mulla lähtötilannemittauksessa camber suht ok ja lievä haritus, mutta en huomioinut että uudet madallusjouset ei vielä asettuneet ja perä tavallista korkeammalla ja ko rengasliike ei mitannut korkeutta ja laittanut asianmukaisesti painoja (ja ohjearvotkin lapussa 325i mukaan vaikka erikseen mainitsin vielä että neliveto).

                                Asiallisessa paikassa säädettynä lopputulos se, että cambersäätö ei sitten aivan riittänytkään, aika hyväksi kuitenkin sai. Eli kannattaa myös se lähtötilannemittaus tehdä paikassa jossa homma osataan ja huomioida itse esim nuo uudet jouset.
                                Attached Files
                                E30 325iX '86
                                Instagram

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎