Omasta mielestä tämän voisi vaikka lisätä topikkiin, tai ainakin laitan tämän postin koska itsellä TODELLA positiivisa kokemuksia tästä testistä M52 koneen käyntiin (samanhan voi teetättää liikkeessä mutta DIY miehet varmaan tekee mielellään itse ):
Nonni, nyt on putsattu suuttimet seuraavalla menetelmällä:
- 9voltin paristo + katkaisija ja johdot suuttimiin (napista painamalla saa suuttimen auki asentoon)
- Kompurasta syöttö säädetty n. 2bar jatkuvaa. Suuttimen "tulo" puolelle letku kiinni ja ruutalla aina letku täyteen tavaraa (tässä tapauksessa CRC valmistama suuttimien puhdistukseen tarkoitettu litku joka kipataan 60l polttoainetta. Itse tosin ajoin sitä tavaraa nyt siis RAAKANA suuttimien läpi)
- Letkussa tavaraa n. shottilasin verran, kompuralla 2bar painetta ja sitten auki/kiinni naputtelua kunnes letku tyhjä tästä puhdistavasta aineesta. Eli tavara siis kulkee suuttimen läpi ja samalla näkee minkälainen "sumu" tuosta lähtee ja miten suutin pelaa.
Tämä tuli tehtyä jokaiselle kuudelle suuttimelle ja tulos:
AIVAN USKOMATON ero vanhaan, auton käynti hiljeni johtuen siitä että suuttimet eivät enää "tikuta" yhtään, tai ainakin 60% äänistä hävisi. Ennen putsausta suutin tukkia sormella kokeilemalla tunsi selvästi terävän värinän minkä suuttimien auki/kiinni ravaaminen aiheutti. MYÖS ajossa auto vetää erittäin tasaisesti ja tuntuu että alla olisi toinen kiesi En todellakaan uskonut moisen prosessin antavan noin paljon plussaa käyntiin/vetoihin. Alempia O-renkaita en edes uusinut kun tiesin että "kärkikupit" ois menny kappaleiksi niitä irrottaessa. Eipä falskannut vaikka vanhoilla kasasin. Samalla muuten tuli vaihdettua bensapaineen säätimelle tuleva alipaineletku joka oli aivan finaalissa myös (ei tosin halki/poikki yms. mutta lähellä sitä).
Tästä kaikesta siis yhteenveto: SUOSITTLEN suuttimien puhdistuttamista tai DIY puhdistusta. En kyllä vastaa ylläolevasta ohjeesta, eli kokeilut omalla vastuulla. Itekkin löysin KO. ohjeen pögötti foorumilta. Eli siis kyllä tätä on harrastanut moni muukin
Jaahas, tuossa tutkiskelin hieman taas ja kyllähän se putkessa röpöttää tyhjäkäynnillä epämääräsesti kun kone on lämmin, samalla myös koko motti hytkyy. Aikaisemmin ei vaan tullut tuota huomattua kun noissa E39:seissä on niin helkkarin hiljaset pakoäänet vakioputkistolla
Otin sitten tulpat vielä irti ja tsiigailin niitä, eipä niissä mitään ollut ja noin ~10tkm sitten ne on kyllä uusittukin (Bosch 4-kärki). Kokeilinpa huvikseen nykäistä tuon IMM piuhan irti ja auton käynti yllättäen tasaantui sekä hytkyntä loppui :think Onkos tuota IMM mahdollista mitata jotenkin kotikonstein? Toisaalta, huomenna täytyy käydä hartikaisen kautta lenkki töitten jälkeen kun näyttää olevan tuo kaasuläpän ja IMM välinen haitariputki mallia "vulkkisteippi"
Mikäs noista ilmamassamittareista paskoo sitten kun ne hajoaa?
Edit: Huomioitu myös se että tyhjäkäynnillä kun polkasee kaasua niin kierrokset jää "hinnaamaan" kohtuu pitkäksi aikaa korkealle kunnes hitaasti lipuu takaisin tyhjäkäynnille. Kun taas IMM piuha on irti, kierrokset laskee melkein heti ja nopeasti :S
Doodih, nyt on vaihettu tuo haitarikumi eikä juuri huomattavaa eroa toimintaan. Vetää minusta ihan ok eikä kovin kummosta nykimistä kiihdyttäessä mutta edelleen tyhjäkäynnillä ravistaa koko laitosta ja putkessa "paukkaa", eli korva kuulolla saa selvää että joku sylinteri ei polta. MISSä VIKA?
Vaihdoin moottoriöljyt koneeseen M50B25TU ja tämän jälkeen ensimmäisellä starttauksella alkoi käynti ongelmat. Koneesta kuului aluksi joutokäynnillä samanlainen ujellus/sirinä kuin remmiahtimesta. Kun nosti kierroksia niin ääni hävisi, mutta joutokäynnillä ujellus jatkui. Sammutin moottorin ja käynnistin uudelleen, niin moottorissa pamahti kaksi kertaa. Ääni tuli ehkä imusarjasta? Tämän jälkeen syttyi moottorin häiriövalon kuva mittaristoon. Kone tärisee ja vaihdekeppi heiluu holtittomasti. Onko tälläiselle oireelle jotain tiettyä syytä, vai pitääkö viedä auto merkkikorjaamolle testeriin kiinni? Oljyt on Castrol Magnatech:it.
Kuka osaisi neuvoa missä vika on?
Katista en oo niin varma, mutta ei ainakaan mitään kilinää kuulunut kun vasaralla kolauttelin. Mutta voisko se olla kun en oo kerenny vielä lambdan vaihdon jälkeen happitunnistin vikakoodia poistaa, että se olis tavallaan vielä vikatilassa ja ei siks rupee toimimaan lämpimänä oikein?
Jaahas, tuossa tutkiskelin hieman taas ja kyllähän se putkessa röpöttää tyhjäkäynnillä epämääräsesti kun kone on lämmin, samalla myös koko motti hytkyy. Aikaisemmin ei vaan tullut tuota huomattua kun noissa E39:seissä on niin helkkarin hiljaset pakoäänet vakioputkistolla
Otin sitten tulpat vielä irti ja tsiigailin niitä, eipä niissä mitään ollut ja noin ~10tkm sitten ne on kyllä uusittukin (Bosch 4-kärki). Kokeilinpa huvikseen nykäistä tuon IMM piuhan irti ja auton käynti yllättäen tasaantui sekä hytkyntä loppui :think Onkos tuota IMM mahdollista mitata jotenkin kotikonstein? Toisaalta, huomenna täytyy käydä hartikaisen kautta lenkki töitten jälkeen kun näyttää olevan tuo kaasuläpän ja IMM välinen haitariputki mallia "vulkkisteippi"
Mikäs noista ilmamassamittareista paskoo sitten kun ne hajoaa?
Edit: Huomioitu myös se että tyhjäkäynnillä kun polkasee kaasua niin kierrokset jää "hinnaamaan" kohtuu pitkäksi aikaa korkealle kunnes hitaasti lipuu takaisin tyhjäkäynnille. Kun taas IMM piuha on irti, kierrokset laskee melkein heti ja nopeasti :S
Kokeillaas nyt täälläkin.. Eli sigun kiesi (e39 528i) alkoi yhtäkkiä tässä reilu viikko takaperin täristä tyhjäkäynnillä. Ensin kuvittelin vian olevan korvien välissä kun keppi heilui tyhjkäynnillä mutta konepellin avauksen jälkeen ei jäänyt arvailun varaan että jotain on nyt tapahtunu..
Eli motti siis hytkyy ihan silmämääräisesti, vaikkakin tyhjäkäynti on tasaista :think Remmit vaihdettu vähä aikaa sitten samoten näyttäis visko + ropelli olevan ehjät. Tuntuu että välillä tuo "vika" häviää ja välillä taas ilmenee.
Aikaisempia oireita ei ole, kylmänä on aina vähän "nykyttänyt" kiihdyttäessä mutta annettakoon se anteeksi kun lämmänä toimii aivan normaalisti. Kytkin on kyllä ilmeisesti aika loppunsa edellä kun välillä luistanut ja myös omituista on se että kytkin ottaa välillä ihan pohjasta ja välillä pinnasta Eli voiko ravistus johtua siitä? Kytkin ei pidä mitään ylimääräistä mökää eikä muutu mitenkään käynti/vapinat kun painaa pohjaan.
Tosiaan, auto pelaa muuten hyvin ja ongelmitta (kulutus alle 7l/100 obc:n mukaan ja veteleekin ihan niinkun pitää)
Jaahas, tuossa tutkiskelin hieman taas ja kyllähän se putkessa röpöttää tyhjäkäynnillä epämääräsesti kun kone on lämmin, samalla myös koko motti hytkyy. Aikaisemmin ei vaan tullut tuota huomattua kun noissa E39:seissä on niin helkkarin hiljaset pakoäänet vakioputkistolla
Otin sitten tulpat vielä irti ja tsiigailin niitä, eipä niissä mitään ollut ja noin ~10tkm sitten ne on kyllä uusittukin (Bosch 4-kärki). Kokeilinpa huvikseen nykäistä tuon IMM piuhan irti ja auton käynti yllättäen tasaantui sekä hytkyntä loppui :think Onkos tuota IMM mahdollista mitata jotenkin kotikonstein? Toisaalta, huomenna täytyy käydä hartikaisen kautta lenkki töitten jälkeen kun näyttää olevan tuo kaasuläpän ja IMM välinen haitariputki mallia "vulkkisteippi"
Mikäs noista ilmamassamittareista paskoo sitten kun ne hajoaa?
Edit: Huomioitu myös se että tyhjäkäynnillä kun polkasee kaasua niin kierrokset jää "hinnaamaan" kohtuu pitkäksi aikaa korkealle kunnes hitaasti lipuu takaisin tyhjäkäynnille. Kun taas IMM piuha on irti, kierrokset laskee melkein heti ja nopeasti :S
Elikkäs itellä semmosia ongelmia että auto käy kylmänä hyvin ja kun on ajanut auton lämpimäks niin alakaa röpöttämään putkesta ja niinku ei kävis kaikilla. päästöt on muuten hyvät mutta hc on 1200/tyhjäkäynnillä ja yli 2000k min/ 500.
kävin kattoo vikakoodit ja se näytti happitunnistinta, joten lambda vaihtoon ja ei ollu vaikutusta päästöihin, eikä lämpimänä koneella tyhjänkäyntiin. kylmänä käy edelleen hyvin.
tulpat vaihettu ja puolat toimii, mutta tulpanrei'issä oli öljyä joten venakopan tiiviste vaihtoon. ilmamäärämittari kans todettu toimivaks. voiko se tiiviste vaikuttaa tuohon ongelmaan vai mistä se johtuu? kiitokset etukäteen!
Sama juttu täällä! Ölppää vuotaa tai on vuotanut venakopasta. Kuinka tosiaan tuo vaikuttaa auton käyttäytymiseen??
Elikkäs itellä semmosia ongelmia että auto käy kylmänä hyvin ja kun on ajanut auton lämpimäks niin alakaa röpöttämään putkesta ja niinku ei kävis kaikilla. päästöt on muuten hyvät mutta hc on 1200/tyhjäkäynnillä ja yli 2000k min/ 500.
kävin kattoo vikakoodit ja se näytti happitunnistinta, joten lambda vaihtoon ja ei ollu vaikutusta päästöihin, eikä lämpimänä koneella tyhjänkäyntiin. kylmänä käy edelleen hyvin.
tulpat vaihettu ja puolat toimii, mutta tulpanrei'issä oli öljyä joten venakopan tiiviste vaihtoon. ilmamäärämittari kans todettu toimivaks. voiko se tiiviste vaikuttaa tuohon ongelmaan vai mistä se johtuu? kiitokset etukäteen!
Elikkäs itellä semmosia ongelmia että auto käy kylmänä hyvin ja kun on ajanut auton lämpimäks niin alakaa röpöttämään putkesta ja niinku ei kävis kaikilla. päästöt on muuten hyvät mutta hc on 1200/tyhjäkäynnillä ja yli 2000k min/ 500.
kävin kattoo vikakoodit ja se näytti happitunnistinta, joten lambda vaihtoon ja ei ollu vaikutusta päästöihin, eikä lämpimänä koneella tyhjänkäyntiin. kylmänä käy edelleen hyvin.
tulpat vaihettu ja puolat toimii, mutta tulpanrei'issä oli öljyä joten venakopan tiiviste vaihtoon. ilmamäärämittari kans todettu toimivaks. voiko se tiiviste vaikuttaa tuohon ongelmaan vai mistä se johtuu? kiitokset etukäteen!
Kokeillaas nyt täälläkin.. Eli sigun kiesi (e39 528i) alkoi yhtäkkiä tässä reilu viikko takaperin täristä tyhjäkäynnillä. Ensin kuvittelin vian olevan korvien välissä kun keppi heilui tyhjkäynnillä mutta konepellin avauksen jälkeen ei jäänyt arvailun varaan että jotain on nyt tapahtunu..
Eli motti siis hytkyy ihan silmämääräisesti, vaikkakin tyhjäkäynti on tasaista :think Remmit vaihdettu vähä aikaa sitten samoten näyttäis visko + ropelli olevan ehjät. Tuntuu että välillä tuo "vika" häviää ja välillä taas ilmenee.
Aikaisempia oireita ei ole, kylmänä on aina vähän "nykyttänyt" kiihdyttäessä mutta annettakoon se anteeksi kun lämmänä toimii aivan normaalisti. Kytkin on kyllä ilmeisesti aika loppunsa edellä kun välillä luistanut ja myös omituista on se että kytkin ottaa välillä ihan pohjasta ja välillä pinnasta Eli voiko ravistus johtua siitä? Kytkin ei pidä mitään ylimääräistä mökää eikä muutu mitenkään käynti/vapinat kun painaa pohjaan.
Tosiaan, auto pelaa muuten hyvin ja ongelmitta (kulutus alle 7l/100 obc:n mukaan ja veteleekin ihan niinkun pitää)
Kokeilin putsata ton kampparin tunnistimen mut, ei mitään myöskään tapahtunut. En tiedä kun, ei vaan väännä alhaalta ja 0-100 kiihtyy 9.88 sekuntia. onkohan toi normaali kiihtyvyys tuolla automaattiloodalla?:think Auto siis 523i -97 single vanos.
Tehdas lupaa 9.6s 0-100. Varmaankin kaikki suht. kunnossa jos olet saanut tarkalleen mitattua.
Kokeilin putsata ton kampparin tunnistimen mut, ei mitään myöskään tapahtunut. En tiedä kun, ei vaan väännä alhaalta ja 0-100 kiihtyy 9.88 sekuntia. onkohan toi normaali kiihtyvyys tuolla automaattiloodalla?:think Auto siis 523i -97 single vanos.
juu, kiitos vinkeistä. Täytyy se nokan asentotunnistin käydä tarkistaas, kun toi kampiakselin asentotunnistin vuosi sitten vaihdettiin ja jopa orkkis tavaraa käytettiin. Lähinnä piti tuossa edellisessä kyssäris kirjoittaa tuosta nokka anturista eikä kampiakselin tunnistimesta.
En tiedä sitten että, onko tuossa 523 -97 single vanoksessa tosiaan vain tyyppivika että, se vain ei väännä vasta kun suurinpiirtein 3000 kieppeillä? Pitäisi saada kokeilla vastaavaa autoa että, kuinka mahtaa vetää niin, tietäis sitten taas enempi. Vai pitäisikö kokeilla lastua jos sillä alhaalle vääntöä!? :think
Voisko tosiaanki olla toi nokan asentotunnistin rikki, vaikka ei näkysikkään vikakoodeissa? Kun ei ole tietoa, että koska vaihdettu vai onko koskaan.
Ei anna vikakoodia vasta kun on aivan lopussa, muistaakseen oskilloskoopilla pystyi mittaamaan onko kunnossa. Omassa tuon tunnistimen liitin oli öljyn peitossa, eipä ollu kyllä vaikutusta vaikka sen puhdistinkin... pitänee vaan käydä ostamassa uutta palikkaa..
Leave a comment: