Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MikkoJII
    replied
    Originally posted by truibeli View Post
    Kertokaapa mitä tuon sekasikiön kanssa kannattas tehä..:think
    Elikkä auto on E36 compacti,alunperin 1.7litranen dieseli.
    Konevikaisena ostin vuosia sitte,otin dieseli mosan keulilta pois ja tilalle tuli e36 m42b18,sehän ei sitten suoraan lähtenytkään käymään,mutta sillä hyppylankapatentilla startin sai pyörimään ja bensaa ja kipinääkin alko tulemaan ja homma oli sillä selevä.

    Nyt vuosia myöhemmin M42 tuli kansivikaa yms muuta remonttia ois vaatinut,niin keulille laitettiin tälläkertaa m43b18 moottori E36 avosta.1.8 mukana tuli ecu,muttei muuta ajonestohärpäkkeitä,auto starttaa,mutta kipinä ja bensa puuttuu,koska ecun sisäinen ajonesto.
    Eli kysymys nyt kuuluukin: Mikä tässä ois järkevin/helpoin tehä seuraavaksi🤔 Onko jollain mahdollista koodata tästä b18 ecusta ajonesto pois,vai pitääkö nyt jostain alkaa metsästämään ecu ja kaikki muut ajonestoon liittyvä,että tuon saa käyntiin.Kokeiltu m43b16 eculla,käyntiin lähtee muttei toimi oikein,eli tässä b18 ecussa siis se ajonesto nyt estää käynnistymisen..
    Muistaakseni nimimerkki Pazi88 saa poistettua ajoneston ECU:sta ja on muutenki melkonen velho noitten kanssa. Ota siihen yhteyttä.

    Leave a comment:


  • truibeli
    replied
    Kertokaapa mitä tuon sekasikiön kanssa kannattas tehä..:think
    Elikkä auto on E36 compacti,alunperin 1.7litranen dieseli.
    Konevikaisena ostin vuosia sitte,otin dieseli mosan keulilta pois ja tilalle tuli e36 m42b18,sehän ei sitten suoraan lähtenytkään käymään,mutta sillä hyppylankapatentilla startin sai pyörimään ja bensaa ja kipinääkin alko tulemaan ja homma oli sillä selevä.

    Nyt vuosia myöhemmin M42 tuli kansivikaa yms muuta remonttia ois vaatinut,niin keulille laitettiin tälläkertaa m43b18 moottori E36 avosta.1.8 mukana tuli ecu,muttei muuta ajonestohärpäkkeitä,auto starttaa,mutta kipinä ja bensa puuttuu,koska ecun sisäinen ajonesto.
    Eli kysymys nyt kuuluukin: Mikä tässä ois järkevin/helpoin tehä seuraavaksi🤔 Onko jollain mahdollista koodata tästä b18 ecusta ajonesto pois,vai pitääkö nyt jostain alkaa metsästämään ecu ja kaikki muut ajonestoon liittyvä,että tuon saa käyntiin.Kokeiltu m43b16 eculla,käyntiin lähtee muttei toimi oikein,eli tässä b18 ecussa siis se ajonesto nyt estää käynnistymisen..

    Leave a comment:


  • MikkoJII
    replied
    Originally posted by Scitso View Post
    M52b28 huohottimen, vena ja imusarjan tiivisteiden vaihdon jälkeen lambda säädöt menee rikkaalle, asentaessa en laittanu puolikuuun kulmiin liimaa niin voiko vetää sieltä ilmaa. Öljy ei tule sieltä ainakaan ulos. Lisäksi imusarjassa on merkittävästi öljyä. Itse epäilisin uuden huohottimen viallisuutta.
    Suurin osa letkuista vaihdettu poislukien tankin huohotukselle menevä jonka totesin hyväksi.
    Kerro ihmeessä jos keksit. Ite oon vaihtanut imupuolelle kaikki tiivisteet ja letkut uusiksi (en tankin huohotusletkua) ja lisäksi vielä öljytikun kokonaisuudessaan ja tuloksena on, että imusarjaan menee edelleen öljyä. Öljyä palaa 0,5l/1000km. M52B25 kyseessä. Joka vuosi menee kengittämällä päästöistä läpi.

    Eipä tuu enää muuta mieleen kuin hattu pois.

    Leave a comment:


  • Scitso
    replied
    M52b28 huohottimen, vena ja imusarjan tiivisteiden vaihdon jälkeen lambda säädöt menee rikkaalle, asentaessa en laittanu puolikuuun kulmiin liimaa niin voiko vetää sieltä ilmaa. Öljy ei tule sieltä ainakaan ulos. Lisäksi imusarjassa on merkittävästi öljyä. Itse epäilisin uuden huohottimen viallisuutta.
    Suurin osa letkuista vaihdettu poislukien tankin huohotukselle menevä jonka totesin hyväksi.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by BiltemaMotorWork View Post
    Lambdan mode kun auto käy tyhjäkäyntiä ilman kuormaa tai tasakaasulla ajettaessa.
    Mikä siis tarkoittaa että moottorinohjaus siirtyy säätämään seoksia lambdan avulla

    Leave a comment:


  • BiltemaMotorWork
    replied
    Originally posted by ilezki View Post
    Mitä tämä closed loop tarkoittaa?
    Lambdan mode kun auto käy tyhjäkäyntiä ilman kuormaa tai tasakaasulla ajettaessa.

    Leave a comment:


  • ilezki
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    M50 siis kyseessä kun on zirkonia-lambda. Lambda ei siis ole kunnossa, yleimittarilla pitäis joka toisen mittarin näyttämän mennä yli 0,5v ja toisen alle jos lambda on kunnossa ja kone closed-loopissa, nyt jostain syystä lambda on sairaan hidas. Pikkasen kun kaasutat niin lambda-jännitteen pitäisi heti nousta noin voltin tienoille.
    Mitä tämä closed loop tarkoittaa? Kokeilin tänään kierroksilla ja jännite ei noussut juuri yli tuon 0,7. Eli lambda vaihtoon ilmeisesti

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by ilezki View Post
    Mittailin lambdan ja sain arvoja 0,1-0,7 V ja noin kolmisen sekuntia arvot juoksevat aina yhteen suuntaan, eli minimistä maksimiin nousu n. 3 sek ja samoin alas. Tämä siis tyhjäkäynnillä "lämmenneeseen" koneeseen, jolloin putki noin 150 asteinen. Onko lambda siis kunnossa?
    M50 siis kyseessä kun on zirkonia-lambda. Lambda ei siis ole kunnossa, yleimittarilla pitäis joka toisen mittarin näyttämän mennä yli 0,5v ja toisen alle jos lambda on kunnossa ja kone closed-loopissa, nyt jostain syystä lambda on sairaan hidas. Pikkasen kun kaasutat niin lambda-jännitteen pitäisi heti nousta noin voltin tienoille.
    Last edited by naukkis; 20-08-2019, 07:17.

    Leave a comment:


  • ilezki
    replied
    Täällä taitaa olla vähän samankaltaista vikaa. Eli pakokaasu haisee selvästi rikkaalta. Mistähän kannattaisi vikaa lähteä etsimään? Tiedän ettei tällä hetkellä mene päästöistä läpi kun auto jäi projektiksi vuosi sitten leiman umpeuduttua, jolloin mittauksissa CO ja HC sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla yli rajan. Tyhjäkäynti muuttuu myös hieman "yskiväksi" koneen käydessä tyhjäkäyntiä hieman kauemmin, en ole varma johtuuko koneen lämpeämisestä vai "tukehtumisesta" tyhjäkäyntiin

    Mittailin lambdan ja sain arvoja 0,1-0,7 V ja noin kolmisen sekuntia arvot juoksevat aina yhteen suuntaan, eli minimistä maksimiin nousu n. 3 sek ja samoin alas. Tämä siis tyhjäkäynnillä "lämmenneeseen" koneeseen, jolloin putki noin 150 asteinen. Onko lambda siis kunnossa?

    Lämpömittailuja tein myös pakosarjoille joista sain seuraavat tulokset pyttykohtaisesti:

    1. 169°
    2. 195°
    3. 190°
    4. 170°
    5. 195°
    6. 200°

    Onko tämä n. 30 asteen heitto kuumimman ja kylmimmän pakosarjan putken välillä kuinka vakavaa? Mistä se voisi mahdollisesti kertoa? Tarkastin puolat ja näissä resistanssi kaikissa 0,6. Maadoituksessa puolestaan näyttivät arvoja väliltä 0-0,3.

    Tulpanrei'issä kaikissa pari tippaa öljyä pohjalla. Tulpat puolestaan eivät näyttäneet omiin silmiini sen ihmeellisimmiltä.

    Ilmamassamittarin johdon irroittaessa kone selvästi reagoi ja käynti muuttuu hieman, eli sekin voidaan sulkea pois?

    Seuraavaksi mieleen tulee katalysaattori. Miten toiminnan voisi todeta? Voiko toiminnan havaita esimerkiksi lämpömittauksilla?

    Miten puolestaan kampikammion huohotus vaikuttaa päästöihin? Venttiilinkopasta lähtee letku muistaakseni ilmanputsarinkoteloon. Öljytikun jalassa (ilmeisesti m52?) lähtö huohotukselle myös, joka tukittu pultilla. Voisiko tällä olla jokin yhteys päästöongelmiin?

    Voisiko näillä lähtötiedoilla jo vähän kartottaa ongelmaa?

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Linnis View Post
    Mikähän mahtaisi olla vikana kun 325i käy hurjan rikkaalla?

    Tyhjäkäynti:
    CO% 3
    CO2 14
    HC 800
    O2 0,8

    Kierroksilla:
    CO% 2,68
    CO2 14
    HC 180
    Lambda 0,938

    Auto käy normaalisti ja lastua ei tietääkseni ole
    Lambda paskana, itsellä taas sama vika. Haiseeko bensa tyhjäkäynnillä ? Kulutus korkeampi kuin normaalisti ?

    Leave a comment:


  • Linnis
    replied
    Mikähän mahtaisi olla vikana kun 325i käy hurjan rikkaalla?

    Tyhjäkäynti:
    CO% 3
    CO2 14
    HC 800
    O2 0,8

    Kierroksilla:
    CO% 2,68
    CO2 14
    HC 180
    Lambda 0,938

    Auto käy normaalisti ja lastua ei tietääkseni ole

    Leave a comment:


  • jonijuhani
    replied
    Sigun 328 Cabrioon ei meinaa saada päästöjä kuntoon, imuvuotoja tutkittu ja letkuja vaihdeltu, imm todettu toimivaksi, putsari puhdas ja tulpat vaihdettu. Katalysaattoria koputtelin, ei kuulunut kolinaa.. Seuraavanlaisia arvoja antaa;
    Tyhjäkäynnillä
    CO%:0,90
    Co2: 14,00
    HC 120
    o2: 0,1

    Kierroksilla
    CO%:0,99
    Co2 13,70
    HC 37
    o2: 0,3
    Lambda: 0.990

    Ideoita? Kohta loppuu ajoaika, meniskö lie etanolilla arvoihin..?

    Leave a comment:


  • Vartiomies
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Pakokaasumittauksessa oleva lambda-arvo ei liity auton lambdaan ihan suoraan. Se on laskennallinen suure muista arvoista. Ei siis kerro auton lambdan kunnosta mitään.

    Ainakin V8 malleilla on taipumus paukuttaa putkessa jos on tarpeeksi avara hormi.
    Mitä happi (O) oli mittauksessa?
    Lukemat olivat seuraavanlaiset.

    Tyhjäkäynti/kierroksilla

    CO% 0.40 / 0.40
    CO2 13.50 / 14,00
    HC ppm 270 / 60
    O2 1,30 / 1,40
    Lambda 1,060

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Vartiomies View Post
    Nyt on tutkittu letkuja ympäri imusarjaa ja en kyllä löytänyt murtumia yms kun pyöritteli käsissä. Voiko lambda olla sökönä jos antoi lukemaksi 1,060 ? Edelleen mietityttää se että olisiko auto ollut jo liian kylmä testiin :think Mutta toi liian kylmä ei poista sitä että kun ottaa jalan kaasulta kiihdyttämisen jälkeeen niin putkessa röpöttää ja joku taisi mainita että se voisi olla reikä putkessa? Mutta en nyt tiedä voisiko se johtua reiästä vai tuosta Eisemannin catbackista...
    Pakokaasumittauksessa oleva lambda-arvo ei liity auton lambdaan ihan suoraan. Se on laskennallinen suure muista arvoista. Ei siis kerro auton lambdan kunnosta mitään.

    Ainakin V8 malleilla on taipumus paukuttaa putkessa jos on tarpeeksi avara hormi.
    Mitä happi (O) oli mittauksessa?

    Leave a comment:


  • Vartiomies
    replied
    Nyt on tutkittu letkuja ympäri imusarjaa ja en kyllä löytänyt murtumia yms kun pyöritteli käsissä. Voiko lambda olla sökönä jos antoi lukemaksi 1,060 ? Edelleen mietityttää se että olisiko auto ollut jo liian kylmä testiin :think Mutta toi liian kylmä ei poista sitä että kun ottaa jalan kaasulta kiihdyttämisen jälkeeen niin putkessa röpöttää ja joku taisi mainita että se voisi olla reikä putkessa? Mutta en nyt tiedä voisiko se johtua reiästä vai tuosta Eisemannin catbackista...

    Leave a comment:

Working...
X