Originally posted by truibeli
View Post
Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
-
Kertokaapa mitä tuon sekasikiön kanssa kannattas tehä..:think
Elikkä auto on E36 compacti,alunperin 1.7litranen dieseli.
Konevikaisena ostin vuosia sitte,otin dieseli mosan keulilta pois ja tilalle tuli e36 m42b18,sehän ei sitten suoraan lähtenytkään käymään,mutta sillä hyppylankapatentilla startin sai pyörimään ja bensaa ja kipinääkin alko tulemaan ja homma oli sillä selevä.
Nyt vuosia myöhemmin M42 tuli kansivikaa yms muuta remonttia ois vaatinut,niin keulille laitettiin tälläkertaa m43b18 moottori E36 avosta.1.8 mukana tuli ecu,muttei muuta ajonestohärpäkkeitä,auto starttaa,mutta kipinä ja bensa puuttuu,koska ecun sisäinen ajonesto.
Eli kysymys nyt kuuluukin: Mikä tässä ois järkevin/helpoin tehä seuraavaksi🤔 Onko jollain mahdollista koodata tästä b18 ecusta ajonesto pois,vai pitääkö nyt jostain alkaa metsästämään ecu ja kaikki muut ajonestoon liittyvä,että tuon saa käyntiin.Kokeiltu m43b16 eculla,käyntiin lähtee muttei toimi oikein,eli tässä b18 ecussa siis se ajonesto nyt estää käynnistymisen..
Leave a comment:
-
Originally posted by Scitso View PostM52b28 huohottimen, vena ja imusarjan tiivisteiden vaihdon jälkeen lambda säädöt menee rikkaalle, asentaessa en laittanu puolikuuun kulmiin liimaa niin voiko vetää sieltä ilmaa. Öljy ei tule sieltä ainakaan ulos. Lisäksi imusarjassa on merkittävästi öljyä. Itse epäilisin uuden huohottimen viallisuutta.
Suurin osa letkuista vaihdettu poislukien tankin huohotukselle menevä jonka totesin hyväksi.
Eipä tuu enää muuta mieleen kuin hattu pois.
Leave a comment:
-
M52b28 huohottimen, vena ja imusarjan tiivisteiden vaihdon jälkeen lambda säädöt menee rikkaalle, asentaessa en laittanu puolikuuun kulmiin liimaa niin voiko vetää sieltä ilmaa. Öljy ei tule sieltä ainakaan ulos. Lisäksi imusarjassa on merkittävästi öljyä. Itse epäilisin uuden huohottimen viallisuutta.
Suurin osa letkuista vaihdettu poislukien tankin huohotukselle menevä jonka totesin hyväksi.
Leave a comment:
-
Originally posted by BiltemaMotorWork View PostLambdan mode kun auto käy tyhjäkäyntiä ilman kuormaa tai tasakaasulla ajettaessa.
Leave a comment:
-
Originally posted by ilezki View PostMitä tämä closed loop tarkoittaa?
Leave a comment:
-
Originally posted by naukkis View PostM50 siis kyseessä kun on zirkonia-lambda. Lambda ei siis ole kunnossa, yleimittarilla pitäis joka toisen mittarin näyttämän mennä yli 0,5v ja toisen alle jos lambda on kunnossa ja kone closed-loopissa, nyt jostain syystä lambda on sairaan hidas. Pikkasen kun kaasutat niin lambda-jännitteen pitäisi heti nousta noin voltin tienoille.
Leave a comment:
-
Originally posted by ilezki View PostMittailin lambdan ja sain arvoja 0,1-0,7 V ja noin kolmisen sekuntia arvot juoksevat aina yhteen suuntaan, eli minimistä maksimiin nousu n. 3 sek ja samoin alas. Tämä siis tyhjäkäynnillä "lämmenneeseen" koneeseen, jolloin putki noin 150 asteinen. Onko lambda siis kunnossa?Last edited by naukkis; 20-08-2019, 07:17.
Leave a comment:
-
Täällä taitaa olla vähän samankaltaista vikaa. Eli pakokaasu haisee selvästi rikkaalta. Mistähän kannattaisi vikaa lähteä etsimään? Tiedän ettei tällä hetkellä mene päästöistä läpi kun auto jäi projektiksi vuosi sitten leiman umpeuduttua, jolloin mittauksissa CO ja HC sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla yli rajan. Tyhjäkäynti muuttuu myös hieman "yskiväksi" koneen käydessä tyhjäkäyntiä hieman kauemmin, en ole varma johtuuko koneen lämpeämisestä vai "tukehtumisesta" tyhjäkäyntiin
Mittailin lambdan ja sain arvoja 0,1-0,7 V ja noin kolmisen sekuntia arvot juoksevat aina yhteen suuntaan, eli minimistä maksimiin nousu n. 3 sek ja samoin alas. Tämä siis tyhjäkäynnillä "lämmenneeseen" koneeseen, jolloin putki noin 150 asteinen. Onko lambda siis kunnossa?
Lämpömittailuja tein myös pakosarjoille joista sain seuraavat tulokset pyttykohtaisesti:
1. 169°
2. 195°
3. 190°
4. 170°
5. 195°
6. 200°
Onko tämä n. 30 asteen heitto kuumimman ja kylmimmän pakosarjan putken välillä kuinka vakavaa? Mistä se voisi mahdollisesti kertoa? Tarkastin puolat ja näissä resistanssi kaikissa 0,6. Maadoituksessa puolestaan näyttivät arvoja väliltä 0-0,3.
Tulpanrei'issä kaikissa pari tippaa öljyä pohjalla. Tulpat puolestaan eivät näyttäneet omiin silmiini sen ihmeellisimmiltä.
Ilmamassamittarin johdon irroittaessa kone selvästi reagoi ja käynti muuttuu hieman, eli sekin voidaan sulkea pois?
Seuraavaksi mieleen tulee katalysaattori. Miten toiminnan voisi todeta? Voiko toiminnan havaita esimerkiksi lämpömittauksilla?
Miten puolestaan kampikammion huohotus vaikuttaa päästöihin? Venttiilinkopasta lähtee letku muistaakseni ilmanputsarinkoteloon. Öljytikun jalassa (ilmeisesti m52?) lähtö huohotukselle myös, joka tukittu pultilla. Voisiko tällä olla jokin yhteys päästöongelmiin?
Voisiko näillä lähtötiedoilla jo vähän kartottaa ongelmaa?
Leave a comment:
-
Originally posted by Linnis View PostMikähän mahtaisi olla vikana kun 325i käy hurjan rikkaalla?
Tyhjäkäynti:
CO% 3
CO2 14
HC 800
O2 0,8
Kierroksilla:
CO% 2,68
CO2 14
HC 180
Lambda 0,938
Auto käy normaalisti ja lastua ei tietääkseni ole
Leave a comment:
-
Mikähän mahtaisi olla vikana kun 325i käy hurjan rikkaalla?
Tyhjäkäynti:
CO% 3
CO2 14
HC 800
O2 0,8
Kierroksilla:
CO% 2,68
CO2 14
HC 180
Lambda 0,938
Auto käy normaalisti ja lastua ei tietääkseni ole
Leave a comment:
-
Sigun 328 Cabrioon ei meinaa saada päästöjä kuntoon, imuvuotoja tutkittu ja letkuja vaihdeltu, imm todettu toimivaksi, putsari puhdas ja tulpat vaihdettu. Katalysaattoria koputtelin, ei kuulunut kolinaa.. Seuraavanlaisia arvoja antaa;
Tyhjäkäynnillä
CO%:0,90
Co2: 14,00
HC 120
o2: 0,1
Kierroksilla
CO%:0,99
Co2 13,70
HC 37
o2: 0,3
Lambda: 0.990
Ideoita? Kohta loppuu ajoaika, meniskö lie etanolilla arvoihin..?
Leave a comment:
-
Originally posted by Muurahainen View PostPakokaasumittauksessa oleva lambda-arvo ei liity auton lambdaan ihan suoraan. Se on laskennallinen suure muista arvoista. Ei siis kerro auton lambdan kunnosta mitään.
Ainakin V8 malleilla on taipumus paukuttaa putkessa jos on tarpeeksi avara hormi.
Mitä happi (O) oli mittauksessa?
Tyhjäkäynti/kierroksilla
CO% 0.40 / 0.40
CO2 13.50 / 14,00
HC ppm 270 / 60
O2 1,30 / 1,40
Lambda 1,060
Leave a comment:
-
Originally posted by Vartiomies View PostNyt on tutkittu letkuja ympäri imusarjaa ja en kyllä löytänyt murtumia yms kun pyöritteli käsissä. Voiko lambda olla sökönä jos antoi lukemaksi 1,060 ? Edelleen mietityttää se että olisiko auto ollut jo liian kylmä testiin :think Mutta toi liian kylmä ei poista sitä että kun ottaa jalan kaasulta kiihdyttämisen jälkeeen niin putkessa röpöttää ja joku taisi mainita että se voisi olla reikä putkessa? Mutta en nyt tiedä voisiko se johtua reiästä vai tuosta Eisemannin catbackista...
Ainakin V8 malleilla on taipumus paukuttaa putkessa jos on tarpeeksi avara hormi.
Mitä happi (O) oli mittauksessa?
Leave a comment:
-
Nyt on tutkittu letkuja ympäri imusarjaa ja en kyllä löytänyt murtumia yms kun pyöritteli käsissä. Voiko lambda olla sökönä jos antoi lukemaksi 1,060 ? Edelleen mietityttää se että olisiko auto ollut jo liian kylmä testiin :think Mutta toi liian kylmä ei poista sitä että kun ottaa jalan kaasulta kiihdyttämisen jälkeeen niin putkessa röpöttää ja joku taisi mainita että se voisi olla reikä putkessa? Mutta en nyt tiedä voisiko se johtua reiästä vai tuosta Eisemannin catbackista...
Leave a comment:
Leave a comment: